2023-10-25, 20:33
Medlem
Docklands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jesss1234
Det är din åsikt så håll isär verkligheten från vad du tror.

Ursäkta, kan du förtydliga vad du menade?
Citera
2023-10-25, 20:33
Medlem
johkv637s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nousernameneeded
Det är fler än jag med min åsikt... din jävla clown men som vanligt med detta pissfolk! så vågar ingen göra något! alla är bekväma tills det händer dem själv något...
Ja, inklusive dig uppenbarligen. Skönt att löständerna äntligen trillade ut!
Senast redigerad av johkv637 2023-10-25 kl. 21:21.
Citera
2023-10-25, 20:34
Medlem
firebird1974s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av johkv637
Vi är båda övertygade om skuldfrågan, men du kan inte vara jätteöverraskad över domer, eller?

Nej domen för bägge landade ungefär på det jag själv kom fram till, Johannas 16 år kom inte som någon överraskning men när det gällde Maja så trodde jag att hon skulle dömas till 3 år och inte 1,6 år.
Citera
2023-10-25, 20:36
Medlem
johkv637s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av firebird1974
Nej domen för bägge landade ungefär på det jag själv kom fram till, Johannas 16 år kom inte som någon överraskning men när det gällde Maja så trodde jag att hon skulle dömas till 3 år och inte 1,6 år.
Tack för ett bra svar! Exakt, förstår frustrationen hos många men domen känns ganska väntad...
Citera
2023-10-25, 20:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Allans.kompis
Hon är oskyldig tills motsatsen är bevisad.

Nej. Man är inte oskyldig bara för att det inte kan bevisas. Däremot kan man inte lagföras.
Citera
2023-10-25, 20:42
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Magica-Lazio
Helt rätt jag är helt med på detta också. Dom som hävdar att M ska dömas för mord bara för att J säger att så är fallet kan inte förstå hur ett rättssystem fungerar. Speciellt är "vittnandet" från J extremt lågt bevisvärde eftersom hon är gärningsman så hon har inget att förlora på att ljuga. Känslor och hörsägen använder dom i bananrepubliker i Afrika men i Sverige hellre fria än fälla om det inte finns klara bevis utom rimligt tvivel och det är en av få saker jag är stolt med när det gäller Sverige.

Sedan i TR verkar dom (speciellt rullman) vara korrupta som dömde M till livstid först, pga stegräknaren var i närheten och för att J sa att M höll fast Tove. Det är definitivt inte bortom rimligt tvivel och bara en korrupt åklagare som Rullman kan ens åberopa livstid för M i det läget. Blev faktiskt äcklad av så lågt bevisvärde och dömma till livstid i första instans i TR. Som tur dömer inte HR efter känslor och hörsägen utan det är utbildat folk inom rättsväsendet.

Sedan tycker jag att J straff är klent. Skulle dömas till iaf 18år eller livstid. Vet inte varför hon fick så lågt, först döda och sedan bränna kroppen. Hur är det inte försvårande? Och all sökning på internet hur man bränner en kropp och allt annat.
Med ordet bara i ditt inlägg avslöjar du dig som okunnig. Det finns ingen som hävdar att det endast är på Johannas ord som Maja ska dömas. Läs på och försök igen. Helhetsbedömning är nyckelordet.
Citera
2023-10-25, 20:42
Medlem
PrincessAnnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Allans.kompis
MH har nästan ett helt A4-papper med begåvningshandikapp och psykologiska besvär.
Har hon någon form av utvecklingsstörning (men då skulle hon väl inte fått fängelse utan vård)?
Citera
2023-10-25, 20:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jesss1234
Det är den delen i domslutet som förbryllar mig mest. Hon har ju inte gjort en enda sak för att hjälpa till. Dessutom anser de ju att de uppgifter hon lämnat om Maja inte ens är sanna. Så de anser att knipa käft när man vet att Tove ligger bränd och slängd som sopor är att hjälpa till? Jag kan liksom inte fatta vad de menar.

Jag har svårt att se det också.

Kan ta exemplet med han som ströp Somayye och dumpade i Kvarnholmen. Han åkte på livstid så det sjöng om det.
Lite samma stuk som rättsfallet här. Stryps ihjäl. Kroppen dumpas. Håller käften länge och väl (även om han i Nacka sa var kroppen var ett bra tag innan dom faktiskt hittade kropen).

Att "hjälpa till" EFTER att bevis och kropp hittats är fan inte att hjälpa till. Att erkänna vid första förhöret, ge en saklig berättelse och visa var kroppen är direkt, DET är att hjälpa till.

Men antal att Hovrätten vred sig dubbelt för att kunna ge lite rabatt, i sann jävla svensk rättsanda...
Citera
2023-10-25, 20:43
Avstängd
Jagduvidoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kämpendahl
Vad jag förstår har M inte åtalats för medhjälp till mord och kan därför inte dömas för det, men jag kan ha fel. I domen berättar hovrätten hur de resonerar kring J:s uppgifter om att M skulle ha hjälpt till vid mordet. Läs den.
Det är isf tjänstefel.
Rättssystemet är fyllt av tomtar och jokrar.
Citera
2023-10-25, 20:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dofstom

➡ Toves eget fel gick till dödsfälla i lägenhet med Maja och Johanna.

Du har framfört ren och skär abundant gallimatias.

Den 21-åriga flickan T*ve T*nnies, som under natten den 16:e Oktober 2022 bringades om livet och, vilket då ägde rum inom Fröken Janss*n:s lägenhet och där, samt då, uppehöll sig också hennes kamrat Fröken Hellm*n. De tvenne fröknarna hade i samförstånd lurat med sig sitt då utvalda offer efter en avslutad utekväll på nattklubben "Nöjet" i Vetlanda.

Fröken Janss*n hade vid det aktuella tillfället och tillsammans med sin kamrat Fröken Hellm*n, lurat med sig sitt offer till lägenheten, då adresserad på Janss*n, för att därinom sedan kunna bringa den 21-åriga flickan T*ve T*nnies om livet vilket så också slutligen skedde.

Enligt ovan skrivet, så kan, aldrig❗offret T*ve T*nnies skuldbeläggas för att själv, ha varit orsaken till att hon miste sitt liv under natten den 16:e Oktober 2022.

Beträffande Fröken Hellm*n, så är hon endast Juridiskt sett, friad för mord.

Fröken Hellm*n är en ung flicka som nu har mycket på sitt samvete och tillika sagt, så var❗och är❗Fröken Hellm*n en liten inpiskad och enveten vane-lögnerska som hade den stora turen på sin sida och, det var just den turen som ledde fram till att hon till sist fick komma tillbaka till sin frihet igen utanför murarna.

Mvh/
@JokerMannen
Citera
2023-10-25, 20:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ganonito
Uppenbart att de fick sänkta straff pga att de är unga kvinnor. Hade det varit män så hade livstidsstraffet bestått. Hoppas det överklagas till HD.

Jag tror du har rätt.
Citera
2023-10-25, 20:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blavinge
Ja detta är en mega skandal. Så fruktansvärt dåligt och som du skriver vilken rättssäkerhet när inte ens mördare får sina straff som de ska ha.

Finner inga ord.........

Rättssäkerheten har fallerat totalt!!!!!!!!!

Så otäckt
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in