2023-10-25, 07:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anedin
Vänta nu
Varför jämför du Maja med en person som haft en kärleksrelation med en förövare

Maja har inte visat några tecken på att hon har varit ett offer.
Hur förklarar du det att det gick så bra för Maja i skolan under den tiden hon känt J?
Och Vetlanda ungdomar intygar att Maja blomstrade

Jag kan säga dig med stor erfarenhet hur ett offer mår och som dör bit för bit när de är offer för en narc/psykopat

Och inte ett ord fr dig om hur Toves familj mår och hur deras psykiska hälsa och liv är förstört resten av deras liv

Och tror du att en oskyldig har pannben /psyke att sitta och ljuga om vart de dumpat Toves kropp om man är oskyldig?

Och hur får du ihop det att Maja sov
Hörde inget såg ingenting?

Att människor känner sig arga är för att de har empati för Toves familj
Maja satt och ljög och hjälpte inte till för att Tove skulle hittas
Det känns rätt så lindrigt att bli utsläppt efter ha burit lik och iskallt suttit och hållt käft
Och det tror jag att stor del av Svenska folket håller med mig om

Håller helt och hållet med dig...
Värre empatilösa än M och J får man nog leta efter, förutom de som redan sitter på livstid.
Citera
2023-10-25, 07:35
Medlem
Ganska tyst i blaskorna om den här dagen..
Citera
2023-10-25, 07:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nonitotta
J får livstid igen. Möjligen 18 år.

M får 3-4 år, så hon åker in i kurran igen. Hon döms, förutom gravfridsbrott, även för att ha lurat hem Tove under falskt flagg. Ett slags förberedelsebrott? Finns det ett sådant?

Detta är i så fall min gissning.

Båda har kunniga advokater. Gillberg är van vid gängkriminella. Clea S är en ettrig person som ifrågasätter allt och alla experter. Särskilt obducenternas förmågor att sköta sina jobb.

Jag tror att J kan få mycket lägre straff än så, men jag hoppas inte det...
Jag har inte hittat något om vem som egentligen mördat T.
Tråkigt för T's anhöriga och närmaste vänner...
Citera
2023-10-25, 07:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hagelskur
Ganska tyst i blaskorna om den här dagen..
Vetlanda posten satte nyss ut ett inlägg om att domen kommer idag
Bild på J och M
Citera
2023-10-25, 07:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bblues
Som ovan nämnts kan vi idag låta våra tankar gå till Tove och hennes familj och vänner.

Ett fullständigt onödigt tragiskt livsöde. Ett mord som inte skulle ha skett. RIP Tove!

Samtidigt måste vi inse att rättssamhället är starkt. Det händer trots det att oskyldiga människor döms.

Att en tingsrätt oftare dömer oskyldiga är ett faktum. Sådana fall rättas ibland till i hovrätten.

Idag blir Maja frikänd för mord. Man kan inte döma ut ett livstidsstraff utan bevisning. En granne våningen under som inget sett men tror sig ha hört dunsar och appar i en mobil räcker inte.

Oresonligt hat, ofta med rasistiska rötter, kommer leva vidare i denna tråd. Folk får utlopp för sina mörka sidor och odlar dem tillsammans med likasinnade. De eldar på varandra.

Lika uppeldad var sannolikt den avskyvärda Johanna då hon i blint raseri dödade Johanna. Lika oresonligt hatisk som vissa skribenter här i tråden är, var Johanna visavi Tove.

Då dödsorsaken inte juridiskt kan fastslås kommer Johanna, enligt min tro, att undgå livstidsstraff. Sexton år yrkade åklagaren som ett alternativ. Det tror jag kommer dömas ut. Dessutom ska ett oplanerat mord utfört i hastigt oöverlagt mod inte heller leda till livstid.

