2023-10-13, 16:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bottenslam
Det stämmer nog. Men det ser ut som att de områden de tagit tillbaka var för att hålla Ukraina sysselsatta längre in i landet medans Ryssland förstärkte gränsen där nu striderna pågår. På gränsen längs de områden Ryssland sagt sig vilja ha så gör Ukraina i princip inga framsteg alls. De andra områdena längre in i Ukraina var nog bara för att köpa tid. Om man ser till vad Ryssland påstod var målet med operationen så har de uppnått det och Ukraina ska nog se det som förlorat. Nu verkar viljan i väst tryta och uppmärksamheten riktas mot Israel, så det här är nog över nu, eller snart. Det riskerar att bli rejält pinsamt för väst det här.
Nä sanningen är ju att det knappt har varit några framsteg alls för Ukraina, och väst har ju helt enkelt tröttnat på detta och speciellt usa så där blir det nog svårt att få nå mycket mera stöd.
Nu helt plötsligt så behövs vapnen i Israel istället så förmodligen kommer usa att rikta sitt stöd där istället.
Ja det kommer att bli väldigt pinsamt för väst och många länder kommer att få problem med att dom givit Ukraina så mycket stöd och då främst Sverige.
2023-10-13, 18:47
Medlem
Citat:
Exakt. Jag skulle vilja påstå att den nya gränsen mellan Ryssland och Ukraina är mer eller mindre satt.

En förhoppning av dig. Den är satt där den alltid varit och inget annat. Vodkaorcherna ska hem till sitt oljeparadis där alla badar i pengar. Nöj er med det...
2023-10-13, 20:46
Medlem
fluke12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vattendealaren
Vad ni håller på! :-)

Jag påstod att fronterna vid Robotyne och söder om Artemovsk/Bakhmut senaste veckan.

Trollnågonting lade in en frontkarta som visade att de gjort det som jag påstod, Ja, de hade legats still.

Sedan gjorde jag ett felaktigt antagande om när färgen ändras på en karta. I mina ögon betydelselöst.

Ukrainska motoffensiven har avstannat. Mycket möjligt för gott för nu tror jag ryssarna håller på att sätta riktig press på Ukrainarna på flera håll.
Hur tycker du då att det gått för dina vänner de senaste dagarna?

Extrema pansarförluster är ju bara förnamnet! 3000 dödade soldater på 4 dagar visar på rysk tokstryk!

Flera hundra förlorade pansarfordon på några dagar, 3000 döda soldater, borde ju även få även en trogen ryssupporter som du att fatta att ni är illa ute?

Ukrainas offensiv rör sig hela tiden framåt och krossar hela tiden Putins drömmar om ett nytt Storryssland!
Senast redigerad av fluke12 2023-10-13 kl. 20:49.
2023-10-13, 21:43
Moderator
farbror_barbros avatar
Hur konstigt det än kan låta så,är trådens ämne INTE Israel eller Gaza, eller USAs stöd till Ukraina och Israel. Många inlägg raderade, varningar nästa.

/Mod
Senast redigerad av farbror_barbro 2023-10-13 kl. 21:51.
2023-10-13, 22:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av peterpanp
Vad var målet för Ryssland?

Deras erbjudande till Ukraina vid invasionens början var att det område de håller nu ska tillhöra Ryssland och att Ukraina ska vara neutralt. Neutraliteten kanske blir svårt att få till nu, men landområdet blir nog svårt för Ukraina att få tillbaka.

Citat:
Gällande din förhoppning att motoffensiven skall stanna nu, så tror jag du kommer bli grymt besviken.

Jag har inga förhoppningar, jag ser rationellt på verkligheten. Jag bryr mig inte om vem som har marken.

Citat:
Ukraina kommer inte sluta med sin motoffensiv förens de har kontroll över sitt land. Spelar ingen roll om det kommer ta 6-10 år. De kommer aldrig ge sig. Afghanistan 2.0.
Ukraina kommer sluta när förlusterna inte ger resultat. Du kan inte mata in människor i en dödsfälla om du vinner något på det. Väst kommer inte mata in vapen om det inte ger utdelning. Det är där vi befinner oss nu. Att väst har investerat i Ukrainas sida har berott på att det fanns en vanföreställning om att Ukraina hade en chans att lyckas, nu är det uppenbart att de inte har det. Inga politiker i väst är villiga att ösa pengar i ett dödfött projekt utan utsikter att lyckas, för det kommer leda till att de förlorar makten till någon som prioriterar sitt eget folk. Det är bara en tidsfråga.

Absolut så kommer det skjutas från båda håll för överskådlig framtid, men Ukraina kommer aldrig få tillbaka den där landremsan. Jag lägger ingen värdering i detta. Jag säger inte att Ryssland har rätt till den marken, bara att detta är det mest sannolika utfallet och att det inte finns något att göra åt det. Om inte väst(Nato) går in med militär och det kommer de inte att göra. Det psykologiska nederlaget av detta är enormt för Nato och alla länder som investerat i kriget.
2023-10-13, 22:45
Medlem
RobbanUCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fluke12
Ukrainas offensiv rör sig hela tiden framåt och krossar hela tiden Putins drömmar om ett nytt Storryssland!
Budanov har gått ut med att motoffensiven inte håller tidtabellen.
Enligt tidigare uppgifter skulle UAF badat vid Krim vid denna tid.
Efter 4 månader så är man i princip kvar där man startade, fast med stora förluster av både materiel och manskap.
En företagsledare som lyckats lika dåligt hade avskedats direkt.
Senast redigerad av RobbanUC 2023-10-13 kl. 22:52.
2023-10-13, 22:50
Medlem
Citat:
Hur tycker du då att det gått för dina vänner de senaste dagarna?

