2023-10-21, 01:05
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RostigHink
Jo förresten, min Kona blir också av med motorbromsen om jag laddar till 100% trots att den har toppbuffert. Nu laddar jag ytterst sällan så mycket så det är i sig inget problem för mig. Min är en 64 kWh varav 64 är användbart så de anger inte ens vad batteriets bruttokapacitet är.

Citat:
Ursprungligen postat av rmcsimon
Zoe tappar också motorbroms vid 100%. Alltid störigt när man är van vid att slippa använda bromsen manuellt.

Energin som går åt för att bromsa bilen tas ju från motorn som blir en generator när man minskar farten. Men generatorn måste lastas för att förbruka den energin som genereras. Om batteriet redan är fullt så finns ju ingen last. Det är ju själva batteriladdningen som är bromsen.

På nyare Tesla-modeller känner man av batteriets laddning och är det fullt så används mekaniska bromsarna automatiskt.

Ford Mach e råkade ut för problemet när de åkte utför på Trollstigvägen i Norge.
https://www.tek.no/nyheter/nyhet/i/bzmqre/mustang-mach-e-eiere-havarerer-i-lange-nedoverbakker
Citera
2023-10-21, 01:09
Avslutad
Alltså det är ju en jävligt ful bil. Men det är förmodligen en bil som är väldigt driftsnål och som inte behöver speciellt mycket omhändertagande, den är säkert billig att underhålla och fungerar bra så länge elektroniken i den fungerar utan problem. Den ser ut som ett litet ägg, och det är väl meningen, kan tänka mig den är enkel att parkera också.

Det är en billig bil att äga och inneha, och den är väl bra på det sättet då, även om den ser ut som ett ägg.
Citera
2023-10-21, 01:13
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RostigHink
Jo förresten, min Kona blir också av med motorbromsen om jag laddar till 100% trots att den har toppbuffert. Nu laddar jag ytterst sällan så mycket så det är i sig inget problem för mig. Min är en 64 kWh varav 64 är användbart så de anger inte ens vad batteriets bruttokapacitet är.

Hyundai Kona Electric 64 kWh är brutto 67,5 kwh.

Battery
Nominal Capacity * 67.5 kWh
Battery Type Lithium-ion
Number of Cells 294
Architecture 400 V
Useable Capacity 64.0 kWh
Cathode Material No Data
Pack Configuration 98s3p
Nominal Voltage 356 V
Citera
2023-10-21, 21:00
Medlem
Jag har sett ett antal annonser på blocket gällande Renault Zoe. I vissa rubriker står det "batteriköp" och i andra "friköpt batteri" m.m.
Vad menas egentligen med "batteriköp" i rubriken? Är batteriet friköpt, eller måste köparen lägga till pengar för att köpa till batteriet vid köpet av bilen? Det är ju en väsentlig skillnad om bilen annonseras ut för 200k och man måste hosta upp x antal 10k extra för batteriet.
Citera
2023-10-21, 21:42
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av netxis
Jag har sett ett antal annonser på blocket gällande Renault Zoe. I vissa rubriker står det "batteriköp" och i andra "friköpt batteri" m.m.
Vad menas egentligen med "batteriköp" i rubriken? Är batteriet friköpt, eller måste köparen lägga till pengar för att köpa till batteriet vid köpet av bilen? Det är ju en väsentlig skillnad om bilen annonseras ut för 200k och man måste hosta upp x antal 10k extra för batteriet.
På Renault ZOE kunde man tidigare välja att köpa batteriet eller att hyra det när man köpte bilen ny.
Man hade alltså två valmöjligheter, antingen köpte man batteriet för 80.000 kronor.
Eller så hyrde man det för 1.000-1.300 kr i månaden.

Den som köper en beg ZOE med hyrbatteri idag, har två valmöjligheter.
Antingen tar man över hyreskontraktet och betalar 1000-1.300 kronor i månaden, eller så köper man loss batteriet.
Kostnaden för att köpa loss batteriet varierar beroende på miltal, årsmodell och batteristorlek, och kan ligga på ca 30-60.000 kronor.