Maja behöver allt stöd hon kan få. Hon saknar tyvärr en hel del i sitt liv. Begåvningsmässigt, själsligt och emotionellt. Hon är ganska störd. Adoptionen blev ingen lyckad historia. Det som var föräldrarnas goda förhoppningar grusades.

Okända gener och underliggande defekter blev olyckliga för den lilla svarta flickan som hamnade i Småland. Ett religiöst hem blev inte någon lycka.

Mobbning och utanförskap blev istället resultatet.

Om man nu ska hata någon är det den ondsinta, makabra, dominanta och genomusla Johanna som borde hamna högst upp på den listan i det här fallet. Hon är djävulskt sinnad. Hon kommer kanske ochvtyvärr trivas gott i fängelset.

Idag glädjer jag mig å bådas vägnar. En friad Maja och en fälld mörderska.
Oj vad mycket du vet om Maja
Känner du henne?
Underliggande defekter?
Senast redigerad av Anedin 2023-10-25 kl. 07:59.
Citera
2023-10-25, 07:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Ziggarillen har ju ifs tidigare även skrivit om "mördare från afrika på våra gator" och "negressen" så nånstans tar mina välvilliga tolkningar slut.

Och så handlar det som sagt om en adopterad.

Jag har för mig att M blev adopterad till sin nuvarande familj när hon var 6mån...
Så varför skulle hon flytta tillbaka fattar jag inte heller, hon har levt i Sverige så gott som hela sitt liv...
Men en Dom ska hon ha iallafall..
Citera
2023-10-25, 08:09
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lilla-Plutten
Jag har för mig att M blev adopterad till sin nuvarande familj när hon var 6mån...
Så varför skulle hon flytta tillbaka fattar jag inte heller, hon har levt i Sverige så gott som hela sitt liv...

För folk som skriver "skicka tillbaka henne till Afrika" så tycks sådana detaljer inte vara viktiga

Citat:
Men en Dom ska hon ha iallafall..

Tyvärr blir det inte den dom hon förtjänar. Förmodligen bara 1,5 år, because Sverige. C'est la vie.

I Johannas fall torde det iaf krävas ett mirakel för att hon ska undgå livstid, så man får väl fokusera på det positiva så gott det går.
Citera
2023-10-25, 08:13
Medlem
Citat:
Oj vad mycket du vet om Maja
Känner du henne?
Underliggande defekter?

Här är GrevenFB:s utmärkta sammanfattning. Finns på sidan ett om du vill veta mer.

"Begåvningshandikapp och psykologiska besvär:
- Begåvningsprofil ”klart under genomsnittet”
- Svårigheter inom autismområdet
- Inlärningssvårigheter
- ADHD (diagnos sommaren 2022)
- Svårigheter med processhastighet, visuellt material och arbetsminne.
- Icke-verbala inlärningssvårigheter.
- Ångest och tvångsmässighet, tvångstankar

Sedan 2018 kontakt med BUP efter nedstämdhet, ångest och svårigheter i skolan. Vårdats hos Nässjö psykiatri mellan åren 2018-2022.

- Självskadehandlingar; försök till strypning och lindrigare tablettintoxikationer.
- Hallucinationer; flera tillfällen hörselhallucinos i form av kommenterande röster med nedvärderande innehåll. Psykotiska symtom i form av såväl hallucinationer som vanföreställningar av bisarr och paranoid karaktär då hon bland annat trott att det fanns demoner i lägenheten där hon befann sig.
(Källa: P7)"
Citera
2023-10-25, 08:17
Medlem
Idag får man hoppas på de bästa, även om den ena kommer gå fri får man hoppas på att den andras livstidsstraff kvarstår, de är en delseger åtminstone.
Citera
2023-10-25, 08:42
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Vänta nu
Varför jämför du Maja med en person som haft en kärleksrelation med en förövare

Maja har inte visat några tecken på att hon har varit ett offer.
Hur förklarar du det att det gick så bra för Maja i skolan under den tiden hon känt J?
Och Vetlanda ungdomar intygar att Maja blomstrade

Jag kan säga dig med stor erfarenhet hur ett offer mår och som dör bit för bit när de är offer för en narc/psykopat

Och inte ett ord fr dig om hur Toves familj mår och hur deras psykiska hälsa och liv är förstört resten av deras liv

Och tror du att en oskyldig har pannben /psyke att sitta och ljuga om vart de dumpat Toves kropp om man är oskyldig?

