2023-10-26, 02:21
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IB03
Ja, det bör vara på detta sätt då. Han verkar då hänga på ErAN en del... Först i Töreboda , så var han skriven på samma adress sedan då även i när de är tillbaka i Mariestad igen 19920302. Kan han rentav haft husvagnen uppställd i Töreboda då innan ErAn flyttar till Lockerudsvägen 63 ? känns lite misstänkt. Annars blir det långt till ErAns brevlåda om han bodde vid Katrinefors då också.

TNPT blir då adresslös 19920222 efter att ha varit skriven på Vasavägen 7 innan. Är det då nu han då hamnar i husvagn vid Katrinefors då endast skriven på församlingen då givetvis. Undra hur han gjorde med sin post då, kanske löste det på något vänster, givetvis. Men då kan dessa båda hamnat vid Katrinefors ungefär samtidigt då ,när SöKn skriver sig på ErAns nya adress 19920302.

Vi har alltså dessa fyra personer som har olika förbindelser med varandra då. Den äldre SöKn som var 49 år gammal 1992, verkar tytt sig till den 25 årige ErAn av någon märklig anledning. Kompisar då förstås. Sedan hänger han med TNPT som var 28 år fyllda vid försvinnandet nere vid Katrinefors i husvagn. Sedan har vi ErAn och PN som var vänner antagligen sen gammalt från Ålborg och bör ha varit de som" polerade bilar" ihop på Söndagen den 14 juni 1992. PN och TNPT kom tillsammans till Mariestad och registrerades som invandrade på exakt samma dag, 19890213. Detta betydde att de var vänner redan innan från Danmark och körkortslöse PN behövde givetvis ha någon att åka med.

SöKn-ErAn-PN-TNPT.

Bilar
ErAn- ljusbeige Ford Sierra
PN- ljusbeige Golf
TNPT- vit BMW 316/318
SöKn- ingen känd uppgift

Den bil jag söker här egentligen är den ljusa mindre bil med sluttande bakparti som skall ha hämtat PN vid 22.30 utanför Bråtenvägen 70. Vem kan ha ägt en sådan bil ? ErAns Ford Sierra passar inte riktigt in klockrent för detta.

Vi kan även utöka om vi vill med liknande bil som sågs vid 23:30 på cykelvägen vid Helenas bostadsområde. Även LoVis bil om det inte var PNs Golf hon såg. Vi kan ju också ta med denna bils utseende även till observationen på Runstensvägen av den man som samtalat med Helena en tid innan försvinnandet. Samt om vi skall även gå på Efterlyst rekonstruktion med parkerandet på Sjukhuset 4.20. Då skall denna mindre ljusa bil med sluttande bakparti vara just en : Opel kadett E. Tar vi bort detta senare så lösgör vi oss från en låsning till denna bilmodell dock.

Om SöKn hade en sådan bil kan han väl knappast varit "mannen på Runstensvägen" i så fall, som skall ha varit emellan 25-30 år gammal med ljust hårsvall. Kan det i så fall varit TNPT som lånat SöKn bil, spekulativt tänkt ? Ja, det blir lite väl sökande här.

Men det verkar ju alla fall som SöKn har ingått i ErAns vänkrets trots sin ålder, helt klart. Om han var med i försvinnandet hade de någon med sig som hade erfarenhet, kanske var det hans ide att ta med kroppen och gömma den ? Med mer kyligt och beräknande agerande ?

ErAN
PN
TNPT
SöKn

Frågan är om det är den rätta laguppställningen för detta försvinnande ? Jag undrar egentligen vad för annat danskt alternativ det kan finnas att tillgå i så fall till de två sistnämnda ? Kanske är rätt här... Hm. KF får se till att öka lite i så fall med detta spår och eventuell topsning, SöKn är ju 80 bast i alla fall.

