2023-10-24, 10:40
Medlem
Sculleys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan.
Ja, det behöver vi tydligen. Fortfarande framgår det inte vad GW Persson menar med "precis vid sidan". Här finns det tolkningsutrymme. (Som jag tydligt skrev, men ...) Dessutom har GW Persson fel i det mesta som han säger.

Du trasslar ihop allt med "nedtrampat gräs" och "legan". Jenvén visar i TV3 exakt var legan fanns, och den fanns några meter in i sett från lekplatsen. Och där stod knappast bilen! Men visst: Man kunde ju köra runt den stora granen som stod några meter in mot hagen sett från lekplatsen, så kanske är det för oss inte hugget i sten om bilen stod just i sanden just på lekplatsen, eller om den stod bakom granen (där lekplatsen alltså har slutat, och hagen har börjat). Det var där som legan hittades. Men att döma av rivstartmärket i asfalten, bör bilen ha stått i sanden på lekplatsen. Och då är det några meter till platsen där legan hittades. Gick det in den här gången?

Sedan skulle jag gärna se att du svarar på IB03:s sågning av dig. Varför svarar du inte honom? Varför hackar du på bara mig? Seså, svara nu också IB03. Be my guest!

Det framgår med all tydlighet vad GW menar med "precis vid sidan" och varför ringarna hamnade "precis vid sidan”.
https://youtu.be/gq4l1r0NQ2k?si=VR7v31ltYjVnlXE9&t=477
Citera
2023-10-24, 13:08
Medlem
ThordOlavssons avatar
Här visar Pelle Jenvén var legan låg:

https://ibb.co/vzKGvPr

Den asfalterade gången vid lekplatsen syns till höger om Fredrik Undevik. Bakom Undevik skymtas Runstensvägen 11.

I Fallet Helena avsnitt två cirka 06:48 beskrivs lekplatsen och hur ringarna fanns i gräset, som beskrivs "upptrampat som en lega".

Avståndsmässigt är det relativt nära platsen där asfaltsbiten skars ut. Helena har uppenbarligen lyfts från platsen och in i bilen, i bagaget eller baksätet, som Leif GW föreslår. Om Helena bars en längre sträcka till legan så har hon burits på ett sådant sätt att ryggsäcken varit i upprätt läge, t.ex:
https://image.slidesharecdn.com/mancarries-150214223238-conversion-gate02/95/man-carries-9-638.jpg?cb=1425177192

Men när hon skall lyftas in i bilen fungerar greppet kring bröstkorgen bara om hon läggs i bagageluckan. Skall hon dras in i baksätet måste hon lyftas på annat vis. Hon måste ju liksom träs in i baksätet och då måste torson lyftas från sidan. I det läget kan den som håller om benen ha lyft henne först för att underlätta för den andre att få armarna under hennes ländrygg. Ett sådant lyft innebär att axlarna ligger längst ned, eller med andra ord har ryggsäcken börjat luta åt fel håll. Då ryggsäcken är försedda med enkla lock så har därvid mindre föremål kunnat ramla ut.

https://ibb.co/FHvB037
Senast redigerad av ThordOlavsson 2023-10-24 kl. 13:19.
Citera
2023-10-24, 16:30
Medlem
ThordOlavssons avatar
För några dagar sedan besökte jag Mariestad för första gången. Bland annat åkte jag från E20 ned mot Trankärr, passerade Trankärrvittnets hus och vände vid skogsbrynet strax söder om (den helt igenvuxna) dammen.

Karta:
https://ibb.co/VpzT4mC
(Scrolla ned så ser ni nere till vänster en angivelse hur långt fem hundra meter på kartan är)

Besöket väckte några tankar. Till att börja med slog det mig att vägen genom Trankärr passerar flera tomter där man i praktiken kör genom folks gårdstun. Det är ingen bra väg att köra in på om man vill smyga sig in obemärkt.

Citat:
Ursprungligen postat av IB03
[i]"Ett vittne. Margarett*a Herthni*k stod i sitt köksfönster och såg en dansk bil på en liten grusväg köra väldigt långsamt. I den satt fyra unga i. Bilen körde tvärtom mot vad turister normalt skulle göra, berättar hon i en artikel med tidningen B.T i juli 1992.

