2023-05-28, 22:02
Medlem
Docklands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jesss1234
Undrar vilka argument som kommer om hon döms även i hr, ska bli intressant.

Klart Maja kommer att dömas. Men inte för mord, och definitivt inte livstid.
Citera
2023-05-28, 22:04
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Clea lutade sig mot den preliminära obduktionsrapporten, så det var nog helt rätt tänkt. Sen vart det för sent att backa, sett till de detaljerade ”erkännanden” under de senare förhören i förundersökningen.

Du kan nog ha en poäng där. Även om om det funnits maginnehåll i lungorna så skulle sannolikt mord ändå anses styrkt. Det är svårt att se att uppsåtet inte anses styrkt. Allt annat än livstids fängelse skulle förvåna mig.

Ja, mot bakgrund av mordbränderna och den överväldigande bevisningen emot Johanna i detta fallet just med även motiv och intentionen så har jag också svårt att se att hon får mindre än livstid.
Citera
2023-05-28, 22:07
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dockland

Ja visst är det så, även i hovrätten lär hon bli dömd för gravfridsbrott. Det har hon ju medgett också.
Citera
2023-05-28, 22:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Det kanske hon också är?

Det finns en risk för det. Din humor är alltid mitt i prick. (Humor behövs för att orka hantera allt elände).

Angående din skiss av badrummet. Om M står längst in i badrummet som J uppger och det stämmer som J säger att hon knuffar T så hon faller handlöst bakåt (ca 160 cm lång) borde inte T i princip falla på M då? För det är väl snedtak i badrummet om jag tolkar din ritning rätt. Så M (ca 170 cm) kan inte hamna för långt in för att kunna stå upprätt?
I vilket fall blir det trångt.
Senast redigerad av EsmeraldaFelicia 2023-05-28 kl. 22:52.
Citera
2023-05-28, 22:24
Medlem
colis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EsmeraldaFelicia
Det finns en risk för det. Din humor är alltid mitt i prick. (Humor behövs för att orka hantera allt elände).

Angående din skiss av badrummet. Om M står längst in i badrummet som J uppger och det stämmer som J säger att hon knuffar T så hon faller handlöst bakåt (ca 160 cm lång) borde inte T i princip falla på M då? För det är väl snedtak i badrummet om jag tolkar din ritning rätt. Så M (ca 170 cm) kan inte hamna för långt in för att kunna stå upprätt?

Maja var inne i badrummet, Johanna delvis utanför i dörröppningen. Tove på väg att gå ut ur badrummet fälldes baklänges och föll in i badrummet där J gick/hoppade/kastade(?) sig fram och satte sig på henne samtidigt som M greppade Ts armar.

Fritt taget ur ett något hackigt vittnesmål från J

Nej det var nog nära för M att ta tag i Ts armar när T hade fallit.
Senast redigerad av coli 2023-05-28 kl. 22:27.
Citera
2023-05-28, 22:29
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av coli
Maja var inne i badrummet, Johanna delvis utanför i dörröppningen. Tove på väg att gå ut ur badrummet fälldes baklänges och föll in i badrummet där J gick/hoppade/kastade(?) sig fram och satte sig på henne samtidigt som M greppade Ts armar.

Fritt taget ur ett något hackigt vittnesmål från J

Nej det var nog nära för M att ta tag i Ts armar när T hade fallit.

Vid krysset placerade hon sig i förhör:

https://imgur.com/a/CsxODuY
Citera
2023-05-28, 22:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen

Den skissen är verkligen inte skalenlig. Jämför Js figurer med toaletten.

