2023-10-25, 22:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
Du kan tänka dig Kennedy som Trumps vice, det hade du inte gjort om du inte åtminstone i grova drag sympatiserat med Kennedys politik. I synnerhet då Trump kommer vara 78 år vid valet, och 82 år när mandatperioden tar slut, det är minst 20% sannolikhet att han av hälsoskäl inte sitter hela perioden, och i så fall skulle Kennedy bli president.
Tvärtom, som jag i åtskilliga inlägg redogjort för så står Kennedy långt till vänster politiskt. Enda anledningen till att jag kan tänka mig Kennedy som VP är att jag förutsätter att Trump sitter hela perioden ut och att Kennedy skulle vara relativt chanslös i ett republikanskt primärval 2028.

Citat:
Det är uppenbart att du inte ser Kennedy som en politisk motståndare. Och det märks extremt tydligt i detta forum att Trump-anhängarna tycker betydligt bättre om Kennedy, än vad Biden-anhängarna gör.
Och, nej, de allra flesta Trump-väljare kommer inte byta till Kennedy, men kan räcka med att 5% av dem gör det för att Trump ska förlora valet.
Återigen, att Trumpanhängare är mer förtjusta i Kennedy än Bidenanhängare är för att Trumpanhängare bedömer att Kennedy kommer att sabotera Bidens chanser att bli vald. Alltså samma anledningar till att de som sympatiserar med demokraterna är förtjusta i Mitt Romney eller Liz Cheney eller vem som för stunden kritiserar Trump.
2023-10-25, 23:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av melvein
Tvärtom, som jag i åtskilliga inlägg redogjort för så står Kennedy långt till vänster politiskt. Enda anledningen till att jag kan tänka mig Kennedy som VP är att jag förutsätter att Trump sitter hela perioden ut och att Kennedy skulle vara relativt chanslös i ett republikanskt primärval 2028.

Återigen, att Trumpanhängare är mer förtjusta i Kennedy än Bidenanhängare är för att Trumpanhängare bedömer att Kennedy kommer att sabotera Bidens chanser att bli vald. Alltså samma anledningar till att de som sympatiserar med demokraterna är förtjusta i Mitt Romney eller Liz Cheney eller vem som för stunden kritiserar Trump.

Detta håller inte, visst har du sagt att Kennedy står långt till vänster, men uppenbarligen ser du honom inte som en motståndare, då hade du kunnat tänka dig honom som vicepresident. Du vet mycket väl att det inte är säkert att Trump sitter hela perioden, han är t.ex. bara ett år yngre än Lasse Berghagen. Vill man att Trump ska vinna så tycker man givetvis att det är viktigt att vicepresidentkandidaten har en politik snarlik honom.

Liknelsen med Romney du kört med några gånger fungerar inte heller. Finns ingen som håller på Biden som vill ha Romney som vicepresidentkandidat.
Senast redigerad av jenlov 2023-10-25 kl. 23:14.
2023-10-26, 06:39
Medlem
Citat:
Detta håller inte, visst har du sagt att Kennedy står långt till vänster, men uppenbarligen ser du honom inte som en motståndare, då hade du kunnat tänka dig honom som vicepresident. Du vet mycket väl att det inte är säkert att Trump sitter hela perioden, han är t.ex. bara ett år yngre än Lasse Berghagen. Vill man att Trump ska vinna så tycker man givetvis att det är viktigt att vicepresidentkandidaten har en politik snarlik honom.
Vicepresidenten har noll inverkan på vilken politik som förs. Hur mycket av Bidens agenda har formats av Kamala Harris? Hur mycket makt har hon över vilka förslag som läggs fram? Hennes jobb är att åka runt och klippa band och skaka hand med folk.

Att Kennedy står långt till vänster är ingen åsikt det är fakta, det är ju bara att titta på var han står i alla frågor:
https://www.isidewith.com/candidates/robert-kennedy-jr-2/ideologies

Men absolut, Kennedy är inte mitt förstaval som VP-kandidat. Det är skillnad mellan att föredra någon och att kunna tänka sig någon.
Om du fick välja mellan 4 år med Trump eller 4 år med Biden som president och Romney som VP, vilket skulle du föredra?
2023-10-26, 07:29
Medlem
Citat:
Vicepresidenten har noll inverkan på vilken politik som förs. Hur mycket av Bidens agenda har formats av Kamala Harris? Hur mycket makt har hon över vilka förslag som läggs fram? Hennes jobb är att åka runt och klippa band och skaka hand med folk.

Att Kennedy står långt till vänster är ingen åsikt det är fakta, det är ju bara att titta på var han står i alla frågor:
https://www.isidewith.com/candidates/robert-kennedy-jr-2/ideologies

Men absolut, Kennedy är inte mitt förstaval som VP-kandidat. Det är skillnad mellan att föredra någon och att kunna tänka sig någon.
Om du fick välja mellan 4 år med Trump eller 4 år med Biden som president och Romney som VP, vilket skulle du föredra?

Vicepresidenten kan bli president imorgon, så är det alltid.

