2023-10-22, 22:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GIFlintharta
Vilka tusentals dödade barn? Vad heter de? Vad har du för belägg för att tusentals barn dödats?

Hur många oskyldiga barn dog eller svalt när de allierade befriade Europa från nazisterna under andra världskriget? Innebar det enligt dig att de allierades krigföring var olaglig och att nazisterna inte borde ha bekämpats?

Angående din första fråga är ju belägget FN:s egen statistik och den kan du hitta på denna länk: https://www.ochaopt.org/data/casualties Observera att dessa siffror är från 2008 till sista augusti 2023, så nuvarande katastrof är inte medräknad. Dagens siffror finns väl lite överallt i media, men idag skrev Aftonbladet att 4651 personer i Gaza gått bort och att 40% av dem ska vara barn.

Sedan är du ganska ute och cyklar med din andra fråga om det är din slutsats av det jag skrev, så jag låter den vara obesvarad.
Citera
2023-10-22, 22:58
Medlem
MrEGreys avatar
Citat:
Nej, det är små kinesiska patrullbåtar som är avsedda att användas för att jaga pirater.

Två av fartygen är 052D-jagare med ett deplacement på 7500 ton och utrustade med ett nytt VLS-system som kan laddas med 64 sjömåls-, luftvärns- eller kryssningsrobotar. Luftvärnsrobotarna har en räckvidd på ungefär 100 km.

Resten är fregatter på runt 4000 ton och understödsfartyg.

Som en jämförelse har våra Visby-korvetter ett deplacement på 600 ton.

Lite mer än små patrullbåtar alltså.
Citera
2023-10-22, 22:59
Medlem
Alsenos avatar
Hamas har samtliga döda gazabors liv på sitt samvete. Det är bara att släppa gisslan, men det är känt att hamas fullständigt skiter I palestinska liv.
Citera
2023-10-22, 23:00
Medlem
Citat:
Upplys mig då om följande.

1) Var i internationell rätt definieras termen "bosättare"?

2) Vad gör enligt dig att judar på Västbanken, men inte muslimer i Rosengård, Hjällbo och Rinkeby, faller inom definitionen av "bosättare" enligt internationell rätt?

3) Det finns flera Genevekonventioner. Vilken av dem syftar du på? Och vilken artikel i den konventionen gör de områden som bebos av judar på Västbanken, men inte de områden som bebos av muslimer i Sverige och andra västländer, till olagliga bosättningar?

1. Vad jag vet finns ingen legaldefinition av termen (är osäker), men ur raderna av 49 artikeln av den fjärde Genevekonventionen går att utläsa att ockupationsmakten inte får förflytta sin egen befolkning till ockuperade områden, något som är förbjudet utan undantag. Du kan läsa mer här https://www.amnesty.org/en/latest/campaigns/2019/01/chapter-3-israeli-settlements-and-international-law/#:~:text=Article%2049%20of%20the%20Fourth,protecte d%20persons%20from%20occupied%20territory”. eftersom jag inte är intresserad av att vidare lära ut juridik och politik på högstadienivå.

2. Du frågar vad som enligt mig gör att judar på Västbanken är bosättare och inte muslimer i Rosengård. Svaret på den frågan är att jag själv inte definierat något, utan det är internationell reglering. Sverige är inte under ockupation och i förhållandet mellan Sverige och invandrade muslimer finns ingen ockupationsmakt.
Citera
2023-10-22, 23:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Muslimfitta
6 stora krigsskepp enligt media. Det här har potential till WW3.

Muslimerna är vad som kommer vara orsaken till nästa världskrig.
Tror och hoppas inte det blir ww3 från kinas sida. Man är säkert bara ute efter att markera sina intressen i form av Irans kapacitet att leverera olja. Det är det enda intresse kina har i palestina konflikten. Man skiter nog fullständigt i vad hezbollah, houthi eller hamas håller på med.
Citera
2023-10-22, 23:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eyomayo
Hamas startade detta.

Världen funkar så att ger man sig på en starkare fiende med våld så slår dom 10 gånger så hårt tillbaka.

Fråga tex kurdiska räven.

Blockaden må anses rå men det är krigsföring. Trötta ut fienden psykiskt
Å fysiskt tills den blir utsvällt, desperat och utmattad sedan attackerar man.

Skulle israelerna bara gått rakt in dag 1 så skulle Hamas plockat dom en efter en eftersom det är deras kvarter.

Tyvärr blir alltid vanlig civil man, kvinna å barn lidande i slutändan. Så är krig. Islamism är ett enormt problem jo, men visst håller med dig, håll barnen utanför!

Uppskattar att du liksom jag uppmärksammar att civila inte förtjänar att dö, till skillnad från många andra i tråden. Tycker dock din argumentation är lite missvisande, eftersom det ju redan funnits en blockad över Gaza i 15 år, även innan Hamas skit den 7 oktober.

Israel är ju de facto en apartheidstat där diskrimineringslagar i allra högsta grad är i funktion och palestinier, många barn, sitter fängslade utan åtal och rättegångar. De är även kända för att bruka övervåld mot palestinier, och ett extremt stort antal palestinier som blivit mördade under årens gång av IDF eller beväpnade bosättare (https://www.ochaopt.org/data/casualties). Dessutom vet vi ju alla om hur bosättningarna faktiskt fungerar, och att anledningen till att vi har palestinier i Sverige idag är just den här historian.
Citera
2023-10-22, 23:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arabellla
Angående din första fråga är ju belägget FN:s egen statistik och den kan du hitta på denna länk: https://www.ochaopt.org/data/casualties Observera att dessa siffror är från 2008 till sista augusti 2023, så nuvarande katastrof är inte medräknad. Dagens siffror finns väl lite överallt i media, men idag skrev Aftonbladet att 4651 personer i Gaza gått bort och att 40% av dem ska vara barn.

