2023-10-22, 00:31
Medlem
HipToBeSquares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anomalign
Musk har fått en varning av EU för att hans plattform inte lever upp till rådande krav om moderering av farligt och vilseledande innehåll. Det är alltså EU som hotar Musk med nedstängning, och inte tvärtom, som yttersta åtgärd om han inte skärper sig. EU hotar också med böter på hela 6% av Twitters omsättning i EU. (Jag gissar att Musk som är van att fjäskas för av myndigheter bajsade i vuxenblöjan när han såg detta.)

Och det handlar inte om att EU vill att X ska hindra åsikter som är obekväma eller icke-PK, utan om att motarbeta samhällsfarlig desinformation. Den som har kikat in på Twitter senaste veckan och sökt på något trendande nyckelord vet att plattformen är helt nerlusad av bottar som spammar desinformation om kriget och olika världshändelser. I detta fall handlar det ofta om felaktig attribuering, där videor från datorspelet ARMA 3 spammas med beskrivningen att det gestaltar Gazakriget, eller videor av olika hemska lynchningar från Sydamerika får ny beskrivning om att det handlar om Israeler/Palestinier som lynchar Israeler/Palestinier.

Yttrandefrihet måste ha vissa gränser. Jämför X med Flashback. Om det inte fanns moderering här skulle olika makthavare som vill tysta andra spamma sönder plattformen med falska påståenden så det inte gick att föra diskussioner alls, eller veta om någonting är sant, dvs ungefär det som händer på X nu.

https://www.theguardian.com/technology/2023/oct/10/eu-warns-elon-musk-over-disinformation-about-hamas-attack-on-x

Vad är farligt och vilseledande innehåll? Det handlar visst om att politikerna vill få bort åsikter som de inte gillar, t.ex. att Covidvaccinen är ofarliga (vilket de bevisligen inte är). Om något är olagligt så borde det finnas en polisanmälan och ett anmälningsnummer som man ska kunna referera till. Problemet är att politikerna tror att de har så mycket makt att de kan gå runt rättssystemet och diktera varenda inlägg på internet.

Om jag vore Musk så hade jag bara stängt ner Twitter för EU, för det hade gjort det tydligare vilka pajaser de ovalda och korrupta EU byrokraterna är.
Citera
2023-10-22, 00:34
Medlem
KaktusFlaktuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lofn
Skulle man inte kunna lösa denna censur-hets genom att internetleverantörer tillgodoser två varianter av abonnemang. Det ena är censurerat med blockade adresser till det som bedöms vara obehagligt för vissa att se. Så kan dessa människor som önskar censur välja dessa abonnemang. Alla nöjda och glada.

Den valfriheten existerar redan. Friheten som saknas är den att byråkrater ska kunna dölja politiskt obehaglig information.
Citera
2023-10-22, 00:44
Medlem
Elon Musk borde ha hållit sig till det han är bra på. Teknik och entreprenörskap. Varför skulle han köpa Twitter och ge sig in i politiken? Ett område han inte behärskar. Han verkar väldigt impulsiv och ta drastiska beslut för att sedan plötsligt ändra sig.

Den lagstiftning som finns i EU följs av många andra länder och kan bli någon sorts global standard.
Citera
2023-10-22, 00:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HipToBeSquare
Vad är farligt och vilseledande innehåll?
...
Om jag vore Musk så hade jag bara stängt ner Twitter för EU, för det hade gjort det tydligare vilka pajaser de ovalda och korrupta EU byrokraterna är.

Som du själv var inne på kan "farlig och vilseledande" information vara ex. ifrågasättande att Covid-pandemin skulle upphöra först när alla hade övertalats att ta vaccinet, att virusets ursprung mest sannolikt var Wuhan-labbet eller att tveka inför narrativet att Ukrainas vinst är nära förestående men att vi då måste fortsätta skicka vapen för biljoner.

Behöver han ens göra något utöver att ev. flytta verksamhet som finns i EU?
Låt politrukerna i så fall bannlysa X och visa för Europa att våra nuvarande makthavare vill göra verklighet av sina planer att censurera och totalövervaka oss.
Citera
2023-10-22, 00:51
Medlem
anomaligns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HipToBeSquare
Vad är farligt och vilseledande innehåll? Det handlar visst om att politikerna vill få bort åsikter som de inte gillar, t.ex. att Covidvaccinen är ofarliga (vilket de bevisligen inte är). Om något är olagligt så borde det finnas en polisanmälan och ett anmälningsnummer som man ska kunna referera till. Problemet är att politikerna tror att de har så mycket makt att de kan gå runt rättssystemet och diktera varenda inlägg på internet.

Ja, du nämnde det ju själv. Antivax-propaganda är ett superbra exempel på när desinformation blir farligt. Men jag skulle säga att all desinformation är farligt då den gör allmänheten felinformerade, och att det är viktigt för en fungerande demokrati att medborgarna är korrekt informerade om hur världen ser ut.

Och sen är det bra att ha i bakhuvudet att plattformar som Twitter inte är ett virtuellt torg, där varje användarkonto representerar en individuell medborgare som uttrycker sin åsikt. Den metaforen gör vi bäst att släppa helt eftersom den bortser från viktiga skillnader mellan en digital plattform och den fysiska världen. Det finns på verkliga torg inte zombies, exempelvis.

