Citat:
Ursprungligen postat av
develi
Javisst, jag fetade Lydia Barth eftersom hon har borderline då J nämndes ihop med henne och Johanna Möller.
[...]
Jag har bland annat nämnt begreppet självkänsla. Ett annat är relaterat till begreppet ånger via ångest som tangerar samvete.
Ett tredje är att en psykopat inte är beroende av andras uppskattning som en NPD, ett fjärde är drivkraft och motivation.
Nej. Felformulerat.
Båda använder andra totalt skoningslöst.
Båda gör det ut ett egoistiskt perspektiv.
Men drivkraften skiljer:
Psykopatens motiv är profit. NPD jagar uppmärksamhet.
[...]
Vad som förvånar mig är att hon höjer Maja till skyarna och det finns inte en enda kommentar om att Maja är förtryckt eller att detta sker växelvis.
Snarare berättar M hur priviiligerad hon är jämfört med de som J är elak emot.
De beskrivs ha samma energi och vara jämställda av nära vänner.
Vad som ytterligare förvånar mig är djupt förtroende, tighta band och att de verkar umgås nästintill 24/7.
Själva BFF grejen som Maja de facto njuter av.
Finns ingen som inte ser att M är introvert. Johanna är en doer och M hakar på, hon är följsam för att hon har så roligt.
Beskrivs av deras väninna AS.
Maja är säkert lyhörd - skulle till och med tippa på snudd på hypervigilans och paranoid såsom hon beter sig på nöjet.
Men (SIC!):
Maja anser sig kunna hantera hennes ilska inkl risken att komma i konflikt med henne.
Hon är inte rädd.
Beskrivs av Maja själv.
Visst ifrågasätter hon och säger ifrån:
Maja vågar till och med kritisera hennes beteende mot exet F.
När Maja vill ha egentid så tar hon sig den och umgås med nån annan väninna.
När Maja inte vill gå till Nöjet så vägrar hon.
Både som påtänd och sen nykter.
.
Hon vill garanterat skydda J.
För hon vill bejaka att relationen fortlöper.
Så att den inte faller som ett korthus.
Därav bölar hon i rätten vid blotta tanken att J skulle gå hädan.
Det är ett enda stort och fett "VI" mellan Bert och Åke som nästintill har ett eget språk.
Hon har bevarat deras hemlisar förut och lekt vidare med J som om inget speciellt hänt.
Ses via tre försök till mordbränder.
Maja ljuger snarare för ofta och klarar inte att hålla full koll.
Vilket ses väldigt väl då hon i sista förhör lägger till att J sagt att A hämtat Tove.
Tittar man bak på vad hon påstod sig säga om samtalet med A så klarar hon inte ens att låta bli att ljuga även om detta.
DE har enats om att tiga borta vid IIIharjen där de satt i 3.5 tim.
J är säkert upphovskvinna men jag kan rent se Maja sitta och träna in vad som ska sägas.
Sen ljuger hon till sin far som skickar sms, låtsas förskräckt. Återigen manipulation.
Det finns säkert stelbenthet.
M beskrivs envis av coachen.
Vad det däremot inte matchar med, ang allt du rabblat upp om "Majas svårigheter" är tillvaron med Johanna.
Det är den diffen IRL som är intressant.
😂
Snacka om att vara hemmablind.
Du har kallat mig långt värre saker än det jag ironiserade om ang Sybel.
Sen ska du göra noggrann skillnad ang min saknade empati relaterat till diagnoser som du totalt felaktigt påstår:
Jag har ingen empati för Maja och Maja är inte en vandrande diagnos.
Jag har öht inte föraktat hemmasittare heller.
Att jag korrigerat Reviews ordval om allvarlig depression innebär inte att jag gjort det till en liten dipp.
Det är ditt påstående.
Att hon är energisk tror jag knappt nån missat.
Japp. Jag tror hon ägnar sig och sjukdomsvinst, är curlad (i god tro) att hennes fd sjukdomshistoria gör dem ambivalenta, att de samtidigt ser ett behov att begränsa - och mitt i detta ser M sin chans och är samtidigt fruktansvärt otacksam.
Du skrev J- och borderline i inlägget.
Din definition angående att de två; narcisssim och psykopati är som "natt och dag", skiljer sig åt då. För mig betyder natt- och dag begrepet att de är som varandras motsatser. Att det är två olika begrepp, det har redan gåtts igenom...
Vad gäller att du har nämnt en rad grejor, såsom självkänsla mm, vet inte vad du menar med detta luddiga...
Ja, och fel har jag väl alltid, eller hur?
Även om jag citerar ur lagboken eller rättsmedicinalverket.
Fel uttryckt eller fel med slash. Fel, fel, fel.
Tur att du har möjlghet att få så mycket ledigt från jobbet att du kan komma hit och rätta till alla fel...
Att Johanna höjer Maja till skyarna??
Ja, kanske det beror på att Maj är mer fäljsam än någon annan?
Det är Johannas manipulativa sida som kommer fram när hon ska beskriva vem hon själv är, och att hon kan verkligen tycka om.
Johanna är så snäll, det vet vi, och ärlig. Hon har mycket kärlek...ja, ärlig, det är så viktigt för Johanna. Hon som vill reda ut saker på hedersvärda sätt.
