Citat:
Olika talespersoner uttrycker sig olika, det förstår du väl.
De framför dock precis samma budskap, och ska man asbergers-tolka alla dessa för sig så kanske det spretar lite i vad de vill.
De kommer naturligtvis inte bomba varken Iran eller Qatar eller Turkiet.
De kommer neutralisera Hamas i Gaza, det är det enda de sagt, och för att göra det krävs det ganska så omständiga åtgärder.
Steg 1 är att ta ut Hamas högkvarter och kända ställen de rör sig på.
(Det är här vi är idag.)
Steg 2 är att gå in med marktrupper och neutralisera vad som blir kvar och eventuellt motstånd.
Steg 3? Vet ej. Antingen tillsätta en ny regering, eller annektera och erkänna Palestina som en del av Israel.
De framför dock precis samma budskap, och ska man asbergers-tolka alla dessa för sig så kanske det spretar lite i vad de vill.
De kommer naturligtvis inte bomba varken Iran eller Qatar eller Turkiet.
De kommer neutralisera Hamas i Gaza, det är det enda de sagt, och för att göra det krävs det ganska så omständiga åtgärder.
Steg 1 är att ta ut Hamas högkvarter och kända ställen de rör sig på.
(Det är här vi är idag.)
Steg 2 är att gå in med marktrupper och neutralisera vad som blir kvar och eventuellt motstånd.
Steg 3? Vet ej. Antingen tillsätta en ny regering, eller annektera och erkänna Palestina som en del av Israel.
Jag tänker som du avseende steg och vad de rimligen bör göra. Jag är dock övertygad om att det finns ministrar i den israeliska regeringen som tycker det är otillräckligt.
Jag håller inte alls med om att det är ett entydigt budskap utan det varierar högst betänkligt beroende på vilken minister det för tillfället är som talar (inom parentes sagt håller jag heller inte med om att jag skulle vara aspergare).
Utrikesministern babblar om att Gaza måste göras mindre efter att man slagit ut Hamas i Gaza, någon annan om att man skall utplåna Hamas helt, försvarsministern säger att man skall slå ut Hamas militära förmåga, sedan att man skall eliminera Hamas helt (eftersom man slåss mot ”nazister”, tydligen) och sedan att man efter kriget inte kan fortsätta vara ansvariga för Gazas försörjning. Det här är inte aspergertolkning, det är en noggrann observation av vad som faktiskt sägs i motsats till vad medias tolkningar är och tittar man på vad som faktiskt sägs så spretar det hej vilt. Det här är ministrar och sådana brukar inte genomgående använda sig av skilda budskap av en ren slump. De kör inte regelmässigt budskap lite från höften och av en slump utan har staber med folk som tar fram talepunkter. Ibland går det lite fel, men för så här många och i så här viktiga frågor? Knappast.
Jag tror det beror på att Israel sedan dess grundande är väldigt politiskt polariserat vilket i kombination med en i delar ganska märklig konstitution lett till att man alltid haft koalitionsregeringar med ministrar som drar åt ganska olika håll. Den polariseringen har inte direkt minskat under Netanyahu och med tanke på att han nästan dragit landet till inbördes stridigheter får man nog betrakta det som ganska ansvarsfullt av landets ledande politiker att alls få ihop en samlingsregering under hans ledning. Att få ihop det gänget att slöjda ihop krigsmål som går längre än till ”nedkämpa Hamas i Gaza” tror jag inte är möjligt, inte minst eftersom hälften av Knesset, minst, kommer (bildligt) sätta kniven i premiärministern så fort man bara kan göra det utan att anklagas för att sätta landet i fara. Att vissa ministrar vill utnyttja vad de ser som ett gyllene tillfälle att smälla på även Hizbollah rapporteras det också ganska friskt om.
Mina frågor om vad som händer när man ”vunnit” är alltså mer av retoriska frågor än frågor till dig eller mig själv, syftande till att peka på att det är lite absurt att den israeliska regeringen ännu inte klargjort några krigsmål. Jag tror som sagt det är till nackdel för Israel att man inte gjort det.
Den enda israeliska politiker jag hört som resonerar mer ingående i termer av konkreta avgränsade krigsmål (nedkämpa Hamas i Gaza) och har en konkret idé om en exit-plan är förutvarande premiärministern, utrikesministern och generalstabschefen (typ ÖB) Barak och han är ju i högsta grad pensionär och inte aktiv politiker numera.