2023-10-23, 17:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anedin
Tack det var snällt 🙏.
Jag tror att vi är fler på tråden som ser Maja skyldig än som icke skyldig

Och jag tror att stor del av Svenska folket ser Maja som skyldig

Det finns inget försvar för Maja att hon inte berättade vart Tove fanns
Hade hon varit oskyldig så hade hon berättat
det är åtminstonne jag helt övertygad om

Det är jag också övertygad om, att hon inte berättade är en stor röd flagga som viftar skyldig. Hon ville aldrig att Tove skulle hittas.
Citera
2023-10-23, 17:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PlanBoksBok
Tack för ditt välformulerade inlägg. Verkligen genomtänkt.

Kan inte du,anedin o jokern öppna en egen hovrätt?

Så slipper vi dessa utbildade jurister som inget vet.

De har blundat för den starka indiciekedjan som talar för att Maja är skyldig till mord. Är detta ett svar i din smak, blåögd är vad du är
Citera
2023-10-23, 18:33
Medlem
ziggarillens avatar
Maja kommer ses som en skyldig mördare var hon än befinner sig. Folk är riktigt förbannade och kommentarerna så grova på facebook så dom plockats bort efterhand. Den dysfunktionella familjen Hellman tror väl dock att allt nu ska bli som vanligt och att lilla Maja kan gå till Nöjet och dansa loss? Lite nattvardsvin innanför västen och livet är på topp!
Citera
2023-10-23, 19:01
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Javisst, jag fetade Lydia Barth eftersom hon har borderline då J nämndes ihop med henne och Johanna Möller.
[...]
Jag har bland annat nämnt begreppet självkänsla. Ett annat är relaterat till begreppet ånger via ångest som tangerar samvete.
Ett tredje är att en psykopat inte är beroende av andras uppskattning som en NPD, ett fjärde är drivkraft och motivation.
Nej. Felformulerat.
Båda använder andra totalt skoningslöst.
Båda gör det ut ett egoistiskt perspektiv.
Men drivkraften skiljer:
Psykopatens motiv är profit. NPD jagar uppmärksamhet.

[...]
Vad som förvånar mig är att hon höjer Maja till skyarna och det finns inte en enda kommentar om att Maja är förtryckt eller att detta sker växelvis.
Snarare berättar M hur priviiligerad hon är jämfört med de som J är elak emot.

De beskrivs ha samma energi och vara jämställda av nära vänner.
Vad som ytterligare förvånar mig är djupt förtroende, tighta band och att de verkar umgås nästintill 24/7.
Själva BFF grejen som Maja de facto njuter av.

Finns ingen som inte ser att M är introvert. Johanna är en doer och M hakar på, hon är följsam för att hon har så roligt.
Beskrivs av deras väninna AS.

Maja är säkert lyhörd - skulle till och med tippa på snudd på hypervigilans och paranoid såsom hon beter sig på nöjet.

Men (SIC!):
Maja anser sig kunna hantera hennes ilska inkl risken att komma i konflikt med henne.
Hon är inte rädd.
Beskrivs av Maja själv.

Visst ifrågasätter hon och säger ifrån:
Maja vågar till och med kritisera hennes beteende mot exet F.
När Maja vill ha egentid så tar hon sig den och umgås med nån annan väninna.
När Maja inte vill gå till Nöjet så vägrar hon.
Både som påtänd och sen nykter.
.
Hon vill garanterat skydda J.
För hon vill bejaka att relationen fortlöper.
Så att den inte faller som ett korthus.
Därav bölar hon i rätten vid blotta tanken att J skulle gå hädan.

Det är ett enda stort och fett "VI" mellan Bert och Åke som nästintill har ett eget språk.

Hon har bevarat deras hemlisar förut och lekt vidare med J som om inget speciellt hänt.
Ses via tre försök till mordbränder.

Maja ljuger snarare för ofta och klarar inte att hålla full koll.
Vilket ses väldigt väl då hon i sista förhör lägger till att J sagt att A hämtat Tove.

