2023-10-14, 10:26
Medlem
Sensiseedss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lill-Ann
Ja, eller så avstår man pizza helt och hållet, så behåller man sin figur. 💃
Ja avstår gärna aldrig att jag sponsrar pizzabagare med svensk tjej
Citera
2023-10-14, 10:40
Medlem
WatchItNows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 53280
TS glömde bara en sak, du har numera en svartlåda enligt kassregister lagen plus att ingen knappt använder kontanter idag. Det syns i kassan om gör återköp, plus dom flesta betala med kort. Kortköpet kommer in som digital pengar på din bank.

Vill skattemyndigheten göra revision, så får dom allt via banken.
Tanken faller direkt som skröna eftersom alla betalar med swish/VISA och då ska återbetalning ske till swish/VISA och pizzabagaren ser inga pengar.

Om en pizzeria har lägre omsättning är vad som är normalt, t.ex närmaste konkurrent, så går skatteverket in med andra kontroller och uppskattar vinsten och man får betala skattetillägg i böter.
https://www.hallandsposten.se/nyheter/halmstad/pizzeria%C3%A4gare-hade-f%C3%B6r-mycket-mj%C3%B6l-i-p%C3%A5sen-1.357070
Enda sättet att ro hem lite extra pengar som pizza eller frisör är att ta betalt svart. Och det förslaget har jag aldrig fått.

Bästa sättet att tjäna mycket pengar som pizza är att göra bra pizzor.
Citera
2023-10-14, 10:46
Medlem
Gaffelpärms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reraised
Gör du en anonym anmälan stt skatteverket samtidigt?

Är ingen golare. Sköter mitt och hoppas alla andra sköter sitt.
Citera
2023-10-14, 11:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ALSGLOBAL
Lurat till sig sina egna pengar från pengar som redan är skattade? Huh

Läste du inte hans kommentar? Han lämnade in felaktiga uppgifter till skatteverket för att behålla mer pengar själv.
Citera
2023-10-14, 11:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Det gör det väl visst det, om du beställer ett uttag av din bank i förväg!

Det finns även en mottagare i en bilaffär...
Citera
2023-10-14, 11:33
Medlem
carminaburanas avatar
Låt de fuska, de jobbar så in i helvete. Jag har aldrig sett en svensk jobba på pizzeria. Nä detta är ofta familjeföretag där de jobbar 12 timmar om dagen, varje dag hela året.
Citera
2023-10-14, 11:48
Medlem
R5As avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gaffelpärm
En av de lokala pizzeriorna här i stan brukar ”ha ”problem med kortbetalningen” så det är Swish som gäller och inte till nått företagsreggat 123******* nummer utan en privatperson 070******.

Så har de löst det hela. Ska bli intressant när Muhammed ska förklara varifrån alla pengarna har kommit ifrån.

För enskilda firmor kan man ta emot betalningar på 07 nummer har jag för mig.
Citera
2023-10-14, 12:07
Medlem
Farbror Fazers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HugoStieglitz
Varför i helvete avslöjar du detta? Det är säkert någon skattmas som är här inne och läser.

TS vill inte diskutera eller berätta någonting egentligen, han ville bara posta sin hittepåhistoria och starta en tråd där hans egentliga topic var "Titta här vad äckliga invandrarna är! hur dom luras och ljuger usch för invandrare! Sånna går inte lita på!"

