2023-10-25, 22:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterPelikan66
Varför ska de få skadestånd menar du?

Menar JAG ??

Det har ju hänt flera gånger att gängkriminella och våldtäktsmän fått skadestånd efter att rätten inte lyckats bevisa dem skyldiga. En visade sig ha ljugit om ålder när han kom till sverige, han fick
840 000 kr!!
Citat:
Detta efter han, tillsammans med sin äldre bror, kidnappat och våldtagit två kvinnor i Malmö under tortyrliknande förhållanden.
Ett av fallen uppmärksammades särskilt eftersom kvinnan fritogs från ett källarutrymme i en massiv polisinsats först efter ett dygn.

Våldtäktsman var för ung – får 840 000 kronor av JK
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/pWM47G/valdtaktsman-var-for-ung--far-840-000-kronor-av-jk

https://www.riksdagen.se/sv/dokument-och-lagar/dokument/interpellation/skadestand-till-valdtaktsman-_h810889/

Rekordökning av ersättning till häktade – 70 miljoner betalades ut förra året
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/stor-okning-av-ersattningar-till-haktade-jk-betalade-ut-70-miljoner-forra-aretekordökning av ersättning till häktade – 70 miljoner betalades ut förra året
Senast redigerad av Emoist 2023-10-25 kl. 22:05.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Antoinette
Är det verkligen så konstigt? Bara för att någon ljuger betyder ju inte det att vederbörande har begått den handling som hen anklagas för. Tex kan det ju vara så att hon ljuger i vissa delar, som tex att hon sov sig igenom mordet, men talar sanning i andra som tex att hon inte höll fast Tove. Säg tex att hon hörde och insåg vad som hände men inte valde att ingripa pga, paralyserad, rädd, full eller liknande. Johanna verkar ha haft ett ganska starkt psykologiskt grepp om henne och Maja verkar heller inte riktigt ha haft den integritet som krävs för att säga nej när hon kanske hade behövt göra det.

Om man ska börja prata om den mörka triaden så verkar Johanna ha betydligt mer av den varan än Maja när man läser FUP:en. Maja är problematisk men på ett annat sätt.

Precis! Jag tror sanningen hamnar just där någonstans emellan.

Det borde dessutom vara straffbart att inte informera eller larma 112 om man vet att mord planeras, pågår eller har skett. Detta gäller inte bara mordet på Tove utan även alla andra tidigare planer och mordförsök på My, Julia, 2 ex-pojkvänner samt den fara som alla andra boende i ett flerfamiljshus där dessa bor, utsatts för.

Nu misslyckades ju alla de planerna gudskelov men omfattningen är ju jättestor, extremt skrämmande! Det borde tagits mer hänsyn även till detta när de dömde Johanna, hon är verkligen farlig!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JokerMannen
Du har framfört ren och skär abundant gallimatias.

Den 21-åriga flickan T*ve T*nnies, som under natten den 16:e Oktober 2022 bringades om livet och, vilket då ägde rum inom Fröken Janss*n:s lägenhet och där, samt då, uppehöll sig också hennes kamrat Fröken Hellm*n. De tvenne fröknarna hade i samförstånd lurat med sig sitt då utvalda offer efter en avslutad utekväll på nattklubben "Nöjet" i Vetlanda.

Fröken Janss*n hade vid det aktuella tillfället och tillsammans med sin kamrat Fröken Hellm*n, lurat med sig sitt offer till lägenheten, då adresserad på Janss*n, för att därinom sedan kunna bringa den 21-åriga flickan T*ve T*nnies om livet vilket så också slutligen skedde.

Enligt ovan skrivet, så kan, aldrig❗offret T*ve T*nnies skuldbeläggas för att själv, ha varit orsaken till att hon miste sitt liv under natten den 16:e Oktober 2022.

Beträffande Fröken Hellm*n, så är hon endast Juridiskt sett, friad för mord.

Fröken Hellm*n är en ung flicka som nu har mycket på sitt samvete och tillika sagt, så var❗och är❗Fröken Hellm*n en liten inpiskad och enveten vane-lögnerska som hade den stora turen på sin sida och, det var just den turen som ledde fram till att hon till sist fick komma tillbaka till sin frihet igen utanför murarna.

Mvh/
@JokerMannen

Rödluvans pojke försökte förhindra henne att åka till lägenhetens dödsfälla... Rödluvan har valt denna tragisk natt.
Jag förstod inte varför Rödluvan gick dit utan sover med kille i sängen. . .
Citera
2023-10-25, 22:03
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Magica-Lazio
Minus häktningstiden, J har suttit häktad i 1år. Tiden hon varit häktad räknas av på straffet så det blir väl runt 9år och 6-8 månader. Är ju därför M släpps, hon fick 1,5år men M har suttit häktad i 1år och därför har hon suttit av sitt straff för 2/3 av 1,5år blir 1år och det är den tiden hon suttit häktad.