I själva verket är det så att den som är mest villig att betala, oavsett skrupler, är den som hörs och ses mest (om det inte finns moderering av desinformation). Den aktör/makthavare som vill stoppa att en viss typ av samhällsviktig information kommer medborgarna till godo, eller sprida förvirring och rädsla (som desinformation om vaccin som antivaxers spred häromåret) kan för ganska små belopp anlita klick/bot-farmar-firmor. Utan moderering av desinformation gäller det att den med mest pengar är den som syns mest eftersom den kan betala för flest bottar att posta, retweeta eller gilla sitt innehåll.
Citera
2023-10-22, 00:57
Medlem
FyFanVadFattigt.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OliverCromwell
Efter att EU nu ställt X inför rätta för att inte följa EU-förordningar som kräver mer censur på nätet, så överväger nu ägaren, Elon Musk, att stänga ner X över hela EU.

https://www.businessinsider.com/elon-musk-considering-taking-twitter-x-out-of-europe-dsa-2023-10?IR=T#:~:text=The%20Tesla%20billiona ire%2C%20who%20acquired,accessing%20it%2C%20the%20 person%20said

Vart kommer våra tramsiga politikerbroilers att ta vägen när deras gamla twittersfär plötsligt försvinner?

Elon Julmust betalade 44 miljarder dollar för kvitterföretaget.... det är i dagens SEK typ 483 miljarder....

Antingen vill han förlora allt eller så får han lära sig att vara lite ödmjuk.

Att göra ett alternativ .. du menar väl inte seriöst att det skulle vara svårt`...
Citera
2023-10-22, 01:08
Medlem
anomaligns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Elon Musk borde ha hållit sig till det han är bra på. Teknik och entreprenörskap. Varför skulle han köpa Twitter och ge sig in i politiken? Ett område han inte behärskar. Han verkar väldigt impulsiv och ta drastiska beslut för att sedan plötsligt ändra sig.

Den lagstiftning som finns i EU följs av många andra länder och kan bli någon sorts global standard.

Tech/spekulations-miljardärshybris tror jag spelar in en del. Han har blivit världens rikaste utan att egentligen ha uppfunnit eller byggt något själv. Rikedomen består till övervägande del av uppblåsta värderingar i en spekulationsfrenzy. Det kan nog skapa en rejäl känsla av overklighet skulle jag tro. Liksom, under pandemin ökade hans förmögenhet med hundratals miljarder, bara pga rörelser på börsen. Han har väl aldrig heller haft ett jobb eller arbetat. Pengar saknar helt värde för honom.

Men den främsta anledningen till hans ogenomtänkta och impulsiva affärsbeslut tror jag är att han är drogmissbrukare. Det är väletablerat att han är torsk på drogen ketamin.
Senast redigerad av anomalign 2023-10-22 kl. 01:54.
Citera
2023-10-22, 01:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av climasol

Ja allt fler följer Nordkoreas modell.
Citera
2023-10-22, 01:19
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av handtralala
Åh nej, stackars Elon som måste följa samma lagar som alla andra. Twitter/X är ett helt meningslöst tillhåll för ointressanta åsiktsutbyten och spam, så ingen förlust oss européer om det försvinner. Däremot kan det nog bli kämpigt för X när en stor del av deras kapitalstarka (relativt sett) användare försvinner. Lär nog inte hjälpa till med den stora nedgången i annonsintäkter som företaget redan brottas med.

Oavsett så kommer han såklart inte göra verklighet av hotet, det har han inte gjort hittills.

Men Flashback e bra. Där du får ventilera dina åsikter🤣 ska vi ses? Gillar dig😁
Citera
2023-10-22, 01:34
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av KaktusFlaktus
Är det bara appen som berörs eller måste jag skaffa kinesiskt VPN för att ta mig runt censuren?

Är det Annika strandhälls cencur du tänker på?

Gosse, vad har du varit med om, vad ledsen jag blir.
Citera
2023-10-22, 01:49
Medlem
peterpanps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av handtralala
Åh nej, stackars Elon som måste följa samma lagar som alla andra. Twitter/X är ett helt meningslöst tillhåll för ointressanta åsiktsutbyten och spam, så ingen förlust oss européer om det försvinner. Däremot kan det nog bli kämpigt för X när en stor del av deras kapitalstarka (relativt sett) användare försvinner. Lär nog inte hjälpa till med den stora nedgången i annonsintäkter som företaget redan brottas med.

Oavsett så kommer han såklart inte göra verklighet av hotet, det har han inte gjort hittills.

Jag tycker att Twitter/X nog är den enda någorlunda intressanta sociala media som finns. Vilken ersättare är det som du förespråkar om den tjänsten stängs ner?
Citera
2023-10-22, 01:55
Medlem
peterpanps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KaktusFlaktus
Är det bara appen som berörs eller måste jag skaffa kinesiskt VPN för att ta mig runt censuren?

X/Twitter är förbjudet i Kina, liksom i princip alla andra liknande tjänster.

Kommunistpartiet tillåter endast kinesiska tjänster som de kan ha direkt kontroll, censur och övervakning av.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in