2023-10-24, 07:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fred Friendly
Om vår akademiverksamhet inte är bra vad är då er? Kan du beskriva er verksamhet med egna ord?
Akademiverksamheten är urusel. Kan du beskriva er klubbledning/tränarnas kompetens inom kärnverksamheten i förhållande till de faktiska förutsättningarna de har att arbeta utefter?
Citera
2023-10-24, 07:57
Medlem
DidierDrogba02s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swabulu
Malmös pengar kommer till största del från europaäventyr och ni är inte rikare än oss trots att ni har en framgångsrik akademi. Världens mest framgångsrika klubb real madrid har inte heller någon imponerande akademi. Jag förlitar mig på komparativa fördelar och den dagen talangutveckling faktiskt starkt premieras så räknar jag med att vi kommer kunna köpa upp verksamheten.

Men er avsaknad av en framgångsrik akademi kan ju inte ignoreras. Finns få saker som är lika lockande med supporterskapet än att se en ung talang slå igenom hos A-laget och bli en bärande spelare.

Skulle ni nu sälja Bergvall dyrt till en storklubb i en av Europas 5 största ligor så kan det bli en bra start till att bygga något i era yngre led.
Citera
2023-10-24, 08:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DidierDrogba02
Men er avsaknad av en framgångsrik akademi kan ju inte ignoreras. Finns få saker som är lika lockande med supporterskapet än att se en ung talang slå igenom hos A-laget och bli en bärande spelare.

Skulle ni nu sälja Bergvall dyrt till en storklubb i en av Europas 5 största ligor så kan det bli en bra start till att bygga något i era yngre led.
De riktigt stora talangerna blir ju aldrig de där bärande spelarna dock. Är de såpass i framkant så säljs de innan de hunnit bidra till titlar eller Europaspel. Yasin Ayari, Hugo Larsson, William Swedberg och snart Bergvall når ju inte upp i ens 50 matcher innan de är borta och då har de ju inte hunnit ”bära” klubben till något annat än en kassakista.

Ja, det är förhoppningen definitivt. Djurgår’n har förlitat sig på Bosses kontaktnät för länge och det ser vi i år. Sen har en del hängt ihop med att vi har tränare som inte är så pigga på att ge unga spelare ens några minuter i avgjorda matcher(lex Henning Berg igår).

Oavsett om det blir tränarbyte ser jag fram emot att Jawla, Isak, Rolke mfl. får omfattande minuter nästa år och Bergvall bosatt i startelvan. Men tror nästan att det behövs ett byte för att det ska bli verklighet.
Citera
2023-10-24, 08:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DidierDrogba02

Som tidigare nämnt så stannar inte duktiga fotbollsspelare kvar i sverige. Det är annorlunda i tex hockeyn där de allra bästa drar men fortfarande så stannar duktigt folk.
Vi verkar ha olika definitioner på vad akademi innebär. Bergvall kommer från bp och har endast spelat i dif en kortare period, att värva 15-16 åriga grabbar och stämpla om de som egna produkter köper jag inte riktigt.
Vet inte riktigt heller vad du tycker att en bra akademi utgör, du är väl medveten om hur många fler ungdomsspelare bp aik och hif har?
Vet inte riktigt varför inte bara överlåta akademierna till förortsklubbar när stockholm stad inte prioriterar ungdomsidrott.
Citera
2023-10-24, 08:27
Medlem
Salorms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Valvanto
Ni har 1 guld på snart 19 år, bryr du själv dig ens om det sportsliga?
Jo, det var faktiskt 4 år sedan vi tog vårt senaste.. Jag förstår att du räknar 19 år bakåt för det var då de flesta bajare såg tjusningen med fotboll, året efter ert enda guld.

Citat:
Ursprungligen postat av lemmy124
Arenans största hemmaförlut någonsin (0-4) - check.
Har det här blivit en grej efter vi rövknullade er med 9-1 1990?
Genom att besegra Hammarby med 9-1 slog Djurgården sitt tidigare målrekord, även det mot Bajen, som löd på 8-1.

