2023-10-22, 19:49
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sculley
Ja, första stycket är från radioserien från 2017.

Jag vet inte när första uppgifterna om en lega kom, men det finns en helt naturlig förklaring om Helenas ringar hittades i nedtrampat gräs.

GW om försvunna helena: https://youtu.be/gq4l1r0NQ2k?si=gZehkCT-3R8BgFXf&t=437

Ringar, lypsyl och halstablett hittades precis vid sidan där bilen varit parkerad.

Kan du tala ut om "den naturliga förklaringen"?

Det framgår inte vad "vid sidan" betyder! (Jo, jag har lyssnat på klippet många gånger!) Det kan betyda precis nedanför tröskellådan, men "vid sidan" kan också betyda några meter bort. Bilen har - som jag har förstått det - stått parkerad alldeles intill gränsen mellan lekplatsen och själva hagen. Legan hittades alldeles intill lekplatsen. "Vid sidan" kan alltså betyda i hagen alldeles "vid sidan om bilen". Gick det in?

I övrigt är GW Persson helt borta.
Citera
2023-10-22, 22:44
Medlem
IB03s avatar
Citat:
Ja, första stycket är från radioserien från 2017.

Jag vet inte när första uppgifterna om en lega kom, men det finns en helt naturlig förklaring om Helenas ringar hittades i nedtrampat gräs.

GW om försvunna helena: https://youtu.be/gq4l1r0NQ2k?si=gZehkCT-3R8BgFXf&t=437

Ringar, lypsyl och halstablett hittades precis vid sidan där bilen varit parkerad.

Ja, vilken "naturlig förklaring" är det då. Förklara vad det kan vara. Försök att ge dig på att förklara vad som överhuvudtaget har hänt på platsen. Ett brott kanske aldrig ägde rum på denna plats ? Vad var det "Hanna" yrade om egentligen ? Allt är konspirationsteorier som inte har med varandra att göra alls.

VAD VILL DU KOMMA TILL ? Jag tror jag har svaret: TILL INGENTING ALLS. Kan det stämma ?
Citera
2023-10-23, 09:23
Medlem
IB03s avatar
Jag vill helst ta bort JohLa som inbladad i Helenas försvinnande. Han skall enligt tråden egentligen vara snäll och godhjärtad och vad som förefaller mig vara fallet alltför sorglös för att kunna vara inblandad i detta. Han försöker nog vara just hjälpsam mot ErAn i tidningen när han försöker att ge han någon form av alibi, men som han ändå klantar till n är han säger ungefär: "Om han ändå är skyldig så väntar hämnd". Jag får lite svårigheter att se honom som inblandad ändock, det måste jag säga.

En person som blir mycket mycket hetare är denne To*m*y Nil*s-Pet*r Thoms*en (f.1964). Han kom till Sverige och blev inskriven på exakt samma dag som PN, 19890213.

Det betyder helt klart att dessa två kom precis samtidigt från Danmark och de var kompisar redan därifrån. Detta blir ju också helt klockrent för vi vet ju att PN inte hade körkort. Han måste alltså åka med någon till Sverige, alltså TNPT.

TNPT första bostadsadress i Sverige kom först 1989-10-12 då han var registrerad på Vasavägen 7. Dessförinnan var han skriven på församlingen endast. Kan han då redan här en första vända bott i husvagn ? Han bor på Vasavägen 7 ända tills 19920222, då han återigen saknar bostadsadress och står skriven endast på församlingen. Då skall han enligt tråden ha bott i husvagn med S*ören K*nudsen (Facebook vän med ErAn) fö övrigt) vid Katrinefors. Frågan är om de bodde i samma husvagn , det låter ju en aning trångt. Tveksamt. ThordOlavsson nämner också att från en källa att denne TNPT skulle ha bott även på Bråtenvägen 70 innan PN skall ha kommit dit.