Vid skogsbrynet fanns två vägar, som framgår av kartan. Båda såg körbara ut vid första ögonkast. För att undvika risk för skador på bilens underrede valde jag att vända.

Vägen in till Trankärr är dessutom bara skyltad "Trankärr", så varför skulle någon turist alls se det som en väg upp på Lugnåsberget? Fanns det sådana skyltar 1992?

Mitt besök har fått mig att misstänka att killarnas mål var att köra ut i skogen och dumpa Helena på plats. De visste inte att just denna väg skulle gå så nära folk. Jag har tidigare trott att de körde samma väg tillbaka, men efter att ha läst vad som sägs så ser jag att Judaland har skrivit något som är lätt att missuppfatta om man inte känner till kartan och var Trankärrsvittnet bodde:

Citat:
Ursprungligen postat av Judaland
Ca 8.30-8.45 vid den första iakttagelsen är rimligt enligt mina beräkningar. Bilen färdas, sakta, från E20-hållet genom Trankärr upp mot och vidare in i skogen. Ca 9.15-9.30 ser de bilen igen inne på skogsvägen bara några hundra meter från där den sågs tre kvart tidigare, på väg ut mot stora grusvägen. Bilen svänger där höger, mot lugnås/kusabron-hållet.
Ungefär så.

Eftersom vi nu, tack vare IB03, vet vem Trankärrsvittnet är och därmed var hon bodde så blir Judalands beskrivning mycket intressant. Bilen har helt enkelt kört in på den sämre av de två vägarna vid skogsbrynet, den som leder mot Kusabäcken. Efter 30-45 minuter har man kört tillbaka och vikt upp mot Kusabron.

Ugglan har kommenterat Judalands inlägg på ett sätt som gör att Ugglan antingen själv missförstått Judaland eller i vart fall så att andra lätt missförstår iakttagelsen.

Citat:
Kan det ha varit så att bilen som observerades två gånger runt Trankärr - för att till sist ses svänga höger mot Kusabron uppe vid den stora grusvägen som löper från 26:an, över Lugnås-berget och ner till Lugnås vid E20 - åkte runt för att leta efter plats att dumpa något på men utan att lyckas?
(min fetning)

Texten kan tolkas så att bilen svängt inte långt från Kusabron, men det är alltså nere i Trankärr den svänger.

Det finns uppgifter i tråden om en "grav", dvs en öppen grop, i närheten av Kusabäcken. Är den placerad inom rimligt promenadavstånd från den streckade vägen? Kan det tänka sig att fyra man med spadar försökt gräva en grav men gett upp på grund av rötter och sten? Eller blev Helena begravd där för att senare grävas upp och föras till en helt annan plats?

Cirka 500 meter sydost efter korsningen där bilen svängde finns en ny korsning där den ena vägen är spärrad med en bom. Fanns den bommen där 1992? Jag gissar att så inte var fallet eftersom Hökamossen skall ha genomsökts, enligt uppgift i tråden.
Citera
2023-10-24, 18:18
Medlem
Sculleys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ThordOlavsson
---

Det finns uppgifter i tråden om en "grav", dvs en öppen grop, i närheten av Kusabäcken. Är den placerad inom rimligt promenadavstånd från den streckade vägen? Kan det tänka sig att fyra man med spadar försökt gräva en grav men gett upp på grund av rötter och sten? Eller blev Helena begravd där för att senare grävas upp och föras till en helt annan plats?

Cirka 500 meter sydost efter korsningen där bilen svängde finns en ny korsning där den ena vägen är spärrad med en bom. Fanns den bommen där 1992? Jag gissar att så inte var fallet eftersom Hökamossen skall ha genomsökts, enligt uppgift i tråden.

Antar att det är den här gropen du tänker på?
https://ibb.co/myVx2Q5
Citera
2023-10-24, 18:25
Medlem
ThordOlavssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sculley
Antar att det är den här gropen du tänker på?
https://ibb.co/myVx2Q5

Förmodligen. Jag har lite svårt att tänka mig att en tillfällig grav skulle försetts med vad som ser ut att vara plank...
Citera
2023-10-24, 18:36
Medlem
ThordOlavssons avatar
Den "Ann*i" som skall ha varit tillsammans med ErAn är Ann* Gabr*elsen (i) f. 19720102.