Och hur får du ihop det att Maja sov
Hörde inget såg ingenting?

Att människor känner sig arga är för att de har empati för Toves familj
Maja satt och ljög och hjälpte inte till för att Tove skulle hittas
Det känns rätt så lindrigt att bli utsläppt efter ha burit lik och iskallt suttit och hållt käft
Och det tror jag att stor del av Svenska folket håller med mig om

Naturligtvis går tankarna idag till Toves familj!

Att även diskutera familjen, de nära och kära bör naturligitvis också få plats i en tråd om mordet på Tove, även om tråden handlar om mordet på Tove.

Jag har vid flera tillfällen skrivit utifrån deras perspektiv. Deras perspektiv är annorlunda än det rent juridiska, utifrån sorg och förtvivlan, avsky mot förrövarana. För dom är inte bara den juridiska biten viktig och känslosam, utan många andra delar, inte minst många moraliska delar, som inte är brottsliga.

Jag har skrivit utifrån familjens perspektiv även i svar direkt till dig. Inte ens du skriver om Toves familj i varje inlägg, om du försår vad jag menar.

Det finns ingen motsättning i att ha som tro att Maja kanske inte är skyldig till mord, att det inte finns några bevis för hennes deltagande i det, även om familjen vill få henne fälld!

Att du anser att jag är kall och oempatisk för att jag inte skriver om deras sorg i inlägget som handlar om mordet är ett ololgiskt och osant antagande. Inte ens du skriver om Toves familj i varje inlägg.

Vi har olika perspektiv, men det betyder inte att jag är känslokall och inte tycker synd om Toves anhöriga. Då vet du inget om mig och vad jag känner och tänker gällande den biten. Du har inte en aning om vad jag pratat om här hemma.

Det är ett återkommande tema, att om man inte tror att Maja är skydlig, då bryr man sig inte om Tove och Toves familj. Ett mycket konstig slutsats.

Du vill att domen ska vara rättvis.

Det vill även jag.
Citera
2023-10-25, 09:01
Medlem
notknapparens avatar
AB, Rullman angående Gillbergs kritik av utredningen och avsaknad av en rekonstruktion:

"”Jag tror att det är helt utan betydelse. Det bevismässiga problemet är att bevisningen mot Maja Hellman i huvudsak är medtilltalad Johanna Janssons uppgifter. Och det problemet är detsamma oavsett om Johanna Jansson säger eller visar hur det har gått till. Källan till uppgiften är densamma. Allt handlar om vilken tilltro som rätten sätter till Johanna Janssons uppgift om Maja Hellmans inblandning. En rekonstruktion hade inte ändrat på det faktumet”, skriver han i ett mejl till Aftonbladet."

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...-hovrattsdomen

Så inte ens Rullman ser att det finns mer bevisning mot Maja än Johannas uppgifter.

Ni som menar att beviskedjan är så strak mot Maja, vad tänker nu då om Rullmans yttrande här och HR beslut att släppa Maja fri?
Senast redigerad av notknapparen 2023-10-25 kl. 09:06.
Citera
2023-10-25, 09:11
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
"”Det bevismässiga problemet är att bevisningen mot Maja Hellman i huvudsak är medtilltalad Johanna Janssons uppgifter."

Så inte ens Rullman ser att det finns mer bevisning mot Maja än Johannas uppgifter.

Nu ljuger du, "i huvudsak" betyder inte på något som helst sätt att det inte finns annan bevisning. Det betyder att det är den den viktigaste bevisningen, ingenting annat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in