2023-10-24, 19:29
Medlem
Mindbusinesss avatar
Märkligt. Borde inte Gaza vara jämna med marken?
” The Israeli army says it has conducted over 10,000 targeted strikes in Gaza since October 7th”
https://x.com/ywnreporter/status/1716851781064430048?s=61&t=OYKS-tPm4Lb6t_E30P6CCg
Citera
2023-10-24, 19:31
Medlem
Alsenos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jarrelka
Källa på det? Finns vittnesmål och videobevis av motsatsen. "Kommer några civila i vägen är det synd" skillnad på folk och folk I guess. Du tror att Hamas dödar civila bara för att vara barbarer då eller? Likt Israel har de ett politiskt syfte. Israel kan absolut bomba hela Gaza på en gång men det hade inte sett så bra ut för omvärlden. De är smarta med sina ord och handlingar.

Vilken nivå på det. Har du en källa på att det faktiskt är Israeliska flygplan som bombar gaza? Lär vara iranska i ett försök att få omvärlden att tycka illa om Israel.
Citera
2023-10-24, 19:44
Medlem
Tok-Franss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JoeyDoey
Hur många motiverade terrorister kommer Israels politik att generera? Hur länge har de tänkt att fortsätta?

Antalet som offensiven genererar är oviktigt när Gaza ska "evakueras"

Palestinier kan inte få bo inom raketavstånd från Israeler.
Sinaiöknen är vacker så här års, jag tror Hamas-anhängarna kommer trivas där.
Citera
2023-10-24, 19:48
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Både judar och palestinier borde fan skämmas och sluta fred. Hela konflikten är en sandlåda
Jag håller inte stenhårt på Israel, som har problem så det räcker.

Låt mig säga som så här att Israel är ingen normal stat i en västerländsk kontext men en sådan stat hade inte överlevt i det tribala, islamistnäste som utgör Mellanöstern. Därför får man överse på en del principer avseende hur man skall bedöma den staten. Jag tycker exempelvis inte att den israeliska regeringen är det bästa som hänt sedan skivat bröd men det är den naturliga konsekvensen av egna hjärnspöken, en antisemit-jakt som går på overdrive, känslan av att vara en utsatt minoritet omringad av folk som vill utplåna en (inte helt fel heller) och en politik som går i stå med grannfolk som inte förstår bättre. Det är också så jävla klantigt av gazaiterna att reta den här björnen och tyder i mångt och mycket på en rörelse som inte värderar människoliv, det egna folket och saknar politisk taktkänsla.

Citat:
Det jag ville säga med mitt inlägg var bara att arabländerna är svaga och/eller ointresserade av Gaza.

Det säger allting om den ställningen Israel har jobbat upp sig i regionen utöver intilliggande länder. Man bedömer helt enkelt att de bästa förutsättningarna för ekonomisk tillväxt och stabilitet ligger i Israel och att Koranen samt böner fem gånger om dagen om dess förstörelse inte nödvändigtvis ger jobb. Libanon är bankrutt, Syrien krigshärjat, Egypten struntar fullständigt i palestinierna (20 lastbilar i en ren symbolpolitisk handling). Den palestinska ”befrielsen” förväntas tydligen komma genom att man gapar om saken i Stockholm, Toronto, London, Chicago, New York mm.

Kvar är egentligen bara Iran som en fyrbåk för den fundamentalistiska islamismen i regionen. Kan man desavouera mullorna här ligger vägen öppen för att krossa Islam.

Citat:
Det är bara ett jävla gapande.

Lite tragikomiskt

Proffsflyktingar som bara vet hur man klagar och gnäller. Inga lösningar presenteras, ingen självkritik, ingen ansats för att distansera sig från Hamas vilket hade normaliserat relationerna med sina grannländer. Samtliga vet att dom inte kan backa Hamas på allvar för att skapa en situation de kunde vinna på för det hade inneburit risken för ett inbördeskrig. Naturligtvis hade palestinierna börjar bråka med andra om judarna inte fanns att klaga på.

Det är fan en bedrift att vara för gnällig tom för andra araber men så har dom bred erfarenhet av palestinier i flyktinglägren.
Senast redigerad av Krakem 2023-10-24 kl. 19:50.
Citera
2023-10-24, 19:51
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Alseno
Vilken nivå på det. Har du en källa på att det faktiskt är Israeliska flygplan som bombar gaza? Lär vara iranska i ett försök att få omvärlden att tycka illa om Israel.

Det är en jävla röra jag hänger inte med alls i det stora hela faktiskt men din teori skulle absolut kunna stämma och det finns ju ingenting som talar emot det eller något annat sjukt sätt för att tycka illa om Israel och då vet jag knappt vad det handlar om men den metoden är ganska effektiv om man har med sig alla men nu har dom inte med sig alla vad det verkar te.x media verkar inte skriva om detta på samma sätt som det skrivs i sociala medier så man vet ju faktiskt inte 100%.
Senast redigerad av StackarsHunden 2023-10-24 kl. 19:54.
Citera
2023-10-24, 19:57
Medlem
fittplytes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 9.79benj
Ja det är just det jag undrar. Anser du att skärmdumparna hon visar är fejk?
Jag anser att det finns inte en nyhet i hela världen som är trovärdig när den kommer från en randombrud, inte ens om hon säger att hon har klamydia. KÄLLKRITIK har jag sagt flera gånger till dig.
Citera
2023-10-24, 20:25
Medlem
Kissgurkans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GIFlintharta
Nej, jag tror att det i stället blir ungefär så här.

