2023-10-23, 22:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gustav2adolf
Tror tyvärr inte medelåldern är så låg här inne tyvärr.

Men hur tror du detta slutar ?

Jag tror ju att det är ryssen som just nu har full kontroll på det.
Ville man köra över ukraina hade man gjort det. Men man vill det helt enkelt inte.
Just av anledningen att det är ett brödrafolk som man ska kunna leva sida vid sida med dem sen.
ryssarna gjorde helt klart en felbedömning att kiev skulle vara en promenadseger.
För man kan inte att göra annat än att lyfta på hatten för ukrainarna. Och framför allt Azov.
Vilka jävla krigare. De har visat vad en motiverad vit soldat är kapabel till.
Men allt efter som zelensky körde in Azov och andra framstående förband rakt in i döden så är det inte lika kul längre. Offensiven är ett tydligt bevis på det.

Så detta kommer sluta med att väst sakta med säkert kommer på ett "snyggt" sätt kommer dra sig tillbaka.
Kvar står ukraina som delvis ett förfallet land. Och en massa tappra vita män mindre på planeten. Allt enligt planen

Svära och härja går ju an, men om du tycker eller tror att ryssarna för tillfället har "full kontroll" på utvecklingen så kan du helt enkelt inte ha hängt med i vad som hänt sista månaden. Har man full kontroll när det ryker 100+ pansarfordon på en dag, och är det ett tecken på "att man inte försöker" när man anfaller med så mycket materiel? Har man full kontroll när man får 14 helikoptrar utslagna på en dag? Inte ens ryssarna själva förnekar som omväxling det här, så då borde kanske inte du göra det heller. Det går uselt för ryssen för närvarande.

Vidare: ryssarna kommer inte kunna leva sida vid sida med ukrainarna på flera generationer oavsett, och det är helt och hållet Putins fel.
Citera
2023-10-23, 22:41
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shallfin
Det enda som stör mig är att det är mest vita som dör.

Är det inte synd då att det var Ryssland som inledde dödandet av dessa vita? Det är även Ryssland som fått vidare in i ett annat land och eskalerat dödandet av vita personer.

Det är vita kvinnor och barn som dör när Ryssland attackerar ukrainska bostadshus, caféer och lekplatser.

Ser fö att du profilerat dig som antivaxxer. Vad ovanligt att gå från det till Putinkramrw.
Citera
2023-10-23, 22:41
Medlem
Smutzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gustav2adolf
I grund och botten står jag på Ukrainska folkets sida till 100%.
Men nu styrs Ukraina av en marionett från Washington. Som går eliternas ärende.
Och den sidan står jag absolut inte på, precis lika lite som jag står på någon ryss sida.
Jag vill att detta ska ta slut. Att Ukraina väljer en ny ledare som tänker på Ukrainska folkets väl.
Och att man väljer att självmant inte gå med i Nato som är grunden i detta krig.
Så jag står inte för någon feghet utan jag står på den vita människans sida

Fine, jag delar absolut inte din analys om Nato som grunden till krig eller Zelensky som marionett men det kan vi bortse från för stunden.

Jag tänker såhär: Ukraina kan säkert uppnå fred eller åtminstone eldupphör genom att låta Ryssland få behålla delar av territoriet de lyckats lägga vantarna på. Men vad händer där då? Människor kommer göra motstånd, privatpersoner i väst kommer skicka allt stöd de kan till dessa och ryssen kommer vara oerhört brutal. Tror du inte på möjligheten att ett utdraget krig ändå skulle kunna vara mindre blodigt och hemskt än en evig ockupation? Men tanke på Rysslands historiska track record i just Ukraina så tror jag faktiskt att krig är mindre traumatiskt än ”fred”.

Sedan kan man såklart anse att rysk seger är fullkomligt oundvikligt, vore det så ser jag absolut poängen med att söka fred. Jag tror dock inte Zelensky har det mandatet, det är såklart omöjligt att veta men min magkänsla säger att han kommer bli avsatt av sina egna vid ett sådant försök.

