2023-10-26, 07:54
Medlem
MrSokratess avatar
Såg att Mark Levengood intervjuat kända svenskar men twisten är att intervjuerna sänds efter deras död, därav titeln.
På söndag sänds intervjun med Lasse Berghagen.

https://viaplay.se/serier/ordet-sista

Lite udda koncept.
Diskutera fritt.
Citera
2023-10-26, 08:05
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrSokrates
Såg att Mark Levengood intervjuat kända svenskar men twisten är att intervjuerna sänds efter deras död, därav titeln.
På söndag sänds intervjun med Lasse Berghagen.

https://viaplay.se/serier/ordet-sista

Lite udda koncept.
Diskutera fritt.

Man undrar ju lite vilka de har intervjuat. Måste vara lite speciell stämning på redaktionen, att gå och hoppas på att personerna dör så avsnittet kan sändas. Konceptet är ju intressant, beroende på hur intervjun är upplagd. Jag antar att den har skett med ingången "när andra ser detta är du död, vad vill du säga?"
Citera
2023-10-26, 08:13
Medlem
Reverend.Camdens avatar
TV3 dödade alltså Berghagen för att kunna sända premiäravsnittet?

Jävligt märkligt koncept. Vad är själva poängen? Blir det fritt spelrum för intervjuobjektet då denne kan vara helt ärlig i o m att denne vet att den inte kan straffas för det som kommer fram?
Vore ju intressant om de kunde få med lite mer radikala folk. Känns inte som att Lasse Berghagen skulle komma med så kontroversiella åsikter, eller?
Kommer vi se en Lasse som älskar homofili, rasism och annat utanför boxen?

Tror för övrigt inte jag tittat på TV3 sedan många år...saknar faktiskt diskutabelt även om Ashberg senare var med och förstörde Sverige.
Citera
2023-10-26, 09:57
Medlem
Jordgubbes avatar
Jag trodde att det var endast Berghagen. Som serie är det ju makabert. Så nu ska man bli orolig när Levengood knackar på.
Citera
2023-10-26, 12:20
Medlem
Det är nu det kommer fram att Lasse är Zodiac Killer
Citera
2023-10-26, 14:54
Medlem
JazzinForBlueJeans avatar
Konceptet har körts på Danmarks TV2 i några år. Märklig stämning är det och jag kan inte minnas att det någonsin har kommit fram nåt stort avslöjande eller hemligheter som den bortgångne vill berätta om. Mest en lågmäld pratstund på en dyster bakgrund.
Citera
2023-10-26, 15:40
Medlem
sojapojkes avatar
När Mark Levengood knackar på så vet man att man är vid livets slutskede. Det är som en sista intervju med döden.
Citera
2023-10-27, 20:04
Medlem
Som tittare hoppas man på en kändis som radar upp aningen obekväma sanningar på löpande band. Typ om kollegor eller branschen. Men de flesta tar nog hänsyn till familjen och sitt eftermäle och håller igen. Och därmed riskerar programidén att falla. I värsta fall blir det bara någon sorts platt genomgång av karriären vilket vi tittare redan sett otaliga gånger. Bara sensationer lyfter detta program.
Citera
2023-10-29, 02:30
Medlem
Ett intressant upplägg som SKULLE kunna mynna ut i sevärda program. Men tyvärr tror jag att det kommer bli slätstruket, intetsägande - och utan några större överraskningar eller utspel. Tyvärr.

Upplägget får mig att tänka på Fichtelius serie med Göran Persson (Ordförande Persson). Där han följde Persson i 10 års tid och gjorde ett par hemliga intervjuer ett par gånger om året som enbart skulle få sändas när Persson avgick. Fichtelius lyckades väl med det greppet, kanske allra mest för att Göran Persson valde att vara mycket frispråkig (Mona Sahlins styrka är inte att tänka, Carl Bildt är så jävla dålig, Winberg har inte gjort mycket av värde de senaste åren....).

Ska Levengood lyckas med serien behövs en eller flera stora överraskningar. från dem han intervjuar. Annars kommer det bara bli ett i raden av intetsägande intervjuprogram.
Citera
2023-10-29, 21:48
Medlem
Har precis sett programmet, det blir godkänt! Mycket ovanligt grepp att prata med huvudpersonen i dåtid. Men det funkar. Men det här programmet står och faller med vem gästen är. Berghagen var ju som klippt och skuren i rollen, han insåg förutsättningarna och levererade det som förväntades. Levengood ställde vissa intressanta frågor men i det stora hela tyckte jag ändå han tassade på tå. Jag tänker lite på förutsättningarna kring ett sådant här program. Man kan ju knappast kontakta kändis X bara för att vederbörande råkar vara gammal, det måste mer eller mindre finnas en uttalad dödsdom för att det här formatet ska fungera. Om människan känner sig pigg och frisk kan man inte föra en sådan här dialog. Inspelningen är lång men redigerad. Viktigt att komma ihåg. Det är alltså "någons version av Lasse Berghagen" vi tittare får se. Jag undrar hur detta kommer att utvecklas framöver. I hur sent skede görs intervjuerna och hur länge blir de liggande innan människan dör? Går det väldigt lång tid mellan inspelningen och frånfället finns ju risken att nya detaljer tillkommit som borde ha vart med.
Citera
2023-10-29, 22:44
Avslutad
Såg inte programmet men funderar lite på hur tätt inpå Berghagens död gjordes intervjun? Visste Berghagen att han snart skulle genomgå en hjärtoperation och kände därmed till att det skulle bli möjligt med komplikationer? För annars så finns det väl inget som talat emot att Berghagen kunde ha blivit 85 år gammla t.ex. och då hade ju intervjun först sänts om 7 år?
Citera
2023-10-30, 00:48
Medlem
Impalers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JagandeBjornen
Såg inte programmet men funderar lite på hur tätt inpå Berghagens död gjordes intervjun? Visste Berghagen att han snart skulle genomgå en hjärtoperation och kände därmed till att det skulle bli möjligt med komplikationer? För annars så finns det väl inget som talat emot att Berghagen kunde ha blivit 85 år gammla t.ex. och då hade ju intervjun först sänts om 7 år?

Den spelades in hösten 2022.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in