2022-10-25, 08:08
Medlem
UnitedKingdoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kanaltrollet
Precis, ingen utom dom själva kan veta. Vilket innebär att dom i stort sett kan säga vad dom vill enligt vad dom kommit överens om sinsemellan.
Killarna i bilen tillhör ett av mina möjliga spår likaså.
Dom är två. Dom har bil. Dom befinner sig mindre än 50m från förmodad brottsplats. Vid exakt rätt tidpunkt. De sägs sitta mitt i ett villakvarter en varm natt med uppvevade rutor (?) och spela bilstereo. Har enligt utsago så pass full koll framåt så dom med precision kan se en sekundglimt av en bil 2ggr. Inga grannar som sett, hört eller gnällt om musiken? Vet man det?

Jag skulle vilja höra mer om detta.
Vilken sorts bil hade dom?
Är förhörsprotokollet det enda som avskriver dom, eller har mer undersökningar utförts? Blev det räckmacka i utredningen på grund av släktskap med polismästaren?

Varför ligger ringarna på marken, skor kan vara lättare att förstå men ringarna? Att dessa planteras dit av GM är inte en främmande tanke, vilket då även isf innefattar de kastade skorna, vilket i sin tur genererar att något av alla vittnesmål kan vara falskt. Ringarna är märkligt.
Citera
2022-10-25, 09:01
Medlem
IB03s avatar
Jag anser nu att prio ett för att gå vidare i detta fallet är ju att få till en sökning i alla fall med hunden Breeze på anvisad plats av Fredrik Undevik. Det är ju av yttersta vikt att detta görs NU för att utnyttja det momentum som blir i och med denna dokumentärserie.

Frågan är om FU behöver lite hjälp och stöd med detta. Man behöver kanske ta kontakt med honom och reka lite över vad han ser som nästa steg. Det är om någon då vet vilken plats det är ifråga om och om man känner markägaren. Denne behöver ju mötas med största respekt.

Om detta tillstånd inte behöver gå genom Polisen så borde det gå att få tillåtelse av markägaren. Om hunden markerar här, ökar sannolikheten markant att det är Helena det är ifråga om. Behövs tillstånd även av Polisen, behöver väl det nödvändigtvis inte ligga under Kalla Falls- åklagares jurisdiktion ? Det borde väl vara Polis från Mariestad eller Länskriminalen som kan sköta om detta eventuella tillstånd, alltså man skall söka efter benrester det behöver ju inte vara just Helena som kan ligga där. Detta vet man ju inte på förhand.

Om man kan genomföra en organiserad sökoperation gällande Sven Sjögren på Gotland som försvann 1972, varför skulle man inte fortsätta att söka efter Helenas kvarlevor som försvann 1992 ? FU säger att han aldrig kommer att ge upp och det skall heller aldrig göras av oss andra heller. Det är hugget i sten.

Jag kan inte tänka mig att inte denna sökning skall göras. Helena kan ju ligga där. Att man då inte ens skall göra detta heller...?
Citera
2022-10-25, 09:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UnitedKingdom
Ju mer man laser in sej i fallet ju mer märklig blir UA, hon undanhåller någonting och har så gjort från dag 1. Sen vad och varför är frågan?
Helt enig med dig. Jag vill i sådana fall helst inte fokusera på offrens familj men här är det helt klart saker som undanhålls. Med tanke på det allvarliga som hänt så är det högst sannolikt saker som UA bedömer som icke relevanta som hon undanhåller av personliga skäl och intalar sig själv att det inte gör något. Det är en mycket farlig tankegång. Att inte lägga alla korten på bordet gör att det blir mycket svårare att lösa ett sådant komplicerat fall. Dessutom skapas onödiga spekulationer. Åtminstonde nedanstående frågor måste få sina svar. Bättre sent eller aldrig behöver vi få veta:
> Vem var den fjärde personen i taxin från Töreboda hem till Mariestad? Det handlar ju om kvällen innan natten som förstörde familjen Anderssons liv, så att UA inte minss finns bara inte. Det är helt uteslutet.
> UA följer inte med till Stadt pga "ont i magen", det är ju fullt möjligt men även det blir lite märkligt när hon sedan på natten ändå tar emot en vännina på besök. Vem var den väninnan och var var hennes pojkvän under natten?
> När HA ringer hem är vid 1.30 eller tom senare är UA hemma och väninnan fortfarande där. HA berättar att hon snart ska komma hem. När lämnar väninnan och när går UA och lägger sig?
> Vem eller vilka förutom UA sov i huset under natten? Var det en bil parkerad vid huset och i så fall vilken?
> Hur brukade HA och UA ta sig hem från stan i vanliga fall? Gick de ofta/alltid eller fick de ofta skjuts? Om de brukade få skjuts med vilka var det i sådana fall? Vilka av dessa brukade köra Ekuddenvägen och sedan gena över cykelbanan?
> Med vilken bil och med vem/vilka tog sig UA till Töreboda på morgonen för att hämta plånboken? Här handlar det högst sannolikt också om att hämta bilen som de kom till Töreboda med samt att lämna pojkvännen som ska ta tåget till Stockholm.
Citera
2022-10-25, 09:13
Medlem
UnitedKingdoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IB03
Jag anser nu att prio ett för att gå vidare i detta fallet är ju att få till en sökning i alla fall med hunden Breeze på anvisad plats av Fredrik Undevik. Det är ju av yttersta vikt att detta görs NU för att utnyttja det momentum som blir i och med denna dokumentärserie.

