2023-10-19, 21:04
Medlem
_killahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ricin
Så skönt att äntligen ha fått en skuldsanering beviljad. Stor börda som har släppt.
Någon som har eller haft sanering här? Hur gör dom med ob-tillägg? Hört olika om den saken, och ska självfallet ringa o fråga dom hur det fungerar.

Du har fått ett belopp du ska betala varje månad. Där ett snitt OB bör vara inräknat(om du rapporterat rätt)
Tjänar du lite mer så är det ingen fara.
Håller du dig under 5000:- över är det ingen fara. Är det mer finns alltid en risk någon överklagar då de tycker du tjänar för mycket.
Citera
2023-10-19, 21:14
Medlem
slush-puppies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av _killah
Du har fått ett belopp du ska betala varje månad. Där ett snitt OB bör vara inräknat(om du rapporterat rätt)
Tjänar du lite mer så är det ingen fara.
Håller du dig under 5000:- över är det ingen fara. Är det mer finns alltid en risk någon överklagar då de tycker du tjänar för mycket.

Vet i fan, som löneansvarig med en strulkuk i personalen med löneutmätning så har jag fått till mig att personen ska få behålla xxx kr och allt annat ska jag skicka till fogden.
Nu är detta som sagt en strulkuk som inte kommunicerat med fogden och får behålla enligt någon chablon, kanske annorlunda om han öppnat sin post?
Citera
2023-10-19, 21:53
Medlem
_killahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slush-puppie
Vet i fan, som löneansvarig med en strulkuk i personalen med löneutmätning så har jag fått till mig att personen ska få behålla xxx kr och allt annat ska jag skicka till fogden.
Nu är detta som sagt en strulkuk som inte kommunicerat med fogden och får behålla enligt någon chablon, kanske annorlunda om han öppnat sin post?

Löneutmätning fungerar så ja. Men vid skuldsanering blandas aldrig arbetsgivaren in. Personen sköter inbetalningarna själv
Citera
2023-10-24, 15:39
Medlem
Kronofogden - CSN lån

Tjena Flashback,

Det är nämligen så att jag har haft en skuld att betala till Kronofogden då jag missat att betala en månads återbetalning till CSN, ca 1900kr…

Detta skedde mig en gång tidigare också inom loppet av två år och fick då skulden sekretessbelagd.

Skulden är betald enligt dagens datum (i tid). Kommer denna skuld leda till en betalningsanmärkning?
Någon som varit med om samma sak?

Har försökt lösa detta med KFM men de säger att det är enligt deras system detta sköts och att de inte vet hur det blir.

Finns det något hopp kring detta? Finns det något jag kan göra? Överklaga?

Behöver alla idéer/lösningar jag kan få för att undvika att få en anmärkning hos KFM.

Tackar på förhand.
Citera
2023-10-24, 15:47
Avstängd
Hamnar ett ärende hos kfm så resulterar det i princip alltid i en betalningsanmärkning.

Det går förövrigt inte i flödet csn>kfm utan går mellan inkasso, så du har nog skitit i och betalat på några månader
Citera
2023-10-24, 15:48
Medlem
Tror mig minnas från tiden detta då jag själv hade CSN lån och missade en betalning. Den bakom KFM disken sa att första gången man hamnar i anmärkningszonen är det sekretess men följande gånger kommer gå att kolla upp.

I vart fall är betalningsanmärkningar tidsbestämda, nån mer detaljkunnig får fylla i.
Citera
2023-10-24, 15:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Har2meterkuk
Hamnar ett ärende hos kfm så resulterar det i princip alltid i en betalningsanmärkning.

Det går förövrigt inte i flödet csn>kfm utan går mellan inkasso, så du har nog skitit i och betalat på några månader

Stämmer inte, det går inte via inkasso så du vet.
Citera
2023-10-24, 15:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iminander
Tror mig minnas från tiden detta då jag själv hade CSN lån och missade en betalning. Den bakom KFM disken sa att första gången man hamnar i anmärkningszonen är det sekretess men följande gånger kommer gå att kolla upp.

I vart fall är betalningsanmärkningar tidsbestämda, nån mer detaljkunnig får fylla i.

Sägs att det måste gå 2 år från och med din gamla skuld…. Finns det inget man kan göra?
Citera
2023-10-24, 15:55
Medlem
JuniorDahlens avatar
Ja. Du kommer få en betalningsanmärkning.

Hur fan kan man missa två påminnelser + ett CSN-krav? Man kan tycka att du skulle blivit mer försiktig efter första gången.
Citera
2023-10-24, 15:56
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av S4nt3r14
Stämmer inte, det går inte via inkasso så du vet.

Beror på vart du bor.
Oavsett så får du flera påminnelser du skiter i?

Det händer om du inte betalar
Om du inte betalar ditt årsbelopp enligt din betalningsplan händer följande:

Vi skickar en påminnelse till dig. Du måste då betala 450 kronor i påminnelseavgift.

En månad senare skickar vi ännu en påminnelse. Du måste betala 450 kronor ytterligare.

Om du inte betalar trots två påminnelser, skickar vi ett kravbrev.

Beroende på var du bor skickar vi kravet till Kronofogden eller ett inkassoföretag.
Om du bor i Sverige skickar vi kravet vidare till Kronofogden. Kronofogden kan ta ut en avgift.
Om du bor utomlands skickar vi kravet vidare till ett inkassoföretag. Inkassoföretaget kan ta ut en avgift. Din studieskuld kan även bli uppsagd till omedelbar betalning och aktuell för rättsliga åtgärder i landet du är bosatt i.
Citera
2023-10-24, 16:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Har2meterkuk
Beror på vart du bor.
Oavsett så får du flera påminnelser du skiter i?

Det händer om du inte betalar

Vi skickar en påminnelse till dig. Du måste då betala 450 kronor i påminnelseavgift.

En månad senare skickar vi ännu en påminnelse. Du måste betala 450 kronor ytterligare.

Beroende på var du bor skickar vi kravet till Kronofogden eller ett inkassoföretag.
Om du bor i Sverige skickar vi kravet vidare till Kronofogden. Kronofogden kan ta ut en avgift.
Om du bor utomlands skickar vi kravet vidare till ett inkassoföretag. Inkassoföretaget kan ta ut en avgift. Din studieskuld kan även bli uppsagd till omedelbar betalning och aktuell för rättsliga åtgärder i landet du är bosatt i.

Ok tack för info.
Citera
2023-10-24, 16:06
Medlem
CSN skickar inte via inkasso om du bor i Sverige men du bör ha fått två påminnelser och ett kravbrev.

"Det händer om du inte betalar

Om du bor utomlands skickar vi kravet vidare till ett inkassoföretag. Inkassoföretaget kan ta ut en avgift. Din studieskuld kan även bli uppsagd till omedelbar betalning och aktuell för rättsliga åtgärder i landet du är bosatt i."

"Risk för betalningsanmärkning
Om ditt ärende går till Kronofogden, riskerar du att få en betalningsanmärkning. Det är kreditupplysningsföretag som utfärdar betalningsanmärkningar efter att de hämtat uppgifter från Kronofogden. UC och Kreditfakta är exempel på kreditupplysningsföretag.

En dom i utlandet kan påverka din kreditvärdighet på samma sätt som en fordran hos Kronofogdemyndigheten kan göra."

https://www.csn.se/betala-tillbaka/betala-tillbaka-studielan/om-du-inte-betalar.html
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in