2023-10-23, 23:47
Avslutad
Ryssland ägs idag av Kina, Putin har redan fått slut på vapen i kriget så utan xi räddning hade Putin varit död idag.

Så BRICS är Kinas världsherravälde inte Rysslands, då Kinas planer är ett bygga ett imperium.

Men kina är enormt korrupt som alla kommunist stater, så Kina lär dra med alla BRICS länderna ner i fördärvet.

Ett imperium fungerar inte med korruption, se usa som håller på och gå under pga av det.
Citera
2023-10-24, 00:00
Medlem
AktuellaAmnens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stenballe
Trams.
Visst har vi både sprängningar och mord i landet, men det är mycket värre i många andra länder.
Mord/100 000 invånare i några länder:

Sverige: 1,15
Finland: 1,6
USA: 4,8
Ryssland: 11,31

https://sv.ripleybelieves.com/murder-rate-by-country-57

Hur kan det vara en tröst för dig att det finns länder som är värre än Sverige, när Sverige för inte så länge sedan ansågs var ett av världens bästa länder, och vi idag sjunkit så långt ner att vi aldrig kommer ha möjligheten att åter vara det?

Du förmår inte se helheten av vart vi varit och vart vi är på väg? Jämför t ex brottsstatistik från mitten på 1900-talet med idag. Mitten av 1900-talet är då Sverige ansågs vara ett särskilt lyckat land med väldigt god ekonomi, god socialt skyddsnät, låg brottslighet och hög trygghet. Inte bara av oss själva utan även av omvärlden.
Tror du att det är en slump att andra länder såg upp till oss under 1900-talet och att samma länder idag ser oss som ett skräckexempel pga otryggheten?

Fakta: Misshandel Sverige då och nu
Under 1955-1964 snittade Sverige på ca 8000 anmälda misshandelsbrott med över 80% uppklarningsprocent och ca 3000 lagförda personer (varav ca 300-400 dömdes till fängelse).

Under 2001-2010 snittade Sverige på ca 80000 anmälda misshandelsbrott (nästan ökning med x10 mot 50 år tidigare) med under 50% uppklarningsprocent och ca 8000-9000 lagförda personer (varav ca 2000 dömdes till fängelse).
Vem som helst borde reagera på hur radikalt landet förändrats under de senaste 50 åren till det sämre. Se spoiler för utförlig statistik.

Källa: Brott och straff i Sverige: Historisk kriminalstatistik 1750-2005
https://www.su.se/polopoly_fs/1.614443.1653897325!/menu/standard/file/Brott%20och%20Straff%20i%20Sverige.pdf

Det är även värt att jämföra med t ex USA där man idag ligger på samma nivåer som på 70-talet (de hade flest våldsbrott under 90-talet).
Källa: https://www.disastercenter.com/crime/uscrime.htm

Sveriges våldsbrottsutveckling är helt unik för ett i-land.

Citat:
Visst kan man göra så, men jag lade länken för att alla och envar skulle kunna jämföra länderna själv.

Vill också påpeka att Ts minst sagt är "ryssvänlig" (se historiken) och att det ur det perspektivet blir löjligt att prata om en svensk kollaps på grund av brottslighet/mord.

Jag tror att statistiken jag presenterat i mitt inlägg här säger mer om Sveriges förfall än de slumpmässiga siffror du presenterade. Mer än något så förespråkar jag fred och vänskap.

Citat:
Ursprungligen postat av Fishfucked
Nej Sverige rör sig definitivt inte mot en systemkollaps på alla plan.
Kanske dags att inte inhämta hela sin världsbild från flashback?

Och nej de flesta i landet lider inte.

Det blir svårt att debattera mot någon som har hela huvudet i sanden, men säg mig på vilket plan har Sverige blivit bättre sedan 1900-talet?
Senast redigerad av AktuellaAmnen 2023-10-24 kl. 00:03.
Citera
2023-10-24, 00:19
Medlem
Stenballes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AktuellaAmnen
Hur kan det vara en tröst för dig att det finns länder som är värre än Sverige, när Sverige för inte så länge sedan ansågs var ett av världens bästa länder, och vi idag sjunkit så långt ner att vi aldrig kommer ha möjligheten att åter vara det?

