2023-10-21, 20:04
Medlem
Systembolaget är en av de sista bra och fungerande sakerna i Sverige. Kan man inte planera sina inköp bör man inte dricka alkohol överhuvudtaget. Förlängda öppettider och kylda varor handlar om att människor ska kunna impulsköpa i större utsträckning. Bolaget ska bli mer som en kiosk tydligen. Den som är törstig behöver inte enklare tillgång.
Citera
2023-10-21, 20:19
Medlem
Vitman-33s avatar
Tillåt 4.5%ig bira i vanliga butiker.
Citera
2023-10-21, 20:22
Medlem
Gothenburgers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mullret
Bolaget står dock för en viss kvalitet.

Skitsnack. Det enda dom står för är dunkvin
Citera
2023-10-21, 20:25
Bannlyst
Seriös är M visioner är kall ÖL på systemet? M borde börja jobba på att avskaffa systembolaget istället. Låta ICA och Konsum får ta över spritförsäljniingen. Att begränsa spritförsäljningen 2023 är bara fånigt, vi är vuxna människor. Varje vuxen kan ta ansvar själv för sin handlingar, vi beheöver inte ett statlig monopol bolag som besätmmer åt oss.

I Hela Europa kan man köpa sprit i vilken Lidl butik som helst,.
Citera
2023-10-21, 20:26
Medlem
Pungpuckels avatar
Äntligen.

Inte för att jag egentligen bryr mig.om ölen är kall eller inte när man köper från bolaget, jag menar, man är ju ganska van.

Men man slipper svara på frågan,
när utländska turister under sommaren undrar vad det är för fel på Systembolaget.
- Why you dont sell cold...

-Well, in Sweden we have.... Tack! Om vi små skitmedborgare slapp, förklara de stora hönshjärnornas systems infantila tänk.
Senast redigerad av Pungpuckel 2023-10-21 kl. 20:28.
Citera
2023-10-21, 20:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fiber-Twist
På vilka premisser har Finland lyckats ändra sina alkoholregler i förhållande till EU och det finska försäljningsmonopolet utan att det strider mot EU regler?

Från början kunde man köpa svaga drycker i affär som var lika svaga som mellanöl men numera kan man köpa starka öl som har hög alkoholstyrka i vanliga affärer.

Men man har fortfarande monopol på sprit och starkvin.

Finland har en mera avslappnad och realistisk inställning till dom flesta frågor utan att bli bajsnödiga hela tiden som man verkar bli i Sverige.

Jag är dessvärre inte insatt i vilka undantag Finland har i förhållande till EU, samt hur dessa är utformade. Med det sagt är det naturligtvis ingen omöjlighet att Sverige förhandlar om undantaget med EU, men att påstå att gårdsförsäljning av alkohol idag (mot bakgrund av rådande undantag) skulle fungera är felaktigt. Vill man tillåta gårdsförsäljning (eller för den delen försäljning utanför systembolaget generellt) finns det inte utrymme inom nuvarande undantag.
Citera
2023-10-21, 20:44
Medlem
Fioehlbaerths avatar
Kan rimligen bara bli fråga om kylar för de allra vanligaste ölen.
Annars skulle det behövas jättestora, strömslukande kylar, och det ligger inte i tiden, när Systemet t ex börjat med tunnare glas i vinflaskorna för att spara energi.
Och då missgynnas exklusivare ölsorter, medan "fulöl" favoriseras.
Sen ska det förstås finnas svalt vin oxo, för rättvisans skull, och med motsvarande favorisering av blasksorter.
A-laget kommer att hänga närmare Bolaget och springa skytteltrafik, för att inte biran ska bli för ljummen.
Karaktärssvaga bilister kommer att frestas extra när dom hämtat ut kall starköl under svettiga sommardagar.
Ett förslag som troligen inte blir verklighet.
Citera
2023-10-21, 20:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av passadhi
Systembolaget är en av de sista bra och fungerande sakerna i Sverige. Kan man inte planera sina inköp bör man inte dricka alkohol överhuvudtaget. Förlängda öppettider och kylda varor handlar om att människor ska kunna impulsköpa i större utsträckning. Bolaget ska bli mer som en kiosk tydligen. Den som är törstig behöver inte enklare tillgång.

Du är totalt naiv. Systembolaget finns kvar för att det är en god inkomstkälla till staten, inte av några andra skäl. De gör ju för tusan TV reklam för att sälja mer. Herregud.

Avskaffa skiten omedelbart
Citera
2023-10-21, 20:46
Medlem
En icke fråga som endast bör intressera folk som har större problem!
Citera
2023-10-21, 20:51
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Vitman-33
Tillåt 4.5%ig bira i vanliga butiker.

Jepp. Då hade även alkoholister druckit sundare. Finns ingen anledning att gå till systemet om man kan bli full på ICA. Det var fjortis modsare 69 eller nåt eller nåt som gjorde en liten ungdomsrevolt genom att kasta burkar på polisen. Därför förbjöd dom mellanöl på ICA med mera. Patetiskt. Släpp åtminstånde mellanölen fri. Jag vill inte behöva dra i mig 2 sexpack folköl för att känna nåt.

Skönt att slippa springa till bolaget också.
Citera
2023-10-21, 20:58
Medlem
Vitman-33s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordsj
Jepp. Då hade även alkoholister druckit sundare. Finns ingen anledning att gå till systemet om man kan bli full på ICA. Det var fjortis modsare 69 eller nåt eller nåt som gjorde en liten ungdomsrevolt genom att kasta burkar på polisen. Därför förbjöd dom mellanöl på ICA med mera. Patetiskt. Släpp åtminstånde mellanölen fri. Jag vill inte behöva dra i mig 2 sexpack folköl för att känna nåt.

Skönt att slippa springa till bolaget också.
Håller med, pinsamt att det ens fortfarande är på det här viset, men du vet vi har ju våra fina ideologiska mål i det här bizzara landet. Kontrollstaten har verkligen lyckats väl.
Citera
2023-10-21, 20:58
Medlem
Tyskland står inför ett eventuellt legaliserat eget bruk av marijuana
(25 g) och Sverige våndas över kall pilsner på monopolets butik….

https://sifted.eu/articles/germany-cannabis-legalisation
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in