Citat:
Ursprungligen postat av
Eerieye
Hmmm... Har du några tankar om varför städer som Bachmut och Avdiivka är så viktiga för ryssarna? De saknar ju strategiskt värde och är i vart fall totalförstörda?
Åter till topic: Marinsoldater för offensiv strid vid Oleshky öster om Dnipro.
Så du tycker jag skall diskutera de olika städerna Bachmut och Avidivka och deras strategiska värde i stället för motoffensiven. Det är ju som du VÄL VET inte topic för denna tråd. Vid en ukrainsk motoffensiv vid dessa kan man ju diskutera vilket strategiskt värde de har eller inte för Ukraina. Man kan dock säga att Ukraina tidigare under motoffensiven satsat mycket stora resurser på att kringränna Bakhmut eller Artemovsk som den nu kallas. Det verkar som Ukraina nu gett upp dessa försök under motoffensiven och försöker nu mest befästa sitt läge.
Vidare på Topic: Ja både ryssar och ukrainska soldater, nu i hög grad specialutbildade och utrustade marinsoldater på ukrainska sidan gör mindre räder och man kan inte längre tala om en verklig offensiv. Det verkar inte som Ukraina kommer att genomföra en verklig offensiv där längre men är väl för tidigt att säga. Ryssarna bombarderar uppladdningszonen väster om floden tungt som vanligt och ukrainarna för över småförband. Ukrainsk förberedelse för en flodövergång vad gäller artilleri, robotar och drönare är inte längre särskilt framträdande i den nyhetsrapportering jag följer.
Helt självklart har ukrainarna samma problem som ryssarna hade vid Dnepr fast i mycket mycket mindre skala. Bara det att föra över nytt manskap medans det tidigare nötts ned är i sig ett svårt problem för dem som det nu verkar. Det är ganska små förband med lätt beväpning ukrainarna nu agerar med. Troligtvis offrar nu Ukraina soldatliv till ingen nytta - en verklig flodövergång har de inte kraft till längre i form av understöd och förberedelse.
Det är lite tragikomiskt. Den här tråden skulle enbart handla om ukrainas vår-sommaroffensiv och de som skrivit om dess samband med andra faktorer har systematiskt rensats bort.
Nu tycks luften helt gått ur motoffensiven så nu omvandlas sakta "motoffensiven" till att gälla ett ukrainskt utnötningskrig som dessutom huvudsakligen är defensivt.
Du gjorde ditt bästa för att ändå komma in på Topic men frågorna du ville jag skulle besvara var långt därifrån. Ändå var det sammantaget ett gott och seriöst menat försök du gjorde.