Citat:
Ursprungligen postat av
fittplyte
Gisslan är från sekund 0 att anse som döda. Eventuella överlevande är inget annat än ett mirakel.
Detta av två skäl.
1: Israel har alltid haft som hundraprocentig policy att aldrig förhandla med terrorister. Golda Meir gjorde det jävligt tydligt under OS bland annat.
2: Hamas väntar sig att gisslan kommer dödas eller bli dödad. Mest rimligen torterar de ihjäl de flesta, sedan staplar man de på hög och smäller av en bomb och skyller på Israel. Det är vattentätt för dem att göra såhär och ingen kommer kunna bevisa att det INTE var Israel.
Israel har ingen ”hundraprocentig” policy om att inte förhandla med terrorister.
2011 förhandlade Israel med just precis Hamas fram en deal där Hamas släppte en israelisk soldat som man kidnappat och hållit fånge i flera år i utbyte mot över 1000 palestinier som Israel höll som fångar.
Israel förde flera gånger under decennierna direkta förhandlingar med PLO som Israel betraktade som en terroristorganisation fram till 1993 och som på den tiden hade Israels utplånande i sina stadgar.
De nuvarande gisslanförhandlingarna har heller inte skett genom direkta förhandlingar mellan Israel och Hamas eller för den delen USA och Hamas. Man har använt mellanhänder, i dessa fall främst Qatar. Vad får dig att tro att Israel inte förhandlar med terrorister via mellanmän? Hur tror du man fått till alla de eldupphör som tillkommit under Israels alla invasioner av Libanon för att utrota terrorister där (och som kvickt brutits av endera eller båda sidor)? Ren slump?
Israel kommer inte att förhandla med Hamas i detta nu, men det beror inte på någon ”hundraprocentig” princip utan på att det är helt politiskt omöjligt. Förhandlingar via USA och Qatar pågår dock uppenbarligen och jag tror inte Israels regering sitter på röven med fingrarna i öronen när USA berättar om hur dessa överläggningar går.
Med det sagt tror jag inte man genom förhandlingar kommer att få ut mer än några till av gisslan. Jag förstår nämligen inte hur en lösning skulle se ut. Israel kommer inte nöja sig med att lämna Hamas kvar där i Gaza eller köpa att Hamas får fri lejd ut mot alla gisslan. Det Hamas gjort denna gång är för grovt. På samma sätt kommer Hamas inte släppa alla gisslan fria för att sedan lajva slutstriden om Stalingrad mot ett på alla sätt vida överlägset IDF.
Man kanske kan få ut lite fler med dubbelt medborgarskap och lite fler gamla tanter. Huvuddelen av resten kommer nog tyvärr stryka med när IDF går in på marken, huvuddelen genom direkt mord av Hamas men säkert kommer åtskilliga dö pga beskjutning av IDF. Det är ofrånkomligt om IDF skall slå sig in och nedkämpa Hamas. Strid i bebyggelse är inte finlir. Jag hoppas jag har fel om gisslans öde.