2023-10-21, 23:59
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av farbror Sven
Då "glömmer" också våld och olyckor pga av alkohol, för att du måste köpa under helgen, efter stängningen på lördag…?

Ja alkohol påverkar andra saker också, men att det skulle vara ett större samhällsproblem än fetma och liknande tror jag inte. Även om det skulle vara det så tycker jag ändå att alkoholmonopolet ska avskaffas.
Citera
2023-10-21, 23:59
Medlem
MudOvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ost-e-knark
Kylda och kortast möjliga transporter mellan bryggeriet och det kylda bolaget kanske skulle kunna göra att man skulle kunna dricka humlig och närproducerade öl utan att den skulle gått fördärvad som nu.

Ställ också krav på bryggerierna i sin tur att som motprestation få kontroll över DO, dissolved oxygen.

Jo men vem vill köpa 15 närproducerade hipsteröl när dem kostar typ 30 kr st för en 33cl som ändå smakar armhåla?
Citera
2023-10-22, 00:01
Medlem
musttomtes avatar
Det blir bra med kall öl och snacks på bolaget. Då tar dom över små butikernas hyllor.
Citera
2023-10-22, 00:02
Medlem
farbror Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av countolaf
Ja alkohol påverkar andra saker också, men att det skulle vara ett större samhällsproblem än fetma och liknande tror jag inte. Även om det skulle vara det så tycker jag ändå att alkoholmonopolet ska avskaffas.
.

En klok postare här påminde om att mat måste vi ha för vår överlevnad. Så är inte fallet med alkohol.

Varför tycker du att monopolet ska avskaffas?
Citera
2023-10-22, 00:06
Avslutad
Citat:
.

En klok postare här påminde om att mat måste vi ha för vår överlevnad. Så är inte fallet med alkohol.

Varför tycker du att monopolet ska avskaffas?

Att man måste ha något för att överleva eller inte är inte relevant, då livet inte bara består av att tillgodose grundläggande behov.

Det ska avskaffas för att det borde vara en fri marknad för försäljning av alkohol, som det är med mat t.ex.
Citera
2023-10-22, 00:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DipsMedSlips
Kylda varor är väl att betrakta som avsedda att öka merförsäljningen, vilket torde vara förbjudet. T. ex kyler ju inte matvarubutiker öl och då skulle i så fall fler lockas till Systembolaget. Och förmodligen skulle fler starköl då säljas än folköl vilket är sämre för folkhälsan.

Jo, det finns matbutiker som säljer kall folköl. Då gäller det inte sexpack utan lösa burkar/flaskor, åtminstone i byhålan där jag bor. För övrigt tycker jag bara det är bra om Systemet börjar saluföra kylda drycker men helst ska monopolet avskaffas helt.
Citera
2023-10-22, 00:10
Medlem
farbror Svens avatar
Citat:
Att man måste ha något för att överleva eller inte är inte relevant, då livet inte bara består av att tillgodose grundläggande behov.

Det ska avskaffas för att det borde vara en fri marknad för försäljning av alkohol, som det är med mat t.ex.

Nej. Skilj på mat och alkohol. Inse också att alkoholen är skadlig. Inse också att alkohol leder till våld och olyckor.

Jag dricker alkohol. Alkoholen finns i vår kultur men det är inte problemfritt. Sluta banalisera frågan.
Citera
2023-10-22, 00:16
Avslutad
Citat:
Nej. Skilj på mat och alkohol. Inse också att alkoholen är skadlig. Inse också att alkohol leder till våld och olyckor.

Jag dricker alkohol. Alkoholen finns i vår kultur men det är inte problemfritt. Sluta banalisera frågan.

Jag skiljer inte på alkohol och mat på det viset utan jag ser båda som varor som borde säljas på en fri marknad. Även knark och annat som numera är olagligt ser jag på det viset.

Påstår inte att alkohol är problemfritt, det förstår jag väl att det inte är. Men det behöver inte alltid leda till problem heller, alla blir inte alkoholister bara för att man kan köpa sprit i matbutiken.
Citera
2023-10-22, 00:24
Medlem
Leif.Jennekvists avatar
Kylda varor så som öl och cider är rent trams. Visst gubbarna som tillhör A-laget lär jubla. Det blir ju trevligt att knata in på apoteket röda näsan 10:00 en varm sommardag och inleda dagen med en iskall på parkbänken som ligger strategiskt väl placerad utanför bolaget.

Monopolet måste bort, det är 2023 och vi kan inte köpa starköl eller vin på ICA. Det känns förlegat med rådande monopol. I ett modernt samhälle bör vi ges möjligheten att få bestämma själva var vi vill handla.

Jag vill behålla Systembolaget, sortimentet är bra, men monopolet är historia. Det måste bort.

Gällande legalisering av cannabis så är det en ickefråga. Fortsatt klassificering bör gälla. Knark är bajs och vi behöver inte fler narkomaner i samhället. Jag är positiv till hårda straff för ringa narkotikabrott, höga bötesbelopp för de som har innehav för eget bruk. Kännbara belopp om 25K eller mer kan få paria som brukar narkotika att kanske avstå.
Citera
2023-10-22, 00:27
Medlem
Det här ska göra samhället bättre? Idioter
Citera
2023-10-22, 00:27
Medlem
farbror Svens avatar
Citat:
Jag skiljer inte på alkohol och mat på det viset utan jag ser båda som varor som borde säljas på en fri marknad. Även knark och annat som numera är olagligt ser jag på det viset.

Påstår inte att alkohol är problemfritt, det förstår jag väl att det inte är. Men det behöver inte alltid leda till problem heller, alla blir inte alkoholister bara för att man kan köpa sprit i matbutiken.

Ditt argument väger väldigt lätt när man lägger i alla problem i andra vågskålen.

Om du inte har problem med alkohol förstår jag inte varför du måste ha butiker med alkohol öppna på sena kvällar och helger.
Citera
2023-10-22, 00:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nordsj
Jepp. Då hade även alkoholister druckit sundare. Finns ingen anledning att gå till systemet om man kan bli full på ICA. Det var fjortis modsare 69 eller nåt eller nåt som gjorde en liten ungdomsrevolt genom att kasta burkar på polisen. Därför förbjöd dom mellanöl på ICA med mera. Patetiskt. Släpp åtminstånde mellanölen fri. Jag vill inte behöva dra i mig 2 sexpack folköl för att känna nåt.

Skönt att slippa springa till bolaget också.

Citat:
Ursprungligen postat av Vitman-33
Håller med, pinsamt att det ens fortfarande är på det här viset, men du vet vi har ju våra fina ideologiska mål i det här bizzara landet. Kontrollstaten har verkligen lyckats väl.
Man har redan testat med mellanöl i vanliga matbutiker, det gick inte så bra.
Ungdomar söp som mest under hela 1900 talet under den perioden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in