Vi ser ju här ovan att dessa två PN och TNPT med absolut största säkerhet var goda vänner sen en tid tillbaka. Något som också gör mig uppmärksam på denna TNPT är att han utvandrar tillbaka till Danmark igen 19961216. Börja han bli orolig när programmet Efterlyst började rulla på TV3 under 1996 ?
Kan han ha haft en mindre vit bil ?

Laguppställningen är följande för denna Trankärrsbil om de var fyra:

ErAn (utv, fram och tillbaka i omgångar under 90-talet)
PN
TNPT (utv. under 1996)
Ol*e An (utv. under 1995)

Frågan är ändå då om Sör*en K kan bytas in mot Ol*e An istället ? Söre K skall väl varit ändå betydligt äldre än de andra va ? Thord ? Kanske tveksamt. De fyra ovan får stå som de hetaste kandidaterna.
Citera
2023-10-23, 13:26
Medlem
IB03s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IB03
Jag har kortat och fetat.

PeNi står som invandrad från 1989, enligt Skatteverket. Han står registrerad på Vasavägen 3 från och med 19890213 fram till 19920903. Då han flyttade han står registrerad på Bråtenvägen 70. Enligt tråden skall han kunnat bo på Bråtenvägen 70 tidigare, till och med då vid tiden för Helenas försvinnande.

Mycket riktigt så har ett barn med MaPa (f.1972) tidigare Lundb*erg. MaPa bor på på PL7293, Mariestad från 19920218- 19930101. Barnet föddes då i slutet på april 1993. De flyttade först ihop på John Hedins väg 1 A, 19930101.

Om vi går till Tomm*y Thoms*en (f.1964) så skall han ha invandrat 19890213. Första adressen skall vara då Vasavägen 7 från 19891002 till 19920222. Mellan 19920222 och 19950808 så saknar han adress. 19950808 så flyttar han in på Ringvägen 5 i Lyrestad. Han utvandrar tillbaka till Danmark 19961216.

Citat:
Ursprungligen postat av ThordOlavsson
Bra påpekat! Det skall definitivt vara en BMW 316 och 318. I samband med att jag talade med min källa på den danska festen tog jag upp den bilen i tråden.

Men när jag för säkerhets skull ser i protokollet med ErAn ser jag att jag har blandat ihop korten. ErAn skall träffa en person med tre bokstäver i namnet för att polera bil. Så längt stämmer det, men bilmärke anges inte. Däremot kom det en Mercedes när han polerade bilen, men det var finländaren med Merca.

PeNi kan ha åkt med T*mmy Th*msen till danskfesten, men det finns inget belägg för det... Bra att du noterade min felskrivning så jag slog upp det igen!

Är du säker på att TNPT hade en vit BMW 316/318 eller blev det ihopblandat med finländarens Mercedes på något vänster ? Om han hade en sådan bil , blir det i så fall omöjligt att det är han som enligt loudamus källa hämtar upp PN vid 22:30 tiden utanför Bråtenvägen 70, i en mindre ljus bil med sluttande bakparti.

Mmm, jag tänker även på det faktum att han bodde i husvagn vid Katrinefors, då existerade han nästan inte och flyg under radarn utan fast bostadsadress. Bodde han i husvagn tänker jag även att han ville ströga runt mycket med bilen en del för att slippa ifrån det trånga utrymmet...
Citera
2023-10-23, 13:59
Medlem
IB03s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan.
Jag friskar upp med följande från TSL tisdagen den 23 juni 1992: Yngre kvinnor säger sig ha blivit antastade. Bilar ska ha kört upp intill flickorna. Det ska ha skett i det aktuella området. (Observera att det här INTE är citat, utan mina egna sammanfattande anteckningar från den aktuella utgåvan.) Och redan för många år sedan skrev jag följande anteckningar om det aktuella innehållet i TSL: "Kan dessa tjejer säga något om biltyp och färg? "Finns namn på de här tjejerna?"

Alltså: Bara nio dagar efter det att Helena försvann, var uppgifterna om "bilburen antastning" offentliga i TSL. Vi kan givetvis utgå från att polisen mycket väl kände till de här uppgifterna redan när det begav sig.

