2023-10-22, 09:14
Medlem
Japhys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Huggig
Är det inte så så att om hon bryter och inte vittnar på det sätt hon lovat så får hon sitta av det 6 åriga straff hon nu fått villkorligt. Jag vet inte om det är så det fungerar men det låter väl rimligt.

https://news55.se/senaste-nytt/trumpjuristen-powell-forklarar-sig-skyldig/
Hon har lovat att besvara frågor från åklagare och advokat.

Vad menar du med "vittnar på det sätt hon lovat"?
Citera
2023-10-22, 09:37
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Japhy
Så vitt jag vet har hon sin advikatlicebs kvar och går sannolikt en strålande karriär till nötes.
Sydney kommer troligen bli av med sin advokattitel: https://www.businessinsider.com/sidney-powell-disbarred-guilty-plea-dark-money-2023-10

En strålande karriär har hon inte haft tidigare och kommer inte få heller. Däremot kanske hon satsar på politiken och kan överleva några år på att tigga donationer från den mer hårdföra delen av MAGA-rörelsen. Hon är ju redan knäppförklarad av Trump själv, så huvudfåran av MAGA kan väl knappast stå bakom henne.
Citera
2023-10-22, 09:39
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Hon har lovat att besvara frågor från åklagare och advokat.

Vad menar du med "vittnar på det sätt hon lovat"?
Man har givetvis redan tagit upp "witness statement" från henne innan hon fick en deal, det var självklart villkoret. Nu hade redan Trump och Rudy kastat Sydney under bussen, så att hon skulle vända sig emot dom var inte så oväntat.
Citera
2023-10-22, 09:48
Medlem
Japhys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
Man har givetvis redan tagit upp "witness statement" från henne innan hon fick en deal, det var självklart villkoret. Nu hade redan Trump och Rudy kastat Sydney under bussen, så att hon skulle vända sig emot dom var inte så oväntat.
Nej, nu sitter du ju mest och fantiserar.
Citera
2023-10-22, 10:15
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Nej, nu sitter du ju mest och fantiserar.
Vilket är fantasin menar du? Hennes witness statement eller att hon blev slängd under bussen?
Senast redigerad av Enterprise 2023-10-22 kl. 10:26.
Citera
2023-10-22, 10:26
Medlem
whogivesafucks avatar
Citat:
Den enda korrekta översättningen av misdemeanor är ju "förseelse". Att förändra betydelsen av ord i syfte att göra en poäng torde vara dödfött.

Vad skulle hon förlora menar du? Sin advokatlicens för något som är en förseelse?
Japp. Men hon behöver inte förlora den beror på brottets karaktär. Nu är det ju knappast en smärre enklare förseelse då det potten ligger en 6 årig villkorlig dom. Det får du knappast för att bara varit obstinat i en rättssal.

A Texas legal ethics practitioner said this kind of case should lead to "automatic disbarment."
https://www.businessinsider.com/sidney-powell-disbarred-guilty-plea-dark-money-2023-10?r=US&IR=T
Citera
2023-10-22, 10:31
Medlem
Japhys avatar
Citat:
Vilket är fantasin menar du? Hennes witness statement eller att hon blev slängd under bussen?
Jag saknar intresse av att diskutera dina fantasier om vad som sagts i ett statement du inte läst. I verkligheten har hon i sitt statement lovat att vittna sanningsenligt i kommande rättegång. Inget annat.

Jag ältar inte detta vidare då du bygger dina antaganden på spådomar, fantasier, konspirationsteorier och ogrundade missförstånd
Citera
2023-10-22, 10:36
Medlem
Japhys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av whogivesafuck
Japp. Men hon behöver inte förlora den beror på brottets karaktär. Nu är det ju knappast en smärre enklare förseelse då det potten ligger en 6 årig villkorlig dom. Det får du knappast för att bara varit obstinat i en rättssal.

A Texas legal ethics practitioner said this kind of case should lead to "automatic disbarment."
https://www.businessinsider.com/sidney-powell-disbarred-guilty-plea-dark-money-2023-10?r=US&IR=T
Tror du också att du kan förändra betydelsen av misdemeanor genom att skriva arga inlägg på Flashback?

Men visst. För det synnerligen grova brottet att ha konspirerat för att genomföra en statskupp fick hon 6000 dollar I böter.

