2023-10-23, 10:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ignoramibus
Världens börser kraschar på grund av higher for longer räntor men bostadspriserna ska inte ner? Kan någon förklara det tankesättet?

Det ligger i människans natur att ogilla att ta förluster. Man ogillar förluster betydligt mer än vad man uppskattar vinster.

Det handlar inte bara att ta en förlust jämfört med inköpspris. Det räcker med att förlusten är fiktiv så tillvida att man sett att grannen sålt huset för ett visst belopp för ett par år sedan och då vant sig vid tanken att det egna huset också är värt lika mycket (eller lite mer eftersom bostadspriserna skall stiga över tid). Det räcker alltså att man gör en förlust jämfört med ett förväntat värde för att det skall ogillas intensivt av de flesta....

Det förklarar nog helt det uteblivna prisfallet.

Irrationellt beteende helt enkelt.
Citera
2023-10-23, 10:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Varför skulle någon låna ut pengar till någon utan ränta?

haha flanders är du tillbaka nu?

Fånet som SKREK att folk skulle köpa på absoluta toppen av bostadsmarknaden.
Det åldrades bra. Jävla idiot alltså.

Ja, eller så kan staten låna ut pengar i förhållande till ens inkomst där kravet endast är amortering?
Varför ska just banker få skapa pengar från tomma intet och sedan låna ut till ränta?
Citera
2023-10-23, 10:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FBerntsson
Det ligger i människans natur att ogilla att ta förluster. Man ogillar förluster betydligt mer än vad man uppskattar vinster.

Det handlar inte bara att ta en förlust jämfört med inköpspris. Det räcker med att förlusten är fiktiv så tillvida att man sett att grannen sålt huset för ett visst belopp för ett par år sedan och då vant sig vid tanken att det egna huset också är värt lika mycket (eller lite mer eftersom bostadspriserna skall stiga över tid). Det räcker alltså att man gör en förlust jämfört med ett förväntat värde för att det skall ogillas intensivt av de flesta....

Det förklarar nog helt det uteblivna prisfallet.

Irrationellt beteende helt enkelt.

Det är inte bara det.
Nu är det ett faktum att en del får låna mindre och inte har råd med något likvärdigt pga högre krav från bankerna.
Citera
2023-10-23, 11:06
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Matipa
Du kan få en ränta på ca 4% bunden på 10 år via sbab.

Hade jag lån skulle jag ta det. Men det ändrar dig ju också sen när SBAB kånkar.
Citera
2023-10-23, 11:10
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av olofzzon
Fast i den här kontexten (förstagångsköpare som köpte på ATH) kan det handla om utraderad kontantinsats och kanske t.o.m. restskuld (blanco) om kåken säljs idag. Då är tidsperspektivet intressant.

Men detta är ju Flashback, så jag förväntar mig inget mindre än att användaren använde 10% av sin förmögenhet och cashade kåken kontant. Men hypotetiskt för ”alla andra” blir tidsperspektivet inte ointressant. Lättare att göra affär när du själv ligger plus, även om allt annat också stigit.

Sant, jag använde 15% på ATH. Jag har aldrig haft ett lån (skulle varit mycket rikare utan den policyn) så jag tänkte inte på den dynamiken. Jaja, fattigsvensken får väl grina då.
Citera
2023-10-23, 11:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BlackRockInc
Det är inte bara det.
Nu är det ett faktum att en del får låna mindre och inte har råd med något likvärdigt pga högre krav från bankerna.

Jo fast det är en rationell, och fullt logisk, invändning. Tror dock att de dominerande förklaringarna till det uteblivna prisfallet är just irrationella och kopplade till de standard problem som det mänskliga psyket dras med (typ Sunk Cost Fallacy, etc).

Detta till skillnad mot börsen där priser ändras snabbare eftersom de flesta som handlar mer aktivt har utbildning där det ingår att träna bort sådant beteende.
Citera
2023-10-23, 11:12
Avslutad
Citat:
Varför ska det ens finnas ränta på lån?

För annars skulle monopolpengarna vara värda mindre än sanden utanför min dörr imorgon. Varför skriver du i dessa trådar när du inte ens har den mest grundläggande av grundläggande förståelse för FIAT systemet.
Citera
2023-10-23, 11:28
Medlem
Lavas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gammalhiphopare
Tycker du förtjäntar credd som vågar erkänna att det blev en dålig affär. En massa andra personer här inne försöker istället förneka att de köpt vid fel tillfället. Istället verkar de mest vilja dra med sig andra i fallet genom larviga analyser av hur priserna det alltid går upp och hur så got som alla utan vidare kan ta de ökade utgifterna med en klackspark.

- och det är uppenbart att samma grupp starkt tycks ogilla när en av dem har fräckheten att lufta att det kanske inte var helt optimalt att delta i att pressa upp skenande bostadspriser för att senare bli sittande med en övervärderad bostad:

Citat:
Ursprungligen postat av Barf
Du förtjänar all skit som verkligheten ger dig. Att du tror att du är berättigad till nåt mer än så får stå för dig. Priser har ju inte gått upp sen 2017 enligt tråden, så väldigt oklart varför du förväntade dig ett bra utfall. Du får be hochpanna flytta in hos dig, win win.
Citera
2023-10-23, 11:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnMansArmé
För annars skulle monopolpengarna vara värda mindre än sanden utanför min dörr imorgon. Varför skriver du i dessa trådar när du inte ens har den mest grundläggande av grundläggande förståelse för FIAT systemet.

Fast nu pratar vi om bolån som ska lånas ut i förhållande till ens inkomst.
Din dumma jävel. Delvis är summan begränsad.

Det finns ingen anledning att betala ränta, ränta har inget med FIAT-systemet att göra.
Citera
2023-10-23, 11:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnMansArmé
Hade jag lån skulle jag ta det. Men det ändrar dig ju också sen när SBAB kånkar.

Du menar den statliga banken SBAB skulle kånka?

Då kan du betala tillbaka hela ditt bolån med en burk kiss.
Citera
2023-10-23, 12:03
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Matipa
Du kan få en ränta på ca 4% bunden på 10 år via sbab.
För typ 10:e gången, den långa räntan sätts efter marknadstro här och nu, den är inget facit på hur den korta räntan ser ut om 10 år.
Beroende på hur USA utvecklas så kan vi ha inflation på 15-18 % om några år. Då lär den svenska räntan behöva att hissas kraftigt eller så kommer arbetar och den lägre medelklassen få kraftigt sänkt köpkraft.
Citera
2023-10-23, 12:13
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Varför ska det ens finnas ränta på lån?
Ränta är priset på pengar.

Just nu är det ganska normal räntenivå, så dagens nivåer bör inte leda till någon större krasch. Det som nu kan få bostadsmarknaden att backa mer är sämre konjuktur, ökad arbetslöshet, starka börsfall och alla dessa faktorer ser vi tyvärr just nu.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in