Tittar man bak på vad hon påstod sig säga om samtalet med A så klarar hon inte ens att låta bli att ljuga även om detta.

DE har enats om att tiga borta vid IIIharjen där de satt i 3.5 tim.
J är säkert upphovskvinna men jag kan rent se Maja sitta och träna in vad som ska sägas.

Sen ljuger hon till sin far som skickar sms, låtsas förskräckt. Återigen manipulation.

Det finns säkert stelbenthet.
M beskrivs envis av coachen.

Vad det däremot inte matchar med, ang allt du rabblat upp om "Majas svårigheter" är tillvaron med Johanna.
Det är den diffen IRL som är intressant.

😂
Snacka om att vara hemmablind.
Du har kallat mig långt värre saker än det jag ironiserade om ang Sybel.

Sen ska du göra noggrann skillnad ang min saknade empati relaterat till diagnoser som du totalt felaktigt påstår:

Jag har ingen empati för Maja och Maja är inte en vandrande diagnos.
Jag har öht inte föraktat hemmasittare heller.

Att jag korrigerat Reviews ordval om allvarlig depression innebär inte att jag gjort det till en liten dipp.
Det är ditt påstående.

Att hon är energisk tror jag knappt nån missat.

Japp. Jag tror hon ägnar sig och sjukdomsvinst, är curlad (i god tro) att hennes fd sjukdomshistoria gör dem ambivalenta, att de samtidigt ser ett behov att begränsa - och mitt i detta ser M sin chans och är samtidigt fruktansvärt otacksam.

Du skrev J- och borderline i inlägget.

Din definition angående att de två; narcisssim och psykopati är som "natt och dag", skiljer sig åt då. För mig betyder natt- och dag begrepet att de är som varandras motsatser. Att det är två olika begrepp, det har redan gåtts igenom...

Vad gäller att du har nämnt en rad grejor, såsom självkänsla mm, vet inte vad du menar med detta luddiga...

Ja, och fel har jag väl alltid, eller hur?
Även om jag citerar ur lagboken eller rättsmedicinalverket.
Fel uttryckt eller fel med slash. Fel, fel, fel.

Tur att du har möjlghet att få så mycket ledigt från jobbet att du kan komma hit och rätta till alla fel...

Att Johanna höjer Maja till skyarna??
Ja, kanske det beror på att Maj är mer fäljsam än någon annan?

Det är Johannas manipulativa sida som kommer fram när hon ska beskriva vem hon själv är, och att hon kan verkligen tycka om.

Johanna är så snäll, det vet vi, och ärlig. Hon har mycket kärlek...ja, ärlig, det är så viktigt för Johanna. Hon som vill reda ut saker på hedersvärda sätt.
På tal om det också... så ångest får Johanna av konflikter ja. Precis. Och lösningarna blir därefter...alltså blir det ett samtal och så löser man konflikten och så släpper man det?

Inte Johanna väl?

Och så drar Johanna in M*rjam som ett vittne, frågan är om M*irjam håller med här, eller?

Och hedervärt just det, och löser det (skälla ut i 45 minuter), ja en konflikt om ingenting...hm. Och ärliga relationer, undrar hur L*aura ser på sin borttrollade fördelsedagsfest.

Ja, här är ett praktexempel på hur manipulerande Johanna är. Inte bara hur hon trollade bort en födelsedagsfest, utn också hur hon beskriver vem hon är, och så har hon ju förstås ett vittne om hur konstig L*aura var.