Israel kommer inte att gå in i Gaza med marktrupper för att bedriva strider i trånga gränder, hus och tunnlar. Att så inte kommer att ske har varit tydligt sedan starten av kriget, se t ex mitt inlägg nr 4298 i denna tråd från den 8 oktober - dagen efter Hamas överraskningsanfall.

IDF kommer, när tiden är mogen, att gå in med stridsvagnar och skytte i de glesbebyggda områdena i centrala Gaza och dela Gazaremsan i en nordlig och en sydlig del. Därefter kommer en hård belägring att ske av den nordliga delen, medan trycket på den sydliga delen kommer att lätta något så att de flesta civila palestinier i den sydliga delen klarar livhanken. IDF kommer också att gå in med stridsvagnar och skytte i den allra sydligaste delen av Gaza längs gränsen mot Egypten för att få kontroll över den gränsen.

Belägringen av den norra delen av Gaza kommer innebära att inga förnödenheter öht släpps in. De civila som hittills stannat kvar där kommer att tillåtas att bege sig till den sydliga delen. IDF kommer att fortsätta med flyganfall, artilleribeskjutning och enstaka räder in i norra Gaza, men i övrigt vänta ut att Hamas män kapitulerar eller dör i sina tunnlar. Israel kommer att ha stort tålamod och behöver inte ha särskilt stora trupper på plats för att upprätthålla belägringen. Det handlar om en sträcka om ca 10 mil, alltså 100 000 meter, som behöver hållas under bevakning för att omsluta både den sydliga och den nordliga delen. Det klarar Israel enkelt med några tiotusentals officerare och soldater (inklusive rotation) av de ca 450 000 reguljära trupper och reservister som IDF har till sitt förfogande.

I och med att trycket på de civila i den sydliga delen av Gaza kommer att lätta och inget spektakulärt kommer att hända kommer omvärldens (läs vissa journalister och extrema politiska grupper) kritik mot Israel att avta och intresset för kriget att minska. Det blir heller inte något ärofyllt slut för Hamas att kapitulera eller dö av törst, svält, kyla, sjukdomar, flygbomber, artillerigranater eller meningslösa anfall mot IDFs trupper. IDF kan också kraftigt begränsa sina egna förluster jämfört med omfattande markoperationer i gränder, hus och tunnlar.

När Hamas och övriga islamister är utplånade i den nordliga delen av Gaza, Israel röjt upp bland ruinerna, satt upp tillfälliga bostäder (t ex tältläger) och byggt en infrasfruktur som gör det möjligt för Israel att långsiktigt kontrollera området militärt, så kommer de civila palestinierna i den sydliga delen av Gaza (i vart fall kvinnor, barn, åldringar och handikappade) att ges möjlighet att under kontrollerade former (ID-kontroller, metalldetektorer osv) bege sig till den nordliga delen av Gaza. För att uppmuntra detta kommer IDF att strypa tillförseln av förnödenheter till den sydliga delen och intensifiera bombanfallen. Män i stridsför ålder kommer att kontrolleras extra noggrant innan de släpps in i den norra delen och misstänkta islamister kommer inte att släppas in i där.

När alla eller den stora majoriteten civila lämnat den sydliga delen av Gaza kommer IDF att upprepa proceduren, dvs. utsätta den sydliga delen för hård belägring med strypt tillförsel av förnödenheter, flyganfall, artilleribeskjutning och enstaka räder till dess att Hamas & Co har kapitulerat eller utplånats även i den sydliga delen. När så skett och Israel röjt upp bland ruinerna, satt upp tillfälliga bostäder och fixat infrasfrukturen så att Israel kan kontrollera även den sydliga delen militärt kommer civila från den nordliga delen att släppas tillbaka till den sydliga delen.

Israel kommer därefter att annektera den allra sydligaste delen av Gaza längs gränsen mot Egypten för att långsiktigt kunna förhindra införsel av vapen till Gaza.

När hela denna procedur är klar - den kommer sannolikt att ta år - kommer Israel att dra sig tillbaka och lämna över styret av Gaza till den palestinska myndigheten på Västbanken, Arabförbundet, FN eller liknande.

Merparten av de stridskrafter som nu mobiliserats längs gränsen mot Gaza kommer inte att behöva sättas in där, utan kommer inom kort (under november) att få order om att invadera Libanon och Syrien för att slå ut Hezbollah.

Jättefina fantasier, men vad baserar du alltsammans på mer konkret?
Citera
2023-10-24, 20:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kissgurkan
Jättefina fantasier, men vad baserar du alltsammans på mer konkret?