Du förmår inte se helheten av vart vi varit och vart vi är på väg? Jämför t ex brottsstatistik från mitten på 1900-talet med idag. Mitten av 1900-talet är då Sverige ansågs vara ett särskilt lyckat land med väldigt god ekonomi, god socialt skyddsnät, låg brottslighet och hög trygghet. Inte bara av oss själva utan även av omvärlden.
Tror du att det är en slump att andra länder såg upp till oss under 1900-talet och att samma länder idag ser oss som ett skräckexempel pga otryggheten?

Under 1955-1964 snittade Sverige på ca 8000 anmälda misshandelsbrott med över 80% uppklarningsprocent och ca 3000 lagförda personer (varav ca 300-400 dömdes till fängelse).

Under 2001-2010 snittade Sverige på ca 80000 anmälda misshandelsbrott (nästan ökning med x10 mot 50 år tidigare) med under 50% uppklarningsprocent och ca 8000-9000 lagförda personer (varav ca 2000 dömdes till fängelse).
Vem som helst borde reagera på hur radikalt landet förändrats under de senaste 50 åren till det sämre. Se spoiler för utförlig statistik.

https://www.su.se/polopoly_fs/1.614443.1653897325!/menu/standard/file/Brott%20och%20Straff%20i%20Sverige.pdf

Det är även värt att jämföra med t ex USA där man idag ligger på samma nivåer som på 70-talet (de hade flest våldsbrott under 90-talet).

Jag tror att statistiken jag presenterat i mitt inlägg här säger mer om Sveriges förfall än de slumpmässiga siffror du presenterade. Mer än något så förespråkar jag fred och vänskap.

Det blir svårt att debattera mot någon som har hela huvudet i sanden, men säg mig på vilket plan har Sverige blivit bättre sedan 1900-talet?

Okej.
I tråd efter tråd hyllar du Ryssland, ett land som ligger skyhögt i mord, korruption och brottslighet, och långt ner när det gäller demokrati, mänskliga rättigheter och yttrandefrihet.

I en tråd har du dessutom mage att hävda att Ryssland är vår vän och Danmark vår fiende!
Vilken värld lever du i?

Nej, Sverige är inte perfekt och det finns problem som vi behöver lösa, men din vurm för den korrupta skendemokratin i öster saknar all verklighetsförankring.
Citera
2023-10-24, 00:31
Medlem
AktuellaAmnens avatar
Citat:
Okej.
I tråd efter tråd hyllar du Ryssland, ett land som ligger skyhögt i mord, korruption och brottslighet, och långt ner när det gäller demokrati, mänskliga rättigheter och yttrandefrihet.

Vad menar du? Du som anser att det är helt okej att våldsbrottsligheten ökar tiofaldigt borde väl vara den som tycker det är bra med skyhög våldsbrottslighet?
Jag hyllar fred och står upp för vänskap mellan länder.
Mitt främsta budskap är att Sverige visst kan vara vän med vår vän Ryssen, precis som vi kan vara vän med USA. Sen är det bara fakta att det är USA som är orsaken till alla utmaningar Sverige står inför, och då är det väl lämpligt att man diskuterar de alternativ som finns. Vår vän Ryssen presenterar ett alternativ till USAs New World Order med tanken om suveräna självstyrande stater som tar hand om sitt eget folks intressen istället för att slava åt jänkarna.

Citat:
I en tråd har du dessutom mage att hävda att Ryssland är vår vän och Danmark vår fiende!
Vilken värld lever du i?

Jag har i tråden du syftar på länkat en artikel från SVD. Det kanske inte passar din agenda men likväl är det fakta att Dansken varit vår ärkefiende i all tid utom den absolut senaste.

Citat:
Nej, Sverige är inte perfekt och det finns problem som vi behöver lösa, men din vurm för den korrupta skendemokratin i öster saknar all verklighetsförankring.

Som svensk vurmar jag mest av allt för Sveriges väl och framgång. Allt annat är saker du läser in därför att du vill att USA tar över världen och bildar en New World Order där alla länder är slavar till USA.
Citera
2023-10-24, 00:37
Medlem
Stenballes avatar
Citat:
Vad menar du? Du som anser att det är helt okej att våldsbrottsligheten ökar tiofaldigt borde väl vara den som tycker det är bra med skyhög våldsbrottslighet?
Jag hyllar fred och står upp för vänskap mellan länder.
Mitt främsta budskap är att Sverige visst kan vara vän med vår vän Ryssen, precis som vi kan vara vän med USA. Sen är det bara fakta att det är USA som är orsaken till alla utmaningar Sverige står inför, och då är det väl lämpligt att man diskuterar de alternativ som finns. Vår vän Ryssen presenterar ett alternativ till USAs New World Order med tanken om suveräna självstyrande stater som tar hand om sitt eget folks intressen istället för att slava åt jänkarna.

