Citat:
Ursprungligen postat av
LudvigSigurdDavid
Hej,
Har ett problem. Jag har indraget kortkort och säljer därför min bil.
I normala fall för ju köparen över pengar samtidigt som man gör ägarbytet via webben eller med trasporstyrelsens app. Detta kräver dock att både köpare och säljare har giltiga körkort.
I mitt fall kan ägarbyte endast ske genom att man skickar in registreringsbeviset med posten och att det då sker på ett par dagar.
I vilket skede bör man föra över pengar till säljaren så att båda känner sig trygga.
Tycker det känns lite halvnojjigt att skriva över bilen på någon utan att ha pengarna på kontot. Samtidigt förstår jag köparen som inte vill föra över pengar förens denne står på bilen.
Jag vet ju förstås att jag är att lita på och köparen och gett ett bra intryck, men eftersom det rör sig som nästan 300.000:- vill man ju inte chansa.
Kan man förvänta sig att köparen ska känna sig trygg med att det ifyllda reg-beviset läggs på lådan och då föra över pengarna?
Tar tacksamt emot erfarenheter och tips!
Hur gjorde man förr, innan internet och appar?
Du får dina pengar och sen lägger du lappen i postlådan, alternativt lämnar in den till postombud om de känns tryggare.
Ni kan ju göra det tillsammans om de känns tryggare. Gör upp affären på ett postombud.
Sen kan ni ju fota lappen båda två. Inte för att kanske gör någon skillnad men skulle de bli nåt knas i efterhand har ni i alla fall gjort vad ni kan.
Lycka till!