Såg inlägg från för flera månader sedan att Trump som president och Kennedy som vice, vore det absolut bästa. Kommer inte ihåg om det var du eller någon annan som skrev det. Men ingen skulle skriva så som inte gillade båda.

Man kan vrida och vända på det hur länge som helst. Vad skulle du föredra, att Kamala Harris blev president, eller Trump som president och Biden som vicepresident?

Men att frågan ens ställs är för att Trumps anhängare envetet sagt att Kennedy som vice vore jättebra. Och en vicepresident som man förordar är någon man verkligen gillar, inte någon man ser som det minst dåliga alternativet.

En mer realistisk fråga, vem ser du helst som Trumps vice,Kennedy eller Romney?
2023-10-26, 08:24
Medlem
Citat:
Såg inlägg från för flera månader sedan att Trump som president och Kennedy som vice, vore det absolut bästa. Kommer inte ihåg om det var du eller någon annan som skrev det. Men ingen skulle skriva så som inte gillade båda.
Om ett sådant inlägg existerar på Flashback så var det garanterat inte jag som skrev det.

Citat:
Man kan vrida och vända på det hur länge som helst. Vad skulle du föredra, att Kamala Harris blev president, eller Trump som president och Biden som vicepresident?
Trump som president och Biden som VP, alla dagar i veckan. Hellre 98% sannolikt för bra styre under en mandatperiod än 100% sannolikhet för dåligt styre. Och eftersom det är Biden vi talar om så är ju sannolikheten för att han trillar av pinn de närmaste åren ganska mycket högre än att Trump gör det, så han är ett säkert val på det sättet. Plus att Biden knappast skulle vara aktuell som presidentkandidat 2028.

Citat:
Men att frågan ens ställs är för att Trumps anhängare envetet sagt att Kennedy som vice vore jättebra.
Återigen, detta är något som du hittar på.

Citat:
En mer realistisk fråga, vem ser du helst som Trumps vice,Kennedy eller Romney?
Givetvis Mitt Romney. Själv då, Trump som president eller Biden med Romney som VP?
2023-10-26, 08:44
Medlem
Citat:
Om ett sådant inlägg existerar på Flashback så var det garanterat inte jag som skrev det.

Trump som president och Biden som VP, alla dagar i veckan. Hellre 98% sannolikt för bra styre under en mandatperiod än 100% sannolikhet för dåligt styre. Och eftersom det är Biden vi talar om så är ju sannolikheten för att han trillar av pinn de närmaste åren ganska mycket högre än att Trump gör det, så han är ett säkert val på det sättet. Plus att Biden knappast skulle vara aktuell som presidentkandidat 2028.

Återigen, detta är något som du hittar på.

Givetvis Mitt Romney. Själv då, Trump som president eller Biden med Romney som VP?

Är på väg till jobbet, letar fram inläggen ikväll.

Men igår skev du att du kunde tänka dig Kennedy som vice. Varför gjorde du det om du hellre vill ha Romney?

Givetvis Biden med Romney som VP.
2023-10-26, 09:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DaEzz
"Jättestor andel"? Jag tror du har missförstått, det räcker med att fler potentiella Trumpväljare röstar på RFK än potentiella Bidenväljare.

Dvs röstar 3% av Trumpväljarna på RFK är det ett valvinnande netto för Dems om 2% av Bidens väljare gör samma sak. Detta eftersom Trump inte har råd att förlora en enda röst, tvärt om så måste han kamma hem hundratusentals fler röster än 2020 (och det i rätt delstater) för att ha minsta chans.

Ovanstående är även det som OU visar och det är därför som GOP´s partiapparat och s.k konservativ media är så nervösa över RFK´s kandidatur, medans Demokraterna lutar sig tillbaka och tittar på.

Kunde inte sagt det bättre själv. Fixeringen vid RFK Jr ligger helt hos MAGA- sympatisörerna, chansen är större att de i ren upphetsning lägger rösten fel på RFK istället för på Trump än att demokrater i stor skala helt plötsligt skulle byta fot och ens överväga att rösta på något som gynnar MAGA sak.

Trump måste vinna väldigt mycket nya röster om han ska kunna bli vald till president igen och det är inte sannolikt, om han inte lyckades bättre i valet 2020 när han hade fördelen av att vara sittande president hur ska han lyckas bättre den här gången?

Jag kan också vara kritisk mot hur media rapporterar och hade själv inte så mycket mot Trump första gången han presenterade sin kampanj men ju mer jag såg honom desto mer galet blev det att en sådan person ens kan vara påtänkt för ett förtroendeuppdrag…. Mitt råd till mainstreammedia, istället för att skriva dåliga saker om Trump visa istället hans framträdanden och möten så kommer resten lösa sig.

Trump är uppenbarligen en person som inte har alla hästar hemma, hissen går inte hela vägen upp, alla bestick är inte i lådan eller alla ursprungsamerikaner är inte i kanoten….
2023-10-26, 10:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pstvftr
Kunde inte sagt det bättre själv. Fixeringen vid RFK Jr ligger helt hos MAGA- sympatisörerna, chansen är större att de i ren upphetsning lägger rösten fel på RFK istället för på Trump än att demokrater i stor skala helt plötsligt skulle byta fot och ens överväga att rösta på något som gynnar MAGA sak.