Jag har i tråden du syftar på länkat en artikel från SVD. Det kanske inte passar din agenda men likväl är det fakta att Dansken varit vår ärkefiende i all tid utom den absolut senaste.

Som svensk vurmar jag mest av allt för Sveriges väl och framgång. Allt annat är saker du läser in därför att du vill att USA tar över världen och bildar en New World Order där alla länder är slavar till USA.

På vilket sätt har jag påstått det du hävdar i det fetade ovan?
Återkom när du kan hålla dig till sådant som jag faktiskt har sagt eller skrivit.

Nej, jag vill inte vara vän med våldsamma diktaturer som begår krigsbrott mot sina grannar, till skillnad från dig.
Citera
2023-10-24, 00:51
Medlem
AktuellaAmnens avatar
Du påstår att jag ska återkomma när jag håller mig till sådant som du har sagt/skrivit, sen hittar du själv på vad jag ska ha sagt skrivit.

Citat:
Nej, jag vill inte vara vän med våldsamma diktaturer som begår krigsbrott mot sina grannar, till skillnad från dig.

Var har jag påstått att jag vill vara vän med våldsamma diktaturer som begår krigsbrott?
Det jag hävdat är att kan vi vara vän med USA efter deras många angrepp på andra länder kan vi likväl vara vän med vår vän Ryssen. Allt annat är dubbelmoral och hyckleri, som att russofobiskt antyda att det är värre när Ryssland dödar civila än när USA eller Israel gör det.

Citat:
På vilket sätt har jag påstått det du hävdar i det fetade ovan?
Återkom när du kan hålla dig till sådant som jag faktiskt har sagt eller skrivit.

Det fetade är följande tre punkter:

1. "Du som anser att det är helt okej att våldsbrottsligheten ökar tiofaldigt"

Du skrev såhär:
Citat:
Trams.
Visst har vi både sprängningar och mord i landet, men det är mycket värre i många andra länder.
Mord/100 000 invånare i några länder

Är det verkligen fel att tolka detta som att du anser att det är "trams" att påstå att Sverige har grova problem med tryggheten och att den utveckling vi haft där våldsbrottslingen faktiskt ökat tiofaldigt är helt okej (därför att andra länder har det värre)? Du får själv ta ansvar för vad du skriver här och jag tycker inte min tolkning är helt galen baserat på vad du faktiskt skrev. "Trams" är ett starkt ord för att beskriva en oro över Sveriges trygghetsförfall som många seriöst oroar sig för, inte minst de drabbade.

2. och 3. "Det kanske inte passar din agenda" "därför att du vill att USA tar över världen"

Dessa två punkter hör ihop. Det verkar vara en röd tråd i dina inlägg att förhärliga USAs krigsbrott, samtidigt som du vill få det till att minsta lilla fel som vår vän Ryssen gör är helt oacceptabelt.
Hade du inte varit full av dubbelmoral hade du insett att både USA och vår vän Ryssen betett sig oacceptabelt mot andra länder i kampen sinsemellan.
Sen verkar du positivt inställld till att USA inför en ny världsherraordning enligt vad Biden sa i talet förra veckan.
För att ta tillbaka diskussionen till vad tråden handlar om så får du gärna säga varför du hellre vill att Sverige blir en lydstat till USA som går USAs intressen istället för att fokusera på att lösa våra egna problem och ta hand om vårat eget folk och välja våra egna folkvalda och bestämma över våra egna lagar.
Citera
2023-10-24, 01:01
Bannlyst
Citat:
Talet går att läsa i sin helhet här:
https://www.whitehouse.gov/briefing-room/speeches-remarks/2023/10/20/remarks-by-president-biden-at-a-campaign-reception-3/

Vår vän Ryssen tar i sin replik fasta på att USAs HBTQ-världsherravälde och vision där kvinnor och minoriteter styr över män inte är det optimala styret för alla länder, och att majoritetsbefolkningen i alla länder bör ha rätt till sin egen suveränitet. Till viss del är det en upprepning av det tal som Putin även höll i Sochi:
(FB) Putins fantastiska tal i Sochi 5/10/23 - "Invasionen av Ukraina är en fredsmäkling"
Vår vän Ryssen går till och med så långt att man väljer att öppet kalla Bidens Amerikacentrerade HBTQ-världsherravälde där män ska underkasta sig kvinnor och minoriteter för "utdaterad".
Al Jazeera summerar Rysslands ställningstagande såhär:

https://www.aljazeera.com/news/2023/10/23/russia-says-us-will-not-be-at-the-centre-of-new-world-order

Diskussionunderlag
1. Vad säger Flashback om respektive lands vision?
2. Vad skulle ni helst vilja? Att Sverige återfick sin suveränitet och kunde fatta helt egna beslut om vad som är bäst för vårt land, eller att Sverige allt mer underkastader sig Amerikansk kulturimperialism och låter kvinnor, minoriteter och HBTQ härska över landet?