Glöm inte att Trankärrsvittnet ska ha sett fyra unga personer i bilen på söndagsmorgonen. Men helt klart måste bilen som Trankärrsvittnet såg ha med försvinnandet att göra. En bil som försvann i typ 45 minuter på en halvrisig "väg" i ett mycket udda och undanskymt område runt Kusabäcken bara några timmar efter det att Helena försvann, är ju mer än misstänkt.
Senast redigerad av Ugglan. 2023-10-26 kl. 02:23.
Citera
2023-10-26, 05:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan.
Glöm inte att Trankärrsvittnet ska ha sett fyra unga personer i bilen på söndagsmorgonen. Men helt klart måste bilen som Trankärrsvittnet såg ha med försvinnandet att göra. En bil som försvann i typ 45 minuter på en halvrisig "väg" i ett mycket udda och undanskymt område runt Kusabäcken bara några timmar efter det att Helena försvann, är ju mer än misstänkt.

Nu blir det konstiga resonemang igen.
Att något inte kan förklaras på annat sätt leder till att man mördat Helena...
Ex: Någon körde cross fram och tillbaka, då måste det vara för att dölja hjulspår från sin bil när man kört till en båt för att dumpa kroppen. Nej, det är inte så. (Exemplet ovan var inte ditt, men du har gjort liknande förut där du tvärsäkert säger att det förhåller sig på ett visst sätt)
Nej, att det var ovanligt att en bil körde där betyder ingenting. Det kan vara för att tillfälligt begrava, eller försöka begrava, en kvinnokropp. Eller vad som helst annat.
De andra möjliga scenarierna ska egentligen inte behöva redovisas, men bara den här gången får du exempel:
*En av ynglingarna i bilen har gjort något "dumt" och skall skrämmas.
*En förutbestämd plats i en liten förgrävd grop i skogen har fått en leverans av narkotika/anabola. (Passar ju med vissa andra uppgifter i tråden
*En ny plats för ett jakttorn ska rekas inför hösten.
*vittnet pratar strunt/Någon ljuger på vägen.

Judaland/vittnet: Jag måste missat någon sida, eller läst slarvigt:
Hittade vittnet i huset norr om skogsvägen också gropen?
Vittnet gick alltså efter en kamera och fotade fyndplatsen och detta foto framkallades och är nu scannat? Bedömd ålder på grop?
Inga fynd? Ingen lukt?
Bedömde vittnet marken som så svårgrävd att ett grävarbete skulle kunna avbrytas?
Vet vittnet, som boende i området, om militär verksamhet förekom i närheten?
(Medveten om att det finns sådan verksamhet som inte ska nämnas inte så långt bort, men det jag far efter är om det är möjligt att gropen varit värn/pissgrop/ryggsäcksgömma)
Senast redigerad av Vradr 2023-10-26 kl. 05:36.
Citera
2023-10-26, 07:55
Medlem
IB03s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vradr
Nu blir det konstiga resonemang igen.
Att något inte kan förklaras på annat sätt leder till att man mördat Helena...
Ex: Någon körde cross fram och tillbaka, då måste det vara för att dölja hjulspår från sin bil när man kört till en båt för att dumpa kroppen. Nej, det är inte så. (Exemplet ovan var inte ditt, men du har gjort liknande förut där du tvärsäkert säger att det förhåller sig på ett visst sätt)
Nej, att det var ovanligt att en bil körde där betyder ingenting. Det kan vara för att tillfälligt begrava, eller försöka begrava, en kvinnokropp. Eller vad som helst annat.
De andra möjliga scenarierna ska egentligen inte behöva redovisas, men bara den här gången får du exempel:
*En av ynglingarna i bilen har gjort något "dumt" och skall skrämmas.
*En förutbestämd plats i en liten förgrävd grop i skogen har fått en leverans av narkotika/anabola. (Passar ju med vissa andra uppgifter i tråden
*En ny plats för ett jakttorn ska rekas inför hösten.
*vittnet pratar strunt/Någon ljuger på vägen.