Hon inflyttade till Vasav 3, Mariestad 19910122
Därefter flyttade hon till Stallgatan 3, Töreboda
Därefter till Lockerudsvägen 63, Mariestad, 19920302
Därefter till Lockerudsvägen 73, Mariestad, 19920416
Därefter till Lockerudsvägen 63, Mariestad, 19920701
Utvandrade 19920829

Citat:
ErAn kom till Sverige 19890619. --- slog sig alltså ner på Vasavägen 3, Mariestad. --- ErAn flyttade till Stallgatan 3 E i Töreboda 19910112. --- ErAn flyttar till Lockerudsvägen 63, 19920302. ---

AnGa förefaller alltså ha bott i en annan uppgång än ErAn när mordet begicks men märkligt nog flyttat tillbaka strax efter mordet.

AnGa är på facebook vän med L*n*tt* Boj*, som var vän med JeLu. LeBo är å sin sida vän med värdparet för den danska festen som ErAn besökte.

AnGa är vidare vän med L*one And*ersen, som är gift med OlAn, brodern till ErAn. Hon hette tidigare L*one M*öller

AnGa, har som nämnts ovan bott på Vasav 3. Det är en viktig adress och vi kan plocka några namn därifrån 19901101:

ErAn
OlAn
RoBr
AnGa
L*one M*öller
PeNi
Där bor även brodern till JohLa

På Vasav 1 finner vi
S*ören Kn*udsen

På Vasav 7 finner vi
TNPT

Kopplingen mellan ErAn och JeLu kan gå via JöLa, som ju rimligen bott i samma lägenhet som PeNi på Bråtenvägen. En tanke är då att JöLa introducerat danskarna för JeLu. Man skall dock minnas att de fyra har ännu en sak gemensamt: alla är flitiga insjöfiskare. JöLa åker t.ex. långt för att fiska, t.ex. Finland eller Englandssjön nära Falks grav i Habo, som man ser på hans hemsida. JeLu och hans far fiskade en hel del. ErAn länkar en del till en fiskeklubb och PeNi har flugor på sin fejja.

Det som fört de fyra samman kan alltså vara fiskeintresset.
Senast redigerad av ThordOlavsson 2023-10-24 kl. 18:40.
Citera
2023-10-24, 20:40
Medlem
mohnomishes avatar
Citat:
Jag friskar upp med följande från TSL tisdagen den 23 juni 1992: Yngre kvinnor säger sig ha blivit antastade. Bilar ska ha kört upp intill flickorna. Det ska ha skett i det aktuella området. (Observera att det här INTE är citat, utan mina egna sammanfattande anteckningar från den aktuella utgåvan.) Och redan för många år sedan skrev jag följande anteckningar om det aktuella innehållet i TSL: "Kan dessa tjejer säga något om biltyp och färg? "Finns namn på de här tjejerna?"

Alltså: Bara nio dagar efter det att Helena försvann, var uppgifterna om "bilburen antastning" offentliga i TSL. Vi kan givetvis utgå från att polisen mycket väl kände till de här uppgifterna redan när det begav sig.

Citat:
Detta är intressant ändock med dessa unga tjejer som blivit antastade. Detta fenomen verkar också ha upphört strax efter försvinnandet. Detta behöver ju inte betyda ändå att dessa bilburna antastningar hade koppling till försvinnandet. Men det kan ha haft det.

Vi kan här också påminna oss om Karin Bojs lägesrapport i DN. Elva dagar efter försvinnandet intervjuar hon några av konstaplarna på polisstationen i Mariestad som pratar om ”antastningspärmen” där de samlat ett stort antal tips om just detta. Olyckligtvis verkar de ha tagit allt för lätt på dessa berättelser. Det nämns svenska män i artikeln, dock inte danska specifikt.

Citat:
Ursprungligen postat av DN 1992-06-25
Polisen har fått in minst 300 tips från allmänheten. En stor del av dessa tips kommer från flickor som har känt sig antastade på olika sätt. Deras tips är samlade i en särskild pärm som på polisers språk kallas för "Antastningar”.

Polismannen som har hand om pärmen inne på polisstationen är mycket mån om att tona ner flickornas berättelser.
"De handlar om just det som livet går ut på", säger han innan han rusar vidare, ". . . om att ta kontakt."
Helt klart är att kontakten i dessa fall har varit missriktad, eftersom flickorna har känt sig kränkta, hotade och rädda, och eftersom de tror att polisen kanske kan få någon ledtråd av deras berättelse.

