2023-10-26, 07:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hajpadeg
Många skulle inte skriva under på att definitionen av ondska är att vilja prioritera naturen, floran och faunan framför skogsägarnas intressen.

Jag är till och med så god att jag gladeligen skulle se att staten kompenserar skogsägarna väl för deras mark så att de inte förlorar på sina investeringar.

Ondska är däremot att hävda en äganderätt över naturen pga att du köpt dig ett papper av någon som inte hade rätt att sälja naturen från första början, och sedan betrakta de varelser och växter som är beroende av "din" mark som skadedjur som äter upp vinstmarginaler.

Såå om Staten äger skogen så är det inte ägande längre?
Är du fullkomligt marinerad i propagandan?

Politiker använder ju Staten som sin privata portfölj, alltid varit så och kommer alltid vara så så länge vi har att göra med människor.
Men en sak är säker, äger Staten skogen så är det INGEN som bryr sig om skogen. Det är en form av kapital och kan lätt omvandlas till en parkeringsplats eller enorm serverhall för google, apple, amazon etc. Batterifabrik kanske?

Om skogen ägs privat så kommer den skogen älskas och tas om hand av ägaren. Den kommer besiktigas, den kommer jagas i och man kommer se det som det bästa man äger och har.

Köp inte narrativet om att skogsstyrelsen eller naturvårdsverket faktiskt sköter skogar.
Det är för det mesta kontorsmuppar som tittar på flygfoton, GIS eller läser/skriver utredningar.
Finns inte en chans att dessa skulle kunna ersätta det arbete som jägare och skogsägare gör ”gratis” i landet. Vi pratar alltså om ca. 500 000 människor som aktivt arbetar i skog.
Citera
2023-10-26, 08:02
Medlem
Citat:
Många har nog märkt att det dyker upp kalhyggen lite överallt just nu. Bara runt mitt hem räknade jag till tjugo kalhyggen inom en halvtimmes promenadavstånd.

Varför det är så vet jag inte, men teorin är att skogsägarna "tömmer spargrisarna" i dåliga ekonomiska tider. Fult och deprimerande är det i alla fall.

Läser också om hur Skogsstyrelsen, skogsföretagen och LRF beräknar att skogsägarna och lantbrukarna "förlorar" tiotals miljarder kr varje år pga att vilda djur envisas med att leva i den svenska naturen och behöva äta och så.

Varför tillåter vi ens privat och utbrett statligt skogsägande? Varför anses skogen tillhöra dem medan djuren - som man ändå kan hävda bodde där först - anses vara en ekonomisk belastning för att de existerar? Det känns som Sverige hade behövt en ny skogspolitik.

Av de 18 miljoner kubikmeter trä som fälls i Sverige varje år så förbrukas knappt en tredjedel i Sverige. Resten exporteras till utlandet. Vi fäller alltså svensk skog, utrotar ekosystem och låter skogsägare förstöra naturvärden för att de ska kunna tjäna pengar på att sälja den utomlands.

Mina förslag på ny skogspolitik: Förbjud privat skogsägande, förstatliga ägandet och lät de statliga skogsbolagen enbart fälla så mycket träd årligen som motsvarar Sveriges eget behov.

Vi kan inte förstöra vår egen natur och döda våra inhemska djur för att danskar ska kunna elda i kaminen och bygga överskattade möbler.

Du äger inte en skog, du äger rätten att bruka den. Det är skillnad
Citera
2023-10-26, 08:08
Avstängd
Merwinnas avatar
Trä är ju en urgammal näring i Sverige. Vi får in massor av cash till Sverige genom exporten av trä. Och förstatliga - vi vill väl inte ha några kolschoser och femårsplaner, heller? Det är fri företagsamhet och fritt ägande som gäller i Sverige, och det ska det vara.

För övrigt gör skogsägarna ett jättearbete när de vårdar skogen. Ofta hjälper alla som är tillräckligt vuxna i familjen till. (Jag har haft detta nära mig, dock inte längre.)

Om du har missat det så planterar ägarna även nya plantor. Inga träd skulle leva hur länge som helst ändå. Och om rådjur och hjortar skulle bli för många, så skulle de skada träden så mycket att dessa inte överlevde, och sedan skulle klövdjuren inte ha någon mat mer och dö av svält. Det krävs människor som förvaltar allt detta, skyddar plantorna mot angrepp när de växer upp, skjuter av ett noggrant beräknat lagom antal djur av vissa arter...