Judaland/vittnet: Jag måste missat någon sida, eller läst slarvigt:
Hittade vittnet i huset norr om skogsvägen också gropen?
Vittnet gick alltså efter en kamera och fotade fyndplatsen och detta foto framkallades och är nu scannat? Bedömd ålder på grop?
Inga fynd? Ingen lukt?
Bedömde vittnet marken som så svårgrävd att ett grävarbete skulle kunna avbrytas?
Vet vittnet, som boende i området, om militär verksamhet förekom i närheten?
(Medveten om att det finns sådan verksamhet som inte ska nämnas inte så långt bort, men det jag far efter är om det är möjligt att gropen varit värn/pissgrop/ryggsäcksgömma)

Nej, du kan ju inte jämföra detta crossåkande och tillhörande teori om att dölja hjulspår, med denna Trankärrsobservation, det är ju som dag och natt i jämförelse.

Du måste ta in denna speciella tidpunkten i åtanke, tidig morgon/förmiddag ett antal timmar efter att en ung kvinna försvunnit i lilla Mariestad i Skaraborg. Go figure! Vad är den mest troliga förklaringen ?

INTE dina exempel i alla fall. Det är ett som är säkert, sedan får du tro vad du vill givetvis.
Citera
2023-10-26, 08:14
Medlem
IB03s avatar
Citat:
Varför skulle han behöva få sin post varje dag? Någon gång i månaden räcker gott. Det finns de som hämtar sin post mer sällan än så.

Jag kom på det att ErAn arbetade ju på E-lux i Mariestad och åkte varje dag till jobbet. SöKn kan också ha jobbat där. Sedan bör väl Katrinefors fabriksområde där han hade haft husvagnen uppställd i så fall, legat väldigt när E-lux då också.
Citera
2023-10-26, 08:14
Medlem
Citat:
Nej, du kan ju inte jämföra detta crossåkande och tillhörande teori om att dölja hjulspår, med denna Trankärrsobservation, det är ju som dag och natt i jämförelse.

Du måste ta in denna speciella tidpunkten i åtanke, tidig morgon/förmiddag ett antal timmar efter att en ung kvinna försvunnit i lilla Mariestad i Skaraborg. Go figure! Vad är den mest troliga förklaringen ?

INTE dina exempel i alla fall. Det är ett som är säkert, sedan får du tro vad du vill givetvis.

Nej, men alla andra alternativa förklaringar tillsammans kanske. De jag gav var bara några exempel. Jag ser dem som rimliga och inträffar ibland.
Någon tvättar ur bilen. Någon sjukskriver sig. En hund markerar vid golfbanan. Någon svamlar om att bilen poleras fast den inte tvättas. Någon får inte låna en bil. Någon åker till Danmark. Någon kör på skräp på vättern. Någon är personlighetsförändrad. Någon har gått ned sig och blivit ensam. Just när någon blivit mördad i lilla Mariestad. Go figure?

Jag anser att ugglan gör fel i att säga att här är något som är ett sammanträffande då är det med säkerhet så här det har gått till. Jag anser det inte vara säkerställt att det är så det gått till. Långt ifrån.

Edit: Det har inget att göra med vad jag tror. Det jag säger är att Ugglan kör med en vidrig bevisföring som hon sedan försöker hamra n med härskartekniker och tjat och lur. Jag anser inte att uppgift A ledde till slutsats B med all säkerhet i det här fallet som inlägget försökte göra gällande.
Senast redigerad av Vradr 2023-10-26 kl. 08:25.
Citera
2023-10-26, 08:20
Medlem
Citat:
Jag kom på det att ErAn arbetade ju på E-lux i Mariestad och åkte varje dag till jobbet. SöKn kan också ha jobbat där. Sedan bör väl Katrinefors fabriksområde legat väldigt när E-lux då också.

Precis. Ja, det är nära vad jag förstår. Och som sagt, det är inte nödvändigt att få sin post varje dag heller.
Helt logisk lösning enligt mig. Nu har jag inte satt mig in i deras status i sverige, men en adress är rätt tvungen att ha även om du inte blivit medborgare.
Citera
2023-10-26, 09:01
Medlem
IB03s avatar
Citat:
Nej, men alla andra alternativa förklaringar tillsammans kanske. De jag gav var bara några exempel. Jag ser dem som rimliga och inträffar ibland.
Någon tvättar ur bilen. Någon sjukskriver sig. En hund markerar vid golfbanan. Någon svamlar om att bilen poleras fast den inte tvättas. Någon får inte låna en bil. Någon åker till Danmark. Någon kör på skräp på vättern. Någon är personlighetsförändrad. Någon har gått ned sig och blivit ensam. Just när någon blivit mördad i lilla Mariestad. Go figure?

