2023-10-13, 14:53
Medlem
Min frus syster lever med en pizzabagare och pizza är ju gott. Men han berättade att ska man tjäna pengar som pizzabagare så gör man kontant återköp med de kvitton kunden inte tagit emot. Alltså kunden behöver inte betala kontant för att kunna fuska.
Det är helt vitt i bokföringen. Kunden betalar med kort men tar inte emot kvittot, pizzabagaren gör ett återköp och ger kunden kontanter tillbaka (alltså pizzabagaren lägger pengarna i egen ficka.
Vi frågor från revisor så skrattar man bort det med "alltså svensken är så kräsen, men dom är snälla" eller "vi tar ofta emot praktikanter och då blir det lite si och så med smaken".
Han sa att ca 20-25 återköp om dagen blir snabbt en BMW. Tänk om jag kunde göra så med mitt företag, jag skulle köpa en POLESTAR!!!!!!
Citera
2023-10-13, 15:03
Medlem
DrVonAnkas avatar
Det håller inte i rätten. Blir kunden missnöjd gör man oftast en ny istället för pengarna tillbaka. Att det dessutom skulle ske flera gånger per dag är naivt att tro på.
Citera
2023-10-13, 15:04
Medlem
Amazon-mannens avatar
Återköp utan kvittens från kund kan bli svåra att förklara för revisor/skatteverket..
Citera
2023-10-13, 15:20
Medlem
alisvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amazon-mannen
Återköp utan kvittens från kund kan bli svåra att förklara för revisor/skatteverket..
Då är pizzerian konkad och en ny kusin har startat om
Citera
2023-10-13, 15:31
Avstängd
Det där händer ju överallt..

Men 20-25 ggr om dagen för en pizzeria.. skulle det komma upp till ytan skulle man väl undra vad för skit pizzor dom egentligen lagar..

Tror heller inte en enda pizzieria i sverie hade erbjudit pengar tbx till en svensk kund
Citera
2023-10-13, 15:35
Medlem
TheGretaResets avatar
Klart att man försöker. men nu har vi haft ärenden där skattemyndigheterna vägt mjölet. det funkar så länge det funkar.

Jag lämnade felaktiga uppgifter till skattemyndigheterna i 15 år. Sedan åkte jag fast och fick lite böter (motsvarande ett halvt år av dessa 15). Det var en god affär så länge det varade.
Citera
2023-10-13, 16:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LittleRidge
Min frus syster lever med en pizzabagare och pizza är ju gott. Men han berättade att ska man tjäna pengar som pizzabagare så gör man kontant återköp med de kvitton kunden inte tagit emot. Alltså kunden behöver inte betala kontant för att kunna fuska.
Det är helt vitt i bokföringen. Kunden betalar med kort men tar inte emot kvittot, pizzabagaren gör ett återköp och ger kunden kontanter tillbaka (alltså pizzabagaren lägger pengarna i egen ficka.
Vi frågor från revisor så skrattar man bort det med "alltså svensken är så kräsen, men dom är snälla" eller "vi tar ofta emot praktikanter och då blir det lite si och så med smaken".
Han sa att ca 20-25 återköp om dagen blir snabbt en BMW. Tänk om jag kunde göra så med mitt företag, jag skulle köpa en POLESTAR!!!!!!

Nu har ju alla restauranger en svart låda kopplad till kassan, placerad i verksamheten av Skatteverket. En av de transaktioner som detta system reagerar på, är just många återköp. Så nej, den går inte.
Citera
2023-10-13, 16:27
Medlem
needAlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrVonAnka
Det håller inte i rätten. Blir kunden missnöjd gör man oftast en ny istället för pengarna tillbaka. Att det dessutom skulle ske flera gånger per dag är naivt att tro på.
Mjo men vem pallar vara där i rätten för att en pizzeria fuskar med skatten?
Citera
2023-10-13, 16:42
Medlem
20-25 återköp om dagen på pizza känns som något som skulle uppmärksammas relativt snabbt. Om inte av Skatteverket så av Livsmedelsverket.
Citera
2023-10-13, 17:00
Medlem
rullkragens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LittleRidge

Ja, något sådant fungerar bara till det blir revision, sen är det kört läge.
Skattemyndigheten skulle aldrig tro på en sådan förklaring.

Då skulle dom i princip själva kunna lägga in svarta pengar och ta ut dem som vita pengar.
Allt sådana trix blir genomskådade vid en revision.
Och i den storleken så det räcker till en BMV, borde vara i klass med grovt bokföringsbrott och skattebrott.

Sådant går bara ett litet tag.
Citera
2023-10-13, 17:00
Medlem
[quote=Retrouvailles|86051853]20-25 återköp om dagen på pizza känns som något som skulle uppmärksammas relativt snabbt. Om inte av Skatteverket så av Livsmedelsverket.[/Q

vore det inte enklare att sälja ett gäng pizzor utan kvitto
Citera
2023-10-13, 17:18
Bannlyst
TS glömde bara en sak, du har numera en svartlåda enligt kassregister lagen plus att ingen knappt använder kontanter idag. Det syns i kassan om gör återköp, plus dom flesta betala med kort. Kortköpet kommer in som digital pengar på din bank.

Vill skattemyndigheten göra revision, så får dom allt via banken.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in