2023-10-26, 03:10
Medlem
smokeonthewaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BayouX
Hovrätten tog hänsyn till Majas ”Psykiska ohälsa”
Redan där blir jag upprörd!
Maja mådde mycket bra under Nöjes-kvällen, det dåliga måendet tog fart under inlåsningen.

HR gör Maja till ett stackars offer med psykisk ohälsa! Precis som @Notknapparen och hens kompisar. Patetiskt!
Citera
2023-10-26, 03:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av firebird1974
När Johanna en dag blir frigiven så har hon 5,5 år kvar av sitt straff och dessa 5,5 år förföljer henne i 2 år, sköter hon sej prickfritt i 2 år så försvinner dessa 5,5 år om hon nu inte begår nya brott under dessa 2 år, men begår hon nya brott inom dessa 2 år så bakas dessa 5,5 år in i den nya domen men bara om hon begår ett nytt mord, rånar hon en värdetransport så bakas inte dessa 5,5 åren in i domen för rånet.
Sjukt men sån är systemet, meningen med detta system är att kvarvarande strafftid ska verka avskräckande så den frigivne inte begår samma brottslighet efter frigivning.

Enkelt sagt kan man säga att staten håller både en morot och en piska mot dej som frigiven.

Fungerar systemet då, både ja och nej, för dom flesta mördare fungerar väl det eftersom dom flesta mördarna begår i stort sätt bara ett mord i sina liv så där har väl inte den kvarvarande strafftiden något syfte, så precis som du skriver så skulle mördare faktisk kunna sitta av hela straffet eftersom återfallsrisken är minimal när det kommer till mord.

För våldtäktsmän tror jag inte det skulle förändra någonting om dom fick sitta 4 år eller hela straffet på 6 år, våldtäktsmän leds av ett sjukligt tvång som gör att dom våldtar, där menar jag hellre att det ska införas tvångskastrering under fängelsetiden eftersom återfallsrisken för våldtäktsmän och pedofiler ligger på 90-95%, Samma sak med yrkeskriminella så som knarklangare, inbrottstjuvar, rånare, där är vinsten så mycket större än själva straffet dom riskerar i en domstol.

Det blev lite OT detta men det får bara vara så.

Ja det är nog så som du beskriver
Hur är det i andra länder
finns det något land som är ett föredöme?

Svårt att veta hur framtid kommer att se ut för M och J angående brottslighet
Citera
2023-10-26, 03:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anedin
Något sånt har jag också tänkt
De skulle ju ge igen och Maja var ju på hugget där på nöjet på span på Tove för att de skulle få med Tove

Det var nog Johanna som hade kommenderat Maja till att spana efter Maja. Jag undrar om Maja verkligen ville vara med på att ta livet av Johanna? Maja fick väl gå Johannas ärenden som man säger.
Citera
2023-10-26, 03:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KSP
Tja, vad skall man säga egentligen?

Rent krasst kan jag till en början konstatera att, folk inte har koll på hur "rättssäkerheten" i detta landet fungerar. Eller ännu bättre. Hur rättssäkerheten, de facto fungerar!

M@j@ är fortfarande försatt på fri fot efter att ha suttit häktad diverse antal månader.
Hon har med andra ord redan sonat sitt straff som ålägges henne.

Åklagare Rullman har - utifrån bästa förutsättningar och förhållanden i den utredning som polismyndigheten genomfört och som han till början lett - försökt att åtala båda misstänkta för mord samt grovt gravfridsbrott.
Detta köper naturligtvis inte HR som förövrigt innehar en högre juridisk kompetens jämfört med tingsrätter.
Hur som helst, så saknas det brottsrubriceringar som (eventuellt) hade kunnat bringa längre straff avseende M@j@ samt i slutändan även Joh@nn@ hovrättsförhandlingen.

Nu hade utredningen och (åklagare Rullman) inte genomfört en rekonstruktion med anledning av att, han inte ansåg detta skulle medföra ytterligare bevisning i ärendet samt att, han inte ansåg det på något sätt skulle tydliggöra M@j@s inblandning i händelseförloppet vid gärningen.

Naturligtvis gör HR en helt korrekt bedömning av händelseförloppet som framkommer av den utredning som ligger till grund för åtal.
Det finns absolut ingenting i den utredning som genomförts som kan döma M@j@ för varken mord eller för medhjälp till mord som hade medfört ett längre straff.