Jag anser att ugglan gör fel i att säga att här är något som är ett sammanträffande då är det med säkerhet så här det har gått till. Jag anser det inte vara säkerställt att det är så det gått till. Långt ifrån.

Edit: Det har inget att göra med vad jag tror. Det jag säger är att Ugglan kör med en vidrig bevisföring som hon sedan försöker hamra n med härskartekniker och tjat och lur. Jag anser inte att uppgift A ledde till slutsats B med all säkerhet i det här fallet som inlägget försökte göra gällande.

Mmm. Nej, man kan alltid föra en intellektuell diskussion om precis allting så länge det inte är 100 % bevisat. Men, ser du bilden framför dig med dessa fyra oroliga killar körandes på denna väg just då vid denna tidpunkt på denna speciella morgon ? Vad säger din instinkt ? Jag skall säga att jag är lika stenklar , som Ugglan är att denna observation har med försvinnandet att göra.

Jag kan förstå tänket du har att om man stör sig på eller inte håller med någon är det lätt att hamna i den fällan att man förkastar allt denna person har att säga per automatik. Kommer man sedan i konflikt också så kan allas vårt barnsliga ego ta över helt och hållet och då låser man sig i skyttegravar. Egot tar över hela tankeprocessen, som den far illa av. Tankens klarhet minskar. Detta vet vi alla. He he, ja svårt ibland detta. Djupt... sorry.
Senast redigerad av IB03 2023-10-26 kl. 09:29.
Citera
2023-10-26, 09:27
Medlem
IB03s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ThordOlavsson
Den "Ann*i" som skall ha varit tillsammans med ErAn är Ann* Gabr*elsen (i) f. 19720102.

Hon inflyttade till Vasav 3, Mariestad 19910122
Därefter flyttade hon till Stallgatan 3, Töreboda
Därefter till Lockerudsvägen 63, Mariestad, 19920302
Därefter till Lockerudsvägen 73, Mariestad, 19920416
Därefter till Lockerudsvägen 63, Mariestad, 19920701
Utvandrade 19920829

AnGa förefaller alltså ha bott i en annan uppgång än ErAn när mordet begicks men märkligt nog flyttat tillbaka strax efter mordet.

AnGa är på facebook vän med L*n*tt* Boj*, som var vän med JeLu. LeBo är å sin sida vän med värdparet för den danska festen som ErAn besökte.

Citat:

Denna Ann*i flyttar alltså till Stallgatan 3, då ErAn redan bor på Stallgatan 3E. Hon borde väl ha flyttat in hos ErAn då va . Sedan flyttar dessa två personer på exakt samma datum till Lockerudsvägen 63, 19920302. Då bör de givetvis flyttat ihop i samma lägenhet även till dit då. Sedan flyttar hon ut då från ErAn och landar på Lockerudsvägen 73, 19920416. Om hon bodde i nr,73 bör hon bott i ett annat hus till och med va, om det fanns fyra portuppgångar i varje hus ?

Därefter flyttar hon till Lockerudsvägen 63 igen. Hon bör väl då flyttat tillbaka till ErAn igen då va ? Eller kan hon verkligen tagit en annan lägenhet i samma trappuppgång ? Det märkliga blir då om hon flyttar tillbaka till ErAns lägenhet så kan hon då verkligen vara den kvinna då som skulle låna bilen av ErAn till en kontraktsskrivning på en lägenhet ? Kanske om hyresvärden då måste ha hennes namn på samma hyrsekontrakt som ErAns , jag vet inte något om detta. Knepigt detta, kan ju varit en annan lägenhet i samma trappuppgång. Det var ju ändå så att hon tog den nya lägenheten vid månadsskiftet juni-juli , så det kan ju ändå passa med en påskrift av nytt kontrakt på Söndagen den 14 juni. Hmm.