Får jag bara fråga en sak...
Får dessa räkna av tiden som de satt anhållna, innan de blev häktade..
Eller räknas då häktningen för hela tiden.
Citera
2023-10-25, 22:07
Medlem
firebird1974s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lilla-Plutten
Får jag bara fråga en sak...
Får dessa räkna av tiden som de satt anhållna, innan de blev häktade..
Eller räknas då häktningen för hela tiden.

Bara tiden i häktet räknas av.
Citera
2023-10-25, 22:09
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Tavelramskrok
Den där 2/3 regeln måste bort. Det blir lite löjligt annars.
Det finns ingen anledning att sätta 16 år som straff. När tiden för fängelsevistelse är ca 10 år.

Det är inte det enda för J...
Hon kan studera på kåken, och få en jättebra utbildning betald dessutom..
Medans studenter som lever utanför murarna kämpar i åratal på universitet för att överleva ekonomiskt..
Det är Sverige i ett nötskal...
Citera
2023-10-25, 22:09
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kellywoman
Alltså menar du att hr hade kunnat döma till det?
Då vilseleder ab med info

Hmm jag hade lite fel, men det spelar mindre roll: Man kan tydligen dömas för "medhjälp" om man "förmått annan till utförandet". Och det tror jag inte att någon tror man kan styrka i Majas fall, så det hade varit en dum sak att yrka på.

Det jag tänkte på var "främjat gärningen med råd eller dåd", för det kan man inte dömas för medhjälp utan då döms man likadant som den som utfört gärningen. Så det är ju detta som hade varit aktuellt i Majas fall.

Så Maja hade aldrig kunnat dömas för medhjälp, men det hade rent teoretiskt gått att yrka på. Så, nu har jag snurrat färdigt

Edit: Eller vänta....

"Ansvar som i denna balk är föreskrivet för viss gärning skall ådömas inte bara den som utfört gärningen utan även annan som främjat denna med råd eller dåd. Detsamma skall gälla beträffande i annan lag eller författning straffbelagd gärning, för vilken fängelse är föreskrivet.

Den som inte är att anse som gärningsman döms, om han har förmått annan till utförandet, för anstiftan av brottet och annars för medhjälp till det."

"förmått annan till utförandet" verkar knyta an till anstiftan. Så då kan man dömas för medhjälp om man "främjat en gärning med råd eller dåd". Grejen är ju dock att de saker som Maja gjort för att främja gärningen enligt rätten är saker som kvalificerar henne som medgärningsman, vilket kommer i nästa stycke:

"Varje medverkande bedöms efter det uppsåt eller den oaktsamhet som ligger honom till last. Ansvar som är föreskrivet för gärning av syssloman, gäldenär eller annan i särskild ställning skall ådömas även den som tillsammans med honom medverkat till gärningen."

Så HÄR är mitt sista bud: Så Maja hade aldrig kunnat dömas för medhjälp, eftersom hennes gärningar i det avseendet hade kvalificerat henne som medgärningsman. Och dessa gärningar fann man aldrig styrkta. Men det hade rent teoretiskt gått att yrka på. Så, NU har jag snurrat färdigt på riktigt

Nu ska jag ta ett års ledigt från att kommentera brottsbalken, det blev lite för mycket fel
Senast redigerad av Fiffiniffi 2023-10-25 kl. 22:25.
Citera
2023-10-25, 22:13
Medlem
Strax efter att hovrätten förkunnat sin dom fick den dömda mördaren Johanna Jansson beskedet om att hennes straff kortats till 16 års fängelse. Då reagerade hon starkt, enigt uppgifter till Aftonbladet.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/abn39O/johanna-janssons-reaktion-efter-domen-for-mordet-pa-tove

Nån med aftonbladet plus?
Citera
2023-10-25, 22:17
Medlem
Steff83s avatar
Citat:
Medans studenter som lever utanför murarna kämpar i åratal på universitet för att överleva ekonomiskt..
Mja. Vet inte om det är så upprörande. Om hon ändå ska ut en dag är det väl bättre för alla om man är bra förberedd för samhället och kunna göra rätt för sig. Jag menar..hon har ett rejält handikapp i CV:t så det räcker och blir över ändå i.o.m straffet.
Senast redigerad av Steff83 2023-10-25 kl. 22:20.
Citera
2023-10-25, 22:18
Medlem
Citat:

Det har jag också tänkt på
Känner en ung kille som fick egen bostad och kunde då inte fortsätta att studera
Hade inte råd och det är många många ungdomar som inte har råd
Och de som studerar tex till lärare 5 år har studieskulder hela livet trots att de levt på nudlar under studieåren.

Så länge det är lite lyx i våra fängelser så kommer det bli svårt att minska brottsligheten.
Citera
2023-10-25, 22:20
Medlem
Pythia_88s avatar
Citat:

Glöm det. Hon får ingen utbildning betald då det är gratis att studera på de statliga läroverken. Väljer man en privat är det en annan femma- då får hon ta pengar ur egen ficka.
Senast redigerad av Pythia_88 2023-10-25 kl. 22:24.
Citera
2023-10-25, 22:23
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Pythia_88
Glöm det. Hon får ingen utbildning betald då det är gratis att studera på de statliga läroverken. Väljer man en privat är det en annan femma.
Behöver hon ta studielån?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in