Om konflikten med L*aura (som hon tyckte så fruktansvärt mycket om):

"A: Tror du att hon tycker bra eller dåligt om dig?
J: Alltså det vart ju lite irritation på slutet, lite suddigt i minnet men det var ju någonting,
alltså man skriver ju en massa på sociala medier och så där och vi hade ju grupp om det var
jag, M*irjam och L*aura tror jag och då skrev L*aura någonting till mig, jag minns inte vad men
hon blev väldigt arg på mig för ingen anledning och jag M*irjam tyckte det var väldigt
konstigt för att vi fattade verkligen inte vad hon blev arg på och sen då ringde jag ju till L*aura
för att jag ville reda ut. Jag är ju väldigt mån att reda ut som sagt för jag får extrem ångest om
jag har något otalt med någon
så jag ringde ju liksom en massa gånger där och L*aura svarade
inte så då åkte jag hem till henne och knackade på och frågade liksom vad jag hade gjort om
vi kunde liksom reda ut det då men då blev hon arg på mig för att jag kom dit och störde. Eh,
och så där och då försökte jag förklara det men jag tycker det är väldigt hedervärdigt att
komma hem till någon och prata mellan fyra ögon än att gömma sig bakom en telefon för att
hon var min bästa vän och jag tyckte fruktansvärt mycket om henne så att jag kunde liksom inte bara nähä då skiter jag i er men hon blev jättearg och då fick jag ju respektera det. Jag blev så klart lite irriterad att hon inte ville prata men då lämnade jag ju det och sen så, ja, sen
pratade vi nog inte så mycket mer efter det tror jag faktiskt men det var lite så med hela det
gänget att det var därför också på ett sätt jag inte orkade vara med dem för det var ingen som
kunde, om de tyckte att någonting var jobbigt så valde de att inte säga någonting och gömma
sig i stället och bara inte ha någon kontakt men för mig var det viktigt att man har en ärlig
relation
, är det någonting så säger man det så löser man det och sen går man vidare eller så bestämmer man sig för att man släpper det liksom och det kunde de ju aldrig göra så jag
tröttnade ju på det. Och ja slutade höra av mig helt enkelt. Det brydde inte de sig om så
mycket. En komplicerad och det är ju så klart mycket saker som har hänt som man inte minns
men det är ju det stora hela liksom.
"

L*auras version är kanske lite annorlunda, det var den där fördelsedagsfesten som aldrig blev av:

"L*aura blev trött på Johanna, då det bråkat tidigare. L*aura skrev då till Johanna, vill du bråka
får du söka någon annan att bråka med. Johanna blev jättearg och ringde till L*aura. L*aura
svarade inte. Johanna ringde minst 20 gånger till L*aura, samma dag. L*aura svarade inte.
Johanna lämnade röstmeddelande och tillslut knackade Johanna på hos L*aura, allt detta skede
på samma dag. L*aura öppnade och Johanna skällde ut henne. På frågan hur Johanna skällde
ut henne svarar L*aura att Johanna inte skrek men hennes tonläge var högre och rösten var arg,
men hennes kroppsspråk var avslappnat. L*aura berättar vidare att Johanna pratar väldigt
mycket så det är inte så lätt att minnas att vad hon sagt. L*aura kommer inte ihåg exakt var
Johanna sa vid detta tillfälle, hon pratade i 45 minuter. Det L*aura kommer ihåg är att Johanna
missförstått händelsen gällande L*aura och Johannas brors födelsedagsfest. Denna händelse
var någon gång i maj i år. När Johanna var klar gick hon därifrån. Därefter skickade hon ett
sms att de inte längre skulle vara vänner. L*aura skrev tillbaka att det höll hon med om.
"

Nu är inte Maja en stark tjej som står upp för sig själv, men det betyder inte att hon aldrig vågar säga minsta pip kanske. Men det handlar om vad och när för att inte säga hur... Ibland går det kanske inte lika bra.Som när hon inte gck med på Nöjet.

Det här är ju exakt samma som flera hade invändningar mot vad gällde Lena W, som vågade ganska mycket, krävde.

Men de vet var gränsen går, men fattar ändå inte. Lena gick över gränsen... en dag.
Och det är väl det som är bandet- att de vill egentligen inte bryta?

Vad gäller "diffen IRL" som du säger, där tror vi ju inte lika. Maja kan få enegrig, liksom alla människor, när något är kul. Problemet är att när det inte är kul, då är det mycket svårare att ta sig samman. Du tror int epå ADD, jag gör det.

