2023-10-26, 15:14
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Det svider lite extra också mot bakgrund av det plötsliga frigivandet av Maja. Känslan är att man bestämde sig lite på studs för att Maja var oskyldig och sedan spenderade man 2 veckor med att komma på varför. I ett fall som detta, där nyckeln ligger i att betrakta enskilda påståenden gentemot helheten, hade man åtminstone velat se att man tog sig tiden att resonera ordentligt. Maja verkar väcka moderskänslor eller nåt hos vissa, jag vet inte vad det är.
Precis, det gick väldigt fort att frige henne så de bestämde sig omedelbart. Det gjordes inga ordentliga överväganden av vilka omständigheter som kunde stödja Johannas redogörelse visavi Maja. Inte på samma sätt som man tog sig tid att överväga omständigheterna som stödde Johannas redogörelse av hennes egna handlingar.

Det går inte att komma ifrån att stycket om omständigheter före mordet är en central del i HRs dom mot Johanna. De dömer henne i princip bara på hennes erkännande. I domen står:
Till skillnad från tingsrätten har hovrätten gjort bedömningen att det i huvudsak är Johanna Janssons uppgifter som ska läggas till grund för bedömningen av hennes agerande.
och
Sammantaget kommer hovrätten fram till att Johanna Janssons uppgifter om händelseförloppet i stora drag kan läggas till grund för bedömningen och att det är utrett att det var hon som tog ett strypgrepp om Tove Tönnies hals.
Med andra ord, det finns ingen teknisk bevisning mot Johanna. Det är Johannas erkännande som ligger till grund för att anse att hon är skyldig utom rimligt tvivel. När HR prövar om erkännandet håller, så är frågan om omständigheterna före mordet en central del i den prövningen.

Men när det gäller att pröva om Johannas uppgifter mot Maja håller, så görs ingen prövning mot omständigheter före mordet. Då är det som att Maja varit en avlägsen bekant, som träffade Tove för första gången i Johannas lägenhet kl 01:50. Ingenting sägs om Majas och Toves förhistoria, trots att en viktig händelse i den förhistorian inträffade bara 1 timme tidigare!

HRs bedömning är så sjukt vinklat till fördel för Mördar-Maja så det är inte klokt.
Citera
2023-10-26, 15:19
Medlem
smokeonthewaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lilla-Plutten
Jag citerade Anedins inlägg som skrev att föräldrarna inte har flyttat omkring sen detta kom upp..
Citera gärna rätt hädanefter...

Men det var dig jag ville svara.

Citat:
Jag tror att M själv inte vill återvända till Vetlanda på ett bra tag...
Eller så har prällen så stor makt i samhället Vetlanda att de inte flyttar omkring.

Jag tolkade det som att du tyckte att hennes föräldrar skulle flytta så att MH inte behövde bo i Vetlanda.
Citera
2023-10-26, 15:23
Medlem
develis avatar
Citat:
Ja och Jonna Lundblad o svarta änkan mfl som sitter i Ystad.
Hon har väl suttit häktad på Hinsan, då får hon väl inte dela cell med någon, eller?

När jag såg bilderna på Ystad kåken och Hinsan, så ser Hinsan ut som ett dagis med högt staket jämfört med Ystad...
Hörde med en bekant som bor i Skåne och en som arbetar på ystads fängelse, att när de måste gå in i JM cell när hon är inlåst, så är direktiven att de måste alltid vara tre OH och får inte prata med JM mer än de har kommit dit för....
Snacka om att JM är manipulativ...
Möller är i ett eget universum med små meddelande i lypsylkorkar, i böcker och mutförsök till personalen.
Sveriges troligen mest manipulativa kvinna.

Jag skrattar bara vid tanken på rättegången ang hennes utspel och drama. Worst case.
Dock med bitter eftersmak för hon har samma driv på hämnd och är helt livsfarlig.
Chop, Chop som hon sa och gjorde en rörelse över halsen som FhL uppfattade som hot i förhör.

Hon och Johanna som BFF kom nog ihop sig på en kvart. Efter 45 min vore nån död.

