2023-10-25, 23:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JokerMannen
Hon är för närvarande adresserad på Orkesterv*gen 21 och tycks troligen ha fått utegångsförbud tills vidare.

Mvh/
@JokerMannen

Jag tror nog att pappa Hellman bokade bord på stans finaste restaurang och att hela familjen samlades och firade att deras oskyldiga Maja är hemma och rentvådd igen!
Sen blir det säkert en utomlandsresa med shopping som kanske gubben GW Persson bjuder på, han verkade ju fatta tycke för Maja så väldigt och är ju så känd för att vara generös och bjuda folk. Maja behöver ju en ny garderob gangsterkläder nu när hon är ute igen.
Citera
2023-10-25, 23:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anedin
Maja slipper att betala skadestånd till Toves anhöriga
Förjäkligt vad billigt hon kom undan med att sitta och ljuga

Vi får se om Toves anhörigas advokat kommer att driva det som civilrättsligt mål.

Man kan inte klandra HR Dom inom ramen av vad Domen innehåller men man kan civilrättsligt pröva Majas passivitet då det inte beaktas i HR Dom.

HR gjorde en viss blänkare åt det hållet.
Citera
2023-10-25, 23:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stegbil
Nej. Man är inte oskyldig bara för att det inte kan bevisas. Däremot kan man inte lagföras.

Då kan man ju skippa allt vad domstolar heter.
Citera
2023-10-25, 23:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PrincessAnne
Har hon någon form av utvecklingsstörning (men då skulle hon väl inte fått fängelse utan vård)?

Hon är nog svagbegåvad och inte utvecklingsstörd.
Citera
2023-10-26, 00:06
Medlem
Citat:
Hon är för närvarande adresserad på Orkesterv*gen 21 och tycks troligen ha fått utegångsförbud tills vidare.

Mvh/
@JokerMannen

Bahaha skrattade rakt ut. Det är min bild också.

Tippar på att hon spenderar utegångsförbudet med att läsa hela den här tråden.
Citera
2023-10-26, 00:07
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BayouX
Handlar fallet om hudfärg? Försök inte ens göra mordet på Tove till en rasfråga, det är endast löjligt!
Maja är ingen oskyldig kvinna, hon är dömd för GROVT GRAVFRIDSBROTT.
Tyvärr vågade Hovrätten inte döma henne för MORD, då ÅK var så undermåliga

Tycker du att HR borde fabricerat bevis som inte fanns?

Efter att ha läst igenom domen förefaller det för mig som om HR till skillnad från TR gjort ett helt föredömligt arbete, vilket inte kan sägas om TR som agerade rättsvidrigt. Att sen åklagare inte gör sitt jobb är beklagligt, men inget HR kan lastas för.
Citera
2023-10-26, 00:09
Medlem
Varför fanns inte nog med bevis att dömma den svagbegåvade helt plötsligt? Att hennes historia bedömdes vara opålitlig borde väl vara bevis i sig.
Citera
2023-10-26, 00:13
Medlem
Tja, vad skall man säga egentligen?

Rent krasst kan jag till en början konstatera att, folk inte har koll på hur "rättssäkerheten" i detta landet fungerar. Eller ännu bättre. Hur rättssäkerheten, de facto fungerar!

M@j@ är fortfarande försatt på fri fot efter att ha suttit häktad diverse antal månader.
Hon har med andra ord redan sonat sitt straff som ålägges henne.

Åklagare Rullman har - utifrån bästa förutsättningar och förhållanden i den utredning som polismyndigheten genomfört och som han till början lett - försökt att åtala båda misstänkta för mord samt grovt gravfridsbrott.
Detta köper naturligtvis inte HR som förövrigt innehar en högre juridisk kompetens jämfört med tingsrätter.
Hur som helst, så saknas det brottsrubriceringar som (eventuellt) hade kunnat bringa längre straff avseende M@j@ samt i slutändan även Joh@nn@ hovrättsförhandlingen.

Nu hade utredningen och (åklagare Rullman) inte genomfört en rekonstruktion med anledning av att, han inte ansåg detta skulle medföra ytterligare bevisning i ärendet samt att, han inte ansåg det på något sätt skulle tydliggöra M@j@s inblandning i händelseförloppet vid gärningen.

Naturligtvis gör HR en helt korrekt bedömning av händelseförloppet som framkommer av den utredning som ligger till grund för åtal.
Det finns absolut ingenting i den utredning som genomförts som kan döma M@j@ för varken mord eller för medhjälp till mord som hade medfört ett längre straff.

Nu sitter (halva?) Sverige samt de korkade i denna tråd (jag avböjer mig att nämna några namn) - och gapar om "rättssäkerhet", "Sverige skyddar enkom gärningspersoner" mm. och har åsikter om ditt och datt, men inte har någon koll.

Det existerar även de i tråden som anser sig veta att, båda eller den ena av de åtalade, lider av bokstavskombinationer, psykiska störningar, psykoser etc. (jag har ingen aning) som orkar idissla detta i oändlighet. Utan att komma till någon som helst slutsats i sina utläggningar om psykisk mående.

För att avsluta - HR har gjort en helt korrekt bedömning utifrån det underlag som ligger till grund för domarna i detta fallet.

Den insyn som jag har haft avseende denna utredning övertygar mig i att Sverige fortsätt innehar en trovärdig, rättvis och stark säkerhet inom rättsväsendet.

DET skall vi vara stolta över!
Citera
2023-10-26, 00:13
Medlem
nousernameneededs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jof
Shit happens! Båda har fått olika brott ja, men brännmärkta för livet.
Men fast åkte dom. Till skillnad från massor av småkriminella mördare.

Vilken tröst för de anhöriga! att de åkte fast och sedan pissar rättssystemet dem i ansiktet...
Citera
2023-10-26, 00:17
Medlem
Citat:

Mvh/
@JokerMannen

Kanske blir som ett fängelse iallafall då.
Citera
2023-10-26, 00:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dryskillet
Varför fanns inte nog med bevis att dömma den svagbegåvade helt plötsligt? Att hennes historia bedömdes vara opålitlig borde väl vara bevis i sig.

Den stora skillnaden är att TR tog större vikt i Johannas utpekande av Majas delaktighet än HR.

HR ville ha stödbevisning till Johannas utpekande vilket är mer eller mindre omöjligt då Toves kropp blev skändand samt liggande ute i terrängen.

Att sedan HR inte finner Maja trovärdig är en annan sak.
Citera
2023-10-26, 00:22
Medlem
Citat:
Fröken Janss*n har också vid andra tidigare tillfällen uppvisat tårar. Trots allt, vill jag påstå att Fröken Janss*n faktiskt har ett samvete även om det för det mesta tycks vara förankrat i djupet inom henne och har svårt att komma ut, och upp till ytan.

Ja, Fröken Janss*n har trots allt ett samvete till skillnad från hennes tidigare kamrat storlögnerskan Fröken Hellm*n.

Att Fröken Janss*n tog bort sitt ena efternamn beror på en tidigare långvarig konflikt med fadern.

Mvh/
@JokerMannen

Hände den konflikten innan eller efter mordet? Eller gissar du bara?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in