Korrigerat Reviews? Vet jag inget om. Vet dock att du skrivit att Maja inte har haft en depression, utan en dipp.
Citera
2023-10-23, 19:35
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Ja, man kan tolka vad som helst hur man vill. Du kan tolka månens rörelse på stjärnhimlen som att det är ett kosmiskt hästspann som drar runt den. Det intressanta torde ju därmed vara hur man kan motivera sina tolkningar. Och det är väl där det blir tydligt att du brister fullständigt.

Du anser det brister för att du inte accepterar mina motiveringar och hänvisningar.
Jag kan se att det finns underlag både för dina och mina tolkningar beroende av vilka delar som framhålls.

Citat:
Nu blandar du ihop juridisk skuld med faktiskt skuld. Att nånting inte går att styrka i lagens mening betyder inte att det inte hänt. Eftersom jag baserar min åsikt om Majas skuld på kända omständigheter i fallet så spelar det i princip ingen roll för mig vad domstolen gör för juridisk bedömning.

Jag m fl berättar nämligen exakt vilka omständigheter vi baserar Majas skuld på. Och ingen från Team Maja tycks kunna ge rimliga förklaringar till dessa omständigheter, än mindre visa på egna konkreta omständigheter som visar på hennes oskuld. Jag har försökt hundratals ggr och det enda jag fått är svepande förklaringar om "hjärntvätt" och "rädsla" som helt enkelt inte kan stämma.

Om vi säger så här: Kan du ge mig några förslag på saker som du skulle behöva för att anse att Maja är medskyldig till mord? Vad är det du saknar i dagsläget?
-Om T haft märke efter att M hållt I hennes händer eller armar, men det hade hon inte. Hon hade tryckskador vid armbågarna, vars uppkomst ej gick att säkert fastställa. De kan orsakats av att M tryckt ner dem, men även att Js ben pressat ner dem.

- Om någon på ett trovärdigt sätt kunnat förklara hur M kunnat sitta till höger bredvid Ts huvud och trycka ner båda Ts armbågar mot golvet så att påvisade skador kunnat uppkomma.

- Om J haft märke på halsen efter Ts halsgrepp hade Ms deltagande blivit mer troligt.

- Om Js kronologi varit sannolik, hade hela storyn blivit något lite mer trovärdig.

* Om J inte behövt flera veckor på sig för att fundera ut vad och hur hon skulle tänka om M och
om J inte haft så uttalat hat och hämndbegär hade misstankar om att hon ville dra M med sig ner i djupet inte funnits.
Citera
2023-10-23, 19:50
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Jo, jag kan förstå att det låter motsägelsefullt och flummigt.
Delvis kan det nog bero på att mycket av det jag ser som självklart, inte är det för alla utan borde förklarats. Jag har märkt att jag brustit vid ett flertal tillfällen då jag blivit helt missförstådd och feltolkad.

En ful ovana jag har, som påtalats i alla trådar jag deltagit i, är att bara skriva halva min tanke. Det försöker jag tänka på och bättra mig, men det går si så där.
Det tycks vara många flera än mig som inte begriper vad du vill ha sagt.

Det ser nämligen ut som du försöker bortförklara hennes beteende, gör henne till offer och går via Npf.
Citat:
Jag har även hållt igen på info om ADD, då det inte är ämnet för tråden.
Ja, och det är iofs konstigt då det faktiskt är hennes diagnos.
Att prata allmänt om npf gör du gärna och det är väl föga rättvisande. En autists shutdown är knappast applicerbart vid add.