Med detta sagt är det viktigt att det ÄVEN finns urskogar (virgin forests) som får sköta sig själva, för att det främjar vissa arter som skulle dö ut annars... men det finns det ju.
Citera
2023-10-26, 08:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tropicals
I vanlig ordning ser kommunister knappt ens längre än näsan når. Vad tror du toalettpapper, bindor, virke till hus eller allt annat som görs från skogen kosta i de länder som inte har egen skog? Vad tror du råvaror som inte finns i Sverige skulle kosta när de slutar exporteras hit? Det kanske till och med skulle drabba "fattiga" människor. Men det är väl ok för det är ju bara att stjäla lite från de som har. Tills de inte har längre då så klart.

Eller du kanske är en sån som vill att utveckling/teknologi ska avbrytas, 9/10 människor på jorden ska svälta ihjäl och vi ska återgå till jägar/samlar-samhället.

Vadå länderna som inte har egen skog? Träd kan växa i princip överallt på hela jorden. Har ett land brist på träd får de väl plantera egna skogar. Danmark har till exempel alla möjligheter att vars självförsörjande på skog men har valt att avsätta 77% av sin markyta till städer och lantbruk.

Det är inte Sveriges ansvar att förse världen om trä. Speciellt inte om det sker på bekostnad av vår egen livsmiljö, vår egen natur, vår egen flora och vår egen fauna. Kommer vi vara nöjda över att ha hjälpt länder som Danmark med att torka sig i röven när vi inte kan locka lingon, blåbär och svamp eller hörs fågelsång i våra egna skogar och bara kan se vilda djur i ett fåtal nationalparker och djurparker?
Citera
2023-10-26, 08:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DeerDoe
Såå om Staten äger skogen så är det inte ägande längre?
Är du fullkomligt marinerad i propagandan?

Politiker använder ju Staten som sin privata portfölj, alltid varit så och kommer alltid vara så så länge vi har att göra med människor.
Men en sak är säker, äger Staten skogen så är det INGEN som bryr sig om skogen. Det är en form av kapital och kan lätt omvandlas till en parkeringsplats eller enorm serverhall för google, apple, amazon etc. Batterifabrik kanske?

Om skogen ägs privat så kommer den skogen älskas och tas om hand av ägaren. Den kommer besiktigas, den kommer jagas i och man kommer se det som det bästa man äger och har.

Köp inte narrativet om att skogsstyrelsen eller naturvårdsverket faktiskt sköter skogar.
Det är för det mesta kontorsmuppar som tittar på flygfoton, GIS eller läser/skriver utredningar.
Finns inte en chans att dessa skulle kunna ersätta det arbete som jägare och skogsägare gör ”gratis” i landet. Vi pratar alltså om ca. 500 000 människor som aktivt arbetar i skog.

Jakträtter kan fördelas ut ändå. På ett rättvisare sätt än med dagens system, dessutom, eftersom du idag i princip måste äga skog eller känna någon som gör det för att kunna jaga.

Det bästa vore såklart om all skog var skyddad men samtidigt behövs ju skogsbruket. Men i begränsad omfattning. Och bästa sättet att begränsa det på är att plocka bort privata skogsägare som ser skogen som en investering som ska ge avkastning snarare än en del av naturen.

Skogsägare kan älska sin skog hur mycket de vill, men i slutändan är målet ändå för de allra flesta att skövla den för att tjäna pengar.
Citera
2023-10-26, 08:27
Medlem
magpests avatar
För att det var livsviktigt för alla vårs överlevnad. Hur tror du verkligheten såg ut för gemene svensk 200 år tillbaka? Du behövde virke och stockar (träd) till din timrade trästuga. Du behövde ved så att du kunde hålla dig varm så att du inte dog av kylan.

Förr hade varje by tillgång till skog. Varje bonde hade rätt att ta ut en viss andel ur skogen för husbehov och annat. Skiftesreformer gjorde att varje hemmansägare fick skog efter hemmansmantalet.

Det är mestadels bönder som är skogsägare i Sverige och vid mitten av 1800-talet var nästan alla skogsägare då majoriteten av befolkningen var bönder (eller ättling till en sådan).