.
Citera
2023-10-26, 15:24
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Jag håller med, jag anser inte domen väl underbyggd i argumenten, det plockas godtyckligt - men det så kasst att ÅK inte startade vid Nöjet och vävde fram en tydligare bild och hade kunnat fortsätta framöver.
Jag trodde i min enfald att det här skulle bli typ kompletteras av den nya.

Ska han snacka om gemensamt och i samråd hade det varit ypperligt att rent överbetonat deras slemmiga kriminella relation.

Att Maja tamejfan inte är nån hjärndöd följare rätt igenom. Hur kunde hon dra till A*bin på egen hand?

"en mer tillbakadragen roll"

Bah...

Maja hoppar gärna in i handgemäng med Tove, ses nån timme innan mord.
Maja måtte vara helnöjd över jag-är-bara-en-liten-intetsägande-vante.

ÅK vet att det är exakt vad försvaret kommer försöka med, dvs alternativa teorier.
Han vet att det finns en fara i detta om han själv inte har nåt att kontra med.

Därför testade jag av ren nyfikenhet att istället sätta Maja på badrumsgolvet och inte tolka det inaktiva/noll steg som att hon sov. Om det öht funkade.

Om teorin är dålig är en annan femma men jag fick in henne där, hahaha!
Förhörsledare som trippar på tå, oskickliga åklagare, mjäkig hovrätt. Jag anser att det här är ett nytt Mats Alm-domslut. Man konstaterar att han ljuger så det visslar om det, men istället för att ta ett helhetsperspektiv så tittar man på enstaka minuter och säger att "Det är inte bevisat att just detta hände just den här minuten". Likadant med Maja nu. Så går en mördare fri.
Citera
2023-10-26, 15:33
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Clea ger sig inte, och jag förmodar att hon inget har att förlora, tvärtom.

"Rättsexperten Johanna Björkman tror att Tove-fallet kan tas upp i Högsta domstolen."

Hon säger att det liknar ett annat fall som togs upp i somras och som rör en kvinna som avled och som hade skador som hon åsamkats där mannen dömdes till synnerligen grov misshandel, men inte dråp eller mord.

I det fallet pratade man om de juridiska begreppen, vad som anses ha orsakat döden och vad som anses ha bidragit till döden. Johanna Björkman menar att det är en väsentligt juridisk prövning, men säger att hon förstås inte kan vara säker på att HD beviljar prövningsstillstånd, men tror det.

https://sverigesradio.se/artikel/rattsexperten-hogst-troligt-att-tove-fallet-tas-upp-i-hogsta-domstolen

Mycket lärorikt fall det här.

Egendomlig argumentation. Dom skäl som Johanna Björkman menar tala för en prövning i HD talar ju snarare emot en prövning. Har ett ett liknande fall nyss prövats, ja då finns ju prejudikat.

HD:s uppgift är inte att ta upp fall som liknar varandra.
Citera
2023-10-26, 15:37
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Egendomlig argumentation. Dom skäl som Johanna Björkman menar tala för en prövning i HD talar ju snarare emot en prövning. Har ett ett liknande fall nyss prövats, ja då finns ju prejudikat.

HD:s uppgift är inte att ta upp fall som liknar varandra.
Fast HR dömde ju inte i enlighet med det prejudikatet, så HR måste ha ansett att det fanns olikheter mot det fallet. Vad Johanna Björkman menar är väl att man behöver ta upp liknande fall för avgöranden i HD för att klargöra gränser.
Citera
2023-10-26, 15:50
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Fast HR dömde ju inte i enlighet med det prejudikatet, så HR måste ha ansett att det fanns olikheter mot det fallet. Vad Johanna Björkman menar är väl att man behöver ta upp liknande fall för avgöranden i HD för att klargöra gränser.

Det var Peter Krantz *brasklapp* som räddade Johanna från livstids fängelse, eftersom den gav utrymme för kräk-teorin som bidragande dödsorsak. Därmed kunde endast likgiltighetsuppsåt styrkas.
Citera
2023-10-26, 16:03
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Det var Peter Krantz *brasklapp* som räddade Johanna från livstids fängelse, eftersom den gav utrymme för kräk-teorin som bidragande dödsorsak. Därmed kunde endast likgiltighetsuppsåt styrkas.
Ja, och om det finns utrymme för uppkastningar som bidragande dödsorsak så är det väl något som borde ha kunnat falla inom HDs prejudikat? Men HD-prejudikatet är väl inget som HR-domen berör (frågar jag, jag har inte läst den delen av domen än)?
Citera
2023-10-26, 16:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nonitotta
Ja, det är märkligt att man inte tagit mer hänsyn till medvetandegrad hos Tove under överfallet/mordet. Hennes huvud kan ha dunkats i golvet, förutom just vid själva fällningen. Mellan de 2 innersta hjärnhinnorna syntes en minde blödning som också kan ha bidragit.