Du har ju även googlat fram otaliga försvarsmekanismer, en del direkt malplacerade.
Antar det ska matcha Majas utomordentligt löjliga bortförklaringar om att tappa minnet?
Citat:
Att jag ska göra M mindre vetande är en feltolkning. Det är ett fenomen som är svårt att förklara.
Nej det var en fråga för jag undrar som sagt vad som ska göra henne så blåst.
Citat:
Jag är helt övertygad om att M saknar insikt om sin roll, inte kan greppa större sammanhang och att hon inte reflekterar särskilt mycket. Men om hon får det förklarat rakt och tydligt kan hon säkert förstå. Och eftersom hon har förmåga att förstå, kan hon också hållas ansvarig.
Blev det begripligt?
Ja, det blev begripligt men inte värst trovärdigt.
Det låter som om hon är retarderad.
Klarar hon ens av att gå över en gata utan att bli ihjälkörd?
Citat:
Trögheten jag skrivit om har också feltolkats och missförståtts som "dum", att ha svårt för att fatta os, vilket är helt fel.
Vad jag avsett är det mest signifikanta för ADD, en enorm tröghet och sirap i hela systemet. Allt är segt och går I ultrarapid. Att få ändan ur vagnen är en extrem utmaning om det inte är något väldigt engagerande.
Tankeverksamheten går i snigeltempo oavsett hur kloka tankarna är.

Jajemen och det var vitsen med min spoiler - för tjejen beskriver att det inte är nåt upptempo.
Maja är det däremot full rulle på.

Vad jag också ämnade peka på är eftertänksamhet snarare än just impulsivitet.
Att snarare tänka för mycket och fastna i startblocken. Att vara FÖR eftertänksam ang konsekvensanalyser.

"vi stoppas in i facket ADHD och sen babblas det om hyperaktivitet, svårt att sitta still, impulsivitet osv.

Jag är tvärt om - jag har svårt att röra mig - komma igång - få energi. Jag känner mig inte impulsiv - tvärt om tänker jag efter noga, ofta kanske jag tänker för länge."

Men en med ADD blir ju inte så blåst av det tröga att de inte begriper vad mordbränder är per se.
Vad konsekvenser blir om det planeras att folk ska brännas inne.
Citat:
Ja, vi har helt olika uppfattning om passiviteten.
Jag kan relatera den till ADD-segheten, att tanken flyger förbi för snabbt för att det ska bli någon reaktion.
Snabba tankar kan låta motsägelsefullt mot segheten, men spontana, icke viljestyrda tankar snurrar hela tiden, ofta så snabbt att de inte hinner fångas, med resultat att inget händer.
Obviously och jag är tveksam till att andra med ADD vill tolkas utifrån din version av Maja - som definitivt saknar nåt mer när det kommer till empati och inte bry sig att folk brinner inne.
Citat:
"Inte fattade" tror jag nog inte att jag skrivit. OM det är så att hon sett paketet hade hon garanterat fattat om tanken gått hela vägen fram.

En teoretisk möjlighet är att hon flyktigt, med ögonen, noterat att ett paket ligger där, men tanken är inte med. Den flyger. Senare har hon inget minne av att hon sett något paket då det bara är något som flimrat förbi.
Du skrev så här:

" En MÖJLIG förklaring kan vara att J virade in T i lakan och släpade ut "paketet" i hallen och att M faktiskt inte visste att T var död. J kände M väl, visste att det tog tid för poletterna att trilla ner och satsade KANSKE fullt ut på att M inte skulle reagera på paketet även om hon såg det.
(..)
[b]Det kan tyckas märkligt att M inte skulle "se" och fundera över paketet, men med kännedom om NPF är det inte helt otänkbart.

Hon skulle mycket väl kunna sett det och registrerat att det inte fanns där innan utan att för den skull fundera vidare på vad det var och varför det låg där."

Själv tror jag inte ens man behöver fundera på hur hon vet att det är Tove - men din tes stämmer inte med vad hon säger om "paketet" Tove:

