Citat:
Ursprungligen postat av
Xenonen
Jag hoppas du inser att du nu jämför Israel med Sovjet under Stalin... Tyskarna hade i alla fall startat ett krig som de sen förlorade, palestinierna (och finnarna) var bara oskyldiga offer.
Sen var det konstrasten mellan att judar som aldrig bott i området har rätt att "återvända" medan palestinier som gjort det inte har det.
Min herre, nu bör det poängteras att det var Palestina som förklarade krig mot Israel från början.
Med detta sagt så vill jag även säga att jag helt förstår varför Palestina gjorde det, det var en orättvis fördelning i proportion till befolkning och land-ägande, judarna fick den bördigaste jorden, de urbaniserade städerna, de bästa vattenkällorna, och halva landet.
Och med det sagt så vill jag åter igen påpeka att denna tråd ej handlade om hur konflikten uppstod, och att vi kan gå fram och tillbaka kring detta helt utan någon som helst vinst eftersom båda sidor har argument för sin stat.
Mitt huvudargument är att ingenting av detta egentligen spelar någon roll. Det är många krig och konflikter som uppstår under orättvisa förhållanden men faktum är att Palestinierna måste acceptera att de förlorade kriget precis som alla andra har fått göra, och det säger jag inte för att jag ställer mig på Israels sida, utan för att det är ett krav för att leva i fred och gemensam framtid. Finnarna är ett bra exempel, hur tror du Stalin hade agerat om Finland vägrade fred och istället bara fortsatt? Om Ungern hade vägrat Trianonfördraget? Idag har Finland och Ungern relativt goda relationer med sin forna fiende och sitter inte och gräver ner sig över hur konflikten började eller vilka som har rättigheter till vad. De har gått vidare, byggt ett bättre land av det de har, och deras barnbarn har tackat dem för detta.