3. Vad tror ni?
Är USA inne på rätt spår? Är mer kvinnor, minoriteter och HBTQ bland toppolitiker lösningen på de stora utmaningar som Sverige har med invandring, integration, organiserad brottslighet, våldtäkter och våldsbrottslighet?
Är det Ryssland som har rätt i att ökade möjligheter till självstyre och direktdemokrati är det som skulle kunna få Sverige på fötter igen?
[/spoiler]

Först och främst, Ryssen är ingen "vän", ryssen har alltid och kommer alltid vara ett hot och ett fiende.

Kaosblattar bränner bokstavligt talat upp vårat land i detta nu, vad gillar inte Muslimer?

Värre böghatare får du leta efter, så vem vet, offentligt bögande, tvinga moskéer att kläs i regnbågsflaggor, kanske skulle detta få balkongkastarna att åka hem!
Citera
2023-10-24, 01:16
Medlem
Jo jag tror som Putin, och för övrigt många andra nationshärskare/ledare, att USA har tappat greppet som världens dominerande ledarnation.
Det beror inte enbart på Bidenadm även om den grenen inom eliten har accelererat processen, utan det hänger ihop med att landet inte längre är världens största industrination eller ens handelsnation och staten är alltför hårt skuldsatt.
Inte heller den "gamla världen" i Europa har längre samma inflytande som tidigare.
Många andra länder har klivit fram istället.
Det s.k. regelbaserade världsordningen som USA förespråkar är i själva verket en modell för nordamerikanska värderingar som man velat tvinga andra kulturer att följa. Det fungerar inte så bra längre helt enkelt.
Längre tillbaka, för femtio år sedan eller åtminstone innan Vietnamkriget, var USAs rykte gott världen över. De sågs som trovärdiga förespråkare för frihet och demokrati och hade en extremt framgångsrik ekonomi i ryggen. En motvikt mot de gamla europeiska kolonialherrarna. Men det goda ryktet har underminerats de senaste decennierna.
Vad kommer då istället? Putin pratar om en bättre värld osv., men det är ingen garanti utan det kan rentav bli sämre. Problemet är att utvecklingen vi ser knappast går att hejda eftersom den inneboende kraften eller riktningen är oundviklig, precis som vi vet att det finns konjunkturcykler som vi inte kan förändra.
Sammanfattningsvis, Putins analys av vad som skett elller håller på att ske är korrekt men däremot är jag inte övertygad om att framtiden blir bättre. Med lite tur kanske vi kan få en fredligare period men det kan lika gärna bli tvärtom.
Citera
2023-10-24, 01:44
Medlem
Det är ju folk från länder som inte gillar HBQT som spränger och skjuter varandra i Sverige. Så Putin har fel.
HBQT människor är fredliga.
Citera
2023-10-24, 03:49
Medlem
Citat:
Trams.
Mord/100 000 invånare i några länder:

Sverige: 1,15
Finland: 1,6
USA: 4,8
Ryssland: 11,31

https://sv.ripleybelieves.com/murder-rate-by-country-57

Bara för att något är sämre någon annanstans så ska vi väl inte behöva godta att lida här?
Citera
2023-10-24, 06:22
Medlem
Citat:

Det är svårt att debattera mot någon som inte argumenterar som en fyraåring.
Att du inte gillar modernisering får stå för dig.
Du kan gärna få tro att Sverige skulle kunna leva i Astrid Lindgrens värld utan invandring medan resten av världen vandrar vidare.
Citera
2023-10-24, 06:43
Medlem
"Vår vän Ryssen tar i sin replik fasta på att USAs HBTQ-världsherravälde och vision där kvinnor och minoriteter styr över män inte är det optimala styret för alla länder, och att majoritetsbefolkningen i alla länder bör ha rätt till sin egen suveränitet."

Så detta gäller också Ukraina? Varför har då Putin skickat sin dj..a arme att våldta landet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in