Citat:
Ursprungligen postat av
Swagthality
Jag har följt tråden sen inlägg #15 och har själv hittat lite tveksamma saker men utan att kommentera. Men en sak som jag kan dela med mig av är att bilderna de har lagt ut på Felicia med hästen är faktiskt tagna i September. Så de har varit smart med val av bilder, även med att de har taggat hennes privata oskyldiga Instagram i inlägg och storys, men inte hennes riktiga kända offentliga.
De gör väl en form av ”hel-ylle -washing ” .
Kommer nog vara lite svårt med tanke på allt som ändå finns kvar på nätet, alla bilder, allt som finns i denna tråd och dessutom hur hon har gjort om sig för att uppfylla idealet av en sexsymbol. Inte helt lätt att backa bandet, går inte att göra allt ogjort.
Jag tror dock att det finns en del saker som är viktiga att konstatera runt den här händelsen med Felicia och familjen och i den här tråden:
Precis som nu med krig i vår närhet, fullt med bank- och tinderbedragare mm - är det
sunt att vara kritisk och källkritisk. Man måste helt enkelt alltid fundera över om en story kan vara fejk och aktivt navigera för att inte bli lurad. Aldrig svälja allt rakt av med hull och hår.
Det finns starka skäl att alltid ha en sund förnuftigt avvaktande lätt ifrågasättande inställning till någon som vill ha något av dig.
Om magkänslan att något är fel med tiden blir större, vederbörande vägrar verifiera det han påstår och bemöter frågor med ilska och ignorans - ja då talar mycket för att något inte stämmer.
Att någon som startat ett GFM-tiggarkonto blir irriterad och raderar vänliga artigt ställda fullt rimliga frågor om vad den donerade miljonen använts till och hur processen framskrider är både märkligt och fel. Det lyser stora varningslampor för misstänkt bedrägeri över ett sådant beteende.
Det är därför fullkomligt
självklart att familjen måste och ska verifiera och redovisa hur pengarna använts för dem som donerat. Alldeles särskilt när saker framkommit som skaver och kopior på underlag lyser med sin frånvaro trots att de efterfrågas av givarna.
Att vägra göra det är fullkomligt förödande för framtida insamlingar när någon annan uppger sig vara i nöd och plötsligt behöver en stor summa till en sjuk anhörig.
Gofoundme organisationen tar en liten procent av varje donation och tjänar således pengar på det hela. Om färre donerar förlorar organisationen intäkter.
Det vill de inte. Det ligger därför även i GFM-organisationens intresse att det hela sköts korrekt och att fakta i fallet med Felicia verifieras.
Det är inte givarna som vill veta sanningen som det är fel på.
Det är de som tagit emot pengarna men vägrar visa underlag vart pengarna gått som gör fel.
Så länge inte Felicias familj redovisar kopior av korrekta underlag av polisrapporten, sjukhusräkningen och kostnaden för flyget - kvarstår en allt starkare misstanke på att något inte stämmer.
Den misstanken kommer inte minska, inte försvinna utan bara bli större.
Har familjen inte redovisat korrekta underlag senast på måndag 23/10 hoppas jag att fler gör som jag och polisanmäler dem för bedrägeri.