Citat:
Ursprungligen postat av
Flygsand
Domen är bra motiverad och resonemanget känns vettigt. Att MH frias från mord är helt rätt. Åklagaren har inte bevisat bortom rimligt tvivel att MH varit delaktig vid mordtillfället. Då ska hon heller inte dömas för detta. HR har mycket riktigt påpekat att det finns skäl för JJ att ljuga om MHs delaktighet. TR var ute och cyklade med sin dom.
Helt rätt jag är helt med på detta också. Dom som hävdar att M ska dömas för mord bara för att J säger att så är fallet kan inte förstå hur ett rättssystem fungerar. Speciellt är "vittnandet" från J extremt lågt bevisvärde eftersom hon är gärningsman så hon har inget att förlora på att ljuga. Känslor och hörsägen använder dom i bananrepubliker i Afrika men i Sverige hellre fria än fälla om det inte finns klara bevis utom rimligt tvivel och det är en av få saker jag är stolt med när det gäller Sverige.
Sedan i TR verkar dom (speciellt rullman) vara korrupta som dömde M till livstid först, pga stegräknaren var i närheten och för att J sa att M höll fast Tove. Det är definitivt inte bortom rimligt tvivel och bara en korrupt åklagare som Rullman kan ens åberopa livstid för M i det läget. Blev faktiskt äcklad av så lågt bevisvärde och dömma till livstid i första instans i TR. Som tur dömer inte HR efter känslor och hörsägen utan det är utbildat folk inom rättsväsendet.
Sedan tycker jag att J straff är klent. Skulle dömas till iaf 18år eller livstid. Vet inte varför hon fick så lågt, först döda och sedan bränna kroppen. Hur är det inte försvårande? Och all sökning på internet hur man bränner en kropp och allt annat.