Hon heter alltså Ann*i i förnamn, alltså fyra bokstäver endast. Då kan hon inte vara den kvinna i förhöret som omnämns om då inte Polisen i förhöret konsekvent valt stava hennes namn fel med Anni*e. Är det verkligen troligt ? Jag tror inte riktigt det. Jag undrar också varför hon skulle lånat bilen , när det verkar som hon bara skulle flyttat tillbaka till Lockerudsvägen 63 igen och i högst sannolikt tillbaka i ErAns lägenhet.

Du nämnde någon Mali*n , kan det varit hon som menas ? För det är ju också så att denna Ann*i då inte kan vara den kvinna som menas om det då är samma kvinna som skulle fått låna bilen som den kvinnan som ErAn påstår sig ha ätit frukost hos Söndagen den 14 juni. För den kvinnan skall ju bott i samma trappuppgång också som ErAn va ? Ann*i Ga. var skriven på Lockerudsvägen 73 då och det blir till och med en annan huskropp det.

Vad tror du Thord ?
Citera
2023-10-26, 12:01
Medlem
Citat:
Mmm. Nej, man kan alltid föra en intellektuell diskussion om precis allting så länge det inte är 100 % bevisat. Men, ser du bilden framför dig med dessa fyra oroliga killar körandes på denna väg just då vid denna tidpunkt på denna speciella morgon ? Vad säger din instinkt ? Jag skall säga att jag är lika stenklar , som Ugglan är att denna observation har med försvinnandet att göra.

Jag kan förstå tänket du har att om man stör sig på eller inte håller med någon är det lätt att hamna i den fällan att man förkastar allt denna person har att säga per automatik. Kommer man sedan i konflikt också så kan allas vårt barnsliga ego ta över helt och hållet och då låser man sig i skyttegravar. Egot tar över hela tankeprocessen, som den far illa av. Tankens klarhet minskar. Detta vet vi alla. He he, ja svårt ibland detta. Djupt... sorry.

Varifrån kommer uppgiften att de fyra var oroliga? Kunde vittnet se det också genom fönstret?
Citera
2023-10-26, 12:33
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan.

Åkte bilen tillbaka samma väg efter ca 45 minuter och vittnet såg bilen igen, eller var kommer dessa "45 minuter" från?

Hur långt från köksfönstret fanns vägen? På kartan över huset/området ser det ut som att det finns träd mellan huset och vägen (vilka i och för sig kanske inte fanns då), och det ser ut att vara x antal meter mellan. Frågan blir då, befann sig vittnet så nära att hon kunde vara säker på att hon såg just fyra personer, och dessutom att de var unga? Kan det ha varit tre personer, som alla inte var unga? Kan det ha varit fem (och hon såg inte alla säkert pga sitt läge i köket) och en del av dem var unga men de andra äldre?

Om vittnet kunde se att personerna i bilen var just fyra och att de var unga, kunde hon ge någon beskrivning av hur åtminstone någon av de såg ut?

Såg hennes man något?

Fanns det inte en uppgift tidigare om att vittnet sett bilen köra fort, eller blandar jag ihop det med LoVi?

Jag tycker att diskussionen om Trankärrsvittnet, bilen och danskarna är intressant, men jag tycker också att det finns många frågor runt detta.

(Vem som helst kan svara.)
Citera
2023-10-26, 12:58
Medlem
ThordOlavssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prinzezzan
Åkte bilen tillbaka samma väg efter ca 45 minuter och vittnet såg bilen igen, eller var kommer dessa "45 minuter" från?

Hur långt från köksfönstret fanns vägen? På kartan över huset/området ser det ut som att det finns träd mellan huset och vägen (vilka i och för sig kanske inte fanns då), och det ser ut att vara x antal meter mellan. Frågan blir då, befann sig vittnet så nära att hon kunde vara säker på att hon såg just fyra personer, och dessutom att de var unga? Kan det ha varit tre personer, som alla inte var unga? Kan det ha varit fem (och hon såg inte alla säkert pga sitt läge i köket) och en del av dem var unga men de andra äldre?

Om vittnet kunde se att personerna i bilen var just fyra och att de var unga, kunde hon ge någon beskrivning av hur åtminstone någon av de såg ut?

