2023-10-22, 19:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stallhagen
I princip allt du kan köpa för den pengen har bättre kvalitet, utrymmen, prestanda.. you name it.

Jasså, ge några exempel på elbilar med lika lågt inköpspris på begagnatmarknaden som har lika låg driftkostnad som en begagnad Zoe?
Citera
2023-10-22, 21:24
Medlem
sealstrypers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Nej, det finns det inte.
Ionic , Kona , Soul m.fl har ju både bättre utrymmen och ljusår bättre byggkvalitet och komfort för samma peng .

Det enda på elbilsfronten som verkar hålla ännu lägre kvalitet än franska bilar är väl kineserna .....
Citera
2023-10-23, 07:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sealstryper
Ionic , Kona , Soul m.fl har ju både bättre utrymmen och ljusår bättre byggkvalitet och komfort för samma peng .

Det enda på elbilsfronten som verkar hålla ännu lägre kvalitet än franska bilar är väl kineserna .....

Tack men jag kollade alla dessa innan köpet av min Zoe och alla är dyrare...
Citera
2023-10-23, 07:02
Medlem
Zoes styrkor enligt mig är stort batteri för priset. Värmepump, möjlighet till trefasladdning hemma.
Om du har säkringar som klarar det så kan du ladda i 22kw hemma. Men det förutsätter 3x32a säkringar.

Det finns lite olika bud om värmen, endel säger att nya versionen har sämre värme. Det kan jag inte uttala mig om då jag inte testat den, men förra vintern blev jag positivt överaskad över värmen i min ZE40. Trots att värmepumpen stänger av sig under -20 nånstans så hade jag behaglig värme även under det (det finns också en resistansvärmare). Dock har jag monterat kupevärmare, så bilen är oftast (när jag har tillgång till stolpe) varm när jag kommer till den.
Citera
2023-10-23, 09:51
Medlem
peterpanps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fredrik
Trots att värmepumpen stänger av sig under -20 nånstans så hade jag behaglig värme även under det (det finns också en resistansvärmare). Dock har jag monterat kupevärmare, så bilen är oftast (när jag har tillgång till stolpe) varm när jag kommer till den.

Egentligen är det onödigt med en kupévärmare på en elbil. Istället för att montera kupévärmare så kan du använda bilens inbyggda värme. Vill du låta bli att tömma batteriet på värme så ansluter du bara bilen till strömuttaget. Mycket smartare lösning, för då får du även laddat bilen lite extra samtidigt. Samt slipper en kupévärmare som tar plats inne i bilen (ju färre prylar, ju bättre).
Citera
2023-10-23, 10:21
Medlem
Det stämmer som du säger, man kan starta värmen via fjärren och appen. Men jag vill att bilen ska bli genomvarm (smälta all is på rutorna) och jag har gratis 230v på jobbet via timer 2 timmar.

Man kan iofs ställa ett värmeprogram men då går bilens värmesystem i 45 minuter, och jag tänkte att det är onödigt att slita så mycket på grejjorna varje dag. Fläktmotor och kompressor då främst.
Citera
2023-10-23, 10:24
Medlem
peterpanps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fredrik
Det stämmer som du säger, man kan starta värmen via fjärren och appen. Men jag vill att bilen ska bli genomvarm (smälta all is på rutorna) och jag har gratis 230v på jobbet via timer 2 timmar.

Man kan iofs ställa ett värmeprogram men då går bilens värmesystem i 45 minuter, och jag tänkte att det är onödigt att slita så mycket på grejjorna varje dag. Fläktmotor och kompressor då främst.

Passa på att ladda bilens batterier gratis under de två timmarna säger jag. Är en given fördel att använda bilens värmesystem för att de-frosta rutor och värma interiör. Då den dessutom värmer med värmepumpstenik så är det mycket energieffektivare än med en kupévärmare med rent resestiv värme. Låt den extra energin som du sparar genom att värma med VP istället bidra till att minska dina laddkostnader. Win-win för alla.
Citera
2023-10-23, 17:23
Medlem
sealstrypers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flat7
Tack men jag kollade alla dessa innan köpet av min Zoe och alla är dyrare...
Kollade på Blocket då jag skrev inlägget , alla dessa bruksbilsmodeller fanns begagnade för under 250.000 , precis som den ZOE som nämndes i inlägg #3150
Citera
2023-10-23, 17:49
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Kollade på Blocket då jag skrev inlägget , alla dessa bruksbilsmodeller fanns begagnade för under 250.000 , precis som den ZOE som nämndes i inlägg #3150
ZOE har betydligt längre räckvidd än de gamla Hyundai ioniq, kia soul etc
Citera
2023-10-23, 18:06
Medlem
sealstrypers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
ZOE har betydligt längre räckvidd än de gamla Hyundai ioniq, kia soul etc
Självklart har en nyare ZOE något längre räckvidd sommartid än de gamla 28kWh Ioniq , Soul m.fl MEN den har inte en chans vare sig i räckvidd , komfort , utrymmen eller kvalitet gentemot någon av de nyare jämndyra koreanerna
Citera
2023-10-24, 18:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flat7
Vet du vad det kostar att försäkra en Tesla i en storstad?

Mindre än motorbytena på Zoe iaf
Citera
2023-10-25, 00:20
Medlem
Citat:
Hela grejen med den Zoen var ju att den bara hade gått 469 mil. Och eftersom annonsen försvann tämligen direkt så får man anta att det antingen var något fel eller ett rejält underpris.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in