2023-10-22, 21:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av perceptionex
Jag tvivlar starkt på att de som "firade" 7/10, hur tölpaktigt det än var, gjorde det av samma anledning som djävulskt onda personer njuter av det som händer i Gaza nu. Du sysslar med klassik projektion.

Sant, de som firade 7/10 gjorde det för att de hatar judar och blir glada när judar mördas av muslimer.
De som tycker att det som sker i Gaza nu som ett svar på terrorismen och raketerna mot Israel gör det för att vi blir glada när Terrorister får ta konsekvenserna av sina handlingar.
Citera
2023-10-22, 21:49
Medlem
Man kan bara tänka sig hur mycket vapen /ammo som kommer in till Hamas genom sk bistånd
Citera
2023-10-22, 21:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arabellla
Jag hoppas du var oseriös med denna kommentar. Bosättare är en internationellt rättslig term, och alltså inte något som går att jämföra med "invandrare", såsom du tror. Vidare är bosättningar olagliga i enlighet med Genevekonventionen.

Upplys mig då om följande.

1) Var i internationell rätt definieras termen "bosättare"?

2) Vad gör enligt dig att judar på Västbanken, men inte muslimer i Rosengård, Hjällbo och Rinkeby, faller inom definitionen av "bosättare" enligt internationell rätt?

3) Det finns flera Genevekonventioner. Vilken av dem syftar du på? Och vilken artikel i den konventionen gör de områden som bebos av judar på Västbanken, men inte de områden som bebos av muslimer i Sverige och andra västländer, till olagliga bosättningar?
Senast redigerad av GIFlintharta 2023-10-22 kl. 22:00.
Citera
2023-10-22, 21:56
Medlem
Citat:
Vad har de stackars tusentals dödade barnen att göra med islamism? Människa som människa, ingen förtjänar att leva eller dö under sådan här förödelse. Israel är åtminstone en militärmakt och har goda relationer med omvärlden, vad har den enskilda palestinska mannen eller kvinnan eller barnet? Inte ens mat nu, tack vare blockaden.

Den internationella rätten är enig mot Israels krigsföring och bosättningar, problemet är bara att rätten inte utövas. FN är ju ingen världspolis.

Hamas startade detta.

Världen funkar så att ger man sig på en starkare fiende med våld så slår dom 10 gånger så hårt tillbaka.

Fråga tex kurdiska räven.

Blockaden må anses rå men det är krigsföring. Trötta ut fienden psykiskt
Å fysiskt tills den blir utsvällt, desperat och utmattad sedan attackerar man.

Skulle israelerna bara gått rakt in dag 1 så skulle Hamas plockat dom en efter en eftersom det är deras kvarter.

Tyvärr blir alltid vanlig civil man, kvinna å barn lidande i slutändan. Så är krig. Islamism är ett enormt problem jo, men visst håller med dig, håll barnen utanför!
Senast redigerad av Eyomayo 2023-10-22 kl. 22:20.
Citera
2023-10-22, 21:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kratatch
Sant, de som firade 7/10 gjorde det för att de hatar judar och blir glada när judar mördas av muslimer.
De som tycker att det som sker i Gaza nu som ett svar på terrorismen och raketerna mot Israel gör det för att vi blir glada när Terrorister får ta konsekvenserna av sina handlingar.

Projektion igen...Du hatar troligen muslimer i Sverige och Gaza ska få betala för det, precis som de har fått betala för dina förfäders antisemitism(om du är ickejude dvs).
Citera
2023-10-22, 22:04
Medlem
Muslimfittas avatar
Iran, den lilla skabbhunden, har uttalat grava och allvarliga hot mot USA och Israel.

Israel och USA å sin sida har hotat Iran tillbaka med att sitta lugn i båten, annars kommer Iran att brinna.

Det börjar bli spännande. Jag hoppas av hela mitt hjärta att den största terrorexportören i världen Iran får smaka på helveteseld.
Citera
2023-10-22, 22:07
Medlem
Ken Drydens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paul.Honecker
Första konfrontationen mellan IDF och palestinska motståndsmän som resulterade i ett dödsfall och flera skadade på IDF-sidan.