I samma utgåva (tisdagen den 23 juni 1992) står det att polisen sätter stor trovärdighet till "Hannas" uppgifter.

"Men hela det gänget var väl svåra på brudar, och åkte omkring i bil och tutade och försökte få kontakt. Dom var lite stökiga, och de syntes."

Om någon här gnäller om att the danish men är trista att läsa om och tänka sig som GM, då de ej inte blir riktigt lika intrigfullt och spännande mysmystiskt som det blir med Helenas och Ulrikas bästa vänner, Ulrika själv, Ulrikas pojkvän, Ulrikas väninna eller med den mystiske fjärde passageraren i taxibussen som inblandade, så fortsätter jag med glädje att måla tråden röd och vit.

Plågan med danskarna fortsätter alltså med oförminskad styrka.
Senast redigerad av IB03 2023-10-23 kl. 14:09.
Citera
2023-10-23, 16:33
Medlem
Greenskys avatar
Citat:
"Men hela det gänget var väl svåra på brudar, och åkte omkring i bil och tutade och försökte få kontakt. Dom var lite stökiga, och de syntes."

Om någon här gnäller om att the danish men är trista att läsa om och tänka sig som GM, då de ej inte blir riktigt lika intrigfullt och spännande mysmystiskt som det blir med Helenas och Ulrikas bästa vänner, Ulrika själv, Ulrikas pojkvän, Ulrikas väninna eller med den mystiske fjärde passageraren i taxibussen som inblandade, så fortsätter jag med glädje att måla tråden röd och vit.

Plågan med danskarna fortsätter alltså med oförminskad styrka.

Det finns ganska många potentiella utpekade GM, har själv inte räknat antalet men många är de.
Helt självklart är en större del av dom oskyldiga och säkert intresserade av att bli rentvådda och det finns fortfarande möjlighet att komma vidare i fallet genom att analysera skorna.

Så för rättvisans skull finns inget annat alternativ än att skicka iväg skorna på analys omedelbart något annat alternativ hör inte hemma i ett civiliserat land.
Citera
2023-10-23, 17:51
Medlem
ThordOlavssons avatar
Citat:
Är du säker på att TNPT hade en vit BMW 316/318 eller blev det ihopblandat med finländarens Mercedes på något vänster ? Om han hade en sådan bil , blir det i så fall omöjligt att det är han som enligt loudamus källa hämtar upp PN vid 22:30 tiden utanför Bråtenvägen 70, i en mindre ljus bil med sluttande bakparti.

Mmm, jag tänker även på det faktum att han bodde i husvagn vid Katrinefors, då existerade han nästan inte och flyg under radarn utan fast bostadsadress. Bodde han i husvagn tänker jag även att han ville ströga runt mycket med bilen en del för att slippa ifrån det trånga utrymmet...

Så här skriver min källa på Messenger:
Citat:
Om jag inte minns helt fel tog Per över lägenheten efter Tommy när han flyttade till husvagnen där Sören Knudsen hade sin husvagn! (gamla krutfabriken bakom Katrinefors) är inte hundra på det med åratal! Har tyvärr ingen kort på deras bilar bara mina egna! Är inte säker på att det var Tommys lägenhet men tror det!

PeNi och TNPT kan alltså teoretiskt ha varit andrahandshyresgäster i den lägenhet som JöLa är skriven i hösten 1990. Notera att min källa precis som Loudamus placerar en annan dansk i den aktuella lägenheten innan PeNi.

Kontakten är helt tydlig med att TNPT hade en BMW 316 eller 318.
Citera
2023-10-23, 18:07
Medlem
Sculleys avatar
Citat:

Det framgår inte vad "vid sidan" betyder! (Jo, jag har lyssnat på klippet många gånger!) Det kan betyda precis nedanför tröskellådan, men "vid sidan" kan också betyda några meter bort. Bilen har - som jag har förstått det - stått parkerad alldeles intill gränsen mellan lekplatsen och själva hagen. Legan hittades alldeles intill lekplatsen. "Vid sidan" kan alltså betyda i hagen alldeles "vid sidan om bilen". Gick det in?