Riktigt patetiskt. Men positivt att se att han knappt fick något gehör, TS hoppades på att "rasistiska flashback" skulle ställa sig med honom och ropa i kör om de kriminella pizza-invandrarna men istället blev tråden nästan bara användare som förklarar varför ingen tror på hans efterblivna historia
Citera
2023-10-14, 13:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LittleRidge
Min frus syster lever med en pizzabagare och pizza är ju gott. Men han berättade att ska man tjäna pengar som pizzabagare så gör man kontant återköp med de kvitton kunden inte tagit emot. Alltså kunden behöver inte betala kontant för att kunna fuska.
Det är helt vitt i bokföringen. Kunden betalar med kort men tar inte emot kvittot, pizzabagaren gör ett återköp och ger kunden kontanter tillbaka (alltså pizzabagaren lägger pengarna i egen ficka.
Vi frågor från revisor så skrattar man bort det med "alltså svensken är så kräsen, men dom är snälla" eller "vi tar ofta emot praktikanter och då blir det lite si och så med smaken".
Han sa att ca 20-25 återköp om dagen blir snabbt en BMW. Tänk om jag kunde göra så med mitt företag, jag skulle köpa en POLESTAR!!!!!!

Trick gammalt som gatan, eller som våra moderna kassasystem i alla fall.

De som skriver att det inte går av olika anledningar och nämner revisorer och kontrollenheter till kassaregister etcetera har förmodligen levt ganska skyddade liv.

Går det så går det är ett gammalt fint talessätt som används av mången småföretagare.

Risken för kontroll är relativt liten, risken för att revisor ska orka bry sig istället för att bara kassera in sitt arvode mot underskrift är ganska liten, i revisionsberättelsen noteras ändå att revision sker med ”hög men inte absolut säkerhet”. Självklart är det inte en total juridisk friskrivning från ansvar, men ger ändå den late och slappe en väg ut rent samvetsmässigt. Sen är många pizzerior och dylikt ändå enskilda firmor utan någon som reviderar.

Du behöver heller inte ha revisor i små aktiebolag, men är inte kryssrutan för revisor inprickad på din INK2S så kan du i vissa fall granskas lite hårdare. Ändå försvinnande liten risk för upptäckt.

Det viktigaste är att det inte börjar handla om för mycket pengar på för kort tid.

Det finns exempel där Skatteverket suttit i civila kläder och räknat kaffekoppar som hällts upp eller luncher som slagits in men det är droppar i havet av fusk som upptäckts, det finns självklart inga resurser för den typen av granskning på bred front.

Du kan åka på det här. Men är du redan en fiffel & bågare så spelar det ingen större roll. Skulle du mot förmodan åka på mer än ekonomiska straff, ex. näringsförbud och fotboja, så finns det släktingar som tar över stafettpinnen.

Det finns mängder av sätt att fuska i branscher med förbrukningsvaror. Allt handlar om huruvida du bryr dig om att riskera att bli slagen på fingrarna av storebror.
Citera
2023-10-22, 15:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farmenSebastian
Nä.

1. Pizzerian behöver ett godkänt kassaregister.
2. Där registrerar man vilka kontanter man börjar dagen med.
3. Köp, återköp, korrigerar mm registreras i en blackbox.

Redan här faller konceptet.
Företaget behöver ju själva stå för växelkassan, redovisa dom sedlarna först.
Ägaren ska alltså samla ihop en pott av valörer från verksamheten.
( 5kronor, 10kr, 20-lapp ,100lapp, 200...)
För att ens kunna ge växel tillbaka i senare scenario

4. När kunderna betalar med kort, finns transaktionen digitalt på kassan.
Samt bokföringen iom att företagets bankkonto belastas.

5.Återköp kan troligen inte göras utan kundens närvaro.
Ett betalkort bör närvara. Men sure, det kan gå och kvitton slängs...
Detta syns dock i kassan medmera. Skatteverket uppskattar nog inte sådana anomalier.

6. Oavsett ovan, ska pizzabagaren nu ta växelpengarna.
Som han själv lade dit på morgonen?

Och tjäna på det?