Extrema pansarförluster är ju bara förnamnet! 3000 dödade soldater på 4 dagar visar på rysk tokstryk!

Flera hundra förlorade pansarfordon på några dagar, 3000 döda soldater, borde ju även få även en trogen ryssupporter som du att fatta att ni är illa ute?

Nej, Ukrainas offensiv rör sig inte framåt. Förluster sker på båda sidor och Ryssland har större resurser. Oavsett hur stora förluster Ryssland gör så kommer Ukraina ta slut först.

Vad tror du Ukrainas förluster är om du tror att ryssarna förlorat 3000 man? De är ju inte 0 även om du nu tror att decskulle vara färre än ryssarnas(vilket jag betvivlar över tid). Du ska nog inte ta några siffror från någon sida på allvar. Ukraina har även de haft sina dagar med ”extrema pansarförluster” givetvis. Ukraina är extremt beroende av att väst tror att de är framgångsrika nu för att inte förlora allt stöd. Eftersom gränsen inte rör sig mer än att man bara ser det med mikroskop så måste de få folk att tro att de dödar massor av ryssar, men det enda vi har är deras ord. Skala av rejält på siffrorna från båda sidor så får du nog något som liknar sanningen.

Varför har ni sådant behov av att låtsas att det går bra för Ukraina?
2023-10-13, 22:51
Medlem
fluke12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RobbanUC
Budanov har gått ut med att motoffensiven inte håller tidtabellen.
Enligt tidigare uppgifter skulle UAF badat vid Krim vid denna tid.
Ok Hoppas det får dig må bättre!

Hur många soldater, MBT , artilleripjäser och andra fordon tror DU? ni kommer att ha förlorat i morgon?
2023-10-13, 23:08
Medlem
fluke12s avatar
Citat:
Nej, Ukrainas offensiv rör sig inte framåt. Förluster sker på båda sidor och Ryssland har större resurser. Oavsett hur stora förluster Ryssland gör så kommer Ukraina ta slut först.

Vad tror du Ukrainas förluster är om du tror att ryssarna förlorat 3000 man? De är ju inte 0 även om du nu tror att decskulle vara färre än ryssarnas(vilket jag betvivlar över tid). Du ska nog inte ta några siffror från någon sida på allvar. Ukraina har även de haft sina dagar med ”extrema pansarförluster” givetvis. Ukraina är extremt beroende av att väst tror att de är framgångsrika nu för att inte förlora allt stöd. Eftersom gränsen inte rör sig mer än att man bara ser det med mikroskop så måste de få folk att tro att de dödar massor av ryssar, men det enda vi har är deras ord. Skala av rejält på siffrorna från båda sidor så får du nog något som liknar sanningen.

Varför har ni sådant behov av att låtsas att det går bra för Ukraina?

Varför har du så svårt för att förstå att dina landsmän nu dör i tusental?

Är du bara korkad eller faktaresistent?

Vi civiliserade firar ju nu era episka förluster och hoppas på mer...

Uppenbart får ryssen nu bögstryk...
2023-10-14, 00:26
Moderator
farbror_barbros avatar
På förekommen anledning påminns om den instruktion för tråden som ni alla ser varje gång ni postar men åtskilliga struntar i:

Vad tråden handlar om är väldigt enkelt, den handlar om Ukrainas vår/sommaroffensiv. Alltså vad som sker på marken (och luften/vattnet) nu. Och vad ni tror kommer ske på marken (och luften/vattnet) den närmsta framtiden.

Exempel på frågor den inte handlar om är: Vem som startade kriget och varför, andra krig, vad ni tycker om de båda sidorna eller deras företrädare, vad ni tycker om varandra, saker som skett tidigare i kriget som är irrelevant för offensiven, hur en fred en dag kommer se ut osv.

Inlägg som bryter mot ovanstående kommer raderas och eventuellt även varnas.

/Mod
2023-10-14, 00:47
Medlem
JohnClarks avatar
Citat:
Varför har du så svårt för att förstå att dina landsmän nu dör i tusental?

Är du bara korkad eller faktaresistent?

Vi civiliserade firar ju nu era episka förluster och hoppas på mer...

Uppenbart får ryssen nu bögstryk...

Fattar inte riktigt på vilka kriterier inlägg tas bort. Hur som helst finns det inget som tyder på att ryssen får ”bögstryk”. Här kan ni läsa om en intervju med Kirill Budanov där han erkänner att motoffensiven misslyckats:

https://thepressunited.com/updates/ukraines-top-spy-admits-counteroffensive-failure/amp/
2023-10-14, 02:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnClark
Fattar inte riktigt på vilka kriterier inlägg tas bort. Hur som helst finns det inget som tyder på att ryssen får ”bögstryk”. Här kan ni läsa om en intervju med Kirill Budanov där han erkänner att motoffensiven misslyckats:

https://thepressunited.com/updates/ukraines-top-spy-admits-counteroffensive-failure/amp/
Länka gärna till originalartikeln i Ukrainska Pravda, helst med rätt fotografi av den som intervjuas, ja du vet Budanov.
( för du vet väl att det inte är Budanov på bild i din artikel? )

I intervjun som gjordes med Budanov var han mycket försiktig med att prata om den Ukrainska motoffensiven!

( Budanov diskuterade istället Hamas, Israel och Ryssarnas sluga inblandning där )

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in