Citat:
Många skulle inte skriva under på att definitionen av ondska är att vilja prioritera naturen, floran och faunan framför skogsägarnas intressen.
Jag är till och med så god att jag gladeligen skulle se att staten kompenserar skogsägarna väl för deras mark så att de inte förlorar på sina investeringar.
Ondska är däremot att hävda en äganderätt över naturen pga att du köpt dig ett papper av någon som inte hade rätt att sälja naturen från första början, och sedan betrakta de varelser och växter som är beroende av "din" mark som skadedjur som äter upp vinstmarginaler.
Jag är till och med så god att jag gladeligen skulle se att staten kompenserar skogsägarna väl för deras mark så att de inte förlorar på sina investeringar.
Ondska är däremot att hävda en äganderätt över naturen pga att du köpt dig ett papper av någon som inte hade rätt att sälja naturen från första början, och sedan betrakta de varelser och växter som är beroende av "din" mark som skadedjur som äter upp vinstmarginaler.
Såå om Staten äger skogen så är det inte ägande längre?
Är du fullkomligt marinerad i propagandan?
Politiker använder ju Staten som sin privata portfölj, alltid varit så och kommer alltid vara så så länge vi har att göra med människor.
Men en sak är säker, äger Staten skogen så är det INGEN som bryr sig om skogen. Det är en form av kapital och kan lätt omvandlas till en parkeringsplats eller enorm serverhall för google, apple, amazon etc. Batterifabrik kanske?
Om skogen ägs privat så kommer den skogen älskas och tas om hand av ägaren. Den kommer besiktigas, den kommer jagas i och man kommer se det som det bästa man äger och har.
Köp inte narrativet om att skogsstyrelsen eller naturvårdsverket faktiskt sköter skogar.
Det är för det mesta kontorsmuppar som tittar på flygfoton, GIS eller läser/skriver utredningar.
Finns inte en chans att dessa skulle kunna ersätta det arbete som jägare och skogsägare gör ”gratis” i landet. Vi pratar alltså om ca. 500 000 människor som aktivt arbetar i skog.