2023-10-22, 06:18
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Papper1512
Jag måste ha missat svaret då. Så om btc går upp, säg 500% inom två år. Skulle du då säga att deras investering mellan 2020-2025 varit fantastisk? Ja eller nej, motivera gärna.
Ja, i så fall har det varit en bra investering, men varför detta är relevant för diskussionen är oklart. Idag ser investeringen usel ut; detta är otvistligt, och var diskussionens ämne (som du försöker undvika).

Citat:
Som tidigare nämnts har investeringen gjort bolaget 200+% mer värdefullt pga av investeringen. Mycket bra för företaget och dess ägare. Tycker du inte det? Ja eller nej, motivera gärna.
Nej, detta är inte alls självklart. Det finns många tech-aktier som har rusat utan större anledning under samma period.

Aktiepriset är inte särskilt viktigt för bolaget (men trevligt för aktieägarna), förutom om de söker finansiering via emission på börsen.
Citera
2023-10-22, 09:52
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kebabmedpommes
Ja, i så fall har det varit en bra investering, men varför detta är relevant för diskussionen är oklart. Idag ser investeringen usel ut; detta är otvistligt, och var diskussionens ämne (som du försöker undvika).

Nej, detta är inte alls självklart. Det finns många tech-aktier som har rusat utan större anledning under samma period.

Aktiepriset är inte särskilt viktigt för bolaget (men trevligt för aktieägarna), förutom om de söker finansiering via emission på börsen.
Vi har förstått att du tycker att allt är en usel investering om det inte är en investering i den tillgången som gått bäst.

Allt du investerat i har varit uselt av dig (prove me wrong…) för jag gissar att du inte legat i vad som har gått absolut bäst. Alltså är du usel enligt din egna definition och jag förstår inte varför du tror att folk skall lyssna på dig?
Citera
2023-10-22, 10:26
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leaston
Vi har förstått att du tycker att allt är en usel investering om det inte är en investering i den tillgången som gått bäst.
Detta har jag inte hävdat så det är svårt att förstå varför du skriver felaktiga påståenden.

Citat:
Allt du investerat i har varit uselt av dig (prove me wrong…) för jag gissar att du inte legat i vad som har gått absolut bäst. Alltså är du usel enligt din egna definition och jag förstår inte varför du tror att folk skall lyssna på dig?
Du menar fortfarande alltså att det inte har varit en usel investering att ligga på 0 (i en "tillgång" med usel likviditet dessutom) efter mer än 3 år av hög inflation, höga räntor och stark börs? Ja eller nej?
Citera
2023-10-22, 10:55
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Du menar fortfarande alltså att det inte har varit en usel investering att ligga på 0 (i en "tillgång" med usel likviditet dessutom)...
Appropå felaktiga påståenden...
(FB) Bitcoin - trading och analys

Vad likviditeten har att göra med saken vet bara du... Men det har inte varit några problem att varken köpa eller sälja Bitcoin 24/7 365. Gissar att du fortfarande snöat fast på likviditet i VOLYM jämfört med när när PRISET var typ 90% lägre... Även detta har du fått förklarat för dig.

Citat:
... och stark börs? Ja eller nej?
Nej!
"Börserna" har inte alls varit starka. SPY och XLK har hållits upp av ett fåtal (teknik) aktier som gått starkt, medans majoriteten av alla aktier har gått betydligt svagare.
Senast redigerad av Leaston 2023-10-22 kl. 10:59.
Citera
2023-10-22, 11:00
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Appropå felaktiga påståenden...
(FB) Bitcoin - trading och analys
Vad babblar du om nu? Vi vet båda att de ligger ganska prick på +/- 0 (faktiskt lite minus just nu). Källa: https://saylortracker.com/

Citat:
Vad likviditeten har att göra med saken vet bara du...
Problemet jämfört med att helt enkelt ligga i dollar är om du vill omsätta dina bitcoins i någonting annat, dvs sälja dem. Hela marknaden skulle raseras och bolaget skulle få en bråkdel av det nuvarande marknadspriset för sina coins. Detta pga marknaden, om man nu vill kalla det för en marknad, har nästan obefintlig likviditet.

Citat:
Nej!
Börsen har inte alls varit starkt. Den har hållits upp av ett fåtal (teknik) aktier som gått starkt, medans majoriteten av alla aktier har gått betydligt svagare.
S&P 500 har gått ca +25% sedan augusti 2020. Har du månadsköpt sedan denna tidpunkt ligger du ändå på över +10%. Statsobligationer, räntor och till och med vanliga bankkonton har avkastat avsevärt mer än 0 sedan samma tidpunkt.
Senast redigerad av kebabmedpommes 2023-10-22 kl. 11:03.
Citera
2023-10-22, 11:16
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Vad babblar du om nu? Vi vet båda att de ligger ganska prick på +/- 0 (faktiskt lite minus just nu). Källa: https://saylortracker.com/

Imbecill. Ta till dig information någon gång...
Citat:
"MicroStrategy, together with its subsidiaries, acquired approximately 5,445 bitcoins for approximately $147.3 million in cash, at an average price of approximately $27,053 per bitcoin, inclusive of fees and expenses," the company said in the filing.

Citat:
Problemet jämfört med att helt enkelt ligga i dollar är om du vill omsätta dina bitcoins i någonting annat, dvs sälja dem. Hela marknaden skulle raseras och bolaget skulle få en bråkdel av det nuvarande marknadspriset för sina coins. Detta pga marknaden, om man nu vill kalla det för en marknad, har nästan obefintlig likviditet.
Vem fan har 48 miljarder placerade i dollarn? Är det detta du menar med bra investering...?
Bitcoin är upp mot dollarn sedan MSTR började DCA:a.

