2023-10-25, 20:23
Medlem
Någon som har FUPen? Länkarna i grevens inlägg är döda.
Citera
2023-10-25, 20:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av thinkmachine
Nu har polis, åklagare och tingsrätt ansett Maja skyldig till mordet och bara för att en idiotisk hovrätt släppt henne så innebär inte det att det var rätt att släppa henne.

Det är åklagaren som har beviskrav på sig och jag tycker som sagt att HR för ett sunt resonemang där slutsatsen är att kraven inte uppfyllts. Då ska MH inte dömas.
Citera
2023-10-25, 20:25
Medlem
Magica-Lazios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flygsand
Domen är bra motiverad och resonemanget känns vettigt. Att MH frias från mord är helt rätt. Åklagaren har inte bevisat bortom rimligt tvivel att MH varit delaktig vid mordtillfället. Då ska hon heller inte dömas för detta. HR har mycket riktigt påpekat att det finns skäl för JJ att ljuga om MHs delaktighet. TR var ute och cyklade med sin dom.

Helt rätt jag är helt med på detta också. Dom som hävdar att M ska dömas för mord bara för att J säger att så är fallet kan inte förstå hur ett rättssystem fungerar. Speciellt är "vittnandet" från J extremt lågt bevisvärde eftersom hon är gärningsman så hon har inget att förlora på att ljuga. Känslor och hörsägen använder dom i bananrepubliker i Afrika men i Sverige hellre fria än fälla om det inte finns klara bevis utom rimligt tvivel och det är en av få saker jag är stolt med när det gäller Sverige.

Sedan i TR verkar dom (speciellt rullman) vara korrupta som dömde M till livstid först, pga stegräknaren var i närheten och för att J sa att M höll fast Tove. Det är definitivt inte bortom rimligt tvivel och bara en korrupt åklagare som Rullman kan ens åberopa livstid för M i det läget. Blev faktiskt äcklad av så lågt bevisvärde och dömma till livstid i första instans i TR. Som tur dömer inte HR efter känslor och hörsägen utan det är utbildat folk inom rättsväsendet.

Sedan tycker jag att J straff är klent. Skulle dömas till iaf 18år eller livstid. Vet inte varför hon fick så lågt, först döda och sedan bränna kroppen. Hur är det inte försvårande? Och all sökning på internet hur man bränner en kropp och allt annat.
Citera
Medlem
johkv637s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nousernameneeded
Jag vet inte... men man börjar undra hur det är ställt uppe i huvudet på folket i HR...

Först frias en pedofil pga att en 4åring säger snippa... sen frias en mördare i Hudiksvall som sparkar ihjäl sin sambo "hon kunde ju ha dött utav medicinerna" alltså man kokar och på toppen utav det så ser man denna lilla jävla clown i sina trocaderobottnar

https://www.expressen.se/nyheter/val-2018/kristersson-vill-samarbeta-med-s-vi-har-skapat-den-har-roran/

nu gällde det iof migrations politiken men det var ändå pga kriminalitet och systemets flathet att straffa dem.
Då får du väl, "likt den lilla Trump" du vill vara starta ditt parti så har du säkert 0,1% av rösterna i valet om 20 år bestående av foliehattar. Att det skulle bli en frikännande dom har känts självklart ganska länge..Vad hon sedan har gjort är en annan sak.
Citera
Medlem
firebird1974s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Utan Johannas ”erkännande” hade rätten inte kunnat döma någon av dom, om dom använt samma premisser som dom använde för att fria Maja.

Så detta erkännandet kostade J 16 år medans M helt frikändes för mordet för att hon knep igen. Det är min tolkning Det sänder ut helt galna signaler. Ljug, ljug och fortsätt ljug, då har du hyfsad chans att komma undan. Och berätta verkligen inte vart kroppen ligger, så djur och natur förstör bevisen.

Så tolkar jag också domen, Att kunna ljuga sej ur en morddom är för mej helt obegripligt och Maja kan inte ens ljuga någorlunda övertygande så hur HR kunde sluka detta nonsens är skrämmande fakta, samtidigt så tror jag inte att HD prövar denna dom men åklagaren är enligt mina ögon tvungen att överklaga till HD, allt annat vore tjänstefel.
Citera
2023-10-25, 20:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Tack!

Lyssnat på pressträffen och kunde följa det mesta (tyvärr några avbrott).

Av det jag hört hitttills har rätten varit väldigt saklig och motiverat sina beslut väl. Inget klipp och klistra här.

Får läsa domen i lugn och ro sedan, men la märke till det du tog upp.

Avgörandet att det var ett mord, utifrån att man har haft det rättsliga rådets bedömning som grund, även om åklagarens rättläkare hade det större och djupare informationen via att de obducerat Tove, tyckte jag känns rimligt. Man har alltså lagt till att strypningen är dödsorsaken, men att andra orsaker kan ha påskyndat döden för Tove.

Lite förvånad om att Johanna friades för skadegörelsen trots en hel del bevisning. Man ansåg att det inte fanns en tidpunkt för branden, och att stegen inte kunde förklara och visa att Johanna varit där.