Kanske är polismannen extra förtegen eftersom några av berättelserna handlar om flyktingar från förläggningen som har blivit aggressiva när flickorna har nobbat dem på dansgolven. Han vill ju inte bli utpekad som rasist.

Men det finns å andra sidan många berättelser om svenska män också, berättar en annan polis.
- Det är allt från en klapp i baken till män som har stannat sina bilar och ställt förslag till flickorna.

Hela artikeln: https://www.dn.se/arkiv/inrikes/sorg-och-radsla-i-mariestad-flera-hundra-frivilliga-letar-efter-forsvunna-22-aringen/
Citera
2023-10-24, 22:42
Medlem
IB03s avatar
Citat:
För några dagar sedan besökte jag Mariestad för första gången. Bland annat åkte jag från E20 ned mot Trankärr, passerade Trankärrvittnets hus och vände vid skogsbrynet strax söder om (den helt igenvuxna) dammen.

Karta:
(Scrolla ned så ser ni nere till vänster en angivelse hur långt fem hundra meter på kartan är)

Besöket väckte några tankar. Till att börja med slog det mig att vägen genom Trankärr passerar flera tomter där man i praktiken kör genom folks gårdstun. Det är ingen bra väg att köra in på om man vill smyga sig in obemärkt.

Vid skogsbrynet fanns två vägar, som framgår av kartan. Båda såg körbara ut vid första ögonkast. För att undvika risk för skador på bilens underrede valde jag att vända.

Vägen in till Trankärr är dessutom bara skyltad "Trankärr", så varför skulle någon turist alls se det som en väg upp på Lugnåsberget? Fanns det sådana skyltar 1992?

Mitt besök har fått mig att misstänka att killarnas mål var att köra ut i skogen och dumpa Helena på plats. De visste inte att just denna väg skulle gå så nära folk. Jag har tidigare trott att de körde samma väg tillbaka, men efter att ha läst vad som sägs så ser jag att Judaland har skrivit något som är lätt att missuppfatta om man inte känner till kartan och var Trankärrsvittnet bodde:

Eftersom vi nu, tack vare IB03, vet vem Trankärrsvittnet är och därmed var hon bodde så blir Judalands beskrivning mycket intressant. Bilen har helt enkelt kört in på den sämre av de två vägarna vid skogsbrynet, den som leder mot Kusabäcken. Efter 30-45 minuter har man kört tillbaka och vikt upp mot Kusabron.

Ugglan har kommenterat Judalands inlägg på ett sätt som gör att Ugglan antingen själv missförstått Judaland eller i vart fall så att andra lätt missförstår iakttagelsen.

(min fetning)

Texten kan tolkas så att bilen svängt inte långt från Kusabron, men det är alltså nere i Trankärr den svänger.

Makalöst bra , Thord. Topclass, detta måste nog vara ON TARGET, ett logiskt tänkande som binder ihop dessa delar i inlägget. Applåderar.

Och detta med denna grav i detta också. Mållös. Judaland är nog rätt person att ge svar på detta gällande ,promenadavstånd. Om alltså Judaland har tid och lust till detta förstås.

Dessa då i bilen närmast kröp fram förbi huset enligt Trankärrsvittnet, då blir det även klockrent varför hon hann se så mycket bakom gardinen, av bilens utseende att den hade en dekal där bak samt av passagerarna i bilen, att det satt fyra personer i denna bil. Detta blir alltså klockrent. Ja så, du kunde se vart hon bodde också, strålande.

Som vittnet sade också, att hon inte trodde att det var turister med tanke på detta körsätt samt om det var så tidigt på morgonen blir det också lite underligt för att vara det. Och som du säger, varför som turist svänga av från E20 mot endast den gula skylten "Trankärr", om man vill se Lugnåsberget. Make NO sense. När hon också nämner turister, så kan vi ju starkt anta då att det kan varit just en DK-dekal hon såg i bak på bilen. ErAn får också frågan av Polisen i SR-förhöret om han haft en dekal vid reg.plåten i bak på sin bil. Kan Polisen frågat om detta just med Trankärrsvittnet i bakhuvudet ? ErAn svarade nekande på den frågan i alla fall.