Frågan är om FU behöver lite hjälp och stöd med detta. Man behöver kanske ta kontakt med honom och reka lite över vad han ser som nästa steg. Det är om någon då vet vilken plats det är ifråga om och om man känner markägaren. Denne behöver ju mötas med största respekt.

Om detta tillstånd inte behöver gå genom Polisen så borde det gå att få tillåtelse av markägaren. Om hunden markerar här, ökar sannolikheten markant att det är Helena det är ifråga om. Behövs tillstånd även av Polisen, behöver väl det nödvändigtvis inte ligga under Kalla Falls- åklagares jurisdiktion ? Det borde väl vara Polis från Mariestad eller Länskriminalen som kan sköta om detta eventuella tillstånd, alltså man skall söka efter benrester det behöver ju inte vara just Helena som kan ligga där. Detta vet man ju inte på förhand.

Om man kan genomföra en organiserad sökoperation gällande Sven Sjögren på Gotland som försvann 1972, varför skulle man inte fortsätta att söka efter Helenas kvarlevor som försvann 1992 ? FU säger att han aldrig kommer att ge upp och det skall heller aldrig göras av oss andra heller. Det är hugget i sten.

Jag kan inte tänka mig att inte denna sökning skall göras. Helena kan ju ligga där. Att man då inte ens skall göra detta heller...?

Helt rätt, (om nu inte söket redan är gjort i tysto och att det inget gav).
Citera
2022-10-25, 09:36
Medlem
IB03s avatar
Gällande då denne "chaufför" som Fredrik Undevik tar upp. är det någon här som vet vem det är som menas samt hans kumpan då ? De säger att han hade en Volvo 740 av 1989-års modell, om det är en fyrdörrars 744 eller femdörrars 745 framgår inte.

Hans fru som var danska sa att hon sett blod i sanden(på marken ?). Kan man misstänkta även att denne chaufför var av danskt ursprung också då ? Hur gammal kan han och hans kumpan varit ?
Om han är GM och skall ha åkt runt i Mariestad och plockat upp/kört hem tjejer i anslutning till fester på Stadt, då måste det nog kanske röra sig om ett överfall om han sett en ensam Helena gåendes på Ekuddenvägen och som tog sin början där och fortsatte sedan upp i skogen vid stigen/lekplatsen.

Jag har väldigt svårt att se Helena frivilligt skulle åka med denne råbarkade man, det är i så fall om möjligt att hon då skall ha känt hans kumpan närmare. Känns tveksam, vet ej.

Jag har för övrigt också lite svårt att se att killarna inte skulle se om det var en 740 oavsett om det var sedan eller kombi, om så det handlade om en sekund åt vart håll. Kantigheten stämmer, färgen och bakpartiet om det var en sedan lite med Toyota Celica av äldre modell, men bilintresserad ungdom och VOLVO...hmm. Carina bör i alla fall inte sett så otroligt fel om denna bil hon såg skall med 100 procent säkerhet då länkas till detta brott vill säga. Denna chaufför om han var GM hade ju inte under några omständigheter parkerat där på cykelvägen för där kunde han inte haft något motiv att ställa sig vilket det inte är så konstigt att anta.

En hundsökning måste i alla fall ske på denna anvisade plats av FU oavsett.
Citera
2022-10-25, 09:51
Medlem
IB03s avatar
Svar till : UnitedKingdom om huruvida det är redan sökt eller inte. (använde fel citat, förut).

Ja, du menar att han i så fall skulle vänta med att meddela detta, för att han ha blivit tillsagd av TV3 att i så fall vänta med att meddela detta tills att serien har rullat klart på TV3. För att det skulle vara osmart i kommersiellt syfte sett ur TV3/Viasat synvinkel. Det skulle jag nog ändå lite förstå i så fall, när man ändå driver vinstdrivande företag.

