Citat:
Ursprungligen postat av
peterpanp
Vad var målet för Ryssland?
Deras erbjudande till Ukraina vid invasionens början var att det område de håller nu ska tillhöra Ryssland och att Ukraina ska vara neutralt. Neutraliteten kanske blir svårt att få till nu, men landområdet blir nog svårt för Ukraina att få tillbaka.
Citat:
Gällande din förhoppning att motoffensiven skall stanna nu, så tror jag du kommer bli grymt besviken.
Jag har inga förhoppningar, jag ser rationellt på verkligheten. Jag bryr mig inte om vem som har marken.
Citat:
Ukraina kommer inte sluta med sin motoffensiv förens de har kontroll över sitt land. Spelar ingen roll om det kommer ta 6-10 år. De kommer aldrig ge sig. Afghanistan 2.0.
Ukraina kommer sluta när förlusterna inte ger resultat. Du kan inte mata in människor i en dödsfälla om du vinner något på det. Väst kommer inte mata in vapen om det inte ger utdelning. Det är där vi befinner oss nu. Att väst har investerat i Ukrainas sida har berott på att det fanns en vanföreställning om att Ukraina hade en chans att lyckas, nu är det uppenbart att de inte har det. Inga politiker i väst är villiga att ösa pengar i ett dödfött projekt utan utsikter att lyckas, för det kommer leda till att de förlorar makten till någon som prioriterar sitt eget folk. Det är bara en tidsfråga.
Absolut så kommer det skjutas från båda håll för överskådlig framtid, men Ukraina kommer aldrig få tillbaka den där landremsan. Jag lägger ingen värdering i detta. Jag säger inte att Ryssland har rätt till den marken, bara att detta är det mest sannolika utfallet och att det inte finns något att göra åt det. Om inte väst(Nato) går in med militär och det kommer de inte att göra. Det psykologiska nederlaget av detta är enormt för Nato och alla länder som investerat i kriget.