Citat:
Ursprungligen postat av
sybel
Med dessa punkter tänker jag att T kommer till P 1 vid varje skada, P 1-2 när J sätter sig på henne, tar strypgrepp och "låser" Ts armar, direkt därefter P 1-2-3 och Ts fight börjar.
Hur många sekunder behöver T strida för att få loss sina armar? Hur många sekunder återstår därefter till att skada J innan medvetslöshet inträder p g a halstrycket? Hur stor skada hinner hon tillfoga J samtidigt som grannen hör knackningar/stamp/sparkar? Möjligtvis det ynkligt lilla nagelskrapet som NFC inte ens tyckte att det var lönt att analysera.
Som jag ser det är detta ett lika tänkbart scenario som att M hållt fast Ts händer.
Det går nog inte att ge ett specifikt svar på det. Men tittar man på kampsportare så handlar det om ett fåtal sekunder innan den som får sina händer fastlåsta med hjälp av motståndarens ben tagit sig loss.
Strypoffer gör normalt motstånd direkt efter att förövarens händer tagit strypgreppet. Därför har jag i varenda fall jag stött på, sett avvärjningsskador/motvärnsskador på främst händer, armar och hals på förövaren, samt rivmärken på offrets egen hals. Detta gäller manuell strypning framifrån där offret är medvetet. Strypning bakifrån där förövaren använder sitt armveck eller underarm ser man helt andra skador på förövaren. Då är det bitmärken på underarmen man normalt sett ser.
Att gå in i detalj för att lista ut hela händelseförloppet kommer vi aldrig lyckas med utan ett erkännande som stämmer överens med alla skador på T. Men visst är det intressant att spekulera. Själv lägger jag vikt på dom bekräftade bevisen, vilket är den höga dunsen, dom mindre efterföljande dunsarna, att strypningen tog ca 3 min och dom 5-10 slag/sparkliknande ljuden från T.
Att J ensam under en tre minuter lång kamp skulle orsaka skador på T s armar, ben, huvud, öga och rygg utan att själv bli skadad ser jag som ytterst osannolikt. Betydligt mer sannolikt är att Maja höll fast Toves händer så hon inte kunde skada varken J eller M.
Ska vi spekulera i detaljer tror jag överfallet var betydligt otäckare än många kan föreställa sig. J och M s alla lögner, ovilja att berätta, och känslokylan dom båda uppvisar efter mordet kan vara ledtrådar till att båda har förmågan att misshandla T grovt, se och känna T s dödskamp under flera minuter, men ändå fullfölja och hålla fast greppet om hennes händer i flera minuter samtidigt som J gör allt hon kan för att pressa livet ur T. Ingen släpper greppet förens T är orörlig och livlös.
Därefter skickar J ”är i driven nu ✌️” och får som svar 👍. Jag blir mållös när jag tänker att Maja har aptit i detta läge och äter hamburgaren ett par meter från T s döda kropp. Ja, därefter kör dom ut kroppen i skogen och tänder eld på den i hopp om att alla spår ska försvinna. Dagen efter beter sig båda som vanligt och ingen familjemedlem märker något skillnad på dom. Sen ljuger dom båda två i ca 2 månader om vad som hänt.