Behöver vi ens diskutera vad "vid sidan" betyder? GW säger att ringar, lypsyl och halstablett ligger precis vid sidan där bilen stått parkerad. Om det är som GW säger då finns det en naturlig förklaring varför gräset är nedtrampat där ringarna hittades?
Citera
2023-10-23, 21:21
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:

Citat:
Behöver vi ens diskutera vad "vid sidan" betyder? GW säger att ringar, lypsyl och halstablett ligger precis vid sidan där bilen stått parkerad. Om det är som GW säger då finns det en naturlig förklaring varför gräset är nedtrampat där ringarna hittades?

Ja, det behöver vi tydligen. Fortfarande framgår det inte vad GW Persson menar med "precis vid sidan". Här finns det tolkningsutrymme. (Som jag tydligt skrev, men ...) Dessutom har GW Persson fel i det mesta som han säger.

Du trasslar ihop allt med "nedtrampat gräs" och "legan". Jenvén visar i TV3 exakt var legan fanns, och den fanns några meter in i sett från lekplatsen. Och där stod knappast bilen! Men visst: Man kunde ju köra runt den stora granen som stod några meter in mot hagen sett från lekplatsen, så kanske är det för oss inte hugget i sten om bilen stod just i sanden just på lekplatsen, eller om den stod bakom granen (där lekplatsen alltså har slutat, och hagen har börjat). Det var där som legan hittades. Men att döma av rivstartmärket i asfalten, bör bilen ha stått i sanden på lekplatsen. Och då är det några meter till platsen där legan hittades. Gick det in den här gången?

Sedan skulle jag gärna se att du svarar på IB03:s sågning av dig. Varför svarar du inte honom? Varför hackar du på bara mig? Seså, svara nu också IB03. Be my guest!
Senast redigerad av Ugglan. 2023-10-23 kl. 22:12.
Citera
2023-10-23, 22:59
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
[i]Plågan med danskarna fortsätter alltså med oförminskad styrka.

Jag har inget emot "danskspåret" och diskuterar det gärna, men du bör mer öppna upp för PU som inblandad. Jag tror på en kombination, eftersom PU och PN inte var obekanta med varandra.
Senast redigerad av Ugglan. 2023-10-23 kl. 23:02.
Citera
2023-10-24, 09:12
Medlem
IB03s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Greensky
Det finns ganska många potentiella utpekade GM, har själv inte räknat antalet men många är de.
Helt självklart är en större del av dom oskyldiga och säkert intresserade av att bli rentvådda och det finns fortfarande möjlighet att komma vidare i fallet genom att analysera skorna.

Så för rättvisans skull finns inget annat alternativ än att skicka iväg skorna på analys omedelbart något annat alternativ hör inte hemma i ett civiliserat land.

Ja, skorna skall varit kollade på labb både i Linköping på NFC och i det labbet i England (Att lösa ett Mord, Viaplay). KM och CL skall vara kollade mot skon , inget av deras DNA fanns på den i alla fall.

Frågan är då vad KF har tänkt göra med detta fall ? Fallet är säkert öppet men jag tror inte man gör så mycket alls med detta i dagsläget. Brände man sig sist när Peter Thylen gick bort sig sist så fullständigt med detta utredandet av CL. Man var ju så säker på att "man hade rätt man"...Detta är ju berättigad kritik.

De kanske väljer att spela "safe" denna gång och istället inväntar beslutet om familjesökning, som bör gå igenom. Under tiden behöver de då utarbeta ett spår som man jobbar med, i det vill jag att man tar "danskspåret". De kan redan nu läsa igenom allt om dessa, så mycket som möjligt ligger färdigt inne på KF. Väljer de denna dolda väg utom insyn för medias bevakning så får vi även ha tålamod tills familjesökning går igenom. det kan enligt Peter Sjölund med lite tur kunna komma att användas redan efter årsskiftet eller under nästa år.

