2023-10-21, 23:21
  #1837
Avslutad
Varför rensa social media? Är inte mamma stolt över knullfilmerna? Eller är det något annat som skaver?

Jag är adlig, och inom min familj skulle aldrig dessa problem uppstå, hur kan det vara så?
Citera
2023-10-21, 23:22
  #1838
Medlem
colis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av expat2021
De vet det väl nu åtminstone så det är ett märkligt påstående att ingen har upptäckt det.

Men enligt hennes anhöriga är hon ju tillbaka nu, i regionen där hon är folkbokförd.
Inget pågående folkbokföringsbrott längre då. Vad som de facto har hänt innan är det nog svårt att bena upp och sätta dit någon för.
Får man dessutom vistas utomlands 12 månader i streck utan att skriva ut sig blir det ju svårt att hävda att hon inte åkt hem ibland.
Citera
2023-10-21, 23:25
  #1839
Medlem
Noxyls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av expat2021
Du spårar fel hela tiden. Även om du har rätt att återvända och folkbokföra dig i Sverige så kan du nekas gratis sjukvård. Detta hände min kompis som sagt som hade bott i Sverige i över ett år när hans cancer upptäcktes.



Myndigheterna kan ändå utförsäkra en person som inte själv ändrar sin folkbokföring. Det är de faktiska omständigheterna som räknas och inte vad du uppger.

Enligt att tidigare inlägg lovade hon att flytta tillbaka i somras så ett folkbokföringsärende är väl att vänta när hon fått sin gratis sjukvård avklarad.

Citat:
Ursprungligen postat av Kungsgarden
F är inte folkbokförd på en bostadsadress i Sverige.
Särskild postadress har inte med folkbokföring att göra.

Här är dagsfärska uppgifter från Skatteverket:

För 2022 deklarerade F en årsinkomst på 107.854:-

18 januari 2023 meddelade F till Skatteverket att hon inte bor på adressen Russinvägen där hon var folkbokförd. Skatteverket startade en utredning som jag har tagit del av. Under utredningen berättade F att hon bor utomlands. 17 maj kom beslutet. Skatteverket skrev F på Stockholm stad. Statusen blev "skriven på kommunen" utifrån att F lntygade att hon "flyttar tillbaka till Sverige i sommar".

F står fortsatt på kommunen i oktober. Hon har inte kontaktat Skatteverket. Hon har alltså gjort sig skyldig till folkbokföringsbrott och hon betalar ingen skatt i Sverige.
Citera
2023-10-21, 23:26
  #1840
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av coli
Enligt lagen har alla svenska medborgare rätt att åter bosätta sig i Sverige och ta del av samma sociala förmåner (och skyldigheter) som andra invånare.
Jag har genom mitt jobb träffat ett flertal utlandssvenskar som återvänt, är också själv en, det har aldrig varit minsta problem eller ifrågasättande. Flyttar man tillbaka och formellt folkbokför sig i Sverige är man åter en invånare i landet.

Hur lång tid själva pappersexercisen och registreringen kan ta vet jag ej, tidigare tog det 1-2 veckor.

Nej det räcker inte att folkbokföra sig. Man måste också ansöka om att ingå i socialförsäkringssystemet.

https://cornucopia.se/2019/06/jobbat-i-norge-eller-utomlands-och/
Citera
2023-10-21, 23:28
  #1841
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av coli
Men enligt hennes anhöriga är hon ju tillbaka nu, i regionen där hon är folkbokförd.
Inget pågående folkbokföringsbrott längre då. Vad som de facto har hänt innan är det nog svårt att bena upp och sätta dit någon för.
Får man dessutom vistas utomlands 12 månader i streck utan att skriva ut sig blir det ju svårt att hävda att hon inte åkt hem ibland.

Jag kan inte hennes fall utan ger dig generell information om vad som gäller.
Givetvis kan ett folkbokföringsbrott påverka nuläget, om det gjort det i just hennes fall har jag inga åsikter om.

Återigen, det räcker inte med att återvända och folkbokföra dig i Sverige, myndigheterna måste också godta att du har för avsikt att bo permanent i Sverige innan du får tillbaka rättigheterna till fri vård. Detta nekades min cancersjuka kompis som återvänt och bott i Sverige i över ett år. Han fick därför betala närmare 1 miljon för sin vård.
Citera
2023-10-21, 23:36
  #1842
Medlem
colis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av expat2021
Du spårar fel hela tiden. Även om du har rätt att återvända och folkbokföra dig i Sverige så kan du nekas gratis sjukvård. Detta hände min kompis som sagt som hade bott i Sverige i över ett år när hans cancer upptäcktes. .

”En-persons-studier” där någon känner någon som”….är alltid hopplösa att hänvisa till eller diskutera.

Bättre diskutera regelverket - och det ser ut exakt som jag skriver.
Du har som utlandssvensk när som helst rätt att återvända och åter folkbokföra dig i Sverige. Det kan ingen neka dig.
Som folkbokförd svensk har du rätt till skattefinansierad fri sjukvård.
Under tiden du väntar på pappersexercisen för folkbokföringen kan du behöva lägga ut för sjukvården - men du får som svensk medborgare alltid tillbaka allt du lagt ut under handläggningstiden.

