2023-10-23, 07:48
Medlem
cleolinas avatar
Oj, vad tyst det blev sen flera oberoende källor bekräftat att sjukhussttacken högst troligen orsakades av raketer från Gaza? Är inte barns trygghet, liv och hälsa lika viktig då?
Israel sa från allra första början att de inte avfyrat något mot sjukhuset med flit och skulle undersöka om det var deras, men det blev ändå uppror = intentionen brydde sig folk inte om, bara resultatet.
Men när den visade sig komma från Gaza är det bara intentionen som brys om, inte resultatet. Då vet vi det.

Också fascinerande hur oanständiga många på vänstern är. Kommer aldrig se vissa bekanta (och andra) på samma sätt igen. Förstår inte hur man, i början, precis när det uppdagats att mängder av folk, inklusive barn och ungdomar, slaktats har mage att säga/skriva ”inte ok, men…”
Förlåt, det finns inga ”men” när sånt här händer.
Det är väl klart att Hamas har uppstått som en reaktion på något och lika klart att de uppenbarligen själva anser sig berättigade att döda barn för att nå sina mål, men förvånande att även så många svenska kulturmänniskor på vänstern tycker det.
Kan man visa anständighet åtminstone de första dygnen innan man börjar komma med sina förklarings- och ursäktningsmodeller till att folk mördats en masse?

Ytterligare något som förvånat mig, men jag har väl varit naiv…
Muslimsk bokinstagrammare jag följer som kräver att folk ska ta ställning (jag utgår ifrån till Gazas förmån…) och inte ens kan läsa böcker längre för att författarna inte gått ut och fördömt.
Jo, en bok kan hon läsa, fastän hon tidigare läst den, funnit den dåligt och slutat läsa den, men tydligen är författarens politiska åsikter privat viktigare än att boken är givande litterärt.
Kristna och judar har blivit förföljda, trakasserade, utdrivna och mördade gång på gång i olika länder i Mellanöstern. Då var det uppenbarligen inte lika viktigt att ta ställning. Eller är. För kristna är globalt sett fortfarande de mest förföljda politiskt. Att 60 personer skjuts ner i en kyrka i afrikansk land (ja, ni ser, jag kommer inte ens ihåg vilket land, men det här var bara en av ett flertal kyrkoattacker) leder bara till notiser på några rader i svenska tidningar.

Svensk författare som kräver att Sverige och svenskarna och följarna på instagram ska stå upp för Israel och fullt ut sammankopplar svenska judar med staten Israel.
Jag förstår inte vad svenska judar har med staten Israels ockupation av markområden att göra?
Förstår det lika lite när muslimer i Sverige har hotat och trakasserat svenska judar pga Israel, och har alltid upplevt att svenska judar i mångt och mycket velat frikoppla sig från Israel. (Och varför skulle de inte? Det är ett annat land, även om folk från samma religion bor där.)
Nu gäller tydligen inte detta enligt många längre.
Mindre stat mot stat i länder i Mellanöstern, med vilka judar och muslimer i Sverige inte haft något att göra med, även om vissa medlemmar av en av grupperna tyvärr ändå trakasserat många ur den andra här ändå, och mer religionskrig på hemmaplan.
Citera
2023-10-23, 08:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Bra svar. Bestämmer Palestinier vad vi får tycka och säga i Sverige? Det sista håller jag inte med om.

Just palestinierna tror jag är för få för att kunna bestämma så mycket i Sverige, men de får ju med sig mycket stora grupper i Sverige. Tänk om alla muslimer och vänstermänniskor ger sitt stöd. Då är det en förkrossande majoritet!

När man som i Sverige har vänstermänniskor som skriker "tyck likadant som vi" annars förstör ni vår demokrati (riskerar att bli utfrusen, förlora sitt jobb osv); eller som islamisterna - respektera oss annars tar vi till våld! Då är det väl självklart att många människor inte vågar uttrycka någon motstridig tanke då folk för det mesta bara vill leva ett lugnt liv utan massa problem.