Kanske eller inte, svårt att sia om. Jag får hursomhelst en uppfattning om att han ger ett ärligt intryck, men TV-bolaget har väl rättigheterna till produktionen och bestämmer väl givetvis en hel del över den.
Senast redigerad av IB03 2022-10-25 kl. 10:12.
Citera
2022-10-25, 09:55
Medlem
Citat:
Det är om någon då vet vilken plats det är ifråga om och om man känner markägaren. Denne behöver ju mötas med största respekt.
Misstänker att markägaren är samma som "medhjälparen". Att han inte är intresserad av att ge tillstånd anar jag också.
Citera
2022-10-25, 09:59
Medlem
Citat:
Gällande då denne "chaufför" som Fredrik Undevik tar upp. är det någon här som vet vem det är som menas samt hans kumpan då ? De säger att han hade en Volvo 740 av 1989-års modell, om det är en fyrdörrars 744 eller femdörrars 745 framgår inte.

Hans fru som var danska sa att hon sett blod i sanden(på marken ?). Kan man misstänkta även att denne chaufför var av danskt ursprung också då ? Hur gammal kan han och hans kumpan varit ?
Om han är GM och skall ha åkt runt i Mariestad och plockat upp/kört hem tjejer i anslutning till fester på Stadt, då måste det nog kanske röra sig om ett överfall om han sett en ensam Helena gåendes på Ekuddenvägen och som tog sin början där och fortsatte sedan upp i skogen vid stigen/lekplatsen.

Jag har väldigt svårt att se Helena frivilligt skulle åka med denne råbarkade man, det är i så fall om möjligt att hon då skall ha känt hans kumpan närmare. Känns tveksam, vet ej.

Jag har för övrigt också lite svårt att se att killarna inte skulle se om det var en 740 oavsett om det var sedan eller kombi, om så det handlade om en sekund åt vart håll. Kantigheten stämmer, färgen och bakpartiet om det var en sedan lite med Toyota Celica av äldre modell, men bilintresserad ungdom och VOLVO...hmm. Carina bör i alla fall inte sett så otroligt fel om denna bil hon såg skall med 100 procent säkerhet då länkas till detta brott vill säga. Denna chaufför om han var GM hade ju inte under några omständigheter parkerat där på cykelvägen för där kunde han inte haft något motiv att ställa sig vilket det inte är så konstigt att anta.

En hundsökning måste i alla fall ske på denna anvisade plats av FU oavsett.

Min fetning. Den här parkeringen måste haft något syfte. Några förslag? Den är ju mycket riskabelt med tanke på att det drar till sig uppmärksamhet och ev vittnen. Var GM hemma en sväng för att hämta verktyg/material? Eller gjorde han sig av med kroppen i närheten och ville inte att bilen skulle synas där? Jag börjar bli mer och mer övertygad om att GM bodde i brottsplatsens omedelbara närhet. I en sådan situation i direkt anslutning till ett brott håller sig GM till platser han känner mycket väl. Det är inte läge att testa något nytt direkt.
När det här väl får sin lösning så är jag övertygad om att man slår sig för pannan att det var så "enkelt". Hur noga kollades BB dä? Passar han in på profilen? Han bor ju precis där bilen stod.
Citera
2022-10-25, 10:46
Medlem
IB03s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skvagg
Min fetning. Den här parkeringen måste haft något syfte. Några förslag? Den är ju mycket riskabelt med tanke på att det drar till sig uppmärksamhet och ev vittnen. Var GM hemma en sväng för att hämta verktyg/material? Eller gjorde han sig av med kroppen i närheten och ville inte att bilen skulle synas där? Jag börjar bli mer och mer övertygad om att GM bodde i brottsplatsens omedelbara närhet. I en sådan situation i direkt anslutning till ett brott håller sig GM till platser han känner mycket väl. Det är inte läge att testa något nytt direkt.
När det här väl får sin lösning så är jag övertygad om att man slår sig för pannan att det var så "enkelt". Hur noga kollades BB dä? Passar han in på profilen? Han bor ju precis där bilen stod.

Ja, nu menar jag om det är ifråga om just denne man -"chauffören" då. Så har jag lite svårt att dels få ihop just med den bil Carina såg (även med killarnas då) och en Volvo 740 samt också varför skulle han om han var GM ställa sig där och då. Min ide med den bilen är att den bilen parkerats där för att man därifrån springer ner till någon båt i närheten, men när det gäller den biten med denne man då(om vi skall pröva han) får jag svårt att få ihop.