Sedan är du ganska ute och cyklar med din andra fråga om det är din slutsats av det jag skrev, så jag låter den vara obesvarad.
Aftonbladet har skrivit mycket som inte stämt mest för att det är en vänstervriden kvällsblaska. Aftonbladet skrev också att Israel hade bombat ett sjukhus och dödat 500+. En artikel som snabbt försvann utan någon notis alls. Eftersom man först 2023 insåg att man bör trippekolla uppgifter som hamas regimen offentliggör så bör alla tidigare uppgifter tas med nypa salt långt bakåt i tiden.
Citera
2023-10-22, 23:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AryaneFan
Aftonbladet har skrivit mycket som inte stämt mest för att det är en vänstervriden kvällsblaska. Aftonbladet skrev också att Israel hade bombat ett sjukhus och dödat 500+. En artikel som snabbt försvann utan någon notis alls. Eftersom man först 2023 insåg att man bör trippekolla uppgifter som hamas regimen offentliggör så bör alla tidigare uppgifter tas med nypa salt långt bakåt i tiden.

Så kan det vara, använde det mest som vägledning eftersom jag inte orkade söka upp någon annan källa just nu. Men som länkat finns iallafall säkerställd statistik mellan 2008 och augusti 2023.
Citera
2023-10-22, 23:10
Medlem
Dubbel.ankeborgares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kratatch
Livsmedel finns i Egypten. De kan ta sig dit. Eller så kan Egypten fixa det. Israel har ingen skyldighet att ge Gaza någonting annat än bomber och kulor.

Det är det som är det lustiga. Inga av världens 55 muslimska länder kan erbjuda ”palestinierna” en plats. Så djup är kärleken till de palestinska bröderna.

Tack och lov har de oss i den höga nord!
De får komma hit och göra kaoz. De får knolla din mamma! Wallah!

Jag låter sarkastisk men faktum är ju att det är precis såhär det är. Vi blir berikade, pensionerna blir räddade. Förut av IS, nu även av Hamas.
Och så kan vi bedriva kampen härifrån! Jaaaa…med Greta på Sergels torg.

Det går samfällt i byxan för S-kvinnor, Carl Bildt, Märta Stenevi, Annica Billström, Centerturken, Jan Guillou och hela Ibn Rushd, med ett stön av vällust.
Senast redigerad av Dubbel.ankeborgare 2023-10-22 kl. 23:19.
Citera
2023-10-22, 23:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aki04
Man kan bara tänka sig hur mycket vapen /ammo som kommer in till Hamas genom sk bistånd
Terror forskaren Magnus Norell gästade podden Dekonstruktiv Kritik för ett par dagar sedan.
Ämnet bistånd till Gaza togs upp.
Enligt Magnus och de han citerar finns det bara ett sätt att hejda Hamas.
Stoppa genast ALLT bistånd till Gaza tills ett kontrollsystem likt det i väst finns på plats.
Inte en enda cent ska gå till Gaza förrän den kan redovisas.
Länk:
https://pca.st/aasrvh26
Senast redigerad av dupazbita 2023-10-22 kl. 23:15.
Citera
2023-10-22, 23:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av platyzma
Varför släpper inte Egypten in kvinnor och barn som flyr då? Så rensas Hamasråttorna mer kliniskt och Gaza kan bli ett rätt bra ställe till slut?

Varför flyger inte harar? Ungefär så är din argumentation. Vad Egypten inte gör har ingenting att göra med hur Israel behandlar palestinierna.
Citera
2023-10-22, 23:14
Medlem
MrEGreys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ken Dryden
Det handlar om kinesiska flottans "Eskorteskader 44".

Kinesiska flottan har en liten marinbas i afrikanska Djibouti (vägg i vägg med en amerikansk och en fransk flottbas i samma land). Där finns alltså kinesernas 44e eskorteskader förlagd. Eskaderns uppgift är att eskortera handelsfartyg förbi Afrikas horn och ingripa (om de vågar, vilket de sällan gör) mot somaliska pirater. Eskadern består av en modern jagare, en gammal fregatt, ett förrådsfartyg och tre mindre fartyg (sammanlagt sex). Sammansättningen av fartyg betyder att denna flottilj inte kan spela någon som helst strategisk roll. Dess uppgift är rent "polisiär" kan man säga.

Tidigare i veckan har 44e gjort en liten flottmanöver tillsammans med Omans flotta. Därefter stävade de mot Kuwait för ett flottbesök som började den 18 oktober. Nu ska man väl tillbaka till Djibouti igen. Båda dessa "events" var inplanerade sedan länge och enligt PLAs hemsida handlar det om att öka intresset i arabvärlden för kinesernas "Belt and Road Initiative".

Jag ser det inte som någon upptrappning på något sätt. De kinesiska fartygen är knappast i vägen för någon och innebär inget hot. Däremot tror jag att höjdarna i Peking är glada över att dessa fartyg finns där. De kan observera vad som sker och studera hur den amerikanska flottan beter sig i detta skarpa läge. US Navy kraftsamlar just nu i Röda havet - och alltså inte bara i Medelhavet.

Du har nog fått detta om bakfoten. Det verkar vara fråga om att man låter 44. eskadern vara kvar i området istället för att återvända till Kina när 45. eskadern nu anlänt för att avlösa 44. eskadern. Kina har i så fall alltså dubblat sin marina närvaro i området och har nu två 052D-jagare och lite fregatter på plats. Det är alltså inte business as usual som pågår. 052D-jagarna är ganska slagkraftiga och kan utrustas med mycket kapabla luftvärnsrobotar med räckvidd på ca 100 km så det ligger nog lite signalerande i detta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in