Konfrontation? Knappast. Hamasoperatörer på Gazasidan avlossade en pansarvärnsrobot (en 9M133 Kornet?) mot en stridsvagn (Merkava IV) och en ingenjörsbandvagn (Puma) som understödde soldater på den israeliska sidan gränsen i färd med att leta reda på kvarlevor från personer som mördats i samband med terrorangreppet den 7 oktober. En soldat omkom och tre skadades. Jag skulle knappast beteckna det som en strid i gängse mening.
Citera
2023-10-22, 22:10
Medlem
Är det ngn som tror Hizbollah är lite smartare än Hamas? Om ja...då skulle jag iaf ta denna varning nedan seriöst från Bibi

"Israels premiärminister Benjamin Netanyahu sa under söndagen att konsekvenserna kommer vara förödande för Libanon om Hizbollah ansluter sig till kriget, rapporterar CNN."

Jag har inget emot att de sätter Libanon i konkurs/ruiner, för sedan ersätta vildarna med en kristen Premiärminister samt president som ta över helt och kommer kalla Israel sina bröder.

Med tiden, få tillbaka statusen "MÖ Paris"

Ett vulkanutbrott/lavan ger förödande konsekvenser för senare få jorden att blomma
Citera
2023-10-22, 22:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Muslimfitta
Iran, den lilla skabbhunden, har uttalat grava och allvarliga hot mot USA och Israel.

Israel och USA å sin sida har hotat Iran tillbaka med att sitta lugn i båten, annars kommer Iran att brinna.

Det börjar bli spännande. Jag hoppas av hela mitt hjärta att den största terrorexportören i världen Iran får smaka på helveteseld.
Det lär bli krig med mellan Iran och Israel. Nu får båda sidor sin showdown dem ville ha.
Citera
2023-10-22, 22:12
Medlem
jag tycker att FN och alla hjälporganisationer borde få rejält med pisk. Det är typ omöjligt att inte uppmärksamma att det byggs tunnlar och forslas vapen hit och dit i gaza i 10 års tid. Vi vet att barn i tidigt ålder får lära sig hata judar, israel finns inte på arabiska kartor, man skjuter raketer på civila platser etc. Och att ett helt sjukhus fortfarande står kvar trots en träff av Israel är inget man märker. Inget rapporteras av FN eller andra nyhetsorgan. Allt måste Israel gräva fram. Fy fan!
Citera
2023-10-22, 22:13
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Vad har de stackars tusentals dödade barnen att göra med islamism?

Det är förstås synd om barnen, men naturligtvis så har konflikten mycket att göra med islamism.

Hamas som startade det här senaste kriget är islamister och de har stort stöd av den muslimska befolkningen i Gaza. Även stödet för väpnat motstånd mot Israel är stort.

Och angriper de Israel och massmördar en stor del av deras befolkning så får de räkna med att Israel svarar hårt tillbaka. Allt som händer nu visste Hamas om i förväg. Borde inte palestinierna protestera mot Hamas istället? Fast det är kanske inte aktuellt eftersom många av dem ju står bakom Hamas.

Citat:
Hamas, akronym för Ḥarakat al-Muqāwamat al-Islāmiyyah, som ungefär betyder "Islamiska Motståndsrörelsen", är en palestinsk sunnimuslimsk fundamentalistisk rörelse med både väpnade och civila grenar.

I Hamas stadgar anges dels att Hamas är en islamistisk organisation och dels att deras slutgiltiga mål är att Palestina inklusive nuvarande Israel ska bli ett muslimskt område. Enligt stadgarna från 1988 skulle Israel förintas.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Hamas
Citat:
Hur stort stöd har Hamas bland palestinier?

https://www.svt.se/nyheter/video/41339010-hur-stort-stod-har-hamas-bland-palestinier
Citera
2023-10-22, 22:15
Medlem
Pallar är bra på gnälla att de har ont om vatten men godsaker som pansarvärnrobot har de då ingen brist på... trevligt att se att prioriteringarna är i sin ordning

Citat:
Ursprungligen postat av Ken Dryden
Konfrontation? Knappast. Hamasoperatörer på Gazasidan avlossade en pansarvärnsrobot (en 9M133 Kornet?) mot en stridsvagn (Merkava IV) och en ingenjörsbandvagn (Puma) som understödde soldater på den israeliska sidan gränsen i färd med att leta reda på kvarlevor från personer som mördats i samband med terrorangreppet den 7 oktober. En soldat omkom och tre skadades. Jag skulle knappast beteckna det som en strid i gängse mening.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in