Citat:
Ursprungligen postat av
LittleRidge
Min frus syster lever med en pizzabagare och pizza är ju gott. Men han berättade att ska man tjäna pengar som pizzabagare så gör man kontant återköp med de kvitton kunden inte tagit emot. Alltså kunden behöver inte betala kontant för att kunna fuska.
Det är helt vitt i bokföringen. Kunden betalar med kort men tar inte emot kvittot, pizzabagaren gör ett återköp och ger kunden kontanter tillbaka (alltså pizzabagaren lägger pengarna i egen ficka.
Vi frågor från revisor så skrattar man bort det med "alltså svensken är så kräsen, men dom är snälla" eller "vi tar ofta emot praktikanter och då blir det lite si och så med smaken".
Han sa att ca 20-25 återköp om dagen blir snabbt en BMW. Tänk om jag kunde göra så med mitt företag, jag skulle köpa en POLESTAR!!!!!!
Trick gammalt som gatan, eller som våra moderna kassasystem i alla fall.
De som skriver att det inte går av olika anledningar och nämner revisorer och kontrollenheter till kassaregister etcetera har förmodligen levt ganska skyddade liv.
Går det så går det är ett gammalt fint talessätt som används av mången småföretagare.
Risken för kontroll är relativt liten, risken för att revisor ska orka bry sig istället för att bara kassera in sitt arvode mot underskrift är ganska liten, i revisionsberättelsen noteras ändå att revision sker med ”hög men inte absolut säkerhet”. Självklart är det inte en total juridisk friskrivning från ansvar, men ger ändå den late och slappe en väg ut rent samvetsmässigt. Sen är många pizzerior och dylikt ändå enskilda firmor utan någon som reviderar.
Du behöver heller inte ha revisor i små aktiebolag, men är inte kryssrutan för revisor inprickad på din INK2S så kan du i vissa fall granskas lite hårdare. Ändå försvinnande liten risk för upptäckt.
Det viktigaste är att det inte börjar handla om för mycket pengar på för kort tid.
Det finns exempel där Skatteverket suttit i civila kläder och räknat kaffekoppar som hällts upp eller luncher som slagits in men det är droppar i havet av fusk som upptäckts, det finns självklart inga resurser för den typen av granskning på bred front.
Du kan åka på det här. Men är du redan en fiffel & bågare så spelar det ingen större roll. Skulle du mot förmodan åka på mer än ekonomiska straff, ex. näringsförbud och fotboja, så finns det släktingar som tar över stafettpinnen.
Det finns mängder av sätt att fuska i branscher med förbrukningsvaror. Allt handlar om huruvida du bryr dig om att riskera att bli slagen på fingrarna av storebror.