Att de kan stått där ute i obygden och grävt en grav det håller jag inte alls som otänkbart, känns hett. Det bränner till här över hela inlägget, jag får försöka att hålla mig sansad här...Puls, någon ?
Citera
2023-10-24, 23:53
Medlem
IB03s avatar
Citat:
Min fetning.

Ol*e flyttade till Stallgatan 5 A i Töreboda 19901218. ErAn flyttade till Stallgatan 3 E i Töreboda 19910112.

ErAn flyttar till Lockerudsvägen 63, 19920302. OlAn bor kvar på Stallgatan 5 A ända tills han utvandrar för gott tillbaka till Danmark igen 19940809.

Citat:
Den "Ann*i" som skall ha varit tillsammans med ErAn är Ann* Gabr*elsen (i) f. 19720102.

Hon inflyttade till Vasav 3, Mariestad 19910122
Därefter flyttade hon till Stallgatan 3, Töreboda
Därefter till Lockerudsvägen 63, Mariestad, 19920302
Därefter till Lockerudsvägen 73, Mariestad, 19920416
Därefter till Lockerudsvägen 63, Mariestad, 19920701
Utvandrade 19920829

AnGa förefaller alltså ha bott i en annan uppgång än ErAn när mordet begicks men märkligt nog flyttat tillbaka strax efter mordet.

AnGa är på facebook vän med L*n*tt* Boj*, som var vän med JeLu. LeBo är å sin sida vän med värdparet för den danska festen som ErAn besökte.

AnGa är vidare vän med L*one And*ersen, som är gift med OlAn, brodern till ErAn. Hon hette tidigare L*one M*öller

AnGa, har som nämnts ovan bott på Vasav 3. Det är en viktig adress och vi kan plocka några namn därifrån 19901101:

ErAn
OlAn
RoBr
AnGa
L*one M*öller
PeNi
Där bor även brodern till JohLa

På Vasav 1 finner vi
S*ören Kn*udsen

På Vasav 7 finner vi
TNPT

Kopplingen mellan ErAn och JeLu kan gå via JöLa, som ju rimligen bott i samma lägenhet som PeNi på Bråtenvägen. En tanke är då att JöLa introducerat danskarna för JeLu. Man skall dock minnas att de fyra har ännu en sak gemensamt: alla är flitiga insjöfiskare. JöLa åker t.ex. långt för att fiska, t.ex. Finland eller Englandssjön nära Falks grav i Habo, som man ser på hans hemsida. JeLu och hans far fiskade en hel del. ErAn länkar en del till en fiskeklubb och PeNi har flugor på sin fejja.

Det som fört de fyra samman kan alltså vara fiskeintresset.

Hettan stiger markant. Grymt bra gräv. Jag får försöka att sansa mig här...Inte lätt. Puls.

Denna Ann*i flyttar alltså till Stallgatan 3, då ErAn redan bor på Stallgatan 3E. Hon borde väl ha flyttat in hos ErAn då va . Sedan flyttar dessa två personer på exakt samma datum till Lockerudsvägen 63, 19920302. Då bör de givetvis flyttat ihop i samma lägenhet även till dit då. Sedan flyttar hon ut då från ErAn och landar på Lockerudsvägen 73, 19920416. Om hon bodde i nr,73 bör hon bott i ett annat hus till och med va, om det fanns fyra portuppgångar i varje hus ?

Därefter flyttar hon till Lockerudsvägen 63 igen. Hon bör väl då flyttat tillbaka till ErAn igen då va ? Eller kan hon verkligen tagit en annan lägenhet i samma trappuppgång ? Det märkliga blir då om hon flyttar tillbaka till ErAns lägenhet så kan hon då verkligen vara den kvinna då som skulle låna bilen av ErAn till en kontraktsskrivning på en lägenhet ? Kanske om hyresvärden då måste ha hennes namn på samma hyrsekontrakt som ErAns , jag vet inte något om detta. Knepigt detta, kan ju varit en annan lägenhet i samma trappuppgång. Det var ju ändå så att hon tog den nya lägenheten vid månadsskiftet juni-juli , så det kan ju ändå passa med en påskrift av nytt kontrakt på Söndagen den 14 juni. Hmm. Riksarkivet har väl underlag för detta fram till 19910630, kanske då, oturligt nog...

