2023-10-26, 17:01
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Egendomlig argumentation. Dom skäl som Johanna Björkman menar tala för en prövning i HD talar ju snarare emot en prövning. Har ett ett liknande fall nyss prövats, ja då finns ju prejudikat.

HD:s uppgift är inte att ta upp fall som liknar varandra.

Nu vet jag inget om detta fall (@Braskamin länkade till det fall som avses) ledde till något prejudikat? Och om, vad blev prejudikatet?

J. Björkman är ju kunnig inom området, så hon vet ju vad om pratar om, så jag förmodar att hon menar att det kan finnas skäl att ta upp det.

I det här fallet har man ju inte hänvisat till något prejudikat. Kan det ha med det att göra?

Som sagt, inte juridiskt insatt, så intressant om någon kan klargöra.
Citera
2023-10-26, 17:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Alla dessa olika rättsläkare krånglade till det enligt mig alldeles i onödan. Ett typiskt strypmord med samma typ av fynd och samma typ av skador hade troligtvis inte granskats på samma sätt dom detta, om inte Clea med AE s hjälp drivit detta till det yttersta. T.ex det här med det preliminära obduktionsprotokollet och matrester som täppt till lufttillförseln är ju bs, det handlade om slem som lätt hade hostats upp om luftvägarna var fria. J har med största sannolikhet (som vid dom allra flesta strypmord) tryckt allt vad hon orkat i flera minuter tills Tove slutade röra sig.

Detta resulterar i att rätten som har extremt höga krav på bevisvärde ställs inför ett problem. Dom kan inte vifta bort dessa uppgifter och gå på det mest sannolika. Och likadant är det med Majas delaktighet. Även om dom till 90% säkerhet tror att hon var med kan dom inte döma henne.

Tack vare Cleas ihärdiga ifrågasättande om dödsorsaken så har dels Maja hamnat i periferin, men hon har också kommit lindrigt undan pga av rätten inte kan fastslå att strypgreppet varit långvarigt. Hade alla rättsläkare varit överens om att strypgreppet hållits i 1-3 min och att T första minuten varit vid medvetande, så hade Majas hjäpt med fasthållande av händer varit i princip nödvändig. Men nu kommer inte rätten så långt i sitt resonemang pga omständigheter som eventuellt kan ha påverkat andningen.

Sorgligt.
Men visst borde det ha gått att bevisa om man drivit fallet vidare och inte brytt sig så mycket om rättsläkarna AE och IT, som inte ens varit delaktiga i obduktionen, inte ens sett röntgenplåtarna? Men med deras medverkan lyckades Clea S så visst tvivel.

Framförallt hade det behövts flera dagar, för 3 dagar i en mordrättegång är närmast löjeväckande lite. Med lite mer tid hade man kanske lyckats slå hål på Majas lögner och osannolika historier. Men om hon verkligen höll i Toves händer eller bidrog med annan typ av "hjälp", det ska jag låta vara osagt.

I vilket fall som helst är min uppfattning att HR varit rätt slöa och oengagerade.
Citera
2023-10-26, 17:03
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Domstolar är experter på att inte förstå planering. Mitt favoritexempel är en snubbe som slog ihjäl sin chef vid ett naturområde utanför Jkpg. Typ samma dag hade han tagit bort gps-pucken på sin bil och stängt av sin mobil typ 15 min före och efter mordet. Och domstolen bara: "Det finns inget som tyder på att det skulle vara planerat"

15 minuter kan möjligtvis anses som impulsivt, men kan det bero på att åklagaren inte klargjort det i huvudförhandlingen? Tycker jag ofta ser att folk upprörs över saker som framkommit i FUP inte kommenteras i domen. Fast domen får inte grundas på detta. FUP har tyngden att visa vad man inkluderat i förundersökningen, detta ska inte vara någon nyhet för MGM. Men de specifika omständigheter som ska kunna motivera en dom måste absolut tas upp i huvudförhandlingen och åklagaren måste tydligt redogöra för hur diverse bevisfakta hänger ihop.
Citera
2023-10-26, 17:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
"Nykokt granbarrs-te"

Ja, Fröken "Granbarrína" Hellm*n ... hon kan hon, ja, som ingen annan kan. Hon kan koka grabbarrs-té och, hon kan baka riktigt goda hasch-kakor, demóniskt goda. Hon kan också ljuga så att det blir svårt att kunna avgöra om det verkligen är Fröken Hellm*n eller "Pinocchio" som man ser framför sig. Hon kan också sova, även om halva Vetlanda skulle bombaderas under natten så skulle Fröken Hellm*n inte reagera överhuvudtaget.

