Citat:
Ursprungligen postat av
Fiffiniffi
Det är ju ganska tydligt att HR:s syn på rimligt tvivel och rättvisa skiljer sig kraftigt åt från befolkningens. Och det är lika tydligt att sunt förnuft har en ytterst liten plats i juridiska bedömningar.
Tyvärr kan vi inte räkna med några större förändringar inom överskådlig framtid, politikerna verkar inte ta frågan på särskilt stort allvar.
Det är som om det vilar nåt svart moln över alltihopa, nåt som rättsfallet dras med ända från start.
Jag blir inte riktigt klok på vad det är.
Domen är inte helt klockren heller IMO även om det blir begripligt svagt om det saknas en hel del.
Byte av jobb är inte värst ovanligt.
Men om ÅK inte la värst med krut så undrar jag vad de anser om att vederbörande ska bli en kollega som domare.
Men det var bara en bitanke.
Nästa kom iaf i sin tur som domare från Göta hovrätt och hade väl dömt ihop med två av domarna om jag inte minns fel.
Typ koll på krav.
I ärlighetens namn kändes inte som han gick in som ÅK med en väldigt positiv attityd och är skeptisk mot upplägget eller vad det nu ska betecknas.
"Även åklagaren Thobias Vilhelmsson säger att Tovefallet kommit att handla för mycket om små, tekniska detaljer – och för lite om det som är viktigt.
– Det handlar om att en ung kvinna lämnade hemmet för att gå ut på krogen och aldrig mer kom hem, säger han under rättegångens sista dag.
Redan tidigare har målsägarbiträdet Uno Karlsson, som representerar Toves familj, påpekat att fokus hamnat på fel frågor i rättegången om 21-åriga Toves död. "
https://www.jp.se/2023-10-12/aklagaren-i-tove-fallet-tappat-bort-vad-det-handlar-om
Men samtidigt - Vad är det här för framtoning?
Att han inte tror på skuldfrågan, tror jag rakt inte på - det vore oerhört konstigt om han övertagit fallet och primärt yrka på mord för båda. Förutom rent yrkesmässigt vansinne.
https://tv.aftonbladet.se/video/360458/fragan-som-far-aklagaren-att-tystna
... eller så är han inte att inte överförtjust hur materialet bearbetats?
HovR lyssnar som sagt av filer ang vad som sas i TR och hur det då hanterats av den dåvarande ÅK.
Rent praktiskt och tidsmässigt lär det vara svårt att göra om det som skett i TR och speciellt om det det berör inidicier och avsaknad av konfrontation. Det gick som sagt fort i TR.
Tvärtom finns ändå personer som friats i TR och med djupt engagemang har vederbörande åkt dit i HovR (har nämnt trippelmordet i Uddevalla nyss).
Ett effektiviserat upplägg ang vittnen, bevisning och rekonstruktion (som var ny).
Där gärningsbeskrivning blev tydligare och medgärningsmannaskap framträdde.
Den ena är undermålig och den andra är uppgiven?
Ang Maja nämner han att han bedömdes att inte ha kommit med nån "positiv bevisning" och att det inte höll att bygga på en medåtalad.
Det lär nog de flesta begripa att det inte står på egna ben.
"Du själv hade inte kunnat göra nåt mer för att bevisa att hon verkligen var skyldig?
- Det här är nu en bedömning som hovrätten gjort utifrån den bevisning som fanns i förhållande till henne och jag tror att mot bakgrund av hur processen var i Hovrätten så är det svårt att göra nånting annorlunda. "
https://sverigesradio.se/artikel/aklagaren-inte-forvanad-over-att-19-aringen-frias