Men att hon utvandrade så kort tid efter Helenas försvinnande...sorry men mitt alarmsystem går av här, skall sägas. Självklart behöver detta inte betyda ett endaste dugg. Men detta väcker intresse. Jag får faktiskt en tanke här, ifall det i själva verket var denna tjej som var uppe i PNs lägenhet på Bråtenvägen 70, som loudmus källa hörde genom en öppen balkongdörr ? Kan hon i själva verket varit ihop med PN under denna tid eller om inte annat hängt med dessa i PNs lägenhet då ?

Enligt loudamus källa skulle väl denna tjej som var uppe i lägenheten hos PN då, tidigare bott vägg i vägg med PN på Vasavägen 3 tidigare ? AnGa bodde då på Vasavägen 3 . Vi vet inte om det var vägg i vägg dock, men pulsen stiger. Jag har dock haft mycket svårt att se framför mig den svenska tjej i alla fall som kan ha vetat om vad som hände Helena den natten och enligt loudamus källa indirekt/direkt vetat om vilka som låg bakom detta försvinnande, alltså de som var uppe i PNs lägenhet vid detta tillfälle. Då hon säger: "Hur gick det med Helena ?", när de kom tillbaka upp i lägenheten.

Hon tystas ner genast efter detta uttalande och ombeds att aldrig mer nämna Helena igen. Kan det verkligen ha varit en svensk flickvän som valt att bo kvar i Mariestad i alla år som detta skulle ha handlat om ? Det förefaller ganska otroligt i min värld faktiskt. Eller var det denna unga danska som valde att utvandra för gott till Danmark igen kort tid efter försvinnandet ? Jag får anledning att kunna misstänka det faktiskt om än något ogrundat.

På tal om fiskeintresset såg jag mycket riktigt på danskarnas Facebook att fiskeintresse fanns, ja. ErAn och PN , möjligt att det var OlAn också minns inte. När jag ser detta får jag även ordet: B Å T i huvudet. Om detta stora fiskeintresse fanns även 1992, kan någon eller flera utav dem haft en båt förtöjd i Mariestadstrakten då. Om vi ändå skall hålla kvar tanken med eventuell båtdumpning i Vänern, kanske inte skall helt förkasta den tanken. Koppling Jelu med danskarna genom JöLa , möjligt ja, intressant. Hm.
Senast redigerad av IB03 2023-10-24 kl. 23:58.
Citera
2023-10-25, 00:09
Medlem
Sculleys avatar
Citat:
Makalöst bra , Thord. Topclass, detta måste nog vara ON TARGET, ett logiskt tänkande som binder ihop dessa delar i inlägget. Applåderar.

Och detta med denna grav i detta också. Mållös. Judaland är nog rätt person att ge svar på detta gällande ,promenadavstånd. Om alltså Judaland har tid och lust till detta förstås.

Dessa då i bilen närmast kröp fram förbi huset enligt Trankärrsvittnet, då blir det även klockrent varför hon hann se så mycket bakom gardinen, av bilens utseende att den hade en dekal där bak samt av passagerarna i bilen, att det satt fyra personer i denna bil. Detta blir alltså klockrent. Ja så, du kunde se vart hon bodde också, strålande.

Som vittnet sade också, att hon inte trodde att det var turister med tanke på detta körsätt samt om det var så tidigt på morgonen blir det också lite underligt för att vara det. Och som du säger, varför som turist svänga av från E20 mot endast den gula skylten "Trankärr", om man vill se Lugnåsberget. Make NO sense. När hon också nämner turister, så kan vi ju starkt anta då att det kan varit just en DK-dekal hon såg i bak på bilen. ErAn får också frågan av Polisen i SR-förhöret om han haft en dekal vid reg.plåten i bak på sin bil. Kan Polisen frågat om detta just med Trankärrsvittnet i bakhuvudet ? ErAn svarade nekande på den frågan i alla fall.

Att de kan stått där ute i obygden och grävt en grav det håller jag inte alls som otänkbart, känns hett. Det bränner till här över hela inlägget, jag får försöka att hålla mig sansad här...Puls, någon ?