Om Felicia hade varit utflyttad utlandssvensk, vilket hon inte är, hade hennes familj tillfälligt behövt lägga ut kostnaden för svensk sjukvård i väntan på att handläggningen av folkbokföringens registreringen blivit klar. Alternativt fått en faktura som sjukvårdsinrättningen sedan makulerar när ärendet är är klart.
Men Felicia hade som svensk medborgare aldrig kunnat bli nekad att återvända och åter folkbokföra sig i Sverige och därmed ta del av fri sjukvård.
Citera
2023-10-21, 23:37
  #1843
Medlem
Jag har följt tråden sen inlägg #15 och har själv hittat lite tveksamma saker men utan att kommentera. Men en sak som jag kan dela med mig av är att bilderna de har lagt ut på Felicia med hästen är faktiskt tagna i September. Så de har varit smart med val av bilder, även med att de har taggat hennes privata oskyldiga Instagram i inlägg och storys, men inte hennes riktiga kända offentliga.
Citera
2023-10-21, 23:39
  #1844
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av coli
”En-persons-studier” där någon känner någon som”….är alltid hopplösa att hänvisa till eller diskutera.

Bättre diskutera regelverket - och det ser ut exakt som jag skriver.
Du har som utlandssvensk när som helst rätt att återvända och åter folkbokföra dig i Sverige. Det kan ingen neka dig.
Som folkbokförd svensk har du rätt till skattefinansierad fri sjukvård.
Under tiden du väntar på pappersexercisen för folkbokföringen kan du behöva lägga ut för sjukvården - men du får som svensk medborgare alltid tillbaka allt du lagt ut under handläggningstiden.

Om Felicia hade varit utflyttad utlandssvensk, vilket hon inte är, hade hennes familj tillfälligt behövt lägga ut kostnaden för svensk sjukvård i väntan på att handläggningen av folkbokföringens registreringen blivit klar. Alternativt fått en faktura som sjukvårdsinrättningen sedan makulerar när ärendet är är klart.
Men Felicia hade som svensk medborgare aldrig kunnat bli nekad att återvända och åter folkbokföra sig i Sverige och därmed ta del av fri sjukvård.

Då får du läsa regelverket i detalj och inte lite allmän information som du hittar på någon webb-sida. Det finns mer detaljer än du känner till.
Citera
2023-10-21, 23:42
  #1845
Medlem
colis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Objektspecialist
Nej det räcker inte att folkbokföra sig. Man måste också ansöka om att ingå i socialförsäkringssystemet.

https://cornucopia.se/2019/06/jobbat-i-norge-eller-utomlands-och/

Ja det måste man för att få del av Försäkringskassans sjukersättning, vård av sjukt barn, förtidspension etc.

Men inte för att få fri skattefinansierad sjukvård - det får man alltid om man formellt är en i Sverige folkbokförd svensk medborgare.

Citerat ur texten du länkade

Man har fortfarande rätt till vård om man skriver sig i Sverige, men alltså inte till socialförsäkringarna och inte heller ersättningar för tandvård via tandvårdsstödet, inklusive högkostnadsskyddet”.
__________________
Senast redigerad av coli 2023-10-21 kl. 23:52.
Citera
2023-10-21, 23:47
  #1846
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Swagthality
Jag har följt tråden sen inlägg #15 och har själv hittat lite tveksamma saker men utan att kommentera. Men en sak som jag kan dela med mig av är att bilderna de har lagt ut på Felicia med hästen är faktiskt tagna i September. Så de har varit smart med val av bilder, även med att de har taggat hennes privata oskyldiga Instagram i inlägg och storys, men inte hennes riktiga kända offentliga.

Även obegripligt att man väljer bilder med magra hästar. Hade man haft hästar som sett ut så i Sverige så hade Länsstyrelsen knackat på dörren. Nu kan det ju vara nåt rescue center för vanskötta hästar. Följer en del såna konton på Instagram där hästarna ser förjävliga ut, men sen får dom ordning på dom. Men ändå. Man hajar ju till när man ser bilden med den gråa hästen.
Citera
2023-10-22, 00:21
  #1847
Medlem
Uncorruptables avatar
Citat:
Ursprungligen postat av twogirlsonecup
– ’Vi träffar en doktor varje dag som visar hur utvecklingen går framåt, hur hon börjat bli responsiv vid beröring och att hon börjat reagera på smärta. Men även om det går framåt kan de inte säga när eller om hon kommer vakna’, säger morbrorn Daniel Cedergren.

Enligt morbron ligger Felicia fortfarande i koma efter 11(!) dagar. Det är ett väldigt allvarligt läge. Inte ett knyst i media om status. Inte ett enda litet bevis från familjen. Ca 1 MSEK netto inkasserat (GFM + Swish).
Lite märkligt att alla porrlänkar som låg ute försvann samtidigt och det snabbt. Jag menar det är ganska jobbigt att som anhörig ta bort porrlänkar åt någon annan utan lösenord, vetskap om knullfilmer på olika siter osv. Tänker man överhuvudtaget på sådant när man ägnar all tid på att ta hand om en anhörig OCH driva någon slags insamling till koma-patient. Luktar enorm scam lång väg.
Citera
2023-10-22, 00:22
  #1848
Medlem
Uncorruptables avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swagthality
Jag har följt tråden sen inlägg #15 och har själv hittat lite tveksamma saker men utan att kommentera. Men en sak som jag kan dela med mig av är att bilderna de har lagt ut på Felicia med hästen är faktiskt tagna i September. Så de har varit smart med val av bilder, även med att de har taggat hennes privata oskyldiga Instagram i inlägg och storys, men inte hennes riktiga kända offentliga.
Märkligt sammanträffande att man tar fina hästbilder bara några få veckor innan personen hamnar i detta läget också.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in