En extremt korkad TS.
Citera
2023-10-26, 08:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stycket
Poängen är väl att mindre mark behöver åläggas för odling av materialet.

Ja, men på fel ställe... du vill odla på jordbruksmark....

Du kommer även att öka de globala transporterna enormt då det är bulkmaterial som skall gå från Asien till Europa.

Vi kan utnyttja vår mark till att producera nyttigheter, det är inte för att förstöra man hugger skog.

Till det vill du öka importen och slopa exporten, det blir Venezuela av den politiken.

För att du hade kalhyggen där du bodde, det är det enda problemet du löser.
Citera
2023-10-26, 09:16
Medlem
Citat:
Många har nog märkt att det dyker upp kalhyggen lite överallt just nu. Bara runt mitt hem räknade jag till tjugo kalhyggen inom en halvtimmes promenadavstånd.

Varför det är så vet jag inte, men teorin är att skogsägarna "tömmer spargrisarna" i dåliga ekonomiska tider. Fult och deprimerande är det i alla fall.

Läser också om hur Skogsstyrelsen, skogsföretagen och LRF beräknar att skogsägarna och lantbrukarna "förlorar" tiotals miljarder kr varje år pga att vilda djur envisas med att leva i den svenska naturen och behöva äta och så.

Varför tillåter vi ens privat och utbrett statligt skogsägande? Varför anses skogen tillhöra dem medan djuren - som man ändå kan hävda bodde där först - anses vara en ekonomisk belastning för att de existerar? Det känns som Sverige hade behövt en ny skogspolitik.

Av de 18 miljoner kubikmeter trä som fälls i Sverige varje år så förbrukas knappt en tredjedel i Sverige. Resten exporteras till utlandet. Vi fäller alltså svensk skog, utrotar ekosystem och låter skogsägare förstöra naturvärden för att de ska kunna tjäna pengar på att sälja den utomlands.

Mina förslag på ny skogspolitik: Förbjud privat skogsägande, förstatliga ägandet och lät de statliga skogsbolagen enbart fälla så mycket träd årligen som motsvarar Sveriges eget behov.

Vi kan inte förstöra vår egen natur och döda våra inhemska djur för att danskar ska kunna elda i kaminen och bygga överskattade möbler.

Du kan uppenbarligen inte ett skit om hur man sköter en skog.. så du kanske borde läsa på innan du ska spela bror duktig.

Sinnesjukt att du ens tror att du snuddar på nån form av verklighet.
Citera
2023-10-26, 09:23
Medlem
MomsPlusSkatts avatar
Citat:
Många skulle inte skriva under på att definitionen av ondska är att vilja prioritera naturen, floran och faunan framför skogsägarnas intressen.

Jag är till och med så god att jag gladeligen skulle se att staten kompenserar skogsägarna väl för deras mark så att de inte förlorar på sina investeringar.

Ondska är däremot att hävda en äganderätt över naturen pga att du köpt dig ett papper av någon som inte hade rätt att sälja naturen från första början, och sedan betrakta de varelser och växter som är beroende av "din" mark som skadedjur som äter upp vinstmarginaler.
Mest är det väl för att lagt kort ligger och att folk, särskilt svenskar, älskar att försvara status quo. Kolla bara det totala hjärnsläppet i tråden, folk kan inte ens leka med tanken utan att balla ur med aggressioner och personangrepp.
Citera
2023-10-26, 09:39
Medlem
scoremaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amazon-mannen
Varför? Varför ska högstadiekommunister som TS bestämma över andras ägodelar?

Det gör dom ju inte heller.
Det är fria fantasier.
Citera
2023-10-26, 09:48
Medlem
idiamindadas avatar
Citat:

Skogen är det som försörjer dig och dina gelikar. Liksom vår industri. Jag gillar inte skogsbruk heller men vissa saker här i livet får man bara acceptera.
Citera
2023-10-26, 09:52
Avslutad
Citat:

" Enligt Top-skogs beräkningar räcker det med 0,08 hektar i södra Sverige för att producera 1 kubikmeter virke per år, "

passa på att köpa kalhyggena och se till att det växer upp ny skog där så att kråkorna har någonstans att sitta
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in