För en turist intresserad av astronomi finns det ju anledning att svänga av E20 mot Trankärr, just saying.
Citera
2023-10-25, 01:26
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:

Karta:

(min fetning)

Det är korrekt att jag missförstod Judaland om var bilen svängde höger. Men när den väl svängde höger där som du har satt pilen på kartan, kommer man till den stora grusvägen som går över hela Lugnåsberget från 26:an (vägen mellan Mariestad och Skövde) till E20 vid Lugnås samhälle. Upp vid denna stora grusväg svängde bilen antingen åt höger mot Lugnås eller vänster mot 26:an.

Gropen ("graven") är den som Judaland har skickat mig en bild på i PM, och som igen visas i tråden. Dock kan jag inte säkert säga om den ligger inom rimligt promenadavstånd från den streckade vägen eftersom jag själv inte har varit på platsen. Men om jag har förstått Judaland rätt ska gropen finnas nära den "blå punkten i gult och blått område", och där slutar ju också den "streckade vägen". Gropen bör finnas nära det "vita området" vid den blå punkten. Judaland har erbjudit mig ett möte med guidning på plats, men det mötet har tyvärr inte blivit av - vilket ju är synd nu.

Gropen ("graven") på bilden är grävd, och måtten ska enligt Judaland passa för en kvinnokropp av normalstorlek. Och det som du tycker ser ut som plankor är i själva verket rester av typ smala granstammar! Och då blir det ju väldigt intressant, eftersom granstammarna mycket väl kan vara resterna av det sly som gropen ("graven") täcktes över med - med en kropp i. Om det nu skulle ha varit det som skedde, vill säga.

Kom att tänka på en sak: Det hittades ju en halvtuggad halstablett, typ Tenor. Varifrån kommer en sådan? Jo, från munnen! Som jag har förstått det saknas det just ett Tenor-paket, bland annat. Vi kan då dra slutsatsen att den upphittade, halvtuggade tabletten knappast är något som Helena skulle ha behållit där och då om hon till exempel känt sig hotad eller om det var bråk. Jag tycker att detta bevisar att det var en snabbt uppkommen situation där i dungen med ett fort och aggressivt händelseförlopp. (Vilket jag alltid har trott!)
Senast redigerad av Ugglan. 2023-10-25 kl. 01:40.
Citera
2023-10-25, 02:39
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sculley
Det framgår med all tydlighet vad GW menar med "precis vid sidan" och varför ringarna hamnade "precis vid sidan”.
https://youtu.be/gq4l1r0NQ2k?si=VR7v31ltYjVnlXE9&t=477

GW Persson säger: "Det (fynden, min anm.) ligger precis sidan med där bilen har stått parkerad." Detta är INTE en glasklar beskrivning. "Precis sidan med där ..." kan lika väl betyda någon meter (kanske ett par, tre meter) in i Kohagen räknat från bilens position. Och om bilen då stod parkerad längst upp på lekplatsen, vilket den borttagna asfaltbiten pekar på - alltså precis där lekplatsen övergick i Kohagen - blir det faktiskt "precis sidan med där ...". Basta.

Hur kan du tillskriva GW Persson någon som helst trovärdighet? Han vet inte vad han säger. Han säger att den första skon hittades efter lunch!!! Nej, den första skon hittades på söndagskvällen! Inte ens det får han rätt! Kanonfel! GW Persson har inte rätt någonstans. Och när Tilde säger "om din teori stämmer ..." hugger GW Persson bryskt av henne genast och vräker ur sig att "nä, det är så här". Karln är totalt väck.

Så går vi då till TV3 igen. I det första avsnittet visar Pelle Jenvén för Fredrik Undevik var legan hittades. Pelle Jenvén visar tydligt att legan hittades någon meter (kanske ett par, tre meter) in i Kohagen sett från lekplatsen. Eller omvänt: Legan hittades bara någon meter (kanske ett par, tre meter) från lekplatsen sett från Kohagen. Man ser tydligt den asfalterade gångvägen som skär genom lekplatsen bakom Pelle Jenvén och Fredrik Undevik. Man ser också tydligt var gränsen går mellan Kohagen och lekplatsen bakom Pelle Jenvén och Fredrik Undevik. Pelle Jenvén och Fredrik Undevik står alltså bara några få steg in i Kohagen. (Tv-bilden visas alltså från Kohagen-hållet.) Jag tror alla dagar i veckan mer på Pelle Jenvén än på virrhönan GW Persson.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in