De 6 åren med övervakning betyder i princip ingenting. Detta är vad som kallas för a slap on the wrist.
Citera
2023-10-22, 11:01
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Jag saknar intresse av att diskutera dina fantasier om vad som sagts i ett statement du inte läst. I verkligheten har hon i sitt statement lovat att vittna sanningsenligt i kommande rättegång. Inget annat.

Jag ältar inte detta vidare då du bygger dina antaganden på spådomar, fantasier, konspirationsteorier och ogrundade missförstånd
Jag har inte påstått att jag läst hennes statement, inte heller har jag påstått något om innehållet i detta, jag skrev bara att det var ett självklart villkor att hon gjorde ett statement för att hon skulle få en plea deal med lindrig påföljd. Jag länkade också en artikel där det framgår att hon gjort ett statement. Vi vet alla vem som är konspirationsteoretikern här, eller hur går det med rymdödlorna?
Citera
2023-10-22, 12:55
Medlem
Japhys avatar
Citat:
Jag lovar att sluta tjata om du länkar en källa till att hennes "statement" enbart förklarar att hon kommer att vittna sanningsenligt utan att samtidigt förklara vad som är sant. Med mindre än detta, så är din gissning lika mycket en gissning som min.

McAfee told Powell the plea deal requires her to take the witness stand against co-defendants if requested.

“You’re to testify truthfully against any and all co-defendants in this matter at any upcoming proceedings,” the judge told Powell.

Powell provided a recorded statement to prosecutors Wednesday night and agreed to turn over documents to the district attorney’s office, a prosecutor said in court.
https://www.politico.com/news/2023/10/19/sidney-powell-attorney-who-aided-trumps-bid-to-subvert-election-pleads-guilty-00122444

Hon har alltså, i en egenhändigt gjord inspelning, som lämnades över av Powell, förklarat sig villig att vittna och överlämna dokument.

Det är inte så att åklagaren suttit och gjort djupingående förhör med Powell. Uppgörelsen har skett mellan åklagare och advokat och sedan har förslaget presenterats för Powell. Det är så det går till.
Citera
2023-10-22, 13:27
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
McAfee told Powell the plea deal requires her to take the witness stand against co-defendants if requested.

“You’re to testify truthfully against any and all co-defendants in this matter at any upcoming proceedings,” the judge told Powell.

Powell provided a recorded statement to prosecutors Wednesday night and agreed to turn over documents to the district attorney’s office, a prosecutor said in court.
https://www.politico.com/news/2023/10/19/sidney-powell-attorney-who-aided-trumps-bid-to-subvert-election-pleads-guilty-00122444

Hon har alltså, i en egenhändigt gjord inspelning, som lämnades över av Powell, förklarat sig villig att vittna och överlämna dokument.

Det är inte så att åklagaren suttit och gjort djupingående förhör med Powell. Uppgörelsen har skett mellan åklagare och advokat och sedan har förslaget presenterats för Powell. Det är så det går till.
Tack för källa!
Vore intressant att se vad Powell sa i sin inspelade "statement", detta framgår inte av artikeln i länken. Min tolkning är givetvis att hon i denna gett åklagaren tillräckligt mycket kött på benen för att åklagaren kunde erbjuda en deal. Detta tycker jag stöds av att hon lämnade sin "statement" på onsdag kväll och att plea deal offentliggjordes på torsdag (19/10) där också åklagaren när man redogjorde för plea deal hänvisade till att hon hade lämnat ett statement. Statement kom alltså först och plea deal sen. Innehållet i statement borde haft betydelse för plea deal (min tolkning - dock högst rimlig).
Citat:

Jag såg också att hon i domstolen bekräftade substansen av åtalet mot henne:
Citat:
“Are you pleading guilty today because you agree that there is a sufficient factual basis, that there are enough facts that support this plea of guilty?” McAfee asked

“I do,” Powell said.

Med det sagt ska jag sluta tjata som jag lovade. Tack för saklig diskussion, trots allt.
Citera
2023-10-22, 14:04
Medlem
whogivesafucks avatar
Citat:
Tror du också att du kan förändra betydelsen av misdemeanor genom att skriva arga inlägg på Flashback?

Men visst. För det synnerligen grova brottet att ha konspirerat för att genomföra en statskupp fick hon 6000 dollar I böter.

De 6 åren med övervakning betyder i princip ingenting. Detta är vad som kallas för a slap on the wrist.

Du missförstår nog helt och hållet detta. Hon fick 6 år villkorligt. Och som du kunde läsa i artikeln är det normalt så att det brott hon begått gör att hennes licens ryker. Fast det spelade nog inte så stor roll.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in