"F: Du såg ett par fötter med strumpor på och någon inandad i ett lakan?
M: Mmm.
F: På vilket håll låg den här kroppen?
M: Med, eh, alltså fötterna mot mig då och sen huvudet ja mot dörren.
F: Okej. I vilket läge förstod du att det här var Tove?
M: Ja jag förstod det ja men, ja direkt."
(..)
Senast redigerad av develi 2023-10-23 kl. 19:59.
Citera
2023-10-23, 19:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ziggarillen
Tror inte dom köpte den egentligen utan det var Pastor Hellman som var där och petade då några ur rätten förmodligen var pingstvänner. Tror inte en sekund på att alla i rätten trodde på Majas lögner men är sektmedlemmar på fritiden. Kunde inte hända i någon av dom andra hovrätterna tror jag. Där hade Maja fått rätt frågor och livstidsstraffen var ett faktum. Observera att gubbslemmet GW redan innan rättegången börjat satt och sa att Maja skulle släppas fri. Den grisen har också sitt skitiga finger med i spelet och han satt ju i salen bland dom som dömer.

Fröken Hellm*n:s försvarsadvokat P*ter G*llberg hade vid det aktuella tillfället ett personligt sätt att övertyga Göta HovRätten om sin klients absoluta oskyldighet, detta, vilket han också slutligen lyckades med då det resulterade i att hans klient släpptes på sina fria fötter.

Försvarsadvokaten P*ter G*llberg var också motiverad
[ inställd ] på att med hela sin kraft bevisa sin klient oskyldig, han drev sig själv med en stor övertalningsförmåga inför Göta Hovrätten.

Vid vissa tillfällen inom Göta HovRätten, så hade både HovRätten själv, så som övriga runt omkring, stora svårigheter att förstå vad försvarsadvokaten P*ter G*llberg talade om.

Enligt ovan skrivet, Försvarsadvokaten P*ter G*llberg utnyttjade detta till viss del och, till sin egen fördel ... för❗sin klients räkning, det vill säga att han var motiverad att försöka dumförklara Göta HovRätten och övriga inblandade runt om kring honom själv vilket han också lyckades med.

Mvh/
@JokerMannen
Citera
2023-10-23, 19:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Hoppsan, jag läste hel fel, tyckte du skrev "Helt sinnes att folk skriver att hon är skyldig" istället för "oskyldig". Mea culpa.

Haha ja så kan de bli ibl
Citera
2023-10-23, 19:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ziggarillen
Tror inte dom köpte den egentligen utan det var Pastor Hellman som var där och petade då några ur rätten förmodligen var pingstvänner. Tror inte en sekund på att alla i rätten trodde på Majas lögner men är sektmedlemmar på fritiden. Kunde inte hända i någon av dom andra hovrätterna tror jag. Där hade Maja fått rätt frågor och livstidsstraffen var ett faktum. Observera att gubbslemmet GW redan innan rättegången börjat satt och sa att Maja skulle släppas fri. Den grisen har också sitt skitiga finger med i spelet och han satt ju i salen bland dom som dömer.

Men allvarligt du måste ju skämta!
Citera
2023-10-23, 20:12
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Maja hade enligt henne själv 6 kompisar efter Komback. Dessa är som bortblåsta efter att J kysste henne. Hon var så betuttat i J så inget annat fick något värde.

Vem umgicks hon då med när hon hade "paus" från J? Har inte du tagit upp det tidigare, att hon även umgicks med andra?

Citat:
Ja, hon har starka skäl att inte berätta för polisen. Hon vill inte åka dit för vare sig mord eller gravfridsbrott. Ganska bra och förståeliga skäl till att inte berätta. Vi har sett det förr och kommer se det igen.

Jo, det är väl en trolig anledning. Men jag tror Js hot om självmord och förlitan på J också hade stor betydelse.

Citat:
Varför hon öppnar upp sig för samsittaren tror jag beror på att hon inte klarar av att vara själv. Hon är i en process att släppa Johanna då hon insett att det loppet är kört. Hon börjar då mangla den äldre erfarna samsittaren med sina problem, och lyckas även där framställa sig som ett offer.
Vad menar du med att inte klara av att vara själv?
Citera
2023-10-23, 20:27
Medlem
Att Fröken Hellm*n, som genom flera tidigare polisförhör emanerat lögner i sådana mängder som uppenbarat sig i polisens tidigare och sammanställda förundersökningsprotokoll, så har det framgått, med mycket stor tydlighet, att Fröken Hellm*n inte❗är en rättskaffens person.