Tyvärr, då.

Även här kritik (får man väl säga) från HR om att man inte gjort en rekonstruktion. Också påpekades det att man inte gjort en riktig rättsmedicinsk undersökning av de båda misstänkta med tanke på avärjningsskador.

HR har inte gått in på detaljer om att avskanden av sådan innebär att det måste ha varit två gm, eller att sparkana har betydtt att Tove levde och inte kunde förmedla sig på annat sätt än med benen (två gm).

Istället har man utgått från att Tove blivit medvetslös relativt snabbt, även om man inte vet hur länge stryptaget varat och att Johanna inte släppt taget förrän Tove varit medvetslös. Agerandet efter, dvs att inte ring 112 eller göra HLR har bidragit till bedömningen att Johanna hade likgiltighetsuppsåt.

Att Maja dömdes till grovt gravfridsbrott kanske även det var något förvånande, men jag tycker inte att det känns orimligt med tanke på att hon inte avslöjade något under så lång tid. Jag trodde kanske även att det som kallas uppsåt vid gravfridsbrottet skulle anses inte vara uppsåt om hon friades för morddelen, men där hade jag fel alltså.

Man har dock tagit fasta på Majas psykiska hälsa, och som domaren sa, utveckling. Det känns också rimligt. Man sa inget om Majas ställning till Johanna, men det ingår kanske på sätt och vis i den ställning de tagit. Ålder har man inte heller tagit ställning till.

En dom som känns mycket välmotiverad (så här långt), saklig och begriplig!

Åklagaren svarade så här till VP angående kritiken från hovrätten. Avsaknaden av en rekonstruktion i Johannas badrum påtalades ju i domen.

– Det är min bedömning att även om vi hade gjort en rekonstruktion och även om Johanna hade visat på ett sätt som överensstämmer med hennes egna uppgifter, så tror jag inte att det hade varit tillräckligt för hovrätten att döma på, just för att man anser att hennes uppgifter har ett lägre bevisläge.

Fast det så sättet som Johanna uppger att Maja höll händerna i förhör är ju inte sannolikt, men det troliga är att hon insett det under en rekonstruktion och istället bara gett en annan version som hade varit mer rimlig.

Rättens ordförande sa att de lagt tid på att försöka förklara domen på ett extra pedagogiskt sätt. Återkommer i helgen när jag kikat på den.
Senast redigerad av EsmeraldaFelicia 2023-10-25 kl. 20:37.
Citera
2023-10-25, 20:28
Medlem
johkv637s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av firebird1974
Så tolkar jag också domen, Att kunna ljuga sej ur en morddom är för mej helt obegripligt och Maja kan inte ens ljuga någorlunda övertygande så hur HR kunde sluka detta nonsens är skrämmande fakta, samtidigt så tror jag inte att HD prövar denna dom men åklagaren är enligt mina ögon tvungen att överklaga till HD, allt annat vore tjänstefel.
Vi är båda övertygade om skuldfrågan, men du kan inte vara jätteöverraskad över domen, eller?
Senast redigerad av johkv637 2023-10-25 kl. 20:30.
Citera
2023-10-25, 20:28
Medlem
Kämpendahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jagduvidom
Hur i helvete kan man frias från medhjälp när den som erkänt mord påstår att hon fått hjälp???????
Vad jag förstår har M inte åtalats för medhjälp till mord och kan därför inte dömas för det, men jag kan ha fel. I domen berättar hovrätten hur de resonerar kring J:s uppgifter om att M skulle ha hjälpt till vid mordet. Läs den.
Citera
2023-10-25, 20:29
Medlem
Vet inte om denna frågan varit uppe, men om Clea överklagar Johannas straff och HD mot all förmodan skulle ta upp det- tas rättegången om för Maja då med? Eller kommer det bara bli Johanna då?
Eller om Clea överklagar, gör Toves anhöriga det med då? Så allt tas om igen?
Citera
2023-10-25, 20:30
Medlem
johkv637s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nousernameneeded
*gäsp* Du kan väl fortsätta vara en idiot och rösta S för att alla i din familj varit S hela sina liv... det är fan skrämmande att det finns så många idioter likt dig i Sverige är väl därför landet ser ut som det gör idag också.
Japp, läskigt är det... Gör någonting åt det då istället för att sitta här o snacka. Eller är det så att ingen bryr sig om vad du säger?
Citera
2023-10-25, 20:31
Medlem
Någon som vet om Johannas vädjan på Aftonbladet?
Kan av någon anledning inte kopiera in?
Citera
2023-10-25, 20:31
Medlem
nousernameneededs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av johkv637
Japp, läskigt är det... Gör någonting åt det då istället för att sitta här o snacka. Eller är det så att ingen bryr sig om vad du säger?

Det är fler än jag med min åsikt... din jävla clown men som vanligt med detta pissfolk! så vågar ingen göra något! alla är bekväma tills det händer dem själv något... alla fortsätter rösta S eller M för de tror att de ska bli bättre.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in