• 1
  • 2
2023-10-24, 12:16
Medlem
LudvigSigurdDavids avatar
Hej,

Har ett problem. Jag har indraget kortkort och säljer därför min bil.

I normala fall för ju köparen över pengar samtidigt som man gör ägarbytet via webben eller med trasporstyrelsens app. Detta kräver dock att både köpare och säljare har giltiga körkort.

I mitt fall kan ägarbyte endast ske genom att man skickar in registreringsbeviset med posten och att det då sker på ett par dagar.

I vilket skede bör man föra över pengar till säljaren så att båda känner sig trygga.

Tycker det känns lite halvnojjigt att skriva över bilen på någon utan att ha pengarna på kontot. Samtidigt förstår jag köparen som inte vill föra över pengar förens denne står på bilen.

Jag vet ju förstås att jag är att lita på och köparen och gett ett bra intryck, men eftersom det rör sig som nästan 300.000:- vill man ju inte chansa.

Kan man förvänta sig att köparen ska känna sig trygg med att det ifyllda reg-beviset läggs på lådan och då föra över pengarna?

Tar tacksamt emot erfarenheter och tips!
Citera
2023-10-24, 12:22
Medlem
Ja ni lägger brevet på lådan tilllsammans, så som man gjorde på den gamla goda tiden.
Citera
2023-10-24, 12:24
Medlem
Enders.Aldebrinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LudvigSigurdDavid
Hej,

I normala fall för ju köparen över pengar samtidigt som man gör ägarbytet via webben eller med trasporstyrelsens app. Detta kräver dock att både köpare och säljare har giltiga körkort.

I mitt fall kan ägarbyte endast ske genom att man skickar in registreringsbeviset med posten och att det då sker på ett par dagar.

I vilket skede bör man föra över pengar till säljaren så att båda känner sig trygga.

Tycker det känns lite halvnojjigt att skriva över bilen på någon utan att ha pengarna på kontot. Samtidigt förstår jag köparen som inte vill föra över pengar förens denne står på bilen.

Jag vet ju förstås att jag är att lita på och köparen och gett ett bra intryck, men eftersom det rör sig som nästan 300.000:- vill man ju inte chansa.

Kan man förvänta sig att köparen ska känna sig trygg med att det ifyllda reg-beviset läggs på lådan och då föra över pengarna?

Tar tacksamt emot erfarenheter och tips!
Hur gjorde man förr, innan internet och appar?
Du får dina pengar och sen lägger du lappen i postlådan, alternativt lämnar in den till postombud om de känns tryggare.
Ni kan ju göra det tillsammans om de känns tryggare. Gör upp affären på ett postombud.
Sen kan ni ju fota lappen båda två. Inte för att kanske gör någon skillnad men skulle de bli nåt knas i efterhand har ni i alla fall gjort vad ni kan.
Lycka till!
Citera
2023-10-24, 12:50
Medlem
Ja det kanske inte är svårare. Hoppas han är cool med det.

Tack för tips!
Citera
2023-10-24, 13:13
Medlem
Citat:
Ja det kanske inte är svårare. Hoppas han är cool med det.

Tack för tips!

Som säljare bör du tillse att köpeskillingen är dig tillhanda senast då bilen lämnas ut.
Fortfarande finns flera orsaker att använda pappersifyllnadsmetoden, bristen på körkort är en, men även om någon av parterna är en juridisk person. Det senare är inte direkt ovanligt.
Citera
2023-10-24, 14:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Som säljare bör du tillse att köpeskillingen är dig tillhanda senast då bilen lämnas ut.
Fortfarande finns flera orsaker att använda pappersifyllnadsmetoden, bristen på körkort är en, men även om någon av parterna är en juridisk person. Det senare är inte direkt ovanligt.
Aha där ser man.
Citera
2023-10-24, 14:55
Medlem
När säljaren har fått pengarna så får köparen ett kvitto i handen som säger att köparen nu äger bilen. Sen är det viktiga att inte köparen får ansvaret för att posta ägarbytet, för om köparen inte postar ägarbytet kan han parkera var han vill, alla böter går till säljaren. Om köparen inte är bekväm med att säljaren postar ägarbytet, så får man lägga den på lådan tillsammans. Glöm inte att sätta på ett frimärke!
Citera
2023-10-24, 18:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mera
När säljaren har fått pengarna så får köparen ett kvitto i handen som säger att köparen nu äger bilen. Sen är det viktiga att inte köparen får ansvaret för att posta ägarbytet, för om köparen inte postar ägarbytet kan han parkera var han vill, alla böter går till säljaren. Om köparen inte är bekväm med att säljaren postar ägarbytet, så får man lägga den på lådan tillsammans. Glöm inte att sätta på ett frimärke!

Och om säljaren inte postar regbeviset kan han kräva tillbaka bilen. Läste om en dom satte det i system och sålde samma bil åtminstone 4 ggr. Fick rätt varje gång när folk försökte få tillbaka sina pengar

Därför bör man posta tillsammans. Jag skulle vägra betala ett fordon om jag inte fick regbeviset, då det är det som avgör vem som äger fordonet.

Men den risken du beskriver finns också, men då kan säljaren åtminstone polisanmäla fordonet som stulet och kräva tillbaka det.
Citera
2023-10-25, 10:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wowbagger2000
Och om säljaren inte postar regbeviset kan han kräva tillbaka bilen. Läste om en dom satte det i system och sålde samma bil åtminstone 4 ggr. Fick rätt varje gång när folk försökte få tillbaka sina pengar

Därför bör man posta tillsammans. Jag skulle vägra betala ett fordon om jag inte fick regbeviset, då det är det som avgör vem som äger fordonet.

Men den risken du beskriver finns också, men då kan säljaren åtminstone polisanmäla fordonet som stulet och kräva tillbaka det.
Att lämna ägarbytet på lådan tillsammans är aldrig fel
Citera
2023-10-25, 10:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wowbagger2000

Finns det skrivet ett kvitto så visar det på att köpeskillingen är erlagd.
Citera
2023-10-25, 10:47
Medlem
boqpods avatar
Var öppen med varför du inte kan använda appen. Du kan ju till och med visa upp att den nekar ägarbyte när ni gör upp affären.
Se till att ha papper hemma från transportstyrelsen för att göra ägarbytet på gammalt, manuellt, hederligt sätt. (Som redan föreslagits). Lämna in lappen tillsammans på ett postombud, så borde den nya ägaren känna sig säker.
Pengarna ska du ha på kontot INNAN lappen skrivs under och lämnas in.

Försöker man blåsa någon på 300.000 genom en bilaffär, och personen man blåser har koll på namn och personnummer (givetvis kollar ni varandras ID när ni skriver på ägarbytet) så är det bara en tidsfråga innan man får en molotov inkastad genom sovrumsfönstret.

👍🏻
Citera
2023-10-25, 11:23
Medlem
Citat:
Hej,

Räcker inte med giltigt körkort.
Man måste ha "nationellt identitetskort" för att överföra ägandet via internet.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in