Citat:
Nej det är absolut inte trovärdigt i de flesta fall. En överväldigande majoritet som kör med "jag var i Danmark/Nederländerna åker dit.
Domstolarna tror väldigt sällan på den ursäkten om inte personen kan styrka att de varit där.
Och innan du börjar tjafsa om att det är åklagaren som skall bevisa så behöver du lära dig om rimligt tvivel och sk förklaringsbörda.
Domstolarna tror väldigt sällan på den ursäkten om inte personen kan styrka att de varit där.
Och innan du börjar tjafsa om att det är åklagaren som skall bevisa så behöver du lära dig om rimligt tvivel och sk förklaringsbörda.
Jag har berättat för dig hur det fungerar i verkligheten och det är du som tjafsar emot.
"De flesta fall" - det är ju en bedömningsfråga. Jag känner inte till de flesta fall. Mycket möjligt att det dagligen är tusen personer som kommer med idiotlögner om att de var i Danmark för en månad sedan, vad vet jag. Det jag menade och som du såklart förstår är situationer där personen säger någonting rimligt. "Jag var i Amsterdam för några dagar sedan" liksom.
"Domstolarna tror väldigt sällan på den ursäkten om inte personen kan styrka att de varit där."
Ja, du har rätt. För det går ju sällan så långt som till domstol eftersom poliserna på plats oftast släpper det direkt.
Vad är det du tror att jag behöver lära mig? Jag har studerat kriminologi och har praktisk personlig erfarenhet som stöder det jag säger, likaså har flera bekanta.
Håller du inte med om att det är åklagaren som ska bevisa?
Citat:
Nej? Varför fortsätter du att hävda det när jag informerat dig om att det inte är sant och stött detta med flera länkar som förklarar pedagogiskt för dig samt en länk till själva lagtexten? Det är inte olagligt att vara påverkad av droger i Sverige. Men det kan ses som ett tecken på att man "olovligen hanterat narkotika". Vilket inte är fallet ifall man använt narkotika någonstans där det inte är brottsligt att använda drogen ifråga. För sista gången nu.