Citat:
S&P 500 har gått ca +25% sedan augusti 2020. Har du månadsköpt sedan denna tidpunkt ligger du ändå på över +10%. Statsobligationer, räntor och till och med vanliga bankkonton har avkastat avsevärt mer än 0 sedan samma tidpunkt.
Precis, varför upprepar du det jag säger?
Kolla tex industriindex eller konsumentindex eller valfria andra börser runt om i världen.

Jag börjar tro att du tror S&P är "börsen", och då förstår jag din dikeskörning. Kan inte hjälpa dig mer än att peka på att det finns andra börser och index.

Skriv något sedvanligt oinitierad tramssvar, och tolka uteblivet svar på det som att du blivit skolad och ombeds läsa de senaste svaren du fått.

Ses vid nästa halmstrå
Citera
2023-10-22, 11:21
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Imbecill.
Starkt argument. Vi pratade väl hela tiden om deras samlade investering sedan 2020.

Citat:
Vem fan har 48 miljarder placerade i dollarn? Är det detta du menar med bra investering...?
Bitcoin är upp mot dollarn sedan MSTR började DCA:a.
Vem fan har 48 miljarder placerade i bitcoin? Osv...
Faktum är att placeringen har nu med facit i hand varit kass. Varför fortsätter du att argumentera mot ett solklart faktum? Att ha hållit 48 miljarder i dollar hade varit bättre än att ha dessa i bitcoin (pga likviditeten som jag nämnde).

Citat:
Jag börjar tro att du tror S&P är "börsen", och då förstår jag din dikeskörning. Kan inte hjälpa dig mer än att peka på att det finns andra börser och index.
S&P 500 är ett vanligt och enkelt sätt att mäta hur börsen i allmänhet har gått. De flesta andra stora index ligger på en liknande utveckling. Har du ett annat förslag på en samlad bedömning av börsutvecklingen? Enskilda aktier?
Citera
2023-10-22, 11:31
Medlem
Leastons avatar
Citat:
S&P 500 är ett vanligt och enkelt sätt att mäta hur börsen i allmänhet har gått. De flesta andra stora index ligger på en liknande utveckling. Har du ett annat förslag på en samlad bedömning av börsutvecklingen? Enskilda aktier?
Och jag har nu talat om för dig flera gånger exakt varför detta är fel nu, för de flesta bolagen (även på S&P) inte alls gått lika bra som S&P. Detta för att 5-10 av de största bolagen på S&P har gått mycket bättre än de övriga 490 bolagen.

Därför knyter jag an till min första invändning till ditt idiotiska resonemang att "börsen" har gått bättre än Bitcoin.

1. Nej det har den inte. Bitcoin är upp 150% sedan MSTR började köpa.

2. Om du tittar på MSTRs DCA av Bitcoin som "bara" är upp 14% i skrivande stund (enligt bolagets rapporter, inte enligt någon obskyr sida du hittat) så kan du inte säga att den är usel jämfört med DCA:a på "börserna", för de flesta aktier och börser har INTE gått i näheten av lika bra som några få aktier på S&P som du cherry pickat.

Visst, hade man DCA:at i någon av de akterna som gått bäst under denna tid så hade det varit bättre, men verkligheten funkar inte med "facit på hand"...
Citera
2023-10-22, 11:37
Medlem
Leastons avatar
Citat:

Visst, hade man DCA:at i någon av de akterna som gått bäst under denna tid så hade det varit bättre, men verkligheten funkar inte med "facit på hand"...

Och för att hamra ner poängen ytterligare (genom använda ditt egna sätt att resonera):

"Det hade varit en usel strategi att DCA:a S&P de senaste 3 åren för DCA:a i MicroSoft hade varit ännu bättre.

"Vad är det för idiot som anser att det var bra att DCA:a i Microsoft de senaste 3 åren. DCA:a i Tesla hade varit mycket bättre".

"osv osv in absurdum".

Om inte poängen fastnade nu så...
Citera
2023-10-22, 11:38
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Och jag har nu talat om för dig flera gånger exakt varför detta är fel nu, för de flesta bolagen (även på S&P) inte alls gått lika bra som S&P. Detta för att 5-10 av de största bolagen på S&P har gått mycket bättre än de övriga 490 bolagen.
Jag bad dig om ett bättre mått men du levererar ingenting förutom tomt prat.

Citat:
1. Nej det har den inte. Bitcoin är upp 150% sedan MSTR började köpa.
Ingen har diskuterat detta, utan hur bolagets innehav ligger till. Det har gått dåligt.

Citat:
2. Om du tittar på MSTRs DCA av Bitcoin som "bara" är upp 14% i skrivande stund (enligt bolagets rapporter, inte enligt någon obskyr sida du hittat)
Nyss sa du att deras investering ligger på break even, nu är den plötsligt upp 14%. Det sistnämnda är naturligtvis lögn. Något enskilt litet köp från augusti ligger på plus.
Citera
2023-10-22, 11:46
Medlem
Leastons avatar
Citat:
vestering ligger på break even, nu är den plötsligt upp 14%. Det sistnämnda är naturligtvis lögn. Något enskilt litet köp från augusti ligger på plus.

"MicroStrategy, together with its subsidiaries, acquired approximately 5,445 bitcoins for approximately $147.3 million in cash, at an average price of approximately $27,053 per bitcoin, inclusive of fees and expenses," the company said in the filing.

Det är nästan 11% plus om vi skall vara nogranna. Ok?
Citera
2023-10-22, 11:47
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:

Det är nästan 11% plus om vi skall vara nogranna. Ok?
Det var alltså ett enskilt köp, och vi diskuterar som sagt hela deras innehav. Du verkar lida av grava lässvårigheter. Detta är tredje gången jag påpekar samma sak.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in