Citat:
Ursprungligen postat av
netxis
Jag har sett ett antal annonser på blocket gällande Renault Zoe. I vissa rubriker står det "batteriköp" och i andra "friköpt batteri" m.m.
Vad menas egentligen med "batteriköp" i rubriken? Är batteriet friköpt, eller måste köparen lägga till pengar för att köpa till batteriet vid köpet av bilen? Det är ju en väsentlig skillnad om bilen annonseras ut för 200k och man måste hosta upp x antal 10k extra för batteriet.
På Renault ZOE kunde man tidigare välja att köpa batteriet eller att hyra det när man köpte bilen ny.
Man hade alltså två valmöjligheter, antingen köpte man batteriet för 80.000 kronor.
Eller så hyrde man det för 1.000-1.300 kr i månaden.
Den som köper en beg ZOE med hyrbatteri idag, har två valmöjligheter.
Antingen tar man över hyreskontraktet och betalar 1000-1.300 kronor i månaden, eller så köper man loss batteriet.
Kostnaden för att köpa loss batteriet varierar beroende på miltal, årsmodell och batteristorlek, och kan ligga på ca 30-60.000 kronor.
Batteriköp/friköpt batteri i en annons innebär alltså att batteriet är betalt och tillhör bilen.
En beg ZOE med friköpt batteri är alltså betydligt dyrare än en med hyrbatteri.
Jag valde att köpa batteriet till min ZOE för 80.000 kronor när jag köpte den ny, det var det mest ekonomiska för min del eftersom jag kör mycket och behåller bilen länge.