Eller så väljer man redan nu att topsa en mängd namn, men då finns ändå risken att man än en gång kan landa fel, samt att man kan få medias bevakning på sig. Bara att något av alternativen görs. Jag tror familjen får ligga på Anders Eriksson och KF i detta, för de bör väl ha en direktlina in till honom misstänker jag. På dem bör han om möjligt lyssna till.

I Sverige har man dock 800 + kalla fall i Norge och Danmark har man 35-50 fall...Varför denna stora skillnad kan man undra över ? En sak jag heller inte kan fatta är varför en sådan som Anders Thornberg fortfarande kan vara kvar på sin post ? Hans klena resultat, hans" skötsel" av personalärende som Mats Löfving och undfallande uttalande i media om hur hopplöst det är att stävja gängkriminalitet eller "nu blåar vi hela Stockholm"-är bara PATETISKT. Närmast kriminell inkompetens. Har man en sådan oduglig person högst upp med tillhörande "ledning" genomsyrar det hela organisationen. I allt detta håller jag med GW. Storstädning, titta på hur andra länder gör.
Senast redigerad av IB03 2023-10-24 kl. 09:47.
Citera
2023-10-24, 09:45
Medlem
IB03s avatar
Citat:
Jag friskar upp med följande från TSL tisdagen den 23 juni 1992: Yngre kvinnor säger sig ha blivit antastade. Bilar ska ha kört upp intill flickorna. Det ska ha skett i det aktuella området. (Observera att det här INTE är citat, utan mina egna sammanfattande anteckningar från den aktuella utgåvan.) Och redan för många år sedan skrev jag följande anteckningar om det aktuella innehållet i TSL: "Kan dessa tjejer säga något om biltyp och färg? "Finns namn på de här tjejerna?"

Alltså: Bara nio dagar efter det att Helena försvann, var uppgifterna om "bilburen antastning" offentliga i TSL. Vi kan givetvis utgå från att polisen mycket väl kände till de här uppgifterna redan när det begav sig.

I samma utgåva (tisdagen den 23 juni 1992) står det att polisen sätter stor trovärdighet till "Hannas" uppgifter.

Citat:

Detta är intressant ändock med dessa unga tjejer som blivit antastade. Detta fenomen verkar också ha upphört strax efter försvinnandet. Detta behöver ju inte betyda ändå att dessa bilburna antastningar hade koppling till försvinnandet. Men det kan ha haft det.

Om detta inrapporterade fenomen haft med försvinnandet att göra ändå, så kan man tänka sig att en sådan här grej kan eskalera succesivt, stor risk för det. Att man tar sig rätten att sudda ut gränser och "kräver" kvinnligt umgänge. Tilltvingar sig det. Våld kan eskalera och till slut kan en sådan här sak hända. Om dessa såg en ensam Helena gå hemåt, så tror jag tyvärr att rovdjursinstinkten på dessa kan aktiverats självklart också med hjälp av diverse droger, amfetamin/alkohol/anabola förslagsvis.

Det är också just detta som blir klockrent med att de är flera personer i denna bil som trakasserar och har en mycket offensiv approach mot unga kvinnor. Överläget och grupptrycket kan göra att en sorts maktberusning tilltalar och en känsla av att man "äger" situationen.

Bilden jag får framför mig är att detta mycket väl också kan vara danskarna, då även ErAn t e x kände till området kring Ekudden mycket väl, då han i SR-förhöret bl a nämner att han polerade bilen nere vid båtkranen vid båtgården en tid innan försvinnandet. Det tyder på att han var och snurrade en del runt Ekudden, ja. Han körde ju nattetid på helger en hel del som bekant i Mariestad som svarttaxichaffis bl a. Han körde till och med hem AnLa till Töreboda två helger innan försvinnandet, det var nog ganska naturligt för honom att göra trots allt för hans bror Ol*e bodde ju där då också.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in