Fröken Hellm*n är också till ovan skrivet, en mycket duktig lik-bärerska, därtill sagt är hon också duktig på att skogs-placera ett lik, allra helst då inom en fuktig och kall granskog under den kalla årstiden.

Som jag tidigare har skrivit, så tror jag, att lilla Fröken Hellm*n har lite av en "Pazuzu" inom sig och, som hon kan plocka fram när hon behöver ... som till exempel på nattklubben "Nöjet" under kvällen och natten den 16:e Oktober 2022, ja, det var då som Fröken Hellm*n plockade fram sin lilla "Pazuzu" ... och hur det sedan gick, ja, det känner ju alla till vid det här laget.

Mvh/
@JokerMannen
Citera
2023-10-26, 17:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PrincessAnne
Maja har väl rätt till skadestånd om hon suttit häktad längre än fängelsestraffet? Hon fick 18 månader och sedan blir det väl straffrabatt på det så hon har väl redan avtjänat straffet med råge?

Jaha, jag trodde straffet var något längre än häktningen.
Citera
2023-10-26, 17:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Vilka var bevisen mot Johanna Jansson?

Vi talar om den ”friades” story, Maja är den som friades från mord inte Johanna.
Citera
2023-10-26, 17:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hasbullah.
Nej, med avräkning för villkorlig frigivning så ska hon sitta ett år (2/3 av straffet).

Samma gäller J som i praktiken får sitta 10 år med villkorlig frigivning

Så exakt hur många dagar ska Maja sitta i fängelse framöver? Inga eller om några, hur länge får hon vara hemma innan hon ska tillbaka igen och hamnar hon då på samma ställe? Ingen verkar veta…
Citera
2023-10-26, 17:16
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av PeterPelikan66
Vi talar om den ”friades” story, Maja är den som friades från mord inte Johanna.
Så du menar att det inte är viktigt att Johanna döms på bevis?
Citera
2023-10-26, 17:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Braskamin58
Vilka var de riktiga bevisen som fanns?

Det fanns ju inte tillräckligt med bevis för att döma Maja för mord, därför släpptes hon ju fri.
Citera
2023-10-26, 17:24
Medlem
PrincessAnnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterPelikan66
Så exakt hur många dagar ska Maja sitta i fängelse framöver? Inga eller om några, hur länge får hon vara hemma innan hon ska tillbaka igen och hamnar hon då på samma ställe? Ingen verkar veta…
Men har hon inte suttit häktad i ett år vid det här laget?
Citera
2023-10-26, 17:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Emoist
Menar JAG ??

Det har ju hänt flera gånger att gängkriminella och våldtäktsmän fått skadestånd efter att rätten inte lyckats bevisa dem skyldiga. En visade sig ha ljugit om ålder när han kom till sverige, han fick
840 000 kr!!

Våldtäktsman var för ung – får 840 000 kronor av JK
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/pWM47G/valdtaktsman-var-for-ung--far-840-000-kronor-av-jk

https://www.riksdagen.se/sv/dokument-och-lagar/dokument/interpellation/skadestand-till-valdtaktsman-_h810889/

Rekordökning av ersättning till häktade – 70 miljoner betalades ut förra året
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/stor-okning-av-ersattningar-till-haktade-jk-betalade-ut-70-miljoner-forra-aretekordökning av ersättning till häktade – 70 miljoner betalades ut förra året

Ta det lugnt! Jag undrade bara snällt varför de ska få skadestånd för att de suttit HÄKTADE 1 år eftersom båda är DÖMDA till straff längre än ett år. Då räknas ju häktestiden av.
Citera
2023-10-26, 17:29
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
15 minuter kan möjligtvis anses som impulsivt, men kan det bero på att åklagaren inte klargjort det i huvudförhandlingen? Tycker jag ofta ser att folk upprörs över saker som framkommit i FUP inte kommenteras i domen. Fast domen får inte grundas på detta. FUP har tyngden att visa vad man inkluderat i förundersökningen, detta ska inte vara någon nyhet för MGM. Men de specifika omständigheter som ska kunna motivera en dom måste absolut tas upp i huvudförhandlingen och åklagaren måste tydligt redogöra för hur diverse bevisfakta hänger ihop.

För lite mer kontext: Ang telefonen angv han först i polisförhör att batteriet dog. I rättegången hade han ändrat sig, då var det för att slippa kundsamtal. Han stängde av telefonen även på em då han eldade upp offrets bil. Och gps pucken togs bort två dagar innan mordet. Men i Sverige är det som att man måste ha målat ett flödesschema över mordet på hallspegeln med spritpenna för att domstolen ska förstå att det är planerat
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in