I så fall om vi ponerar att det är denne "Chaufför" som är GM behöver vi nog påstå att det förutsätter att den bil Carina såg inte har med gärningen att göra, vill jag nog mena. Annars om inte , kan det nog inte vara han som är GM, vill jag påstå.
Senast redigerad av IB03 2022-10-25 kl. 10:50.
Citera
2022-10-25, 11:13
Medlem
IB03s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Judaland
Misstänker att markägaren är samma som "medhjälparen". Att han inte är intresserad av att ge tillstånd anar jag också.

Intressant att du misstänker det. Ja, man kan ju göra det e klart. Kan de ha danskt ursprung ? Eller vet du vilka de rör sig ?

Om han nekar måste ju Polis/åklagare träda in och besluta om undersökning av marken. Det e klart om detta beslut skall fattas och gå under Kalla Falls åklagare så är det väl högst osäkert om det görs någonting med detta.

Jag undrar nog om inte utredningen och alla pärmar behöver tillbaks till Skövde igen. Man kanske bara behöver avsätta en max två personer till detta och som enbart arbetar med detta fall i Skövde. Inrätta ett rum med dedikerade, kanske pensionerade poliser eller med civila utredare som då kan ta i detta spår och även ringa upp GW och även ta i det spåret.

Jag har en farhåga att det blir mer som en kyrkogård för gamla olösta fall nere i Göteborg istället och detta fall nu blir avglömt. De har ju ett hav av 100 andra olösta kall fall där nere också. För övrigt anser jag inte att Polisen som organisation har råd i rent PR-syfte att helt strunta i Sveriges mest kända fall (Helena-fallet) med tillhörande usla polisiära insatser bakom sig.
Citera
2022-10-25, 11:13
Medlem
Citat:
Ja, nu menar jag om det är ifråga om just denne man -"chauffören" då. Så har jag lite svårt att dels få ihop just med den bil Carina såg (även med killarnas då) och en Volvo 740 samt också varför skulle han om han var GM ställa sig där och då. Min ide med den bilen är att den bilen parkerats där för att man därifrån springer ner till någon båt i närheten, men när det gäller den biten med denne man då(om vi skall pröva han) får jag svårt att få ihop.

I så fall om vi ponerar att det är denne "Chaufför" som är GM behöver vi nog påstå att det förutsätter att den bil Carina såg inte har med gärningen att göra, vill jag nog mena. Annars om inte , kan det nog inte vara han som är GM, vill jag påstå.
Håller med och jag har mycket svårt att se en GM som inte har någon anknytning till området. Det handlar dels om brottets tidpunkt/plats och dels om vad vittnen har förklarat.
Journalister vill ju att deras artikel/dokumentär blir en succé. För det krävs det läsare/tittare. Ingen vill höra om någon som betedde sig skumt i skogen men som inte hade med brottet att göra. Därför skapar journalister gärna en mystisk aura så man vill fortsätta titta och matar på med märkliga saker för att skapa intresse (Netflix är mästare på det). I slutändan är det polisiära värdet minimalt tyvärr. Det finns mycket skumma människor, även i lilla Mariestad om jag ska vara lite krass. Det visar detta fall. Men det gör dem inte till mördare.
För att lösa brottet krävs först och främst en tydlig koppling mellan GM, området och bilen. Att bilen är av en sådan vanlig typ som Volvo 740 är som du säger inte alls troligt.
Citera
2022-10-25, 11:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UnitedKingdom
Så bara för att två killar sitter i en bil fram till kl 03 gör att hon aldrig kom hem till 100% fakta.
Ungdomar i den åldern i en bil, mitt i natten kan väl ha missat henne, sen nästa scenario, tänk om hon passerade först efter 0301, eller tänk om hon mot förmodan gick en annan väg.

Vi vet alla att förhöret med den ena av killarna är mycket dåligt och odetaljerat.
Flera år bak i tråden har någon gjort en karta över synfältet från Hällristningsvägen 6 där de satt i bilen.
Synfältet är cirka drygt 15 meter brett på cykelbanan.
Om man sitter i en bil och snackar tittar man väl ganska mycket på varandra. Det är lätt att missa en gående under några sekunder 90 meter längre fram.
Vi vet inte heller vilka andra förhör som gjorts med de unga männen, som utesluter dem som gärningsmän, t ex.
Vi vet inte heller vilka som var hemma hos Ulrika. Hennes väninnan var uppenbarligen där när Helena ringde. Ett osannolikt scenario är att hon hinner ta avsked av vänninan, som väl skulle gå hem och sedan göra sig klar för sängen, lägga sig och somna, under den tidsrymd som är fram till att Helena borde varit hemma.
En "dörr" är att Helena faktiskt kom hem, eller åtminstone till huset. En annan är att hon blev körd till något helt annat ställe. Hon kan ha gått ned till festen vid campingen? Dörrarna är många. Man stänger dem när de blir bekräftat att de inte är relevanta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in