• 1
  • 2
2023-10-23, 18:28
Medlem
Är hela godisbiten i princip bara segt gelatin eller? Spyr av tanken att jag äter hud och ben isf, som innehåller socker och aromer. Hur mycket av den egentligen godisbiten består egentligen av svingelatin?

ta tex dom klassiska ferraribilarna.
Citera
2023-10-23, 18:51
Medlem
Bone Collectors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LarsBanan
Är hela godisbiten i princip bara segt gelatin eller? Spyr av tanken att jag äter hud och ben isf, som innehåller socker och aromer. Hur mycket av den egentligen godisbiten består egentligen av svingelatin?

Gelégodis är, som du säger, i princip smaksatt gelatin.

Det är bara att tänka bort. Jag vill äta geléhallon. Jag skiter i vad de är gjorda av för de är förbannat goda.
Det finns gelatinfritt gelégodis. Det är inte lika gott.

Äter hellre någonting gott, tillverkat av någonting äckligt, än att äta något halv-gott substitut, tillverkat av någonting okänt.
Citera
2023-10-23, 18:56
Medlem
Innehållsförteckning ferraribilar. Socker, glukossirap, modifierad majsstärkelse, gelatin, surhetsreglerande medel (äppelsyra, citronsyra), aromämne, färgämne (karmin).

Så det är mest socker.
Citera
2023-10-23, 18:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bone Collector
Gelégodis är, som du säger, i princip smaksatt gelatin.

Det är bara att tänka bort. Jag vill äta geléhallon. Jag skiter i vad de är gjorda av för de är förbannat goda.
Det finns gelatinfritt gelégodis. Det är inte lika gott.

Äter hellre någonting gott, tillverkat av någonting äckligt, än att äta något halv-gott substitut, tillverkat av någonting okänt.
Varför kan man inte tillverka kemiskt gelatin som är oskadligt eller typ växtbaserat? Hellre nöt-gelatin eller typ Halal-Kosher.

Men om det inte är gelgodis då,? Allt godis innehåller ju typ gelatin även akos mintkola tänker jag...

https://godisjatten.se/images/normal/35-20041.png dessa är också jävligt goda,

men återigen, fortfarande mycket skumt att vi inte kan tillverka nån typ av kemiskt gelatin som passar lika bra och som inte förändrar konsistens och smak eller färg. Måst eju gå
Citera
2023-10-23, 18:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spookie1968
Innehållsförteckning ferraribilar. Socker, glukossirap, modifierad majsstärkelse, gelatin, surhetsreglerande medel (äppelsyra, citronsyra), aromämne, färgämne (karmin).

Så det är mest socker.
Man verkar inte kunna få veta dock, mest socker? Det står ju bara socker, resterade är ju helt annat.
Citera
2023-10-23, 19:17
Medlem
Klart det år att tillverka annat men då kostar det bra mycket mer vilket folk inte vill betala, därav gelatin av fett och insekter med mera. det är ju inget farligt, bara hjärnan som spelar in om man börjar tänka på det.
Citera
2023-10-23, 19:23
Medlem
Citat:
Man verkar inte kunna få veta dock, mest socker? Det står ju bara socker, resterade är ju helt annat.

Ja, mest socker. Då en innehållsförteckning listar ingredienserna i fallande storleksordning
Citera
2023-10-23, 20:05
Medlem
StudiumValors avatar
Citat:

det klassificeras som sockerkonfektyr och varierar en hel del.
men ca 60% är socker och 10% gelatin
(ungefärliga uppgifter från malaco på 80-talet från min far som var säljchef där. Gissar att han hade lite koll i alla fall)
Citera
2023-10-24, 00:38
Medlem
BillFuckingMurrays avatar
Citat:
Varför kan man inte tillverka kemiskt gelatin som är oskadligt eller typ växtbaserat? Hellre nöt-gelatin eller typ Halal-Kosher.

Men om det inte är gelgodis då,? Allt godis innehåller ju typ gelatin även akos mintkola tänker jag...

https://godisjatten.se/images/normal/35-20041.png dessa är också jävligt goda,

men återigen, fortfarande mycket skumt att vi inte kan tillverka nån typ av kemiskt gelatin som passar lika bra och som inte förändrar konsistens och smak eller färg. Måst eju gå

Gelatin är inte skadligt. Men visst, vill du äta godis, socker och djurdelar så är det ju upp till dig, ingen som tvingar dig. Sockret är den största boven.

Allt är kemi och ja, det finns "kemisk gelatin" om du föredrar det.
Citera
2023-10-24, 01:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BillFuckingMurray
Gelatin är inte skadligt. Men visst, vill du äta godis, socker och djurdelar så är det ju upp till dig, ingen som tvingar dig. Sockret är den största boven.

Allt är kemi och ja, det finns "kemisk gelatin" om du föredrar det.
Men godisföretagen gör ju inte godiset av kemiskt gelatin. Det är inte så att jag kan välja. S märken görs av nötgelatin, detta föredrar jag mer än svingelatin.

Hade alla godisföretag använt kemiskt gelatin hade det varit nice!
Citera
2023-10-24, 14:11
Medlem
BillFuckingMurrays avatar
Det brukar vara V-märkt för veganskt.
Citera
2023-10-24, 16:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BillFuckingMurray
Det brukar vara V-märkt för veganskt.
Jo jag vet. Men veganskt godis är inte gott. Hade varit bättre med kemiskt gelatin om man nu hade lyckats ta fram detta.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in