Trump måste vinna väldigt mycket nya röster om han ska kunna bli vald till president igen och det är inte sannolikt, om han inte lyckades bättre i valet 2020 när han hade fördelen av att vara sittande president hur ska han lyckas bättre den här gången?

Jag kan också vara kritisk mot hur media rapporterar och hade själv inte så mycket mot Trump första gången han presenterade sin kampanj men ju mer jag såg honom desto mer galet blev det att en sådan person ens kan vara påtänkt för ett förtroendeuppdrag…. Mitt råd till mainstreammedia, istället för att skriva dåliga saker om Trump visa istället hans framträdanden och möten så kommer resten lösa sig.

Trump är uppenbarligen en person som inte har alla hästar hemma, hissen går inte hela vägen upp, alla bestick är inte i lådan eller alla ursprungsamerikaner är inte i kanoten….

Om man är republikan, gillar crackpot-theories men inte Trump så är det ju fullt möjligt att man röstar på RFK istället för Trump. Eller taktikröstar på RFK för att man har fått för sig att det är att sno röster från Biden.
2023-10-26, 11:39
Medlem
Citat:
Men igår skev du att du kunde tänka dig Kennedy som vice. Varför gjorde du det om du hellre vill ha Romney?
Eftersom du specifikt nämnde Kennedy som VP-kandidat:

Citat:
Redan innan han kandiderade var det många inlägg av Trumps anhängare i tråden, som ville se Kennedy som Trumps vicepresident.
Min poäng var då att Kennedy som tänkbar VP-kandidat givetvis inte kan tolkas som att man föredrar VP-kandidaten framför presidentkandidaten.

Citat:
Givetvis Biden med Romney som VP.
Och det är exakt det som är min poäng. Det är ganska många man kan tänka sig som VP-kandidat om det enda alternativet är att presidentvalet vinns av den andra sidan.
2023-10-26, 13:07
Medlem
whogivesafucks avatar
Väl ingen större skillnad totalt sätt. Svänger lite här och där
https://projects.fivethirtyeight.com/polls/president-general/
2023-10-26, 15:24
Medlem
Yougovs senaste undersökning visar att om Kennedy ställer upp i valet, så krossar Biden både honom och Inmate PO1135809.

2024 Presidential General Election (N=700) Thinking ahead to the general presidential election in 2024, if President Joe Biden was running against Republican Donald Trump and Independent Robert F. Kennedy Jr. in the general election, who would you be most likely to vote for?

Joe Biden 43%
Donald Trump 21%
Robert F. Kennedy Jr. 17%
Not Sure 9%
Would Not Vote 10%

Ytterligare ett bevis på att det är den förre, inte den nuvarande Presidenten som förlorar (stort) på att Kennedy ställer upp i valet. QAnons, antivaxxare, flath earthers, och rymdödle fanatikerna överger den före detta Presidenten till förmån för Kennedy.

https://polsci.umass.edu/sites/default/files/Election2024ToplinesOct2023.pdf
2023-10-26, 16:17
Medlem
Japhys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Master.Palm
Yougovs senaste undersökning visar att om Kennedy ställer upp i valet, så krossar Biden både honom och Inmate PO1135809.

2024 Presidential General Election (N=700) Thinking ahead to the general presidential election in 2024, if President Joe Biden was running against Republican Donald Trump and Independent Robert F. Kennedy Jr. in the general election, who would you be most likely to vote for?

Joe Biden 43%
Donald Trump 21%
Robert F. Kennedy Jr. 17%
Not Sure 9%
Would Not Vote 10%

Ytterligare ett bevis på att det är den förre, inte den nuvarande Presidenten som förlorar (stort) på att Kennedy ställer upp i valet. QAnons, antivaxxare, flath earthers, och rymdödle fanatikerna överger den före detta Presidenten till förmån för Kennedy.

https://polsci.umass.edu/sites/default/files/Election2024ToplinesOct2023.pdf
Det där var den mest gedigna studie jag sett i frågan. Nu är saken avgjort. Trump får 21% av rösterna i kommande val, om ens det. Han kommer ju inte ens få ställa upp tack varev14:th amd. Dessutom lärhan ju sitta i fängelse i Georgia, våldtagen av massa negrer.

Det visade sig att det var RFK som slog spiken i kistan för Trump.

För övrigt: de undersökningar jag läst visar att RFK drar marginellt fler röster från Trump än Biden. Men samtidigt har vi Cornell West som kommer dra samtliga sina röster från Biden, även om det nog sker i delstater som ändå skulle gå till Biden.

Vi får väl betrakta den här sanningsenliga undersökningen bestående av 899 respondenter i Massachussets som svarade på en internet survey, som indikator på att RFK drar flest röster från Trump.
Senast redigerad av Japhy 2023-10-26 kl. 17:07.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in