Citat:
Ursprungligen postat av
Kellywoman
Alltså menar du att hr hade kunnat döma till det?
Då vilseleder ab med info
Hmm jag hade lite fel, men det spelar mindre roll: Man kan tydligen dömas för "medhjälp" om man "förmått annan till utförandet". Och det tror jag inte att någon tror man kan styrka i Majas fall, så det hade varit en dum sak att yrka på.
Det jag tänkte på var "främjat gärningen med råd eller dåd", för det kan man inte dömas för medhjälp utan då döms man likadant som den som utfört gärningen. Så det är ju detta som hade varit aktuellt i Majas fall.
Så Maja hade aldrig kunnat dömas för medhjälp, men det hade rent teoretiskt gått att yrka på. Så, nu har jag snurrat färdigt
Edit: Eller vänta....
"Ansvar som i denna balk är föreskrivet för viss gärning skall ådömas inte bara den som utfört gärningen utan även annan som främjat denna med råd eller dåd. Detsamma skall gälla beträffande i annan lag eller författning straffbelagd gärning, för vilken fängelse är föreskrivet.
Den som inte är att anse som gärningsman döms, om han har förmått annan till utförandet, för anstiftan av brottet och annars för medhjälp till det."
"förmått annan till utförandet" verkar knyta an till anstiftan. Så då kan man dömas för medhjälp om man "främjat en gärning med råd eller dåd". Grejen är ju dock att de saker som Maja gjort för att främja gärningen enligt rätten är saker som kvalificerar henne som medgärningsman, vilket kommer i nästa stycke:
"Varje medverkande bedöms efter det uppsåt eller den oaktsamhet som ligger honom till last. Ansvar som är föreskrivet för gärning av syssloman, gäldenär eller annan i särskild ställning skall ådömas även den som tillsammans med honom medverkat till gärningen."
Så HÄR är mitt sista bud: Så Maja hade aldrig kunnat dömas för medhjälp, eftersom hennes gärningar i det avseendet hade kvalificerat henne som medgärningsman. Och dessa gärningar fann man aldrig styrkta. Men det hade rent teoretiskt gått att yrka på. Så, NU har jag snurrat färdigt på riktigt
Nu ska jag ta ett års ledigt från att kommentera brottsbalken, det blev lite för mycket fel