Citat:
Ursprungligen postat av
Greensky
Det finns ganska många potentiella utpekade GM, har själv inte räknat antalet men många är de.
Helt självklart är en större del av dom oskyldiga och säkert intresserade av att bli rentvådda och det finns fortfarande möjlighet att komma vidare i fallet genom att analysera skorna.
Så för rättvisans skull finns inget annat alternativ än att skicka iväg skorna på analys omedelbart något annat alternativ hör inte hemma i ett civiliserat land.
Ja, skorna skall varit kollade på labb både i Linköping på NFC och i det labbet i England (
Att lösa ett Mord, Viaplay). KM och CL skall vara kollade mot skon , inget av deras DNA fanns på den i alla fall.
Frågan är då vad KF har tänkt göra med detta fall ? Fallet är säkert öppet men jag tror inte man gör så mycket alls med detta i dagsläget. Brände man sig sist när Peter Thylen gick bort sig sist så fullständigt med detta utredandet av CL. Man var ju så säker på att "man hade rätt man"...Detta är ju berättigad kritik.
De kanske väljer att spela "safe" denna gång och istället inväntar beslutet om familjesökning, som bör gå igenom. Under tiden behöver de då utarbeta ett spår som man jobbar med, i det vill jag att man tar "danskspåret". De kan redan nu läsa igenom allt om dessa, så mycket som möjligt ligger färdigt inne på KF. Väljer de denna dolda väg utom insyn för medias bevakning så får vi även ha tålamod tills familjesökning går igenom. det kan enligt Peter Sjölund med lite tur kunna komma att användas redan efter årsskiftet eller under nästa år.
Eller så väljer man redan nu att topsa en mängd namn, men då finns ändå risken att man än en gång kan landa fel, samt att man kan få medias bevakning på sig. Bara att något av alternativen görs. Jag tror familjen får ligga på Anders Eriksson och KF i detta, för de bör väl ha en direktlina in till honom misstänker jag. På dem bör han om möjligt lyssna till.
I Sverige har man dock 800 + kalla fall i Norge och Danmark har man 35-50 fall...Varför denna stora skillnad kan man undra över ? En sak jag heller inte kan fatta är varför en sådan som Anders Thornberg fortfarande kan vara kvar på sin post ? Hans klena resultat, hans" skötsel" av personalärende som Mats Löfving och undfallande uttalande i media om hur hopplöst det är att stävja gängkriminalitet eller "nu blåar vi hela Stockholm"-är bara PATETISKT. Närmast kriminell inkompetens. Har man en sådan oduglig person högst upp med tillhörande "ledning" genomsyrar det hela organisationen. I allt detta håller jag med GW. Storstädning, titta på hur
andra länder gör.