Enligt ovan skrivet ... Genom dessa, av Fröken Hellm*n tidigare emanerade lögner har hon sålunda bevisat sig själv till att tidigare ha varit sin kamrat Fröken Janss*n behjälplig då den 21-åriga flickan T*ve T*nnies bringades om livet.

Fröken Hellm*n har, genom sina tidigare förehavanden och tillvägagångs-sätt, bevisat sig själv, till att inte❗vara kapabel att kunna handla i enlighet med Lag och Rätt.

Fröken Hellm*n är ingen hederlig person eftersom hon uppvisat en sida som pekar på att man inte❗kan lita på hennes utsagor.

Det går överhuvudtaget inte att se Fröken Hellm*n med oförvitlighet, det vill säga, att låta sig anse att Fröken Hellm*n tidigare icke gjort sig skyldig till brott ... hennes tidigare omständigheter tillsammans med utsagor, talar för det motsatta.

Mvh/
@JokerMannen
Citera
2023-10-23, 20:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Du skrev J- och borderline i inlägget.

Din definition angående att de två; narcisssim och psykopati är som "natt och dag", skiljer sig åt då. För mig betyder natt- och dag begrepet att de är som varandras motsatser. Att det är två olika begrepp, det har redan gåtts igenom...

Vad gäller att du har nämnt en rad grejor, såsom självkänsla mm, vet inte vad du menar med detta luddiga...

Ja, och fel har jag väl alltid, eller hur?
Även om jag citerar ur lagboken eller rättsmedicinalverket.
Fel uttryckt eller fel med slash. Fel, fel, fel.

Tur att du har möjlghet att få så mycket ledigt från jobbet att du kan komma hit och rätta till alla fel...

Att Johanna höjer Maja till skyarna??
Ja, kanske det beror på att Maj är mer fäljsam än någon annan?

Det är Johannas manipulativa sida som kommer fram när hon ska beskriva vem hon själv är, och att hon kan verkligen tycka om.

Johanna är så snäll, det vet vi, och ärlig. Hon har mycket kärlek...ja, ärlig, det är så viktigt för Johanna. Hon som vill reda ut saker på hedersvärda sätt.
På tal om det också... så ångest får Johanna av konflikter ja. Precis. Och lösningarna blir därefter...alltså blir det ett samtal och så löser man konflikten och så släpper man det?

Inte Johanna väl?

Och så drar Johanna in M*rjam som ett vittne, frågan är om M*irjam håller med här, eller?

Och hedervärt just det, och löser det (skälla ut i 45 minuter), ja en konflikt om ingenting...hm. Och ärliga relationer, undrar hur L*aura ser på sin borttrollade fördelsedagsfest.

Ja, här är ett praktexempel på hur manipulerande Johanna är. Inte bara hur hon trollade bort en födelsedagsfest, utn också hur hon beskriver vem hon är, och så har hon ju förstås ett vittne om hur konstig L*aura var.

Om konflikten med L*aura (som hon tyckte så fruktansvärt mycket om):