På tal om det också... så ångest får Johanna av konflikter ja. Precis. Och lösningarna blir därefter...alltså blir det ett samtal och så löser man konflikten och så släpper man det?
Inte Johanna väl?
Och så drar Johanna in M*rjam som ett vittne, frågan är om M*irjam håller med här, eller?
Och hedervärt just det, och löser det (skälla ut i 45 minuter), ja en konflikt om ingenting...hm. Och ärliga relationer, undrar hur L*aura ser på sin borttrollade fördelsedagsfest.
Ja, här är ett praktexempel på hur manipulerande Johanna är. Inte bara hur hon trollade bort en födelsedagsfest, utn också hur hon beskriver vem hon är, och så har hon ju förstås ett vittne om hur konstig L*aura var.
Om konflikten med L*aura (som hon tyckte så fruktansvärt mycket om):
"
A: Tror du att hon tycker bra eller dåligt om dig?
J: Alltså det vart ju lite irritation på slutet, lite suddigt i minnet men det var ju någonting,
alltså man skriver ju en massa på sociala medier och så där och vi hade ju grupp om det var
jag, M*irjam och L*aura tror jag och då skrev L*aura någonting till mig, jag minns inte vad men
hon blev väldigt arg på mig för ingen anledning och jag M*irjam tyckte det var väldigt
konstigt för att vi fattade verkligen inte vad hon blev arg på och sen då ringde jag ju till L*aura
för att jag ville reda ut. Jag är ju väldigt mån att reda ut som sagt för jag får extrem ångest om
jag har något otalt med någon så jag ringde ju liksom en massa gånger där och L*aura svarade
inte så då åkte jag hem till henne och knackade på och frågade liksom vad jag hade gjort om
vi kunde liksom reda ut det då men då blev hon arg på mig för att jag kom dit och störde. Eh,
och så där och då försökte jag förklara det men jag tycker det är väldigt hedervärdigt att
komma hem till någon och prata mellan fyra ögon än att gömma sig bakom en telefon för att
hon var min bästa vän och jag tyckte fruktansvärt mycket om henne så att jag kunde liksom inte bara nähä då skiter jag i er men hon blev jättearg och då fick jag ju respektera det. Jag blev så klart lite irriterad att hon inte ville prata men då lämnade jag ju det och sen så, ja, sen
pratade vi nog inte så mycket mer efter det tror jag faktiskt men det var lite så med hela det
gänget att det var därför också på ett sätt jag inte orkade vara med dem för det var ingen som
kunde, om de tyckte att någonting var jobbigt så valde de att inte säga någonting och gömma
sig i stället och bara inte ha någon kontakt men för mig var det viktigt att man har en ärlig
relation, är det någonting så säger man det så löser man det och sen går man vidare eller så bestämmer man sig för att man släpper det liksom och det kunde de ju aldrig göra så jag
tröttnade ju på det. Och ja slutade höra av mig helt enkelt. Det brydde inte de sig om så
mycket. En komplicerad och det är ju så klart mycket saker som har hänt som man inte minns
men det är ju det stora hela liksom."
L*auras version är kanske lite annorlunda, det var den där fördelsedagsfesten som aldrig blev av:
"
L*aura blev trött på Johanna, då det bråkat tidigare. L*aura skrev då till Johanna, vill du bråka
får du söka någon annan att bråka med. Johanna blev jättearg och ringde till L*aura. L*aura
svarade inte. Johanna ringde minst 20 gånger till L*aura, samma dag. L*aura svarade inte.
Johanna lämnade röstmeddelande och tillslut knackade Johanna på hos L*aura, allt detta skede
på samma dag. L*aura öppnade och Johanna skällde ut henne. På frågan hur Johanna skällde
ut henne svarar L*aura att Johanna inte skrek men hennes tonläge var högre och rösten var arg,
men hennes kroppsspråk var avslappnat. L*aura berättar vidare att Johanna pratar väldigt
mycket så det är inte så lätt att minnas att vad hon sagt. L*aura kommer inte ihåg exakt var
Johanna sa vid detta tillfälle, hon pratade i 45 minuter. Det L*aura kommer ihåg är att Johanna
missförstått händelsen gällande L*aura och Johannas brors födelsedagsfest. Denna händelse
var någon gång i maj i år. När Johanna var klar gick hon därifrån. Därefter skickade hon ett
sms att de inte längre skulle vara vänner. L*aura skrev tillbaka att det höll hon med om."
Nu är inte Maja en stark tjej som står upp för sig själv, men det betyder inte att hon aldrig vågar säga minsta pip kanske. Men det handlar om vad och när för att inte säga hur... Ibland går det kanske inte lika bra.Som när hon inte gck med på Nöjet.
Det här är ju exakt samma som flera hade invändningar mot vad gällde Lena W, som vågade ganska mycket, krävde.
Men de vet var gränsen går, men fattar ändå inte. Lena gick över gränsen... en dag.
Och det är väl det som är bandet- att de vill egentligen inte bryta?
Vad gäller "diffen IRL" som du säger, där tror vi ju inte lika. Maja kan få enegrig, liksom alla människor, när något är kul. Problemet är att när det inte är kul, då är det mycket svårare att ta sig samman. Du tror int epå ADD, jag gör det.
Korrigerat Reviews? Vet jag inget om. Vet dock att du skrivit att Maja inte har haft en depression, utan en dipp.