Just nu verkar kriget omöjligt att få ett slut genom förhandlingar men den dagen kommer såklart. Bättre då hjälpa Ukraina att ha en så bra förhandlingsposition som möjligt när den dagen kommer, även om det kostar ukrainskt blod och västerländska skattepengar.
Citera
2023-10-23, 22:46
Medlem
😂😂😂
Lavrov recommends Russian tourists to vacation in North Korea.

https://tass.com/politics/1693373

Nu jäklar börjar lyxlivet för de stackars satarna i Ryssland. 😁
Citera
2023-10-23, 22:55
Medlem
%s avatar
Citat:
Det enda som stör mig är att det är mest vita som dör.
Då kan jag trösta dig med att de ryssar som dör i drivor inte är vita.
Citera
2023-10-23, 23:06
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Medvetenommycketxx
😂😂😂
Lavrov recommends Russian tourists to vacation in North Korea.

https://tass.com/politics/1693373

Nu jäklar börjar lyxlivet för de stackars satarna i Ryssland. 😁
That is not going to end well. Nordkorea är strikt antikristna och när de hittar en bibel på de ryska turisterna så åker de raka vägen till ett koncentrationsläger, vilket ryska staten inte lär gilla varpå diplomatiska kriser länderna emellan kommer att stå som spön i backen.
Citera
2023-10-23, 23:07
Medlem
Flugpappas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smutz
Fine, jag delar absolut inte din analys om Nato som grunden till krig eller Zelensky som marionett men det kan vi bortse från för stunden.

Jag tänker såhär: Ukraina kan säkert uppnå fred eller åtminstone eldupphör genom att låta Ryssland få behålla delar av territoriet de lyckats lägga vantarna på. Men vad händer där då? Människor kommer göra motstånd, privatpersoner i väst kommer skicka allt stöd de kan till dessa och ryssen kommer vara oerhört brutal. Tror du inte på möjligheten att ett utdraget krig ändå skulle kunna vara mindre blodigt och hemskt än en evig ockupation? Men tanke på Rysslands historiska track record i just Ukraina så tror jag faktiskt att krig är mindre traumatiskt än ”fred”.

Sedan kan man såklart anse att rysk seger är fullkomligt oundvikligt, vore det så ser jag absolut poängen med att söka fred. Jag tror dock inte Zelensky har det mandatet, det är såklart omöjligt att veta men min magkänsla säger att han kommer bli avsatt av sina egna vid ett sådant försök.

Just nu verkar kriget omöjligt att få ett slut genom förhandlingar men den dagen kommer såklart. Bättre då hjälpa Ukraina att ha en så bra förhandlingsposition som möjligt när den dagen kommer, även om det kostar ukrainskt blod och västerländska skattepengar.

Jag håller med i mycket av din analys men jag tror det finns en stor risk att kriget ej avslutas alls utan ett tillstånd mer likt det i Korea för lång framtid.
Citera
2023-10-23, 23:10
Medlem
Flugpappas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Ja, det handlar om olika ingångsvärden helt enkelt. Det får du nog vackert acceptera i en diskussionstråd. Det är inte du som bestämmer vad som är moraliskt korrekt eller inte och det är heller ingen mening med att diskutera det i all oändlighet.

De finns en del som är ganska neutralt inställda till det här kriget, som i stället vill analysera och diskutera fakta och inte låta sina anlyser ständigt färgas av att man "håller" på någon viss part som om det skulle handla om någon form av fotbollsmatch.

Är man neutral tar man inte ställning alls. Men kan dock stå på Ukrainas sida men hantera den fakta man får ta del av objektivt.
Citera
2023-10-23, 23:14
Moderator
Ancistruss avatar
Många inlägg raderade.

Alla har rätt att skriva i tråden och besvara vilka inlägg de vill. Ni behöver inte läsa, eller besvara, dem ifall ni inte vill.

Så vänligen fokusera istället på topic, d.v.s. Rysslands invasion av Ukraina, inte vad ni tycker om varandra. Tack!

/Mod
Senast redigerad av Ancistrus 2023-10-24 kl. 00:22. Anledning: Stavfel
Citera
2023-10-23, 23:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flugpappa
Jag håller med i mycket av din analys men jag tror det finns en stor risk att kriget ej avslutas alls utan ett tillstånd mer likt det i Korea för lång framtid.

Hatet i Ukraina kommer iaf vara starkt i 100+ år.
Citera
2023-10-23, 23:24
Medlem
Norrbagg79s avatar
Citat:
Ryssarna är nöjda med nuvarande gränser, tror inte väst kommer vara beredda att offra tillräckligt för att återta territorium, och då är ryssarna i förvarsposition och det blir jävligt kostsamt att tränga igenom, och med nya konflikter som blommar upp ser jag en dyster framtid
Ryssen kommer ta en var chans att avancera, kanske dom är nöjda när dom står i Polen eller Baltikum. Väst offrar lite men håller med om att det blir kostsamt at återta territorium.
Citera
2023-10-23, 23:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Norrbagg79
Ryssen kommer ta en var chans att avancera, kanske dom är nöjda när dom står i Polen eller Baltikum. Väst offrar lite men håller med om att det blir kostsamt at återta territorium.

Låt dom för all del prova mot Polen😀
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in