"A: Tror du att hon tycker bra eller dåligt om dig?
J: Alltså det vart ju lite irritation på slutet, lite suddigt i minnet men det var ju någonting,
alltså man skriver ju en massa på sociala medier och så där och vi hade ju grupp om det var
jag, M*irjam och L*aura tror jag och då skrev L*aura någonting till mig, jag minns inte vad men
hon blev väldigt arg på mig för ingen anledning och jag M*irjam tyckte det var väldigt
konstigt för att vi fattade verkligen inte vad hon blev arg på och sen då ringde jag ju till L*aura
för att jag ville reda ut. Jag är ju väldigt mån att reda ut som sagt för jag får extrem ångest om
jag har något otalt med någon
så jag ringde ju liksom en massa gånger där och L*aura svarade
inte så då åkte jag hem till henne och knackade på och frågade liksom vad jag hade gjort om
vi kunde liksom reda ut det då men då blev hon arg på mig för att jag kom dit och störde. Eh,
och så där och då försökte jag förklara det men jag tycker det är väldigt hedervärdigt att
komma hem till någon och prata mellan fyra ögon än att gömma sig bakom en telefon för att
hon var min bästa vän och jag tyckte fruktansvärt mycket om henne så att jag kunde liksom inte bara nähä då skiter jag i er men hon blev jättearg och då fick jag ju respektera det. Jag blev så klart lite irriterad att hon inte ville prata men då lämnade jag ju det och sen så, ja, sen
pratade vi nog inte så mycket mer efter det tror jag faktiskt men det var lite så med hela det
gänget att det var därför också på ett sätt jag inte orkade vara med dem för det var ingen som
kunde, om de tyckte att någonting var jobbigt så valde de att inte säga någonting och gömma
sig i stället och bara inte ha någon kontakt men för mig var det viktigt att man har en ärlig
relation
, är det någonting så säger man det så löser man det och sen går man vidare eller så bestämmer man sig för att man släpper det liksom och det kunde de ju aldrig göra så jag
tröttnade ju på det. Och ja slutade höra av mig helt enkelt. Det brydde inte de sig om så
mycket. En komplicerad och det är ju så klart mycket saker som har hänt som man inte minns
men det är ju det stora hela liksom.
"

L*auras version är kanske lite annorlunda, det var den där fördelsedagsfesten som aldrig blev av:

"L*aura blev trött på Johanna, då det bråkat tidigare. L*aura skrev då till Johanna, vill du bråka
får du söka någon annan att bråka med. Johanna blev jättearg och ringde till L*aura. L*aura
svarade inte. Johanna ringde minst 20 gånger till L*aura, samma dag. L*aura svarade inte.
Johanna lämnade röstmeddelande och tillslut knackade Johanna på hos L*aura, allt detta skede
på samma dag. L*aura öppnade och Johanna skällde ut henne. På frågan hur Johanna skällde
ut henne svarar L*aura att Johanna inte skrek men hennes tonläge var högre och rösten var arg,
men hennes kroppsspråk var avslappnat. L*aura berättar vidare att Johanna pratar väldigt
mycket så det är inte så lätt att minnas att vad hon sagt. L*aura kommer inte ihåg exakt var
Johanna sa vid detta tillfälle, hon pratade i 45 minuter. Det L*aura kommer ihåg är att Johanna
missförstått händelsen gällande L*aura och Johannas brors födelsedagsfest. Denna händelse
var någon gång i maj i år. När Johanna var klar gick hon därifrån. Därefter skickade hon ett
sms att de inte längre skulle vara vänner. L*aura skrev tillbaka att det höll hon med om.
"

Nu är inte Maja en stark tjej som står upp för sig själv, men det betyder inte att hon aldrig vågar säga minsta pip kanske. Men det handlar om vad och när för att inte säga hur... Ibland går det kanske inte lika bra.Som när hon inte gck med på Nöjet.

Det här är ju exakt samma som flera hade invändningar mot vad gällde Lena W, som vågade ganska mycket, krävde.

Men de vet var gränsen går, men fattar ändå inte. Lena gick över gränsen... en dag.
Och det är väl det som är bandet- att de vill egentligen inte bryta?

Vad gäller "diffen IRL" som du säger, där tror vi ju inte lika. Maja kan få enegrig, liksom alla människor, när något är kul. Problemet är att när det inte är kul, då är det mycket svårare att ta sig samman. Du tror int epå ADD, jag gör det.

Korrigerat Reviews? Vet jag inget om. Vet dock att du skrivit att Maja inte har haft en depression, utan en dipp.

Intressant att läsa Johannas och L*uras olika versioner av hur vänskapen upphörde. Johanna är noga med att i både TR och HR betona att hon berättar 'sanningen'. Även här kommer det fram i form av hennes egen 'ärlighet.' Det var ett bra exempel på hur Johanna manipulerar.

Vad tror du om domen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in