Du lägger in 5000 i växelkassan när du öppnar, växelkassan tillhör företaget. Varifrån kommer de pengarna? Dina egna skattade eller från tidigare oskattade affärer, lämpligen från oskattade eller från någon som har pengar som ska tvättas.
En kund köper en pizza för 100 med kort men nekar kvitto. Transaktionen bokförs via kassaregistret.
Nu tar pizzeriaägare fram kvittot och gör ett återköp (och frågar kunden om kontant eller på kortet) kontant önskar kunden och får 100 från dagens växelkassa. Så går det till, nekar du är du antagligen blattekramare eller pizzseriainnehavare.
Jo jag umgås med honom men säger aldrig blatte, det är en grundinställning från förr som jag inte kan släppa.
Citera
2023-10-22, 20:40
Avstängd
farmenSebastians avatar
Citat:
Du lägger in 5000 i växelkassan när du öppnar,

Citat:
växelkassan tillhör företaget.
Varifrån kommer de pengarna?
.

Citat:
Dina egna skattade eller från tidigare oskattade affärer,
lämpligen från oskattade eller från någon som har pengar som ska tvättas..

1.Förklara Fetstilt ?
2.Utveckla vad som är så lämpligt i det understrukna

Det jag försökte få dig att tänka på:

Du tror inte revisorn som sköter bokföringen behöver kunna påvisa var dessa 5000kr kom ifrån?
Givetvis är det en affärshändelse som ska kunna spåras bakåt.
Bankuttag. Etc.

Skatteverket kan också vara intresserad.

Lek med tanken att Pizzerian öppnar dag 1.
Lägger i 5 lax.
Klart det blir knepigt om ägaren påstår det är hans sedlar...eller hittade dom på gatan.

Har dom inte tjänats in tidigare, som betalmedel bör man kunna styrka ursprunget.
Företagets affärskonto > kontantuttag

Citat:
En kund köper en pizza för 100 med kort men nekar kvitto. Transaktionen bokförs via kassaregistret..

Beror på.
Framförallt landar 100kr på pizzerians bankkonto.
Som revisorn behöver kunna koppla till försäljning av mat.

Citat:
Nu tar pizzeriaägare fram kvittot och gör ett återköp (och frågar kunden om kontant eller på kortet) kontant önskar kunden och får 100 från dagens växelkassa.

Så går det till, nekar du är du antagligen blattekramare eller pizzseriainnehavare.
.

Tänk 1 varv till.
Hur kan pizzerian tjäna 100kr om det är firmans egna pengar som man lade dit på morgonen. 5000-100 =

Nej. Jag är så långt ifrån en blatte man kan bli.
Umgås inte med dom, som du gör
Citera
2023-10-26, 08:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farmenSebastian
1.Förklara Fetstilt ?
2.Utveckla vad som är så lämpligt i det understrukna

Det jag försökte få dig att tänka på:

Du tror inte revisorn som sköter bokföringen behöver kunna påvisa var dessa 5000kr kom ifrån?
Givetvis är det en affärshändelse som ska kunna spåras bakåt.
Bankuttag. Etc.

Skatteverket kan också vara intresserad.

Lek med tanken att Pizzerian öppnar dag 1.
Lägger i 5 lax.
Klart det blir knepigt om ägaren påstår det är hans sedlar...eller hittade dom på gatan.

Har dom inte tjänats in tidigare, som betalmedel bör man kunna styrka ursprunget.
Företagets affärskonto > kontantuttag

Beror på.
Framförallt landar 100kr på pizzerians bankkonto.
Som revisorn behöver kunna koppla till försäljning av mat.

Tänk 1 varv till.
Hur kan pizzerian tjäna 100kr om det är firmans egna pengar som man lade dit på morgonen. 5000-100 =

Nej. Jag är så långt ifrån en blatte man kan bli.
Umgås inte med dom, som du gör
Jag har ju inte alla svaren, jag gör själv inte så i den verksamheten jag är delägare i. Men ett tips är att anlita revisorer som du är släkt med... eller blir rekommenderade av din släkt eller någon som har samma ursprung. Det hjälper långt.
Säkert blir det de som åker dit. Men att byta ägare ofta, kan vara ett knep.
Jag förmedlar bara uppgifter jag hört från en som driver pizzeria och den personen har ingen anledning att ljuga för mig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in