Det var jävligt länge sen, vi skulle behöva det där 2-siffriga resultatet och förhoppningsvis kan det komma mot er på Tele2 2024.
Citera
2023-10-24, 08:31
Medlem
Teus avatar
Citat:
Malmös pengar kommer till största del från europaäventyr och ni är inte rikare än oss trots att ni har en framgångsrik akademi. Världens mest framgångsrika klubb real madrid har inte heller någon imponerande akademi. Jag förlitar mig på komparativa fördelar och den dagen talangutveckling faktiskt starkt premieras så räknar jag med att vi kommer kunna köpa upp verksamheten.
Det är fan synd om dig på riktigt. 130m har Malmö fått för Hugo Larsson hitills. Att vi inte sitter i skuldfällan med vårt track record på transfermarknaden är helt och hållet tack vare vår akademi. Se bara hur akademispelarna Tihi och Billy's övergångar täckte kostnaderna för vår renovering av truppen nu senast.
Citera
2023-10-24, 08:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Teu
Det är fan synd om dig på riktigt. 130m har Malmö fått för Hugo Larsson hitills. Att vi inte sitter i skuldfällan med vårt track record på transfermarknaden är helt och hållet tack vare vår akademi. Se bara hur akademispelarna Tihi och Billy's övergångar täckte kostnaderna för vår renovering av truppen nu senast.
För det första så är det inte nettointäkter, skulle nog allt förvåna dig hur mycket som försvinner genom mellanhänder. Akademins intäkter består dessutom av solidaritetsersättningen, det är inget som hindrar en ungdomsspelare från att välja en klubb i ett senare skede.
Tror du att hugo hade nobbat mff om han hade spelat i en annan ungdomsakademi?
Citera
2023-10-24, 08:47
Avslutad
Högmo om Sonko.

Citat:
Han har varit outstanding på träningarna i veckan. Det är så kul att se när dom här unga spelarna knäcker koden som Momo nu har gjort.

Och folk tror jag får hybris bara för att han gör några mål. När det i själva verket handlade mer om HUR han gjorde målen.

Jag svävade t ex inte iväg när Uddenäs gjorde ett hat trick förra sommaren. För det var inte på samma sätt.
Citera
2023-10-24, 08:57
Medlem
Teus avatar
Citat:
För det första så är det inte nettointäkter, skulle nog allt förvåna dig hur mycket som försvinner genom mellanhänder. Akademins intäkter består dessutom av solidaritetsersättningen, det är inget som hindrar en ungdomsspelare från att välja en klubb i ett senare skede.
Tror du att hugo hade nobbat mff om han hade spelat i en annan ungdomsakademi?
Tror du MFF hade varit samma klubb utan deras akademi? Pengar försvinner längs vägen i allt och solidaritetsersättning är ett argument för akademins vikt, inte mot, då den avgörs av var en spelare fått sin fotbollsutbildning innan 22(?). Som sagt, du är lika förvirrad nu som du var i ditt flera sidor långa dravel om Solna som alla tröttnade på.
Citera
2023-10-24, 08:57
Medlem
cokehyenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skarparattarn
Haha du är minst sagt speciell Kukräven.

Det blir inget kval tyvärr för dig men hoppas för din skull att BP torskar mot Öster så du kan se diffen på plats nere i Småland
Fast gårdagens match visar att allt kan hända. Ni tappar er MVP resten av säsongen samt Otieno fixar avstängning trots att matchen är avgjord. Nordfeldt spelar så dåligt att Nannskog blir ilsken över att han tas ut i landslaget.

Framtiden för hela er förening hänger på ett tunt, tunt snöre.
Citera
2023-10-24, 09:03
Medlem
Illusioners avatar
Usch vad tröttsam er diskussion om Stockholmsklubbarna är. Samma grej, om och om och om och om och om och om igen. Varför har ni inte en egen tråd där ni kan diskutera tätorter, kriminell verksamhet, "bäst i stan" och all annan skit ni vill skriva av er om?
Citera
2023-10-24, 09:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Teu
Tror du MFF hade varit samma klubb utan deras akademi? Pengar försvinner längs vägen i allt och solidaritetsersättning är ett argument för akademins vikt, inte mot, då den avgörs av var en spelare fått sin fotbollsutbildning innan 22(?). Som sagt, du är lika förvirrad nu som du var i ditt flera sidor långa dravel om Solna som alla tröttnade på.
Du saknar förmågan att argumentera sakligt. Du har ett fruktansvärt lågt iq och målar ständigt in dig i ett hörn och påstår att någon annan är förvirrad för att du har slut på argument.
Ifall du bemödat dig att beräkna hur stor del en solidaritetsersätrning utgör i en normal transfer så skulle du förstå min poäng, men jag tvivlar starkt på att du kan räkna ordentligt.
Nej jag tror inte mff hade varit samma klubb utan akademin, men det är undantagsfallet zlatan som står för den biten. Det är inte rimligt att räkna med att man får fram en spelare av den rangen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in