Citat:
Ursprungligen postat av
Eremona2.0
Både judar och palestinier borde fan skämmas och sluta fred. Hela konflikten är en sandlåda
Jag håller inte stenhårt på Israel, som har problem så det räcker.
Låt mig säga som så här att Israel är ingen normal stat i en västerländsk kontext men en sådan stat hade inte överlevt i det tribala, islamistnäste som utgör Mellanöstern. Därför får man överse på en del principer avseende hur man skall bedöma den staten. Jag tycker exempelvis inte att den israeliska regeringen är det bästa som hänt sedan skivat bröd men det är den naturliga konsekvensen av egna hjärnspöken, en antisemit-jakt som går på overdrive, känslan av att vara en utsatt minoritet omringad av folk som vill utplåna en (inte helt fel heller) och en politik som går i stå med grannfolk som inte förstår bättre. Det är också så jävla klantigt av gazaiterna att reta den här björnen och tyder i mångt och mycket på en rörelse som inte värderar människoliv, det egna folket och saknar politisk taktkänsla.
Citat:
Det jag ville säga med mitt inlägg var bara att arabländerna är svaga och/eller ointresserade av Gaza.
Det säger allting om den ställningen Israel har jobbat upp sig i regionen utöver intilliggande länder. Man bedömer helt enkelt att de bästa förutsättningarna för ekonomisk tillväxt och stabilitet ligger i Israel och att Koranen samt böner fem gånger om dagen om dess förstörelse inte nödvändigtvis ger jobb. Libanon är bankrutt, Syrien krigshärjat, Egypten struntar fullständigt i palestinierna (20 lastbilar i en ren symbolpolitisk handling). Den palestinska ”befrielsen” förväntas tydligen komma genom att man gapar om saken i Stockholm, Toronto, London, Chicago, New York mm.
Kvar är egentligen bara Iran som en fyrbåk för den fundamentalistiska islamismen i regionen. Kan man desavouera mullorna här ligger vägen öppen för att krossa Islam.
Citat:
Det är bara ett jävla gapande.
Lite tragikomiskt
Proffsflyktingar som bara vet hur man klagar och gnäller. Inga lösningar presenteras, ingen självkritik, ingen ansats för att distansera sig från Hamas vilket hade normaliserat relationerna med sina grannländer. Samtliga vet att dom inte kan backa Hamas på allvar för att skapa en situation de kunde vinna på för det hade inneburit risken för ett inbördeskrig. Naturligtvis hade palestinierna börjar bråka med andra om judarna inte fanns att klaga på.
Det är fan en bedrift att vara för gnällig tom för andra araber men så har dom bred erfarenhet av palestinier i flyktinglägren.