1) Logik
2) Diverse uttalanden från israeliska politiker och militärer som återgetts i media
3) Analyser som några kloka personer har redogjort för i den här tråden
4) Livlig fantasi

Nej, jag bara skojar. Jag har skickat in en mullvad i ledningen för Pentagon som rapporterar allt till mig i realtid
Citera
2023-10-24, 20:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fittplyte
Wow. You have my attention. Snygg analys.

I fall Israel hade haft än den minsta viljan att lösa konflikten, så hade den också varit löst för 50 år sedan eller mer.
Sluta drömma. Vi har att göra med religiösa fanatiker här. Hela iden att flytta till Israel bygger på 1000-åriga religösa drömmar och har ingenting med praktisk verklighet att göra. Betänk sedan att dessa fanatiker besitter kärnvapen!

Förbered er.
Det kommer att sluta illa.
Citera
2023-10-24, 20:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blot-Sven
Kort sagt: Israel befinner sig i en synnerligen ofördelaktig situation i nuläget.

Det är särskilt viktigt att framhålla att det politiska stödet från västvärlden inte är villkorslöst. Det framgår tydligare nu än strax efter attackerna den 7 oktober. Jag har väldigt svårt att tro att man låter vilka excesser som helst passera, alltså typ en fullständig annektering av Gaza och/eller Västbanken — eller nåt annat som påminner om den expansionspolitik Israel helt opportunistiskt kommit att bedriva på förutsättningarna att det alltid är nån annan som kastat den första stenen.
Självklart är en Endlösung av den palestinska frågan Likuds allra våtaste dröm, men fan vet om inte Netanyahu med anhang är de första som ryker om skiten träffar fläkten på allvar. Eller när läget lugnat ned sig en aning.

Jag måste ändå säga att israelerna varit framgångsrika i sin kampanj riktad mot den liberala världen. Det moraliska stödet var i alla fall inledningsvis oerhört starkt, vilket kanske inte är så konstigt. Det stödet kan Israel snabbt förlora, om de ö.h. behöver det. Lätt fånget, lätt förgånget, etc. Jag hyser inga illusioner om att kontrajihadisterna i väst och i den här tråden skulle betrakta en utökad "vedergällning" som negativ, tvärtom, men politiker, militära beslutsfattare och en hel del "vanligt folk" är förmodligen mindre toleranta (läs: dogmatiska).
Nykonservativa ser jag som hopplösa fall. Trist bara att de för ett sånt förbannat liv just nu.

Jag hörde e israelisk statsvetare han sa att Netanyahu skulle förlora valet om de vore val i dag. Jag har tyvärr inte hittat några mätningar. Jag tror inte folk förstår hur splittrat Israel egentligen är.

Det kommer aldrig bli en annektering av Gaza och Västbanken. Det skulle innebära ett israeliskt självmord. Palestinska araber skulle i princip vara majoritet då i Israel. De är redan 20 procent i Israel. Varav 5 procent av dem är radikaliserade.

Och även om folk skriker om utrotning och eller folkförflyttning så är det omöjligt. Titta bara vad som hände efter sjukvårdsbombningen. Vad tror du händer om Israel får för sig för folkmord. Det är som du säger västs stöd har sina begränsningar.

Israels möjligheter är begränsade av flera skäl

1 Ekonomiska

2 Politisk uppbackning - Kan försvinna

3 Den inre splittringen

Hamas vinner så länge de inte förlorar. Och hur utrotar man en ideologi? Det finns fortfarande nazister och de åkte på storstryk WWII.

Jag lyssnade på denna amerikan, som har stridit i COIN-operationer i Afghanistan. Han är väldigt pessimistisk över Israels chanser

https://www.youtube.com/watch?v=3XTV3AGywHQ
Citera
2023-10-24, 20:57
Medlem
fittplytes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ManManne
I fall Israel hade haft än den minsta viljan att lösa konflikten, så hade den också varit löst för 50 år sedan eller mer.
Sluta drömma. Vi har att göra med religiösa fanatiker här. Hela iden att flytta till Israel bygger på 1000-åriga religösa drömmar och har ingenting med praktisk verklighet att göra. Betänk sedan att dessa fanatiker besitter kärnvapen!

Förbered er.
Det kommer att sluta illa.
Du har inte tillräcklig koll på historian bakom Israel, men jaja.
Citera
2023-10-24, 20:58
Medlem
Israelerna erkänner öppet i högermedia att de sponsrade och stöttade Hamas. Är inte detta intressant?

https://www.timesofisrael.com/for-years-netanyahu-propped-up-hamas-now-its-blown-up-in-our-faces/

Motsvarigheten till detta hade varit om vänstern/CNN gick ut och erkände att det begicks valfusk i USA. Att på Times of Israel erkänna detta helt öppet är hur stort som helst. Det visar att den stora skurken bakom egentligen är Israel, som vill att konflikten ska fortsätta så att de kan systematiskt mörda och trycka ut Palestinier.

Vilket jävla genomruttet land alltså.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in