Vad gäller uppsåtsfrågan så förvånar det mig att J dömdes för bl.a likgiltighetsuppsåt - men jag tycker att hon borde ha dömts för avsiktsuppsåt med tanke på att HR kände till det uppdämda hat J hade mot Tove.

Trycker man med sina tummar så hårt att de nästan når halskotpelaren, det är minst 10 cm, då vill man döda.

Alla dessa olika rättsläkare krånglade till det enligt mig alldeles i onödan. Ett typiskt strypmord med samma typ av fynd och samma typ av skador hade troligtvis inte granskats på samma sätt dom detta, om inte Clea med AE s hjälp drivit detta till det yttersta. T.ex det här med det preliminära obduktionsprotokollet och matrester som täppt till lufttillförseln är ju bs, det handlade om slem som lätt hade hostats upp om luftvägarna var fria. J har med största sannolikhet (som vid dom allra flesta strypmord) tryckt allt vad hon orkat i flera minuter tills Tove slutade röra sig.

Detta resulterar i att rätten som har extremt höga krav på bevisvärde ställs inför ett problem. Dom kan inte vifta bort dessa uppgifter och gå på det mest sannolika. Och likadant är det med Majas delaktighet. Även om dom till 90% säkerhet tror att hon var med kan dom inte döma henne.

Tack vare Cleas ihärdiga ifrågasättande om dödsorsaken så har dels Maja hamnat i periferin, men hon har också kommit lindrigt undan pga av rätten inte kan fastslå att strypgreppet varit långvarigt. Hade alla rättsläkare varit överens om att strypgreppet hållits i 1-3 min och att T första minuten varit vid medvetande, så hade Majas hjäpt med fasthållande av händer varit i princip nödvändig. Men nu kommer inte rätten så långt i sitt resonemang pga omständigheter som eventuellt kan ha påverkat andningen.
Citera
2023-10-26, 16:13
Medlem
Svidmyras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Massonite
Är det inte förtal
Att nu i efterhand tala illa om Maja?
Maja är helt frikänd gällande mordet på Tove.

Maja har suttit frihetsberövad en längre period - samt fått skadestånd för detta.

Är det verkligen så att det fortfarande finns ett hot mot Maja ?
Isåfall ska Maja och hennes familj ha polisskydd , som vi skattebetalare betalar utan att klaga.

Maja är en fri person som aldrig skadat någon.

Har Maja fått skadestånd trots att hon har blivit dömd för flera brott i samband med mordet på Tove? Hela strafftiden har ju inte ens avslutats än.

Hon har dömts till 18 månaders fängelse och suttit i förvar under lite drygt två tredjedelar av den tiden. Nu är hon utsläppt men har kvar en knapp tredjedel av straffet eftersom hon är villkorligt frigiven och måste sköta sig några månader till. Får man verkligen ut skadestånd innan hela den utsatta strafftiden, inklusive den villkorliga fria tiden, har avslutats?

Jag har dålig koll på vilket datum likskändaren och lögnhalsen greps och när hon släpptes ut och jag gitter inte leta fram uppgifterna just nu. Du som vet att hon har fått skadestånd kan gärna berätta hur många dagar hon har fått skadestånd för - och hur mycket hon har fått.
Citera
2023-10-26, 16:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av b00b00
Finns det någon anledning att media benämner henne som Johanna Jansson och utelämnar det judiska namnet?

Ja hon har gått ut med att hon tagit bort det.
Citera
2023-10-26, 16:23
Medlem
b00b00s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Youareneveralone
Ja hon har gått ut med att hon tagit bort det.

Vad var anledningen då? Att inte ligga ytterligare till last för staten Israel? Finns gott om exempel om hur judiska familjer tvingar medlemmar att ändra namn för att undvika skam i sin miljö.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in