Så enligt J föll då T åt vänster innanför dörren till badrummet.Mot trapphuset till.
Senast redigerad av EsmeraldaFelicia 2023-05-28 kl. 22:58.
Citera
2023-05-28, 22:36
Medlem
colis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen

Tack! då kanske J befann sig lite längre in i badrummet än jag uppfattade från början.
Men annars stämmer Ms placering och var T föll - på duschdraperistängerna - rätt väl med vittnesmålet av hur J beskrev placeringarna i sin bild.
Det stämmer också med Ts DNA på duschstången och även med att M stod på duschens plats där hon hade ståhöjd.
Citera
2023-05-28, 22:39
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EsmeraldaFelicia

Det är nog ganska precis som du är inne på. På foto av badrummet kan man notera att toalettstol och handfat är placerade precis så långt in i rummet att man kan stå raklång, längre in så kommer snedtaket ned för lågt. Om Maja stått upp inne i badrummet lär hon inte ha stått längre in än toaletten är placerad. Och dessutom, eftersom toaletten är placerad där, så är utrymmet så pass smalt att det inte finns mycket mer plats.

Men det där med att Maja stod inne i badrummet när Johanna gav sig på Tove, det är nog en ren lögn.
Citera
2023-05-28, 22:39
Medlem
auruns avatar
När sker överklagansrättegångerna?
Citera
2023-05-28, 22:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dockland

Det är din åsikt så håll isär verkligheten från vad du tror.
Citera
2023-05-28, 22:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Med dessa punkter tänker jag att T kommer till P 1 vid varje skada, P 1-2 när J sätter sig på henne, tar strypgrepp och "låser" Ts armar, direkt därefter P 1-2-3 och Ts fight börjar.
Hur många sekunder behöver T strida för att få loss sina armar? Hur många sekunder återstår därefter till att skada J innan medvetslöshet inträder p g a halstrycket? Hur stor skada hinner hon tillfoga J samtidigt som grannen hör knackningar/stamp/sparkar? Möjligtvis det ynkligt lilla nagelskrapet som NFC inte ens tyckte att det var lönt att analysera.

Som jag ser det är detta ett lika tänkbart scenario som att M hållt fast Ts händer.

Det går nog inte att ge ett specifikt svar på det. Men tittar man på kampsportare så handlar det om ett fåtal sekunder innan den som får sina händer fastlåsta med hjälp av motståndarens ben tagit sig loss.

Strypoffer gör normalt motstånd direkt efter att förövarens händer tagit strypgreppet. Därför har jag i varenda fall jag stött på, sett avvärjningsskador/motvärnsskador på främst händer, armar och hals på förövaren, samt rivmärken på offrets egen hals. Detta gäller manuell strypning framifrån där offret är medvetet. Strypning bakifrån där förövaren använder sitt armveck eller underarm ser man helt andra skador på förövaren. Då är det bitmärken på underarmen man normalt sett ser.

Att gå in i detalj för att lista ut hela händelseförloppet kommer vi aldrig lyckas med utan ett erkännande som stämmer överens med alla skador på T. Men visst är det intressant att spekulera. Själv lägger jag vikt på dom bekräftade bevisen, vilket är den höga dunsen, dom mindre efterföljande dunsarna, att strypningen tog ca 3 min och dom 5-10 slag/sparkliknande ljuden från T.

Att J ensam under en tre minuter lång kamp skulle orsaka skador på T s armar, ben, huvud, öga och rygg utan att själv bli skadad ser jag som ytterst osannolikt. Betydligt mer sannolikt är att Maja höll fast Toves händer så hon inte kunde skada varken J eller M.

Ska vi spekulera i detaljer tror jag överfallet var betydligt otäckare än många kan föreställa sig. J och M s alla lögner, ovilja att berätta, och känslokylan dom båda uppvisar efter mordet kan vara ledtrådar till att båda har förmågan att misshandla T grovt, se och känna T s dödskamp under flera minuter, men ändå fullfölja och hålla fast greppet om hennes händer i flera minuter samtidigt som J gör allt hon kan för att pressa livet ur T. Ingen släpper greppet förens T är orörlig och livlös.

Därefter skickar J ”är i driven nu ✌️” och får som svar 👍. Jag blir mållös när jag tänker att Maja har aptit i detta läge och äter hamburgaren ett par meter från T s döda kropp. Ja, därefter kör dom ut kroppen i skogen och tänder eld på den i hopp om att alla spår ska försvinna. Dagen efter beter sig båda som vanligt och ingen familjemedlem märker något skillnad på dom. Sen ljuger dom båda två i ca 2 månader om vad som hänt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in