Såg hennes man något?

Fanns det inte en uppgift tidigare om att vittnet sett bilen köra fort, eller blandar jag ihop det med LoVi?

Jag tycker att diskussionen om Trankärrsvittnet, bilen och danskarna är intressant, men jag tycker också att det finns många frågor runt detta.

(Vem som helst kan svara.)

Bilen passerade precis framför hennes köksfönster, dvs mellan hennes hus och rymdobservatoriet. När den 45 minuter senare kommer ner från den dåliga vägen och svänger höger så ser hon bilen över fältet utan träd emellan.

Tiden i skogen framgår av Judalands beskrivning:
Citat:
Ursprungligen postat av Judaland
Ca 8.30-8.45 vid den första iakttagelsen är rimligt enligt mina beräkningar. Bilen färdas, sakta, från E20-hållet genom Trankärr upp mot och vidare in i skogen. Ca 9.15-9.30 ser de bilen igen inne på skogsvägen bara några hundra meter från där den sågs tre kvart tidigare, på väg ut mot stora grusvägen. Bilen svänger där höger, mot lugnås/kusabron-hållet.
Ungefär så.
(min fetning)
Senast redigerad av ThordOlavsson 2023-10-26 kl. 13:00.
Citera
2023-10-26, 13:07
Medlem
ThordOlavssons avatar
Citat:
Hon heter alltså Ann*i i förnamn, alltså fyra bokstäver endast. Då kan hon inte vara den kvinna i förhöret som omnämns om då inte Polisen i förhöret konsekvent valt stava hennes namn fel med Anni*e. Är det verkligen troligt ? Jag tror inte riktigt det. Jag undrar också varför hon skulle lånat bilen , när det verkar som hon bara skulle flyttat tillbaka till Lockerudsvägen 63 igen och i högst sannolikt tillbaka i ErAns lägenhet.

Du nämnde någon Mali*n , kan det varit hon som menas ? För det är ju också så att denna Ann*i då inte kan vara den kvinna som menas om det då är samma kvinna som skulle fått låna bilen som den kvinnan som ErAn påstår sig ha ätit frukost hos Söndagen den 14 juni. För den kvinnan skall ju bott i samma trappuppgång också som ErAn va ? Ann*i Ga. var skriven på Lockerudsvägen 73 då och det blir till och med en annan huskropp det.

Vad tror du Thord ?

Förhöret skriver konsekvent ErAn:s namn med en bokstav för mycket, förmodligen Anderssen istället för Andersen. Jag tror att det är så enkelt att förhörsledaren tror att Ann*i stavas med e på slutet och därför kör det konsekvet.

Har jag nämnt en Malin? I så fall har jag varit slarvig. Jag har däremot föreslagit att kvinnan i förhöret är M*aria P*allin, dvs PeNi senare sambo. Men det bygger endast på fem bokstäver i förnamnet och på att hon är den enda med fem bokstäver i förnamnet som jag har uppgift på.

I relevant åldersklass finns ytterst få Anni/Annie i Mariestad. Att två Anni/Annie skulle bo grannar med ErAn och vara vittnen till hans förehavande på söndagsmorgonen tror jag är långt mindre sannolikt än att Farbror Blå konsekvent stavar Anni fel.

Jag håller med om att flyttarna enligt skattemyndigheten inte stämmer med vad vi vet från andra källor. Men det är väl antagligen så att ErAn och AnGa:s förhållande spruckit runt första halvan av april. Hon flyttar hur som helst från honom 16:e april till Lockerudsvägen 73. Kanske hoppar hon mellan tillfälliga boenden denna sommar innan hon till slut bestämmer sig för att återvända till Danmark.

Tanken att hon bor i samma trappuppgång är något jag tolkat in i förhöret. ErAn talar om att när han hört hennes dörr slår igen så går han till sin egen lägenhet. Han beskriver då hur han öppnar "ytterdörren" och "lägenhetsdörren". (förhöret s. 2) Att ytterdörren nämns kan tyda på att AnGa bor i en grannuppgång.
Senast redigerad av ThordOlavsson 2023-10-26 kl. 13:34.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in