Regeringen ser ju självklart också allt detta våldskapital som finns under ytan och vill inte heller ha massa bekymmer här hemma i tråkiga och kalla Norden.
Citera
2023-10-23, 08:55
Medlem
Ja, det är märkligt hur olika man ser på saker när det kommer till den känsliga ”sjukhusattacken”.

Inlägget ovan av cleolina är mycket bra.

Jag läste i en större svensk media under helgen som fick mig att haja till och läsa två gånger, där jag citerar fritt ur minnet:

-sprängningen vid sjukhuset i gaza har visat sig troligen vara en tragisk olyckshändelse…

TRAGISK OLYCKSHÄNDELSE???
Det är ju i sånt fall en raket ämnad att döda israeler som gått snett och bitit palestinierna i svansen.
Om den istället slagit ner i Israel, och nått sitt mål, hade den svenska median benämnt det som en tragisk olyckshändelse när den utplånade folk i israel?

Man baxnar.
Citera
2023-10-23, 08:57
Medlem
John.Walkers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VetVemDuAr
Nu var det du som menade att judarna skulle bo i en palestinsk demokrati. Det är ingen som vet vad som händer när ett muslimskt land blivit demokratiskt. Har aldrig hänt.

Varför duckar du för min fråga?

'Hur går det för judar i andra muslimska länder, eller för all del för kristna?"

Indonesien och Malaysia verkar du ha glömt.

Finns få judar i muslimska länder eftersom de flesta flyttade till israel. Hur de har det vet jag inte eftersom jag aldrig läst något om det, varken negativt eller positivt.

Kristna har det olika bra i muslimska länder. Eftersom det är flera länder vi pratar om är det olika hur kristna har det. Men rent generellt varierar det från okej till bra. När det däremot är turbulent i något land brukar kristna utsättas för förtryck av extremister för att flytta fokus från det som händer.
Citera
2023-10-23, 09:01
Medlem
John.Walkers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fittplyte
De vill döda sista jude. Varför ljuger du om att det inte är så?

Jag har aldrig hört det. Du får gärna länka till det
Citera
2023-10-23, 09:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Judesvinet666
Israel har dödat många fler palestinska barn, men när det händer rycker västvärlden på axlarna. Det är ju bara palestinska barn. Judiska barn? Nu måste vi göra något!

Det var ju inte svar på.mitt inlägg.
Rycker på axlarna? Det internationella engagemanget för Palestina har varit massivt, bla i Sverige.
Och vad är tacken? Gnäll och mer gnäll.
Vad tycker du lilla Sverige ska göra. Anfalla Israel?

Hade inte omvärlden engagerat sig stenhårt FÖR Palestina och galningarna i Hamas, hade Israel pulveriserat Gaza för flera år sedan. Men det fattar ju aldrig Israels motståndare.

Nu är sagan slut iaf. Nån gång måste det komma en brytpunkt. I detta fall är brytpunkten 7/10. Det som Hamas gjorde var inte provokation, terrorism osv. Det var en massiv krigshandling. Att dra iväg 3000 raketer och slakta barn och gnälla när svaret kommer, är patetiskt.

Och att Hamas totalt skiter i Gaza och Palestina är helt uppenbart.

Tokdårar.
Senast redigerad av Eremona2.0 2023-10-23 kl. 09:17.
Citera
2023-10-23, 09:06
Medlem
Citat:
Nej de har de nog inte gjort. Mullorna har nog ansetts för starka. Däremot stödde man delvis Irak i kriget.

Du har dock operation Merlin och Olympic games

Am militären vill inte kriga med Iran och speciellt inte ockupera landet. Vid normala förhållanden, dvs befolkning är relativt snäll så behövs minimum 360 000 man för en ockubation och vid en mer arg befolkning 3.6 miljoner. Du har säkert en stor grupp azzerier som gärn hjälper USA. Så du kan säkert minska styrkan något. Och det är alltså efter kriget.

