2023-10-21, 23:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mia-Rovy
Inte första gången ett företag ”hotar” med detta om en lag införs

Som alltid när detta sker så vill företaget såklart inte behöva lägga pengar på att ta ansvar.

De vill (naturligt nog) ha en så hög vinst som möjligt. Det är vanligt och naturligt med dessa hot, och det betyder nästan aldrig någonting.

Det var många företag som skulle dra sig ur EU när EU:s medborgare fick rätt över sin egna data också (GDPR).

X får välja mellan att vara kvar eller ersättas av en konkurrent. X kommer att vara kvar (tills de inte längre kan konkorrera mot sin konkurrent)
Censur = ta ansvar. Check.
Citera
2023-10-21, 23:47
Medlem
DickeFixs avatar
Ja vi i Europa är mitt i en mycket farlig utveckling mot ett totalitärt övervakarsamhälle som starkt påminner om Orwell´s 1984.

Makthavarna motiverar övervakningen med att den är för vårt eget bästa i kampen mot terrorism, gängkriminalitet, pedofiler, skattesmitare, fake news, pengatvättare och utländska påverkansgrupper. Men den alltmer repressiva övervakningen och censuren riskerar på sikt leda till att diktaturer blir mer stabila än demokratier. För hur ska en förtryckt befolkning kunna göra uppror mot en styrande elit som vet allt, ser allt och hör allt?

Om vi inte bryter denna utveckling nu så hamnar vi dit vi är på väg; en global diktatur med en liten elit som effektivt övervakar sina undersåtar.
Senast redigerad av DickeFix 2023-10-21 kl. 23:55.
Citera
2023-10-21, 23:54
Medlem
Svavelbryggas avatar
Jag är för allt som får ett slut på politisk debatt på twitterx och dess begränsningar i antal tecken. Att folk ska uttrycka sig i 140 tecken har dödat all seriös debatt.
Citera
2023-10-21, 23:59
Medlem
Melker9889s avatar
Om Elon gör detta är han verkligen ett helgon. Att spara massa Européer från den inducerande cancern man får när man läser vad folk skriver. Personligen har jag blockerat appen så att jag inte av misstag råkar gå in där.
Citera
2023-10-22, 00:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av P-o-beln
Censur = ta ansvar. Check.

Nyspråk ja.

Censur för yttrandefrihet och demokrati.
Regimen måste skydda individerna mot sådant som kritiserar regimen.
Folket kan börja tycka fel om regimens budskap tillåts ifrågasättas.
Nordkorea är ett föregångsland.
Citera
2023-10-22, 00:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melker9889
Om Elon gör detta är han verkligen ett helgon. Att spara massa Européer från den inducerande cancern man får när man läser vad folk skriver. Personligen har jag blockerat appen så att jag inte av misstag råkar gå in där.

Känner du dig tvungen att läsa det du inte vill läsa?
Citera
2023-10-22, 00:15
Medlem
boll-svantes avatar
Det bästa vore om han tar bort alla eventuella bolag och personal som X har i EU. Då har EU helt plötsligt ingen möjlighet att reglera X, och blir då tvungna att köra som Kina och Nordkorea och helt enkelt blockera sajten.

Det skulle vara som att EU kastar masken och avslöjar sig som Sovjet 2.0 inför världen.
Citera
2023-10-22, 00:17
Medlem
anomaligns avatar
Musk har fått en varning av EU för att hans plattform inte lever upp till rådande krav om moderering av farligt och vilseledande innehåll. Det är alltså EU som hotar Musk med nedstängning, och inte tvärtom, som yttersta åtgärd om han inte skärper sig. EU hotar också med böter på hela 6% av Twitters omsättning i EU. (Jag gissar att Musk som är van att fjäskas för av myndigheter bajsade i vuxenblöjan när han såg detta.)

Och det handlar inte om att EU vill att X ska hindra åsikter som är obekväma eller icke-PK, utan om att motarbeta samhällsfarlig desinformation. Den som har kikat in på Twitter senaste veckan och sökt på något trendande nyckelord vet att plattformen är helt nerlusad av bottar som spammar desinformation om kriget och olika världshändelser. I detta fall handlar det ofta om felaktig attribuering, där videor från datorspelet ARMA 3 spammas med beskrivningen att det gestaltar Gazakriget, eller videor av olika hemska lynchningar från Sydamerika får ny beskrivning om att det handlar om Israeler/Palestinier som lynchar Israeler/Palestinier.

Yttrandefrihet måste ha vissa gränser. Jämför X med Flashback. Om det inte fanns moderering här skulle olika makthavare som vill tysta andra spamma sönder plattformen med falska påståenden så det inte gick att föra diskussioner alls, eller veta om någonting är sant, dvs ungefär det som händer på X nu.

Citat:
If Musk, the owner of X, does not comply he can face a fine of 6% of his revenues from X or a total blackout in the EU.

Thierry Breton, the commissioner responsible for the act, wrote to Musk to urge him to ensure “a prompt, accurate, and complete response” to the request to contact Europol, the EU police enforcement agency, and “relevant law enforcement agencies” within the next 24 hours.

Breton reminded Musk that he needed to have “proportionate and effective mitigation measures to tackle the risks to public security and civic discourse stemming from disinformation”.

https://www.theguardian.com/technology/2023/oct/10/eu-warns-elon-musk-over-disinformation-about-hamas-attack-on-x
Citera
2023-10-22, 00:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boll-svante
Det bästa vore om han tar bort alla eventuella bolag och personal som X har i EU. Då har EU helt plötsligt ingen möjlighet att reglera X, och blir då tvungna att köra som Kina och Nordkorea och helt enkelt blockera sajten.

Det skulle vara som att EU kastar masken och avslöjar sig som Sovjet 2.0 inför världen.

Ja men när regimen blockerar alla siter där kritik mot regimen tillåts så kommer folket aldrig se kritik mot regimen.

Folket kommer därför aldrig att uppleva att regimen är ond, det är ju ingen som säger det eller lägger fram information som visar det.
Citera
2023-10-22, 00:27
Medlem
Problemet i Europa är att man inte har tryckfrihet. (1st amendment).

Sen har man inte fri tillgång till vapen för att försvara tryckfriheten. (2nd amendment).

Som på beställning får man då pajasar inom EU som tycker ditten och datten om vad man får säga.

All makt ska utgå från folket.
Citera
2023-10-22, 00:29
Medlem
KaktusFlaktuss avatar
Är det bara appen som berörs eller måste jag skaffa kinesiskt VPN för att ta mig runt censuren?
Citera
2023-10-22, 00:31
Medlem
KaktusFlaktuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av handtralala
Åh nej, stackars Elon som måste följa samma lagar som alla andra.

Han måste ju inte det. Han kan ju välja att inte vara med. Men det stör dig också, att inte alla vill komma på ditt kommunist-lajvande?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in