2023-10-25, 22:24
Medlem
Mrflinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterPelikan66
Och hur skulle samhället se ut om vi hellre fällde än friade?

Förmodligen skulle en jävla massa gängkriminella sitta bakom lås och bom.
Morden skulle minska. Våldet mot kvinnor skulle minska. Skjutningarna skulle minska. Narkotikabrott skulle minska. Frågor på det?
Citera
2023-10-25, 22:25
Medlem
BayouXs avatar
”Den yngre kvinnan frikänns från ansvar för mord eftersom den andra kvinnans uppgifter inte är tillräcklig bevisning för att åtalet mot den yngre kvinnan ska vara styrkt.

Många gånger kan en medtilltalads uppgifter läggas till grund för en fällande dom, säger hovrättslagmannen Niklas Rundberg, men då måste uppgifterna få stöd av annan bevisning. Dessutom måste uppgifterna från den medtilltalade vara tydliga och detaljerade. Så har inte varit fallet här, fortsätter han.”

Grannens vittnesmål har alltså förkastats av Hovrätten.
Fiint rättsväsende vi har i detta land.
Citera
2023-10-25, 22:25
Medlem
Pythia_88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Behöver hon ta studielån?

Till vad? Mat, hyra? Det är ju betalt när man sitter gratis i fängelset.
Citera
2023-10-25, 22:28
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Nej. Back mount är bättre. Det finns t o m utövare som undviker att gå till mount mot vissa motståndare för att det finns escapes som leder in till farliga benlås.

Citat:
Ursprungligen postat av dip
Nej. Det är det inte. Inom ren grappling är dem likvärdiga (smakfråga, beroende på sådana saker som vikt/längd på utövare, själv föredrar jag tex side över både mount och back pga att jag har väldigt långa armar och ben)

Men när du involverar slag/armbågar (eller i som det här fallet att ha ihjäl någon) så är top VIDA överlägsen.

Nej, du skall inte ge replik på detta inlägg. Släpp det, för det hör inte hemma här.
Intressant!!
Kanske går det inte att bevisa Ms deltagande med kampsportsgrepp, såvida jag inte missuppfattat något?
Citera
2023-10-25, 22:29
Medlem
mercys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Det är nog ingen som behöver oroa sig över att M kommer känna någon skuld över det inträffade. Hon har inte under något av dom 18 förhören eller dom 6 rättegångsdagarna visat minsta tecken på ledsamhet eller ånger över det inträffade. Hon är istället överlycklig, som hennes advokat uttryckte det.
När nu både TR och HR har visat att de inte tror på Majas historia så kanske den där överlyckliga känslan snabbt går över när hon ska möta folket i Vetlanda. Jag tror att hon kommer gå en mycket svår tid till mötes. Hur ska hon kunna röra sig fritt i staden, möta kompisar, anhöriga till offret och alla andra som känner igen henne på gator och torg? Umgås normalt med sin familj som alltid kommer känna tvivel. Hon vet att alla vet.
Att flytta till annan stad är heller inte lätt. Att börja om där man inte har någon anknytning.

Summa summarum. Hade nog varit lättare att få ett straff liknande Johanna. Med tiden hade fallet bleknat och det hade varit lättare att börja om någon annanstans när straffet väl var avtjänat.
Citera
2023-10-25, 22:29
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Pythia_88
Till vad? Mat, hyra? Det är ju betalt när man sitter gratis i fängelset.
Exakt. Så hon kan plugga en lång utbildning och klara sig utan en krona i studielån medan den som är icke-kriminell har hundratusentals kronor i studieskulder att betala av. Det är det som menas med att man kan plugga gratis i fängelset.
Citera
2023-10-25, 22:31
Medlem
Skulle vara på sin plats att få veta mer om den konflikt och vilken relationen var dom slutade så tragiskt för de båda vännerna.

Glöm inte att de är unga ostraffad personer, som hamnar i denna hemska mardröm. Pga vad? Det tycker jag borde komma fram också.

Kanske kommer hon kunna prata mer om när hon får sin dom prövad igen..

.Vi är nog många som undrar hur de kunde gå så illa? Från att ha varit goda vänner till detta hemska slut.
Citera
2023-10-25, 22:31
Bannlyst
Citat:
Glöm det. Hon får ingen utbildning betald då det är gratis att studera på de statliga läroverken. Väljer man en privat är det en annan femma- då får hon ta pengar ur egen ficka.

Vad svarar du på egentligen.
Hon kan studera på kåken och få utbildning betald..
Du tror väl inte att hon får pengar i handen, är för helvete kriminalvården som betalar hennes studier...
Att man inte kan tänka längre vad jag menade..
Citera
2023-10-25, 22:33
Medlem
Pythia_88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Exakt. Så hon kan plugga en lång utbildning och klara sig utan en krona i studielån medan den som är icke-kriminell har hundratusentals kronor i studieskulder att betala av. Det är det som menas med att man kan plugga gratis i fängelset.

Så varför är det gratis att sitta i fängelse? Helt klart skumt tycker jag.
Citera
2023-10-25, 22:33
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Anedin
Det har jag också tänkt på
Känner en ung kille som fick egen bostad och kunde då inte fortsätta att studera
Hade inte råd och det är många många ungdomar som inte har råd
Och de som studerar tex till lärare 5 år har studieskulder hela livet trots att de levt på nudlar under studieåren.

Så länge det är lite lyx i våra fängelser så kommer det bli svårt att minska brottsligheten.

Hon kan studera till mycket då kriminalvården betalar kurserna, o dessutom ser de att det är positivt av J att vilja göra det...
Citera
2023-10-25, 22:35
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av firebird1974
Bara tiden i häktet räknas av.

Ok, Tack.
Citera
2023-10-25, 22:36
Avslutad
Citat:
Så varför är det gratis att sitta i fängelse? Helt klart skumt tycker jag.
Tja avgiftsbelägg de kriminella för fängelsetiden, jag har inget problem med det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in