Nu sitter (halva?) Sverige samt de korkade i denna tråd (jag avböjer mig att nämna några namn) - och gapar om "rättssäkerhet", "Sverige skyddar enkom gärningspersoner" mm. och har åsikter om ditt och datt, men inte har någon koll.

Det existerar även de i tråden som anser sig veta att, båda eller den ena av de åtalade, lider av bokstavskombinationer, psykiska störningar, psykoser etc. (jag har ingen aning) som orkar idissla detta i oändlighet. Utan att komma till någon som helst slutsats i sina utläggningar om psykisk mående.

För att avsluta - HR har gjort en helt korrekt bedömning utifrån det underlag som ligger till grund för domarna i detta fallet.

Den insyn som jag har haft avseende denna utredning övertygar mig i att Sverige fortsätt innehar en trovärdig, rättvis och stark säkerhet inom rättsväsendet.

DET skall vi vara stolta över!

HR trots sina utbildade har gjort flera missar tidigare så varför skulle inte detta också kunna vara en stor miss fr dem
Citera
2023-10-26, 03:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Ja givet rättens urusla resonemang så anser jag att det är synd att inte Johanna skyllde på Maja. Det hade antagligen lett till dels en bättre utredning där man pressat mer för att få fram sanningen, dels ett åtal där man inte specat vem som gjort vad utan bara att bägge var inblandade och gjorde det i samförstånd. Mycket märkligt att man ska sitta efter ett domslut och önska att den skyldiga inte hade erkänt!

Ja det hade nog fått dem mer allerta att pressa på lite
Citera
2023-10-26, 03:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Abbaslutfisk
Motivet från Johanna den äldre av dom var en konflikt med Tove, tyvärr råkar Johanna vara åt det empatistörda antisociala personlighetstypen
Vilket gör att hon kunde ta Tove av daga och värva sin lokala bästa vän som medhjälpare
Vännen hade inget eget motiv
Hon var manipulerad av den äldre kvinnan

Maja blev nog tvingad till att agera som medhjälpare. Johanna hade nog sagt till henne att om du inte hjälper mig då vill jag inte vara vän med dig längre.
Citera
2023-10-26, 03:22
Medlem
smokeonthewaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Speakbitch
Från Aftonbladet:

”Juridiskt intressantare är bedömningen av Maja Hellmans påstådda inblandning i mordet.
Hovrätten anser att kvinnans påståenden om att hon sov sig genom mordet ”framstår som osannolika”. Höga ljud i en liten lägenhet som till och med en granne reagerade över skulle hon alltså ha snarkat sig igenom?
Andra delar av hennes berättelse ter sig för domarna som ”i det närmaste otänkbart” och ”mycket märkligt”.
Kort sagt, domstolen anser att Maja Hellman ljuger.”

Varför döndes hon inte då?
Citera
2023-10-26, 03:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Braskamin58
Det var nog Johanna som hade kommenderat Maja till att spana efter Maja. Jag undrar om Maja verkligen ville vara med på att ta livet av Johanna? Maja fick väl gå Johannas ärenden som man säger.

Jag tror att Maja var med på att Ge igen
Att ge Tove stryk
men sen hände något i bostaden så att det brann till i huvudet på J
I stundens hetta kanske det blev mordiskt tänk
Citera
2023-10-26, 03:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smokeonthewater
Varför döndes hon inte då?
Ja det kan man undra
Hur gick det egentligen till där i HR?
Citera
2023-10-26, 03:24
Medlem
Oj, vad ni hatiska hoppas på hämnd mot negressen!

Jag känner inte hennes exakta etnicitet; men här skall ni få litet extra bränsle till autodafén: igbofolket i Nigeria har traditionellt alltid dräpt enäggstvillingar, då de ansetts vara inkarnationer av onda andar!

(Faktum är att dessa, isynnerhet de monoamniotiska, ofta uppvisar fysiska och psykiska defekter som minskar deras statistiska nyttovärde i samhället!)
Citera
2023-10-26, 03:26
Medlem
smokeonthewaters avatar
Citat:
HR trots sina utbildade har gjort flera missar tidigare så varför skulle inte detta också kunna vara en stor miss fr dem

Precis. Hög utbildning är ingen garanti för att man begriper något. Vi har ju några som verkar ha bra utbildning i tråden men de fattar ju ingenting. Allt är teori för dem. De har ingen egen erfarenhet.
Citera
2023-10-26, 03:31
Medlem
smokeonthewaters avatar
Citat:
Ja det kan man undra
Hur gick det egentligen till där i HR?

Vi får hoppas att det går att bevisa jäv. Kontakter till GW, föräldrarna?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in