Citat:
Ursprungligen postat av
Flashback1987
Någon som plöjt FUP:en och kan sammanfatta/delge oss det intressanta?
Jag har bara hunnit skumma igenom ca. 6.000 av totalt nästan 10.000 sidor. Jag tycker att Polisen gjort ett bra och grundligt arbete med att koppla riktiga personer till alias/nicks i olika appar. Det är en nyckel för att kunna koppla en viss person till ett visst alias och därmed till saker som skrivs i en viss chat/sms. Jag tycker att det får anses vara ostridigt att Yousef D**b*sse a.k.a. Kaninen verkligen är den person som ligger bakom aliaset "Dunya Ali" som beställt t.ex. taxiresan som skytten skulle ta från Emporia (eller rättare sagt hotellet som ligger bredvid) till Norra Grängesbergsgatan 35 där Polisen senare samma dag säkrade 20kg sprängmedel och narkotika. Så, utan att vara expert inom straffrätt skulle jag hålla det för troligt att Kaninen åker på medhjälp.
Intressant nog hade Polisen S*ad under lupp redan innan mordet på Shahin, vad det verkar. Jag tror därför att tilltaget mot NGG 35 troligtvis skulle gjorts även utan mordet på Shahin och taxiresan med den angivna adressen. Eftersom man hade hemlig övervakning av olika slag mot S*ad får man anta att de redan satt på alla chattar mellan S*ad och Patricia där han beordrade henne och skicka ut narkotika och sprängmedel på beställning. S*ad och Patricia kommer nog åka på det skulle jag säga.
Jag anser också att det får anses ostridigt att S*ad hyrt en lägenhet där skytten var inhyst under en viss period. Skulle tro att sannolikheten är hyfsad för att S*ad också åker på medhjälp, men vem vet?
Förhören med Kanin/skytten/Polacken osv. gav inte så mycket vad jag kunnat se hittills.
Shanins syster pratar oväntat mycket i sina förhör, hon vill verkligen att de som är skyldiga ska åka fast. Fair enough, tycker jag. Det som kommit fram kring anledningen till att Shahin överhuvudtaget var på Emporia är att han skulle medla i någon form av konflikt mellan Om*r El och M*rdin Osm*n. Oklart exakt vad konflikten skulle bestå av dock. Denna medling skedde, vad jag kunnat utläsa, på Espresso House men jag kan ha fel så om någon annan har läst FUP noggrannare än jag avseende detta så rätta mig. Men så uppfattade jag det i alla fall. Så, skytten ska alltså EFTER detta ha lyckats hitta Shahin inne på Emporia (troligtvis med hjälp av Polacken) när Shahin med flera hyfsat planlöst gick runt där inne. Inte helt självklart att lyckas med den typen av uppdrag som skytt kan jag tycka.
Historien med Om*r och Isop som får ett pris på sina huvuden får en underhållande upplösning i FUP, där man kan läsa chattar och transkribering av röstsamtal där Om*r - efter att totalt 400 lax för "mordet" på Om*r och Isop sägs ha utförts med de där smink-bilderna som bevis – ringer upp en lätt stressad L*o (*=e) för att föröka få honom att förklara varför han satt ett pris på Om*rs och Isops huvuden

Ni som läst FUP vet vem L*o avses, jag skriver inte ut mer än så gällande honom.
Det finns en del dokumentation kring Satudarah Assassins som i alla fall jag inte har sett tidigare. Shahin chattar med H*ng Nemo, där det framgår att det är Shahin, H*ng, Ricky och Dino som har positioner i Assassins d.v.s. som inte bara är vanliga medlemmar. Finns också en lista med vilka personer i Malmö som är medlemmar i Assassins.