Det innebär att USA ska övertyga iranierna att vara snälla. Det går säkert ett tag. Men USA var ganska dåliga i Afghanistan och Irak på att ockupera länder. Men då förökte de sig på budgetoccupationer.

Jag tror inte Israel vill ta över stora delar Gaza en längre tid. Om de inte etniskt rensar delarna de ockuperar. Det kommer vara för kostsamt. Men jag vet inte hur man ska lösa problemet.

PS Jag har haft ett två timmar långt samtal med sonen till sista CIA-chefen i Iran innan revolutionen. Det var intresant.

Det var säkert intressant 😀

Gaza behöver tas över av FN under lång tid framåt. Med mycket soldater från arabiska länder. Absulut inga från Frankrike eller USA. Sverige går nog bra, vi har ju gett bort 1,8 miljarder så vi ligger ju på plus hos Fatah. Och formellt styras av Abbas.

Usa:s militär behöver inte ockupera någon längre tid. Styret i IRAN kommer att skötas av unga moderata iranier så fort de blir av med mullorna.
Citera
2023-10-23, 09:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lugnochfinnutack
Det var säkert intressant 😀

Gaza behöver tas över av FN under lång tid framåt. Med mycket soldater från arabiska länder. Absulut inga från Frankrike eller USA. Sverige går nog bra, vi har ju gett bort 1,8 miljarder så vi ligger ju på plus hos Fatah. Och formellt styras av Abbas.

Usa:s militär behöver inte ockupera någon längre tid. Styret i IRAN kommer att skötas av unga moderata iranier så fort de blir av med mullorna.

I den här videon med 3 (fd) am säkerhetschefer så kommer förslaget upp att Egypten ska göra jobbet medan Saudi med gulfstater ska betala för att ta över Gaza. (I senare delen av videon)

https://www.youtube.com/watch?v=aix9NU_3Prk&t=2811s

Ja USA måste Iranier som vill samarbeta med USA.
Citera
2023-10-23, 09:17
Medlem
Citat:
I den här videon med 3 (fd) am säkerhetschefer så kommer förslaget upp att Egypten ska göra jobbet medan Saudi med gulfstater ska betala för att ta över Gaza. (I senare delen av videon)

https://www.youtube.com/watch?v=aix9NU_3Prk&t=2811s

Ja USA måste Iranier som vill samarbeta med USA.

Mördarprinsen som styr i Saudi är snål med att hjälpa Palestinier. Han lägger mer på callgirls i London än mat till Gaza.
Citera
2023-10-23, 09:22
Medlem
Från turkisk media:

En israelisk soldat vågar säga sanningen. Han anklagar Netanyahu för att ha dödat soldatens vänner. Han blir knuffad av andra soldater.

https://www.yenisoz.com.tr/haber/israil-askerinden-netanyahuya-cok-sert-tepki-565/

"En israelisk soldat reagerade på Netanyahu som besökte dem och sa: "Du är anledningen till denna attack. Du dödade alla mina vänner. Ditt krigshets fick oss att förlora vår fred."
Citera
2023-10-23, 09:25
Medlem
goseigens avatar
Israelerna menar att Hamas har bränsle, men inte delar med civilbefolkningen.

https://pbs.twimg.com/media/F9CUZJ9WwAEnOx7?format=jpg&name=medium

Postat av COGAT.

Så nu börjar det komma evidens för folkmord...
Citera
2023-10-23, 09:26
Medlem
Hor-Ullas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kollektion
Från turkisk media:

En israelisk soldat vågar säga sanningen. Han anklagar Netanyahu för att ha dödat soldatens vänner. Han blir knuffad av andra soldater.

https://www.yenisoz.com.tr/haber/israil-askerinden-netanyahuya-cok-sert-tepki-565/

"En israelisk soldat reagerade på Netanyahu som besökte dem och sa: "Du är anledningen till denna attack. Du dödade alla mina vänner. Ditt krigshets fick oss att förlora vår fred."

Härligt med yttrandefrihet. När får vi höra Palestinierna anklaga Hamas för att civila dör i Gaza?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in