Batteriköp/friköpt batteri i en annons innebär alltså att batteriet är betalt och tillhör bilen.
En beg ZOE med friköpt batteri är alltså betydligt dyrare än en med hyrbatteri.

Jag valde att köpa batteriet till min ZOE för 80.000 kronor när jag köpte den ny, det var det mest ekonomiska för min del eftersom jag kör mycket och behåller bilen länge.
Citera
2023-10-21, 22:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
På Renault ZOE kunde man tidigare välja att köpa batteriet eller att hyra det när man köpte bilen ny.
Man hade alltså två valmöjligheter, antingen köpte man batteriet för 80.000 kronor.
Eller så hyrde man det för 1.000-1.300 kr i månaden.

Den som köper en beg ZOE med hyrbatteri idag, har två valmöjligheter.
Antingen tar man över hyreskontraktet och betalar 1000-1.300 kronor i månaden, eller så köper man loss batteriet.
Kostnaden för att köpa loss batteriet varierar beroende på miltal, årsmodell och batteristorlek, och kan ligga på ca 30-60.000 kronor.

Batteriköp/friköpt batteri i en annons innebär alltså att batteriet är betalt och tillhör bilen.
En beg ZOE med friköpt batteri är alltså betydligt dyrare än en med hyrbatteri.

Jag valde att köpa batteriet till min ZOE för 80.000 kronor när jag köpte den ny, det var det mest ekonomiska för min del eftersom jag kör mycket och behåller bilen länge.

Tack så mycket för klargörandet. Enligt mig verkar Renault Zoe vara ett attraktivt erbjudande på arndrahandsmarknaden, jag tänker t.ex. på denna annonsen https://www.blocket.se/annons/halland/renault_zoe_r135_phii_52_kwh_intens_batterikop_ii/1000553948

En Zoe från 2022 med 469 mil på mätaren, alltså nästan ny med 52 kw/h batteri. Till ett pris som ligger nästan 150k under priset för en ny modell. Det låter ju nästan för bra för att vara sant, eller ligger de såpass lågt på andrahandsmarknaden?
Citera
2023-10-22, 00:01
Medlem
sealstrypers avatar
Citat:
Tack så mycket för klargörandet. Enligt mig verkar Renault Zoe vara ett attraktivt erbjudande på arndrahandsmarknaden, jag tänker t.ex. på denna annonsen https://www.blocket.se/annons/halland/renault_zoe_r135_phii_52_kwh_intens_batterikop_ii/1000553948

En Zoe från 2022 med 469 mil på mätaren, alltså nästan ny med 52 kw/h batteri. Till ett pris som ligger nästan 150k under priset för en ny modell. Det låter ju nästan för bra för att vara sant, eller ligger de såpass lågt på andrahandsmarknaden?
För den pengen finns ju bilar med både bättre kvalitet , utrymmen och laddhastighet .....
Citera
2023-10-22, 00:04
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sealstryper
För den pengen finns ju bilar med både bättre kvalitet , utrymmen och laddhastighet .....
Nej, det finns det inte.
Citera
2023-10-22, 00:07
Medlem
BAB7s avatar
Citat:

Den verkar vara såld, så priset var nog ovanligt attraktivt.
Bilen kan ju dock vara uttagen hösten 2021, så då är den två år gammal.
Citera
2023-10-22, 00:09
Medlem
Citat:

Alltså, kl 22.51 postar du ditt inlägg och när jag klickar på länken ca en timme senare är bilen såld (eller annonsen borttagen). Den blev då iaf såld jävligt fort som en bil med ett jävligt bra pris ska...
ELLER så tog de bort annonsen för att de skrev fel pris.
Citera
2023-10-22, 00:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sealstryper
I princip allt du kan köpa för den pengen har bättre kvalitet, utrymmen, prestanda.. you name it.
Citera
2023-10-22, 00:14
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stallhagen
I princip allt du kan köpa för den pengen har bättre kvalitet, utrymmen, prestanda.. you name it.
Fake News fraktionen är igång ser jag..

Nej, det finns ingen elbil som är i närheten av ZOE för det priset.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in