Citat:
Ursprungligen postat av
Japhy
McAfee told Powell the plea deal requires her to take the witness stand against co-defendants if requested.
“You’re to testify truthfully against any and all co-defendants in this matter at any upcoming proceedings,” the judge told Powell.
Powell provided a recorded statement to prosecutors Wednesday night and agreed to turn over documents to the district attorney’s office, a prosecutor said in court.
https://www.politico.com/news/2023/10/19/sidney-powell-attorney-who-aided-trumps-bid-to-subvert-election-pleads-guilty-00122444
Hon har alltså, i en egenhändigt gjord inspelning, som lämnades över av Powell, förklarat sig villig att vittna och överlämna dokument.
Det är inte så att åklagaren suttit och gjort djupingående förhör med Powell. Uppgörelsen har skett mellan åklagare och advokat och sedan har förslaget presenterats för Powell. Det är så det går till.
Tack för källa!
Vore intressant att se vad Powell sa i sin inspelade "statement", detta framgår
inte av artikeln i länken. Min tolkning är givetvis att hon i denna gett åklagaren tillräckligt mycket kött på benen för att åklagaren kunde erbjuda en deal. Detta tycker jag stöds av att hon lämnade sin "statement" på onsdag kväll och att plea deal offentliggjordes på torsdag (19/10) där också åklagaren när man redogjorde för plea deal hänvisade till att hon hade lämnat ett statement. Statement kom alltså först och plea deal sen. Innehållet i statement borde haft betydelse för plea deal (min tolkning - dock högst rimlig).
Citat:
Powell provided a recorded statement to prosecutors Wednesday night and agreed to turn over documents to the district attorney’s office, a prosecutor said in court.
Jag såg också att hon i domstolen bekräftade substansen av åtalet mot henne:
Citat:
“Are you pleading guilty today because you agree that there is a sufficient factual basis, that there are enough facts that support this plea of guilty?” McAfee asked
“I do,” Powell said.
Med det sagt ska jag sluta tjata som jag lovade. Tack för saklig diskussion, trots allt.